Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
Gratis kollektiv trafik er både velfærd, skattelettelse og
miljøgevinst, og gør samfundet 6 milliarder kroner rigere hvert år
Det er en ”beskidt hemmelighed” ved alle privatbiler, uanset hvad de kører på, at
det koster langt mere CO
2
at fremstille dem end kollektive trafikmidler
Det vil koste staten 11,4 milliarder at indføre gratis kollektiv trafik (GKT). Men samtidigt vil
borgerne både få 12,9 milliarder i skattelettelse/ besparelse på transport og for 1,8 milliarder ekstra
velfærd i form af nye gratis rejser. Udgifterne til flere busser, skinner og togvogne er afholdt helt
gratis, ved at give skattelettelse på denne måde. Samfundet bliver 3,3 milliarder rigere (2005-tal).
Hertil skal lægges sparet trængsel og vejinvesteringer samt færre sygedage og dødsfald på grund af
af færre trafikuheld og mindre luftforurening. I 2017-tal bliver det i alt til et samfundsøkonomisk
overskud på 6,1 milliarder kroner hvert år.
Det viser mine simple videre beregninger på tal fra Teknologirådet (2006), Danmarks Statistik og
COWI/ Dansk Industri.
TABEL 1
Økonomiske virkninger af gratis kollektiv trafik
2005-priser, milliarder kroner, årligt
ved 7 procent (og i parentes 4 procent/ 10 procent) overflytning af bilkørsel til kollektiv trafik
Følger af GKT
Rejsen betales ikke
Mindre forbrug af biler
Sparet billettering
Rejser som i forvejen
betales af det offentlige
Årlige udgifter til nye
busser, tog og skinner
Staten
(a)
-7,3
-2,1 (-1,2/ 3,0)
+0,7
+0,7
-3,4
-11,4
(-10,5/ 12,3)
Borgerne
(b)
+7,3
+5,6 (+3,2/ 8,0)
1)
Samfundet
(a+b)
0,0
+3,5 (+2,0/ 5,0)
+0,7
+0,7
-3,4
Total kontant
Værdi af nye rejser, ikke
overflyttet bilkørsel
+12,9
(+10,5/ 15,3)
+1,8 (+2,2/ 1,4)
2)
+1,5
(+0,0/ 3,0)
+1,8 (+2,2/1,4)
+3,3
(+2,2/ 4,4)
Totalt
-11,4
(-10,5/ 12,3)
+14,7
(+12,7/ 16,7)
Samtlige tal ifølge eller beregnet ud fra Teknologirådets ”Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig
trafik” (tabel side 52), der udkom i 2006. Samtlige tal al er således under forudsætning af:
- at den kollektive trafik vil vokse med 75 procent
- at 35% (20 %/ 50%) af denne ekstra kollektive trafik er overflyttet bilkørsel, hvilket svarer til 7% (4 %/
10%) af bilkørslen.
Dette undtagen (1) følgerne af ”Mindre forbrug af biler” for ”Borgerne” der er beregnet som 7% (4 %/ 10%)
af husstandenes forbrug af: biler, reservedele og tilbehør, brændstof og smøremidler, reparation og
tjenesteydelser samt vægtafgift /ejerafgift ganget med antallet af husstande. Alt ifølge Danmarks Statistik.
2) ”Værdi af nye rejser (der) ikke (er) overflyttet bilkørsel” er beregnet til halv billetpris, altså:
0,5 · 7,3 mia · 75% · (100-35)% = 1,779 mia afrundet til 1,8 mia.
Jeg begrundede i min kronik i Information (13/8 2008)
Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik,
hvorfor
det er mere realistisk at regne med 7 procents overflytning end 4 procent, som bruges i Teknologirådets
rapport. Men usikkerheden ved skønnet er mindst så stor, at det godt kunne være 7 procent +/- 3 procent. Der
er ikke tale om et statistisk konfidensinterval, men tre mulige scenarier.