Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1982520_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Sagsnr.: TS20000-00194
Dato: 23-11-2018
Høringsnotat
Bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalance-
rende køretøjer og motoriserede skateboards og be-
kendtgørelse om forsøgsordning for motoriserede
løbehjul
1. Indledning
Færdselsstyrelsen har den 8. oktober 2018 sendt udkast til bekendt-
gørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøjer og motori-
serede skateboards og bekendtgørelse om forsøgsordning for motori-
serede løbehjul i høring hos de i bilag 1 nævnte høringsparter. Udka-
stet til bekendtgørelserne har også været offentliggjort på Høringspor-
talen.
Høringsfristen udløb den 7. november 2018.
Følgende organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Dansk Bilbrancheråd, Danske Regioner, Erhvervsstyrelsen, Forbruger-
ombudsmanden, Institut for Menneskerettigheder, Politiforbundet,
Sikkerhedsstyrelsen, Vestre Landsret, Østre Landsret.
Styrelsen har herudover modtaget høringssvar fra Arbejdstilsynet,
Bird, Cyklistforbundet, Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Fodgænger Forbund, Danske Cykelhandlere, Det Kommunale Cykel-
fagråd, DFIM, DTL, DTU, E-skate, FDM, Forbrugerrådet Tænk, Forsik-
ring & Pension, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, KL, Køben-
havns Kommune, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Lime, Mo-
torcykel Importør Foreningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Sikker Trafik og VOI Technology.
Styrelsen har ligeledes modtaget høringssvar fra følgende borgere:
Jesper Friberg, P. Gug-Kjeldsen, Søren Schrøder.
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de mod-
tagne høringssvar i forhold til begge forsøgsordninger og opdelt efter
relevante emner. Styrelsens kommentarer til de enkelte emner følger
efter i kursiv.
Side 1 (27)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0002.png
2. Generelle bemærkninger
DTL finder det i forhold til begge forsøgsordninger positivt, at der ikke
må befordres andre end føreren, at der ikke må tilkobles påhængs-
vogn eller sidevogn, at der er krav om kørsel med lygter i lygtetæn-
dingstiden, at føreren skal være 15 år, at promillegrænsen for kørsel
med alkohol i blodet er gældende, samt at Færdselslovens kap. 16 om
erstatning og forsikring finder anvendelse.
Dansk Erhverv er positive over for en forsøgsordning på området.
Dansk Erhverv bemærker i den forbindelse, at køretøjerne vil fremme
vores mobilitet, mindske trængslen og bidrage kraftigt til en forbed-
ring af transportens klimabelastning.
Bird støtter, at samme regler finder anvendelse for motoriserede lø-
behjul som for cykler og cyklister. Bird er således positive over for
forslagets bestemmelser om vægt og dimensioner, befordning og til-
kobling, lys og reflekser samt spirituskørsel og kørsel underpåvirk-
ning.
E-Skate Danmark finder det fornuftigt, at elektriske skateboards bliver
sidestillet med cykler og el-cykler og vurderer, at det vil give optimal
trafiksikkerhed samtidig med, at lovgivningen bliver letforståelig for
alle.
Forbrugerrådet Tænk er meget bekymrede og kan ikke støtte forsøgs-
ordningerne, som de er præsenterede i udkastene. Forbrugerrådet
Tænk finder det beklageligt, at politiet, kommunerne, Rådet for Sikker
Trafik, Cyklistforbundet m.fl. ikke har været taget med på råd i for-
bindelse med udarbejdelsen af udkastet til bekendtgørelserne.
VOI Technology mener, at regulering af elektriske løbehjul er nødven-
dig for at gøre det til et sikkert transportmiddel, som på sigt kan er-
statte biltransport i byen.
Kommentar
I forhold til Forbrugerrådet Tænks bemærkning om manglende indra-
gelse af en række organisationer kan Færdselsstyrelsen oplyse, at der
den 12. december 2017 blev afholdt et dialogmøde om rammerne for
forsøgsordningerne med de små motoriserede køretøjer hos Færdsels-
styrelsen. Til dialogmødet var følgende organisationer inviteret:
Danske Motorcyklister, Erhvervsministeriet, FDM, Forsikring & Pensi-
on, Arbejdstilsynet, Cyklistforbundet, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Rigspolitiet, Forbru-
gerombudsmanden, Institut for Menneskerettigheder, Rådet for Sikker
Trafik, Politiforbundet, Sikkerhedsstyrelsen, Vestre Landsret, Forbru-
gerrådet Tænk, Østre Landsret, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet, Rigsadvokaten, Dansk Fodgængerforbund og KL.
Side 2 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0003.png
Dialogmødet blev gennemført med deltagelse af: Danske Motorcykli-
ster, FDM, Dansk Kørelærer-Union, Rigspolitiet og Rådet for Sikker
Trafik.
Både politiet, kommunerne, Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbun-
det har således være inviteret til dialogmøde, men KL og Cyklistfor-
bundet valgte ikke at deltage.
3. Færdselssikkerhedsmæssige forhold
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Erhverv, Det Kommunale Cykelfagråd,
DTL, Cyklistforbundet, Dansk Fodgænger Forbund, KL, Landsforenin-
gen Landsbyerne i Danmark og Rådet for Sikker Trafik udtrykker en
generel bekymring for færdselssikkerheden ved indførelse af forsøgs-
ordningerne. Der peges blandt andet på øget utryghed for alle andre
end de mest hårdføre cyklister og fodgængere. Det påpeges desuden,
at forsøgsordningerne vil få antallet af ulykker til at stige, herunder
antallet af højresvingsulykker.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker er generelt bekymrede for,
at især de selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards vil
øge antallet af trafikulykker.
Cyklistforbundet og Københavns Kommune oplyser, at de er bekendt
med, at mange store operatører er klar til at opstille nye typer trans-
portmidler i byområder, som potentielt kan skabe yderligere pres på
fremkommeligheden og optage plads fra de eksisterende brugere,
herunder cykler og fodgængere.
Københavns Kommune påpeger, at fremkommeligheden på bl.a. cy-
kelstierne således forventes at blive yderligere presset, hvilket mulig-
vis vil få brugere af løbehjul o.l. til (ulovligt) at benytte fortov frem for
cykelstier. Københavns Kommune bemærker, at erfaringer fra andre
byer viser en kraftig stigning i antallet af ulykker.
FDM og Rigsadvokaten har noteret sig, at der er lagt op til, at der
sættes begrænsninger for, hvor selvbalancerende køretøjer og moto-
riserede skateboards må køre, men at samme begrænsninger ikke
gælder for motoriserede løbehjul. Ifløge udkastene må motoriserede
løbehjul køre med samme hastighed som selvbalancerende køretøjer
og motoriserede skateboards. Den eneste grundlæggende konstrukti-
onsmæssige forskel er, at løbehjul har styr i modsætning til de andre
typer. Udkastene i deres nuværende udformning betyder, at et moto-
riseret løbehjul må anvendes på en mørk landevej uden cykelsti. Bag-
lygten på et motoriseret løbehjul kan sidde lavt, hvorefter blot lidt
regn e.l. kan gøre baglygten
og dermed løbehjulet med fører
usynlig for bagfrakommende bilister. Dette synes ikke sikkerheds-
mæssigt forsvarligt.
Danske Cykelhandlere, KL og Københavns Kommune mener, at de af
høringen omfattede køretøjer har en beskaffenhed, der medfører be-
Side 3 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0004.png
tydelig risiko for, at de anvendes på andre områder end cykelstier og
veje (veje, hvor kørsel er lovlig op til 50 km/t). Med en hastighed på
op til 20 km/t med en normalvægtig person på vil der være tale om
en betydelig kraft i tilfælde af sammenstød, og derfor bør det fremgå
specifikt, at der ikke må køres på fortove, pladser og lignende. Det
påpeges, at det bør sikres, at der etableres en indlæring i forhold til
sikker og lovlig anvendelse og begrænsning af ulovlig anvendelse. Det
fremgår derfor, at der bør være en plan for håndhævelse af ordnin-
gen, ligesom der henset til trafiksikkerheden bør være fokus på bru-
gernes adfærd i forhold til efterlevelse af ordningen.
KL anfører desuden, at køretøjernes egenvægt på 25 kg bør nedsæt-
tes til 20 kg af hensyn til bremselængde, manøvredygtighed og fare
ved kollision, og at længden bør begrænses til 1 m, da dette ifølge KL
vil forbedre manøvredygtighed og svingradius.
Lime forventer, at en hastighedsbegrænsning for el-løbehjul på 20
km/t vil være passende i forhold til den normale trafik på cykelstierne.
Lime ser dog også positivt på, at denne begrænsning kan ændres lø-
bende i takt med, at forsøgsordningen evalueres af myndighederne.
Limes E-scooters kan i den forbindelse fastsætte en konstruktionsbe-
stemt hastighedsbegrænsning, som kan styres centralt via minicom-
putere i løbehjulene.
Søren Schrøder bemærker , at det er en glæde at se, at man i Færd-
selsstyrelsen omfavner de mange nye spændende transportformer,
der dukker op i disse år. Elcyklerne er allerede en integreret del af
denne miljøvenlige transportform, hvilket Søren Schrøder dagligt ser
som pendler ind og ud af København. Søren Schrøder er selv en af
disse, og han kan nu køre sine 15 km på arbejde på under 0,3 kWh
strøm, samtidig med at han frigiver kapacitet på veje, parkeringsplad-
ser og skinner.
Søren Schrøder oplyser, at den næste bølge, som man allerede ser i
udlandet, er den såkaldte microtransit, hvor endnu mere transportab-
le transportenheder end elcyklerne vinder frem og klarer den såkaldte
”last mile” for os. Han anfører, at nu kan pendlere, for hvilke elcykling
er for langt, anvende motoriserede løbehjul eller
–skateboards
til en
del af deres rute. Derved undgås trængsel og problemer med parke-
ring.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker finder det overordnet pro-
blematisk at tillade køretøjerne på veje og stier, men finder det dog
positivt, at alderskav og lygteføring reguleres.
Havarikommissionen anfører køretøjernes manglende styre- og brem-
seegenskaber samt cykelstiernes bredde som de primære årsager til
et forventet højere antal trafikulykker. Derudover forventer Havari-
kommissionen, at fejltolkninger af de nye trafikanter kan blive et øget
Side 4 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0005.png
problem, da medtrafikanterne først skal lære at læse og forudse dis-
ses manøvrer.
Rigspolitiet finder det af færdselssikkerhedsmæssige årsager meget
betænkeligt at tillade brug af alle de omhandlede køretøjstyper på
færdelslovens område. Rigspolitiet vurderer, at køretøjerne i kraft af
deres indretning og betjening er mere usikre at anvende end f.eks.
cykler. Rigspolitiet er på denne baggrund af den opfattelse, at anven-
delse af disse køretøjstyper alene bør tillades på afspærrede baner
eller skaterparker.
Rigspolitiet finder det meget betænkeligt at anvende kørebanen for
selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards, da der kræ-
ves en del øvelse for at køre sikkert på disse køretøjer. Det er således
Rigspolitiets opfattelse, at selvbalancerende køretøjer og skateboards
ikke skal tillades at køre, hvor der ikke er anlagt cykelsti.
P. Gug-Kjeldes foreslår en max vægt på 40 kg af hensyn til længere
aktionsradius med større og tungere batterier.
Kommentar
Færdselsstyrelsen bemærker, at det følger af færdselslovens § 41, at
et køretøjs hastighed til enhver tid skal tilpasses forholdene med sær-
ligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal blandt andet tage
hensyn til vej-, vejr- og sigtforholdende, køretøjets tilstand samt
færdselsforholdene i øvrigt. Hastigheden må aldrig blive højere end at
føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Føreren skal kunne
standse på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren
har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes.
Samtidig følger det af færdselslovens § 3, at der altid vil gælde en
pligt til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke
opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre trafikanter, og
således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Disse be-
stemmelser i færdselsloven gælder for alle trafikanter, herunder også
førere af selvbalancerende køretøjer, motoriserede skateboards og
motoriserede løbehjul.
Det betyder i praksis, at føreren altid skal tage hensyn til de andre
trafikanters fart, placering o.s.v., således at der ikke opstår farlige
situationer på cykelstien eller andre steder.
Der vil i forbindelse med bekendtgørelserne blive udarbejdet informa-
tionsmateriale, således at både førere og andre trafikanter gøres op-
mærksomme på, hvilke regler der vil gælde for disse køretøjer, for
eksempel at de ikke må køre på fortovet. Således vil man som trafi-
kant blive informeret om både køretøjstypen og de nye regler i for-
søgsordningerne, så man kan tage det fornødne hensyn hertil.
Hensigten med forsøgsordningerne er at skabe mulighed for, at nye
og grønnere transportformer kan vinde frem. Dette vil give mulighed
Side 5 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0006.png
for, at flere vil vælge denne transportform som alternativ til bil, mo-
torcykel eller knallert, og de vil således optage mindre plads i byrum-
met.
Det er korrekt, at der er lagt op til, at der sættes begrænsninger for,
hvor selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards må kø-
re, men at samme begrænsninger ikke gælder for motoriserede løbe-
hjul. Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at et motoriseret løbehjul
har et større mobilitetsmæssigt potentiale og dermed bedre kan an-
vendes til transport over længere strækninger, eksempelvis mellem to
landsbyer. Derudover vurderes løbehjulene at være mere retningssta-
bile, og dermed mindre følsomme overfor ydre påvirkninger, som for
eksempel lufttrykket fra en overhalende lastbil.
I forhold til forslagene om både højere og lavere egenvægt medgiver
Færdselsstyrelsen, at en lavere egenvægt som følge af Newtons 2. lov
vil medføre forbedrede egenskaber for så vidt angår bremselængde,
manøvredygtighed og fare ved kollision. Omvendt vil en højere egen-
vægt sikre en forbedret retningsstabilitet samt, at køretøjet kan ud-
styres med et tilstrækkeligt stort batteri til at kunne opfylde det øn-
skede mobilitetsbehov. Det er derfor fortsat Færdselsstyrelsens vur-
dering, at den foreslåede egenvægt på 25 kg sikrer det mest hen-
sigtsmæssige forhold mellem ovenstående faktorer.
4. Alderskravet på 15 år og ledsagelse
DTL og KL mener ikke, at det er klogt at fravige alderskravet på 15 år,
når føreren er under ledsagelse og kontrol af en myndig person.
FDM bakker op om den foreslåede aldersgrænse på 15 år, men kan
være bekymrede for, hvordan det i praksis vil være håndterbart at
kontrollere og sikre, at den pågældende fører er fyldt 15 år.
Havarikommissionen finder det positivt, at der fastsættes en alders-
grænse på 15 år, men vurderer, at det er svært for en voksen at nå at
gribe ind, hvis et barn på cykelstien vælter ud foran en cyklist.
Rigsadvokaten bemærker, at der i begge bekendtgørelser ses et krav
om en ledsager for en fører under 15 år. Dette krav er alene angivet
således, at kørslen skal ske ”under ledsagelse og kontrol af en myndig
person”.
Rigsadvoktaten finder det ud fra det foreliggende materiale
vanskeligt at definere, hvornår en sådan kørsel er udført ”under led-
sagelse og kontrol af en myndig person”. Det er således uklart om den
myndige person kan ledsage et eller flere af disse køretøjer samtidig,
om selv helt små børn kan føre disse køretøjer under ledsagelse, og
om ledsageren kan ifalde ansvar, såfremt den ledsagede kørsel giver
anledning til færdselslovsovertrædelser, eller såfremt ledsageren ikke
udfylder sin rolle på passende vis, eksempelvis ved at være beruset
eller ved at undlade at gribe ind, når dette er påkrævet.
Side 6 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0007.png
Bird angiver, at de har en minimumsalder på 18 år, og derfor ikke ud-
lejer motoriserede køretøjer til personer under 18 år.
Rigspolitiet finder ledsagelseskravet uklart, da det ikke fremgår, om
en myndig person kan ledsage flere køretøjer samtidig, og om ledsa-
geren kan ifalde ansvar for manglende opfyldelse af ledsagerrollen,
såfremt den ledsagende kørsel giver anledning til færdselslovsover-
trædelser.
Forbrugerrådet Tænk finder det vanskeligt at forestille sig, at en vok-
sen kan nå at gribe ind, når der er tale om børn på køretøjer i rimelig
høj fart.
Kommentar
Der er Færdselsstyrelsens vurdering, at ved at sætte aldersgrænsen
til 15 år i forsøgsordningerne, sikres det, at føreren med sin allerede
opnåede erfaring i trafikken kan føre køretøjerne på betryggende vis.
Det fremgår af Rådet for Sikker Trafiks informationamateriale, at de
fleste børn, der har øvet sig en del, kan cykle alene i trafikken, når de
er omkring 10-12 år. Det er derfor Færdselsstyrelsens vurdering, at
ved at sætte aldersgrænsen til 15 år i forsøgsordningerne, sikres det,
at føreren kan føre køretøjerne på betryggende vis.
Muligheden for at føre køretøjerne for personer under 15 år under
ledsagelse og kontrol af en myndig person betyder, at den myndige
ledsager skal kunne overskue situationen i trafikken på vegne af føre-
ren, og ledsageren skal således kunne vejlede mundtligt, såfremt der
opstår behov herfor.
Det betyder i praksis, at ledsageren skal befinde sig i umiddelbar
nærhed af barnet, enten foran, bagved eller ved siden af barnet, så-
fremt dette ikke er til gene for andre trafikanter.
Ledsageren ifalder ikke ansvar
hverken strafferetligt eller erstat-
ningsretligt
for handlinger, som føreren foretager sig. Det kan dog
ikke udelukkes, at ledsageren afhængig af de konkrete omstændighe-
der kan ifalde et erstatningsretligt ansvar for egne handlinger efter de
almindelige erstatningsretlige regler.
Muligheden for, at børn under 15 år kan køre på forsøgskøretøjerne
under ledsagelse af en voksen, giver mulighed for, at børn kan opnå
tilstrækkelig erfaring i kørsel på disse køretøjer i trafikken, inden bør-
nene lovligt kan føre dem alene, hvilket Færdselsstyrelsen vurderer,
er gavnligt for trafiksikkerheden. Ledsagelseskravet, herunder ledsa-
gerens rolle og ansvar, er i øvrigt det samme, som gælder for børn
under 6 år, når disse færdes på cykel i trafikken.
Der vil i forbindelse med det informationsmateriale, som vil blive ud-
arbejdet for de to forsøgsordninger, blive vejledt næremre om, hvad
der ligger i ledsager rollen.
Side 7 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0008.png
5. Evaluering og udløbsdato
Danske Cykelhandlere, Cyklistforbundet, DTL, DTU, KL, Københavns
Kommune og Motorcykel Importør Foreningen bemærker, at der ikke
fremgår en dato for udløb af forsøgsordningerne. Der gives desuden
udtryk for, at det ikke fremgår, hvad formålet med forsøget er, om
det skal evalueres, samt hvad succeskriterierne er. Det efterspørges
på den baggrund, hvordan man i forbindelse med forsøgsordningerne
forholder sig til varighed, evaluering og fastlæggelse af succeskriterier
i forhold til den eventuelle videre anvendelse af ordningerne. Derud-
over nævnes det, at det vil være hensigtsmæssigt at have fokus på,
om reglerne overholdes i forsøgsperioden, og at oplysninger herom
indgår i en evaluering af ordningerne.
Forbrugerrådet Tænk mener, at der bør etableres et tæt samarbejde
med skadestuerne i Danmark, så man kan få de korrekte registrerin-
ger og følge ulykkesbilledet nøje.
Bird opfordrer til en prøveperiode på 24 måneder, som Bird vurderer
er tilstrækkeligt til at indhente erfaringer og data til en solid evalue-
ring.
Rådet for Sikker Trafik imødeser vanskeligheder ved at indsamle rets-
visende data om ulykker og dermed evaluere forsøgsordningerne.
Kommentar
Med hensyn til tidshorisonten for forsøgsordningerne har transport-,
bygnings- og boligministeren allerede redegjort herfor i sin besvarelse
af 20. november 2017 af Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets
spørgsmål nr. 8 til lovforslaget (L 28). Heraf fremgår, at hvis man skal
lave en fornuftig evaluering, skal man have et tilstrækkeligt data-
grundlag. Der skal altså være en tilstrækkelig mængde mennesker,
der begynder at anvende køretøjerne i trafikken. Det er ikke muligt på
forhånd at vide, med hvilken hastighed dette kommer til at ske, og
derfor vil det ikke give mening allerede nu at sætte en slutdato på
forsøgsordningerne. Forsøgsordningerne vil blive evalueret årligt, så
udviklingen løbende kan følges.
Færdselsstyrelsen er i dialog med repræsentanter fra henholdvis Rigs-
politiet og Vejdirektoratet, som er de to myndigheder, der står bag
Danmarks officielle ulykkesstatistik, samt Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker og Forsikring & Pension. I den forbindelse er der ble-
vet aftalt en model for at supplere eksisterende kategorier i ulykkes-
statistikken med henblik på at kunne registrere eventuelle ulykker
med de nye køretøjer. Derudover er det blevet aftalt, at Rigspolitiets
bilinspektører registrerer, hvorvidt små motoriserede køretøjer har
været involveret ved alle alvorlige færdselsulykker (dødsulykker).
Derudover indberetter Vagtcentralen alle færdselsulykker, som har
involveret små motoriserede køretøjer til Rigspolitiet, som vil føre en
særskilt statistik.
Side 8 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0009.png
Da der under alle omstændigheder kan gå lang tid, før der eventuelt
vil være tale om en population af ulykkestilfælde, som vil være til-
strækkelig stor til at danne et solidt datagrundlag, har Færdselsstyrel-
sen endvidere indgået aftale med
DTU’s transportvaneundersøgelse
om at få undersøgt udbredelsen og brugen af de nye køretøjer et år
efter lovliggørelsen, som der herefter følges op på hvert andet år.
Færdselsstyrelsen er endelig i dialog med Ulykkesanalysegruppen ved
Odense Universitetshospital i forhold til at få foretaget analyser af i
første omgang ulykker registreret på Odenses Universitetshospital,
men også om hvordan den aktuelle udfordring med de små motorise-
rede køretøjer kan være med til at fremme en længe ønsket forbedret
koordination mellem politiets og hospitalernes registreringer og der-
med bedre belysning af de såkaldte mørketal for ulykker blandt bløde
trafikanter i trafikken.
Som det fremgår af transport-, bygnings- og boligministerens skriftli-
ge fremsættelse af lovforslaget den 4. oktober 2017 er formålet med
forsøgsordningerne at skabe bedre rammer for den retlige regulering
af en række mindre motoriserede køretøjer på færdselslovens områ-
de. Som det er i dag, er anvendelse af små motoriserede køretøjer
ikke nærmere reguleret i færdselsloven. Der findes således i dag en
række forskellige små motoriserede køretøjer, som det ikke er tilladt
at anvende på færdselslovens område. Dette gælder blandt andet de
såkaldt selvbalancerende køretøjer som f.eks. segboards, motorisere-
de løbehjul og motoriserede skateboards. Gennem de senere år er
der, som følge af den teknologiskeudvikling inden for motor- og batte-
riteknologi, sket en stigning i antallet af nye typer små motoriserede
køretøjer. Forsøgsordningerne har til hensigt at imødese udviklingen
på markedet for små motoriserede køretøjer og befolkningens interes-
se for at anvende disse køretøjer som transportmiddel. Herved gives
nye fleksible transportformer mulighed for at vinde frem.
Som det er i dag, er kørsel på selvbalancerende køretøjer, motorise-
rede skateboards og motoriserede løbehjul på færdselslovens område
ikke reguleret, selvom de ses anvendt i trafikken. Forsøgsordningerne
sikrer, at der er regler for anvendelse af disse kørertøjer på færdsels-
lovens område. Herved er der mulighed for at påvirke brugerne gen-
nem formidling og håndhævelse af reglerne.
6. Lygter og reflekser
FDM bemærker, at det følger af de to udkast, at der for så vidt angår
motoriserede løbehjul er lagt op til, at disse skal køre med permanent
lys, hvorimod selvbalancerende køretøjer og motoriserede skate-
boards kun skal have lyset tændt i lygtetændingstiden. Der ses ikke at
være en trafiksikkerhedsmæssig begrundelse for denne sondring, og
det bemærkes, at alle de nævnte transportmidler må køre op til 20
km/t. FDM foreslår, at kravet om permanent lys gøres gældende i
begge bekendtgørelser.
Side 9 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0010.png
FDM anfører ligeledes, at baglygten på et motoriseret løbehjul kan
sidde ganske lavt, hvorefter blot lidt regn e.l. kan gøre baglygten
usynlig for bagfrakommende bilister, hvilket FDM ikke finder sikker-
hedsmæssigt forsvarligt.
FDM bemærker yderligere, at det i bekendtgørelserne er nævnt, at
køretøjet skal være forsynet med mindst én forlygte og én baglygte.
Som bestemmelserne er formuleret efterlader det indtryk af, at der
gerne må være mere end én forlygte, hvorimod mere end én baglygte
ikke er tilladt. Det formodes, at dette ikke har været hensigten, da en
begrænsning på antallet af baglygter, men ikke på antallet af forlygter
synes ubegrundet. FDM opfordrer til, at bestemmelserne formuleres
tydeligere.
Ligeledes bemærker FDM, at som bestemmelserne på nuværende
tidspunkt er formuleret, efterlader det mulighed for, at man f.eks.
imellem to røde baglygter kan montere en hvid lygte af anden karak-
ter end en forlygte. Dette vil forringe køretøjets synlighed og dermed
trafiksikkerheden. De to bestemmelser bør formuleres således, at lyg-
ter ud over for- og baglygter ikke må lyse fremad eller bagud på køre-
tøjet.
Cyklistforbundet finder det positivt, at der stilles krav om, at køretø-
jerne i lygtetændingstiden er forsynet med lygter og reflekser.
DTU gør opmærksom på, at baglygter installeret 10 cm over jorden
muligvis ikke er synlige på en afstand af 300 m. DTU foreslår, at det
kun er tilladt at have rødt lys vendende bagud for ikke at forvirre an-
dre bagfrakommende. Hvis køretøjet har hvidt eller gulligt lys ven-
dende bagud, kunne andre trafikanter være i tvivl om køretøjets køre-
retning.
KL mener, at der bør være krav om, at både for- og baglys skal være
blinkende for at øge synligheden. Både for- og baglygte skal være
tændt to minutter efter stop undervejs af hensyn til sikkerheden i
kryds.
Københavns Kommune mener, at lygter vil være svære at se for bl.a.
bilister, når de er placeret helt nede ved jorden. Det bør overvejes,
om man skal stille krav om minimumshøjde af placering af lys
evt.
på førerens påklædning, som det er kendt fra ryttere.
Rådet for Sikker Trafik bemærker, at der i forhold til synlighed er lagt
op til, at motoriserede løbehjul skal køre med lys hele døgnet. Baglyg-
ten på løbehjulet vil være ca. 15-20 cm over jorden - og dermed være
svære at se for andre trafikanter.
Rådet for Sikker Trafik bemærker også, at hovedparten af motorisere-
de løbehjul på markedet ikke er forsynet med reflekser, og heller ikke
udformet med henblik på placering af hverken reflekser eller lygter.
Side 10 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0011.png
Søren Schrøder anbefaler, at lyset bæres af føreren, da lys monteret
på selve skateboardet er fint til at lyse op, så man kan se huller i as-
falten mv., mens lys på føreren vil være i den mere vanlige højde for
eksempelvis cykellygter, og derfor nemmere at se for andre trafikan-
ter.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at lygter og reflekser vil være placeret
uhensigtsmæssigt på køretøjerne samt, at der ikke stilles krav om
lygters placering på brugeren.
Rigspolitiet finder det uhensigtsmæssigt, at de foreslåede bestemmel-
ser om lygteplacering på motoriseret løbehjul potentielt kan afsted-
komme gule blinkende forlygter samt bagudvendt hvidt eller gult lys.
Rigspolitiet anfører yderligere, at der efter deres opfattelse bør fast-
sættes krav til lygternes præstationer, herunder brugstid.
Rigspolitiet finder ligeledes de foreslåede bestemmelser om lygtepla-
cering for selvbalancerende køretøjer og motoriserede løbehjul pro-
blematisk, da det kan medvirke til tvivl om kørselsretningen, når føre-
ren kan vende sig under kørsel, og lygterne samtidig er placeret på
føreren.
Rigspolitiet finder det desuden inkonsekvent, at selvbalancerende kø-
retøjer og motoriserede skateboards kun skal anvende lygter i lygte-
tændingstiden, mens motoriserede løbehjul skal anvende lygter både i
og uden for lygtetændingstiden.
Kommentar
Færdselsstyrelsen vurderer, at kravet om, at blinkfrekvensen på for-
og baglygter skal være mindst 120 blink pr. minut sikre, at disse lyg-
ter, uanset farve, ikke forveksles med blinklys, som blinker med en
lavere frekvens.
Færdselsstyrelsen er enig i bemærkningerne om, at køretøjerne ikke
nødvendigvis egner sig til montering af lygter og reflekser, hvilket og-
så er baggrunden for muligheden for, at lygter og reflekser kan place-
res på føreren.
De nuværende regler for anvendelse af lygter på cykler fastsætter ik-
ke krav om, at for- eller baglygter skal være anbragt i en særlig høj-
de. Det vurderes derfor ikke nødvendigt at fastsætte en sådan be-
stemmelse for disse nye køretøjstyper.
Færdselsstyrelsen vil, som følge af de modtagne høringssvar, tilpasse
bekendtgørelsen om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og
motoriseret skateboard således, at kravet om anvendelse af lygter
uden for lygtetændningstiden også gøres gældende for disse køretøjs-
typer.
Side 11 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0012.png
Endelig anerkender Færdselsstyrelsen, at det kan være uhensigts-
mæssigt med bagudvendt hvidt eller gult lys, ligesom det heller ikke
har været hensigten at begrænse antallet af baglygter. Færdselssty-
relsen vil derfor foretage en justering af bestemmelsen, så dette
fremgår tydeligere.
7. CE-mærkning
Arbejdstilsynet bemærker, at selvbalancerende køretøjer mv. også
kan være CE-mærkede i henhold til legetøjsdirektivet. For at undgå
misforståelser foreslås det, at man til § 2 i bekendtgørelse om forøgs-
ordning for motoriserede løbehjul og § 3 i bekendtgørelse om forsøgs-
ordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard tilfø-
jer, at kravet gælder for anvendelse i trafikken. Ændringerne vil gøre
det klart, at det ikke er de to bekendtgørelser, der regulerer krav om
CE-mærkning af produkterne.
Rådet for Sikker Trafik mener ikke, at kravene til CE-mærkning opfyl-
der krav til sikkerhed i trafikken i forhold til bremse- og styreegen-
skaber, maksimal hastighed og mulighed for anbringelse af lys og re-
flekser, som f.eks. el-cykler skal gøre for at måtte anvendes i trafik-
ken.
Søren Schrøder oplyser, at i en stor del af skateboardkulturen bygger
brugerne deres egne boards, som ofte er af utrolig høj kvalitet. Disse
boards kan ikke opfylde kravet om CE-mærkning. Søren Schrøder hå-
ber, at der vil komme en mulighed for, at disse boards vil kunne god-
kendes på anden vis, eventuelt ved et syn, hvor de basale krav til
bremser, lys, automatisk stop mv. kunne bekræftes.
E-Skate Danmark opfordrer til, at der er mulighed for selv at sam-
mensætte et motoriseret skateboard af CE-mærkede komponenter.
Forbrugerrådet Tænk er bekrymrede for, at der endnu ikke findes en
harmoniseret sikkerhedsstandard for produkterne omfattet af be-
kendtgørelsen. Forbrugerrådet Tænk anfører derudover, at der for kø-
retøjer omfattet af legetøjsdirektivet stilles en lang række strammere
krav til blandt andet hastighed, regulering af hastighed samt sidde-
plads, og at det generelt er en forudsætning, at disse produkter ikke
må anvendes i trafikken.
Forbrugerrådet Tænk angiver afslutningsvist, at der set i lyset af tidli-
gere tilfælde med Hoverboards, der brød i brand, kræves en ekstra
indsats i forhold til markedskontrol af disse køretøjer.
Kommentar
Færdselsstyrelsen er enig i Arbejdstilsynets betragtning, og styrelsen
vil på denne baggrund justere bestemmelsen, så det fremgår, at kra-
vet om CE-mærkning kun vedrører anvendelse på færdselslovens om-
råde.
Side 12 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0013.png
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at maskindirektivet i tilstrække-
lig grad adresserer køretøjernes egensikkerhed, herunder bremse- og
styreegenskaber. Færdselsstyrelsen er enig i Rådet for Sikker Trafiks
betragtninger for så vidt angår maskindirektivets regulering, eller
mangel på samme, af køretøjets maksimale hastighed og mulighed for
montering af lygter og reflekser. Bekendtgørelserne indeholder netop
derfor også særskilte bestemmelser, som fastsætter en maksimal ha-
stighed og en mulighed for, at lygter og reflekser kan placeres på fø-
reren.
Det vil fortsat være muligt for privatpersoner at sammensætte et mo-
toriseret skateboard af CE-mærkede komponenter. Hvis forhandlere
derimod sammensætter motoriserede skateboards og sælger disse, vil
det dog fortsat være et krav i forbindelse med salg og markedsføring,
at det samlede køretøj skal være CE-mærket i sin helhed.
Færdselsstyrelsen er bekendt med legetøjsdirektivets regulering af
lignende køretøjer af mere legetøjsagtig karakter. Derfor tillader
forsøgsordnigen også udelukkende køretøjer, som er CE-mærket i
henhold til maskindirektivet, da disse vurderes at være bedre egnede
til anvendelse i trafikken end køretøjer klassificeret som ”legetøj”.
8. Hastighed
KL mener, at hastigheden bør være højest 20 km/t.
Dansk Kørelærer-Union anbefaler, at hastigheden for motoriserede
løbehjul ændres til 25 km/t, da det vil sikre, at motoriserede løbehjul
af bedre kvalitet kan benyttes.
Cyklistforbundet bemærker, at nogle af de køretøjer, som er beskre-
vet i forsøgsordningerne, allerede benyttes (ulovligt), men at de ofte
ikke kun kører op til 20 km/t, men ved en langt hurtigere hastighed.
Såfremt forsøgsordningerne skal gennemføres, skal de køretøjer, der
kan anvendes lovligt, fysisk ikke kunne køre mere end 20 km/t.
Jesper Friberg anfører, at køretøjer med en kraftigere motor, som
dermed kan køre mere end 20 km/t, er mere sikre, da samme motor
ligeledes bruges til at bremse køretøjet og dermed også kan bremse
med en større kraft. Han håber derfor, at de 20 km/t er en fartgrænse
og ikke en konstruktionsbestemt hastighedsbegrænsning.
Søren Schrøder undrer sig over hastighedsbegrænsningen på 20 km/t,
idet en elcykel må assistere op til 25 km/t. Han mener, at det vil med-
føre en usmidig trafikafvikling på tættere trafikerede cykelstier.
E-Skate Danmark og Jesper Friberg foreslår, at hastighedsgrænsen for
elektriske skateboards sidestilles med den, der gælder for el-cykler,
og dermed begrænses til 25 km/t, hvilket vurderes at skabe bedre
flow i trafikken og mindske risikoen for farlige situationer. E-Skate
Danmark anfører samtidig, at forholdene på cykelstien godt kan hånd-
Side 13 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0014.png
tere en hastighed på 25 km/t, og at det samtidig vil gøre det elektri-
ske skateboard til et mere attraktivt pendlertransportmiddel.
P. Gug-Kjeldsen foreslår, at der indføres en hastighedsgrænse på 6
km/t på fortove og 25 km/t på cykelstier for motoriserede løbehjul.
Kommentar
Færdselsstyrelsen har noteret, at flere høringsparter finder det hen-
sigtsmæssigt med en højere hastighedsgrænse end de foreslåede 20
km/t, i de fleste tilfælde 25 km/t. Færdselsstyrelsen vil løbende eva-
luere forsøgsordningerne, og styrelsen vil i denne forbindelse også lø-
bende vurdere behovet for at tilpasse forsøgsordningernes bestem-
melser, herunder også den maksimale hastighed. En maksimal kon-
struktionsbestemt hastighed på 20 km/t vurderes dog fortsat at være
den mest hensigtsmæssige grænse.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet ikke råder over udstyr til fartmåling
af disse typer af køretøjer. Det findes derfor ikke hensigtsmæssigt på
nuværende tidspunkt at fastsætte en anvendelsesbestemt fartbe-
grænsing.
9. Kørekort
Motorcykel Importør Foreningen bemærker, at motoriserede løbehjul,
selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards kører på de
samme cykelstier som ”lille knallert” og cykler.
Det er derfor af største
betydning rent sikkerhedsmæssigt, at føreren af disse motoriserede
køretøjer kan føre disse på en sikker måde. Det er derfor Motorcykel
Importør Foreningens anbefaling, at de pågældende køretøjer skal
omfattes af samme bestemmelser som dem, der er gældende for ”lille
knallert”, dvs. at man bl.a. skal have taget kørekort til ”lille knallert”
AM (lille knallert), før man må gøre brug af de pågældende køretøjer.
Jesper Friberg mener, at førere burde have knallertkørekort eller være
fyldt 18 år for at lære at navigere i trafikken. Jesper Friberg bifalder,
at førere under 15 år må køre under ledsagelse og kontrol af en myn-
dig person.
Kommentar
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at selvbalancerende køretøjer,
motoriserede skateboards og motoriserede løbehjul ikke kan sammen-
lignes med en knallert og dermed heller ikke skal omfattes af de
samme bestemmelser, som er gældende for lille knallert. En knallert
vejer typisk mellem 75-100 kg., og den er derfor svært håndterbar
uden forudgående uddannelse i form af et knallertkørekort. Køretøjer-
ne i forsøgsordningen må højest have en egenvægt på 25 kg., og de
adskiller sig derfor væsentlig fra en knallert, som er stor, tung og
svært håndterbar. Derudover må en lille knallert køre 30 km/t, mens
selvbalancerende køretøjer, motoriserede skateboards og motorisere-
Side 14 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0015.png
de løbehjul højest må kunne køre 20 km/t, og der er således væsent-
lig forskel på såvel motorkraft som hastighed.
10. Bremser
Danske Cykelhandlere mener, at der bør indsættes krav om påmonte-
rede bremser, således at køretøjerne kan nedbremses aktivt, effektivt
og forsvarligt og ikke kun ved, at den interne eller eksterne betje-
ningsanordning påvirkes, og at der samtidig bør fastsættes specifikke
krav til bremsernes indretning, udformning og funktion.
Det Kommunale Cykelfagråd foreslår, at motoriserede løbehjul skal
have to af hinanden uafhængige bremser.
DTU bemærker, at selvbalancerende køretøjer har unikke sikkerheds-
problemer. Disse sikkerhedsproblemer kommer blandt andet fra deres
ustabile mekanismer og selvbalancering. Bremsning er kontraintuitivt,
hvilket kan være et problem i nødbremsningssituationer. Af denne
grund anbefaler DTU, at bremsesystemerne forbedres, inden de tages
i brug i trafikken. Derududover bruger motoriserede skateboards re-
generative bremsesystemer, hvilket har den begrænsning, at de ikke
fungerer, hvis batteriet er 100 % opladet.
Motorcykel Importør Foreningen mener, at et motordrevet køretøj,
som omfattet af udkastene til de to bekendtgørelser, må betragtes på
lige fod med en ”lille knallert” 30 km/t.
Køretøjerne skal derfor være
forsynet med godkendte bremser, og der bør være krav om hjelm.
Rådet for Sikker Trafik bemærker, at det er forskelligt, hvordan køre-
tøjernes mulighed for at bremse er. De mener, at fælles for køretøjer-
ne er, at de er dårligere til at bremse end en cykel eller knallert. Løber
batteriet tør for strøm eller tabes remoten, mister man på nogle af
køretøjerne muligheden for at bremse.
Rigspolitiet finder det uklart, om de særlige regler for cyklers indret-
ning og udstyr, herunder krav til bremser og ringeklokke, tillige finder
anvendelse på motoriserede løbehjul.
Kommentar
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at maskindirektivet i tilstrække-
lig grad regulerer køretøjernes bremseevne, da der stilles krav om, at
køretøjet skal kunne bremse på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Færdselsstyrelsen vil i forbindelse med den løbende evaluering af for-
søgsordningen vurdere behovet for at fastsætte yderligere krav til kø-
retøjernes bremser.
Færdselsstyrelsen er ikke enig i Motorcykel Importør Foreningens be-
tragtning om, at køretøjerne, som defineret i bekendtgørelserne, skal
kategoriseres som ”lille knallert”. En knallert adskiller sig væsentligt
ved, at være omfattet af forordning 168/2013 om typegodkendelse af
Side 15 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0016.png
to- og trehjulede motorkøretøjer, og er blandt andet defineret ved at
være udstyret med et sæde.
11. Håndhævelse
Danske Cykelhandlere bemærker, at det bør overvejes at indsætte
bestemmelser om konfiskation ved overtrædelse eller gentagen over-
trædelse af bekendtgørelsernes og/eller færdselslovens bestemmel-
ser.
DTU mener, at det vil være svært at håndhæve den danske regule-
ring, da der ikke er nogen måde at identificere køretøjet eller dets
ejer på.
Motorcykel Importør Foreningen bemærker, at en indførelse af de for
lille knallert gældende regler vil give mulighed for, om nødvendigt, at
frakende retten til at føre de pågældende eldrevne køretøjer, ligesom
der vil være mulighed for at bringe konfiskationsbestemmelser i an-
vendelse. Sammenfattende mener Motorcykel Importør Foreningen, at
reglerne for at føre 30 km/t knallert
– ”lille knallert” –
vil gøre det
nemmere at sikre, at de foreslåede køretøjer bliver ført på forsvarlig
vis, idet de giver politiet langt bedre sanktionsmuligheder, såfremt der
køres uforsvarligt. Her tænkes ikke mindst på det måske allerstørste
problem, at der køres på fortove og andre steder, hvor cykler og knal-
lerter ikke må køre.
KL er usikre på politiets muligheder for at kontrollere køretøjernes ha-
stighed.
Rådet for Sikker Trafik mener, at det bliver vanskeligt for politiet at
håndhæve reglerne, da det kan være vanskeligt at skelne mellem lov-
lige og ulovlige køretøjer. Desuden mener de, at det er ubesvaret,
hvorledes politiet skal håndhæve kravet om ansvarsforsikring overfor
personer under 15 år.
Rigspolitiet finder, at der ved gentagne kørsler, hvor der er foretaget
konstruktive ændringer med henblik på hastighedsforøgelse, bør ind-
føres obligatoriske konfiskationsbestemmelser i lighed med konfiskati-
onsbestemmelserne for lille knallert.
Rigspolitiet vurderer, at ikrafttrædelsen af de påtænkte bekendtgørel-
ser vil medføre problemstillinger af håndhævelsesmæssig karakter, da
det f.eks. vil være svært at skelne mellem lovlige og ulovlige løbehjul
og skateboards. Rigspolitiet bemærker herudover, at politiet for tiden
ikke råder over måleudstyr, som kan anvendes til hastighedsbestem-
melse af de pågældende køretøjstyper.
Rigspolitiet påpeger derudover, at bekendtgørelserne ikke indeholder
en definition eller klassificering af køretøjstyperne, hvilket sædvanlig-
vis er udgangspunkt for politiets og anklagemyndighedens arbejde i
strafforfølgende sammenhæng. Det vil således være vanskeligt at
kontrollere køretøjernes tekniske udstyr, indretning, stand og vægt-
Side 16 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0017.png
angivelse. Samtidig anføres det, at det ikke vil være muligt at konsta-
tere, om et konkret køretøj er stjålet eller forsikringsdækket, da der
ikke stilles krav om stelnummer. Det er dermed ikke muligt at identi-
ficere det individuelle køretøj.
Rigpolitiet påpeger ligeldes, at der ikke ses at være fastsat strafbe-
stemmelser for overtrædelse af bekendtgørelsernes §1 i forbindelse
med konstruktive ændringer samt, at manglende medbringelse af
præmiekvittering for motoriseret løbehjul kan straffes med bøde, men
at en tilsvarende strafhjemmel ikke fremgår af bestemmelserne for
selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard.
Havarikommissionen for Vejtransportulykker stiller derudover
spørgsmålstegn ved, hvorvidt politiet er i stand til at afgøre, om et
køretøj kan køre hurtigere end 20 km/t.
Kommentar
De pågældende køretøjer er ikke omfattet af forordning 168/2013 om
typegodkendelse af to- og trehjulede motorkøretøjer. Køretøjerne er
derfor ikke kategoriseret som knallert. Det er samtidig Færdselsstyrel-
sens vurdering, at køretøjerne på grund af deres størrelse, vægt og
manøvremuligheder heller ikke kan sammenlignes med
”lille knallert”.
Køretøjerne kan derimod bedre sammenlignes med en cykel, hvorfor
det er valgt, at færdselslovens regler for cykler finder anvendelse,
medmindre bekendtgørelsen fastsætter andre regler.
De pågældende køretøjer er ikke omfattet af de EU-retlige typegod-
kendelsesregler, hvorfor køretøjerne ikke kan typegodkendes. Da der
er tale om en forsøgsordning, og da der i øvrigt er tale om forskellig-
artede køretøjer, har Færdselsstyrelsen herudover ikke fundet det
hensigtsmæssige på nuværende tidspunkt at klassificere køretøjerne
under en særlig kategori. Formålet med forsøgsordningen er netop at
få erfaringer med de pågældende køretøjer med henblik på en even-
tuel permanent regulering, og herunder også en eventuel klassifice-
ring.
Færdselsstyrelsen anerkender imidlertid, at der kan være håndhævel-
sesmæssige udfordringer forbundet med en manglende klassificering
under forsøgsordningen. Som en hjælp for politiets håndhævelse vil
Færdselsstyrelsen derfor undersøge, om det er praktisk muligt, at der
på Færdselsstyrelsens hjemmeside kan etableres en selvanmelderord-
ning, hvor forhandlere kan anmelde de produkter i deres sortiment
der lever op til bekendtgørelsernes tekniske krav. En sådan ordning
vurderes at kunne gavne både forhandlernes markedsføring og politi-
ets håndhævels.
Med hensyn til muligheden for at konfiskere køretøjerne på grund af
konstruktive ændringer med henblik på hastighedsforøgelse er det
Færdselsstyrelsens opfattelse, at det på nuværende tidspunkt er for
Side 17 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0018.png
tidligt at sige noget om, hvorvidt konstruktive ændringer af de pågæl-
dende køretøjer vil komme til at udgøre et omfattende problem.
Hvis det i løbet af forsøgsperioden viser sig, at konstruktive ændringer
kommer til at udgøre et omfattende problem, og der er behov for
supplerende konfiskationsbestemmelser, vil Færdselsstyrelsen kunne
fastsætte bestemmelser herom i de to bekendtgørelser.
Hvis et motoriseret løbehjul, selvbalancerende køretøj eller et motori-
seret skateboard har en konstruktivt bestemte hastighed på mere end
20 km/t, vil de ikke være omfattet af forsøgsordningerne og vil derfor
ikke lovligt kunne anvendes på færdselslovens område. En sådan an-
vendelse vil derfor skulle straffes efter færdselslovens regler herfor.
Dette er baggrunden for, at bekendtgørelserne ikke indeholder straf-
bestemmelser for overtrædelse af bekendtgørelsernes § 1 om kravet
til køretøjernes maksimale konstruktivt bestemte hastighed.
Færdselsstyrelsen er imidlertid enig med Rigspolitiet i, at det vil skabe
større klarhed, hvis overtrædelse af kravet om køretøjernes maksima-
le konstruktivt bestemte hastighed kan straffes direkte efter bekendt-
gørelsernes regler. Færdselsstyrelsen har derfor tilrettet bekendtgø-
relsernes straffebestemmelser herefter.
Det beror på en fejl, at § 16 i bekendtgørelsen om forsøgsordning for
selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard (kravet om med-
bringelse af præmiekvittering) ikke er anført i straffebestemmelsen i
bekendtgørelsens § 17, stk. 1. Færdselsstyrelsen har derfor tilrettet
bekendtgørelsernes straffebestemmelser herefter.
For så vidt angår håndhævelse af kravet om ansvarsforsikring overfor
personer under 15 år bemærker Færdselsstyrelsen, at da den krimi-
nelle lavalder i Danmark er 15 år, vil en person, der er ejer eller bru-
ger af køretøjet, ikke kunne strafforfølges for ikke at have tegnet an-
svarsforsikring. Der henvises i øvrigt til Færdselsstyrelsens kommen-
tarer under pkt. 13 om forsikring.
12. Økonomi
Københavns Kommune bemærker, at det er vejmyndighedens ansvar
at holde sine offentlige veje i den stand, som trafikkens art og størrel-
se kræver. Nye køretøjer med meget små hjul vil potentielt kunne
medføre behov for en højere vejstandard og -vedligeholdelse, da selv
mindre huller, revner og dæksler potentielt vil udgøre en risiko for
denne type køretøjer. Det må i den forbindelse afklares, om byernes
pligt til at vedligeholde overflader på cykelstier mv. skærpes, idet det-
te vil medføre en betydelig ekstraudgift, som vil skulle indgå i for-
handlingerne vedrørende DUT.
Ifølge en undersøgelse gennemført af COWI for Vejdirektoratet, belø-
ber de kommunale udgifter sig pr. politiregistreret tilskadekommen sig
til 400.000 kr. (2012).
Side 18 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0019.png
Med et forventeligt øget antal tilskadekomne, må der med forsøgsord-
ningen påregnes øgede omkostninger til pleje, omsorg, overførsels-
indkomster m.m. Som opfølgning på en evaluering må det derfor for-
udsiges et krav om DUT, såfremt der vurderes en øget ulykkesrisiko.
Det Kommunale Cykelfagråd mener, at der skal være opmærksomhed
på afledt øget drift af veje og stier, herunder udbedring af huller,
etablering af ramper, riste, fejning etc., da de omhandlende køretøjer
typisk har små hjul og derfor er mere følsomme end f.eks. cykler
overfor uregelmæssigheder i belægning/kørebane.
KL savner en begrundelse for Færdselsstyrelsens vurdering af, at for-
søgsordningerne ikke vil medføre økonomiske konsekvenser i forhold
til DUT. KL mener, at der vil være øgede omkostninger til tilskade-
komne i trafikken, omprofilering af stier, driftudgifter til vejvedligehol-
delse
KL imødeser derfor indbydelse til forhandling af bekendtgørelsernes
økonomiske konsekvenser.
Rådet for Sikker Trafik vurderer, at det vil få konsekvenser i form af
øgede samfundsmæssige udgifter grundet flere tilskadekomne og
dræbte.Rådet for Sikker Trafik mener, at lovliggørelse af små motori-
serede køretøjer vil medføre øgede udgifter til stat, regioner og kom-
muner.
Kommentar
Færdselsstyrelsen bemærker, at vejreglerne alene er vejledende an-
befalinger.
Bekendtgørelse om forsøgsordningen for selvbalancerende køretøjer
og motoriserede skateboards samt bekendtgørelse om forsøgsordning
for motoriserede løbehjul medfører ikke en pligt for kommunerne til at
foretage anlægsarbejder eller gennemgang af eksisterende anlæg.
Færdselsstyrelsen bemærker endvidere, at der på nuværende tids-
punkt alene er tale om forsøgsordninger, hvor formålet jo netop er at
høste erfaringer med disse transportmidler i trafikbilledet. Hvis for-
søgsordningerne ender ud med en permanentgørelse ved lov, og hvis
forsøgsordningerne medfører, at disse køretøjer bliver almindelige på
linje med omfanget af cykler og knallerter, kan det på dette tidspunkt
blive nødvendigt at diskutere behovet for en nærmere gennemgang af
eksisterende anlæg.
Færdselsstyrelsen forventer ikke, at forsøgsordningerne umiddelbart
vil medføre et øget antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafik-
ken. Det er derfor samlet set Færdselsstyrelens opfattelse, at forsøgs-
ordningerne kan gennemføres uden økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner.
Side 19 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0020.png
13. Forsikring
Det Kommunale Cykelfagråd bemærker, at det er fint, at en præmie-
kvittering skal medbringes men undrer sig over, hvordan det hænger
sammen med udlejningsløbehjul, som i vid udstrækning formentlig vil
blive brugt af turister.
Cyklistforbundet finder det positivt, at føreren skal kunne forevise
præmiekvittering for tegnet ansvarsforsikring.
Rigsadvokaten bemærker, at det i udkast til bekendtgørelse om for-
søgsordning for selvbalancerende køretøjer og motoriserede skate-
board § 17 ikke er nævnt, at man kan ifalde bøde for overtrædelse af
bekendtgørelsens § 16 om medbringelse af præmiekvittering, hvilket
står i modsætning til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for
motoriserede løbehjul § 15, hvor overtrædelse af denne bekendtgørel-
ses § 14 om medbringelse af præmiekvittering er nævnt.
Forsikring & Pension og DFIM bemærker, at det bør gøres klart, om
man fra lovgivers side mener, at de pågældende køretøjer skal være
omfattet af reglerne om dagsgebyr for manglende ansvarsforsikring.
Fra 1. januar 2019 træder ændring til færdselslovens § 106 i kraft.
Der bliver ved lovændringen indført et dagsgebyr på forventet 250 kr.
i tilfælde af, at forsikringspligten i færdselslovens § 105 ikke overhol-
des. Som de to udkast til bekendtgørelser er formuleret, må det anta-
ges, at de pågældende køretøjer opfattes som motordrevne køretøjer
efter færdselsloven §2, stk. 1, nr. 14, og dermed er omfattet af reg-
lerne om dagsgebyr ved manglende ansvarsforsikring. I så tilfælde er
det særligt afgørende, at køretøjerne er registreringspligtige af hen-
syn til administrationen af det forestående dagsgebyr. Videre bør der
være klarhed over, hvem forsikringspligten påhviler for så vidt angår
de nye typer køretøjer. Henset til aldersgrænsen på 15 år, vil der
sandsynligvis være tale om en del børn og unge under 18 år, som vil
benytte sig af disse køretøjer med pligt til at tegne forsikring og der-
med følgende risiko for at blive pålagt gebyrer for manglende an-
svarsforsikring.
Forsikring & Pension mener, at det bør specificeres, om der skal beta-
les statsafgift af ansvarsforsikringer på disse køretøjer eller ej. Ifølge
bekendtgørelse af lov om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøre-
tøjer skal der
”Endvidere betales afgift af ansvarsforsikringer for cyk-
ler med hjælpemotor (knallerter)”.
I begge bekendtgørelsesudkast
lægges der op til, at færdselslovens regler for cykler og cyklister fin-
der anvendelse for de pågældende køretøjer, men køretøjerne er
samtidig omfattet af færdselslovens kapitel 16 for motordrevne køre-
tøjer.
Det er uklart, om motoriserede løbehjul, selvbalancerende køretøjer
og motoriserede skateboards skal betragtes som en knallert i forhold
til reglerne om statsafgift for ansvarsforsikringer.
Side 20 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0021.png
Forsikring & Pension bemærker, at alle forsikringspligtige motorkøre-
tøjer bør være registreret i Køretøjsregistret. Hvis dette ikke bliver
tilfældet under denne forsøgsordning, bør det være muligt inden for
en rimelig tidsfrist at kunne dokumentere sine forsikringsforhold gen-
nem et onlineopslag på forsikringsselskabets hjemmeside, hvor man
kan logge ind med NemID og se sine aktive forsikringer. Det er en
uhensigtsmæssig og upraktisk bestemmelse for både kunder, myn-
digheder og forsikringsselskaber at skulle medbringe præmiekvittering
i fysik form under kørslen. Det vil være en særlig og unødig admini-
strativ byrde, hvis forsikringsselskaber skal indføre en praksis med at
udstede særlige fysiske præmiekvitteringer efter hver enkelt beta-
lingsfrist, der i dag kan være hver måned.
Forsikring & Pension mener, at det bør fremgå tydeligt af informati-
onsmateriale til brugere af de pågældende typer køretøjer, såsom fak-
taark og hjemmesider, at det er lovpligtigt at tegne en ansvarsforsik-
ring. Det er vigtigt, at der er klar og tydelig information til forbruge-
rene om forsikringspligten for at sikre, at de pågældende køretøjer
ikke kører uforsikrede rundt på de danske cykelstier. Kravet om lov-
pligtig ansvarsforsikring er eksempelvis kun nævnt meget overfladisk i
Færdselsstyrelsens faktaark om forsøgsordningen for speed pedelecs,
på trods af Forsikring & Pensions henstilling om at lade det fremgå
tydeligt af fakta-arkets tjekliste.
Forsikring & Pension findet det positivt, at der ikke vil være kontrahe-
ringspligt for forsikringsselskaber, som det fremgår af henholdsvis §13
og §15 i de to bekendtgørelsesudkast. Det ville være uproportionalt
og en alt for stor byrde på erhvervslivet, hvis samtlige forsikringssel-
skaber, der udbyder motorforsikringer i Danmark, skulle udvikle et
produkt til en forsøgsordning.
Bird anbefaler, at motoriserede løbehjul undtages fra kravet om an-
svarsforsikring på lige fod med cykler og elcykler, og Bird opfordrer
således Færdselsstyrelsen til at overveje, om samme undtagelse kan
finde anvendelse på motoriserede løbehjul.
Rådet for Sikker Trafik mener, at der i forbindelse med forsikring er
en problemstilling i forhold til børn under 15 år. Rådet for Sikker Tra-
fik formoder, at den 9-årige, der får et hoverboard, skal sørge for at
have tegnet en ansvarsforsikring. I et tænkt eksempel er Rådet for
Sikker Trafik i tvivl om, hvordan parterne er stillet forsikringsmæssigt,
såfremt den 9- årige låner køretøjet ud til en anden person under 15
år.
E-Skate Danmark finder ikke, at der er særlige omstændigheder, der
berettiger til at fravige udgangspunktet om subjektivt ansvar og
skærpe ansvarsgrundlaget for brugere af elektriske skateboards til et
objektivt ansvar. E–Skate Danmark foreslår på denne baggrund, at
afsnittet om erstatning og forsikring bortfalder, således at det almin-
delige culpaansvar i stedet bliver gældende.
Side 21 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0022.png
Forbrugerrådet Tænk stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er mu-
ligt at knytte en forsikring til et køretøj, når der ikke er nummerplade
eller anden form for identifikation på køretøjet. Forbrugerrådet Tænk
er i øvrigt usikre på, om det konkrete forsikringsprodukt findes hos
forsikringsselskaberne.
VOI Technology mener ikke, at forsikringer på nuværende tidspunkt
er nødvendigt for motoriserede løbehjul, da disse i stedet bør sidestil-
les med cykler for så vidt angår forsikring. VOI anfører, at der i norsk
og svensk regulering ikke stilles krav om forsikring for motoriserede
løbehjul.
VOI bemærker desuden, at det er uhensigtsmæssigt, at det er føre-
ren, der skal kunne fremvise præmiekvittering, og at det i stedet bør
være muligt for den virksomhed, der ejer løbehjulet, at fremvise bevis
for forsikringen på førerens vegne, f.eks. ved at præmiekvitteringen
er tilgængelig i en app på førerens telefon.
Kommentar
Det følger af færdselsloven, at den, der er ansvarlig for et motordre-
vet køretøj, skal erstatte skader, som køretøjet forvolder på objektivt
grundlag. Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at denne grundlæg-
gende regel ikke skal fraviges for nogle motordrevne køretøjer, når de
anvendes i trafikken på færdselslovens område.
Færdselslovens krav om pligt til at tegne ansvarsforsikring for motor-
drevne køretøjer
og dermed forsikringsselskabernes umiddelbare
hæftelse over for skadelidte
er tæt forbundet med det objektive an-
svar, og kravet har blandt til formål at sikre, at det økonomiske opgør
efter et færdselsuheld håndteres mellem forsikringsselskaberne. Ska-
delidte sikres dermed at få erstatning, uden selv at skulle bruge tid og
kræfter på langvarig processer.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at hvis motoriserede løbehjul,
selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards, der alle er
motordrevne køretøjer, skal anvendes på færdselslovens område, så
skal færdselslovens grundlæggende regler om ansvar og ansvarsfor-
sikring også gælde. Forsikring & Pension har i forbindelse med udfær-
digelse af udkastene til bekendtgørelserne oplyst, at i hvert fald de
større forsikringsselskaber vil kunne tilbyde at tegne ansvarsforsikrin-
ger for forsøgsordningskøretøjerne. Dette vil ikke nødvendigvis blive
som en særskilt type forsikring til forsøgskøretøjerne, men formentlig
som en forsikring, der svarer til lille knallert.
Det fremgår af bekendtgørelsesudkastene, at færdselslovens kapitel
16 om erstatning og forsikring finder anvendelse for de pågældende
køretøjer. Det følger heraf, at køretøjerne i forsøgsordningen også er
omfattet af de nye regler om dagsgebyr for manglende tegning af an-
svarforsikring.
Side 22 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det følger endvidere heraf, at det er færdselslovens regler i kapitel
16, der er afgørende for, hvem forsikringspligten påhviler. For så vidt
angår ikke registreringspligtige køretøjer fremgår det af færdselslo-
vens § 106, stk. 2, at forsikringspligten påhviler den, der bruger køre-
tøjet eller lader det bruge på vej. Det betyder i praksis, at forsikrings-
pligten i § 106, stk. 2, påhviler ejeren, hvis denne selv bruger køretø-
jet eller lader det bruge i egen interesse. Hvis køretøjet benyttes af
andre, som har selvstændig rådighed over køretøjet og benytter det i
egen interesse (selvstændig bruger), anses den pågældende for bru-
ger i relation til § 106, stk. 2, og forsikringspligten påhviler i disse til-
fælde den selvstændige bruger.
Selvom en person under 18 år er ejer eller selvstændig bruger, vil for-
sikringspligten ifølge færdselslovens regler stadig påhvile denne ejer
eller selvstændige bruger. Dette er i øvrigt også tilfældet for ejere el-
ler brugere af en lille knallert, hvor forsikringspligten også påhviler
disse personer, selvom de er under 18 år.
For personer under 18 år vil de familie- og værgeretlige regler ofte
føre til, at det kræver forældremyndighedsindehaverens samtykke at
tegne en ansvarsforsikring.
Hvis en person låner et køretøj ud, vil låntager, der bruger køretøjet i
egen interesse, i henhold til § 106, stk. 2, som oftest være at betragte
som selvstændig bruger. En selvstændig bruger vil normalt være sik-
ret ved ansvarsforsikringspolicen og dermed (som udgangspunkt)
mod regresansvar.
At reglerne i færdselslovens kapitel 16 om erstatning og forsikring fin-
der anvendelse for de køretøjer, der er omfattet af forsøgsordninger-
ne, indebærer også, at køretøjerne er omfattet af DFIM´s dækning af
skader forvoldt af ukendte og uforsikrede køretøjer.
Færdselsstyrelsen anerkender, at der i relation til kravet om ansvars-
forsikring er udfordringer forbundet med, at køretøjerne ikke er regi-
streringspligtige. Da der imidlertid på nuværende tidspunkt alene er
tale om forsøgsordninger, er det Færdselsstyrelsens opfattelse, at der
ikke under forsøgsordningerne skal fastsættes regler om registre-
ringspligt. DFIM og forsikringsselskaberne må derfor administrere kø-
retøjernes forsikringsforhold, herunder eventuel pålæggelse af dags-
gebyrer for manglende ansvarsforsikring, på samme måde, som det
bliver gjort for de øvrige ikke registreringspligtige køretøjer, der an-
vendes på færdselslovens område, som f.eks. lille knallert af ældre
dato, visse traktorer og visse motorredskaber.
Det har ikke været hensigten med kravet om medbringelse af præ-
miekvittering under kørsel, at præmiekvitteringen nødvendigvis skal
medbringes i fysisk form. Hensigten med bestemmelsen herom i de to
bekendtgørelsesudkast er, at føreren skal kunne dokumentere over
for politiet, at der er tegnet gyldig ansvarsforsikring for køretøjet. Fo-
Side 23 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0024.png
revisning af præmiekvittering kan derfor også ske via elektroniske
hjælpemidler.
Færdselsstyrelsen anerkender, at den nuværende ordlyd af de pågæl-
dende bestemmelser giver anledning til tvivl, og bestemmelserne vil
derfor blive omformuleret, således at det fremgår, at føreren under
kørsel skal kunne dokumentere, at ansvarsforsikring er tegnet og
holdt i kraft. Dette vil f.eks. kunne ske via en mobiltelefon ved fore-
visning af et foto af præmiekvitteringen, ved at præmiekvitteringen er
tilgængelig i en app på førerens mobiltelefon eller ved lignende elek-
troniske løsninger.
For så vidt angår spørgmålet om statsafgift følger det af motoran-
svarsforsikringsafgiftslovens § 1, at der skal betales en afgift til stats-
kassen af ansvarsforsikringer for de ifølge lov om registrering af køre-
tøjer registrerede motorkøretøjer, traktorer, påhængsvogne, sætte-
vogne, sidevogne og påhængsredskaber. Endvidere betales afgift af
ansvarsforsikringer for cykler med hjælpemotor (knallerter). Da de
køretøjer, der er omfattet af forsøgsordningerne, ikke er registre-
ringspligtige, og da der ikke er tale om cykler med hjælpemotor (knal-
lert), er det Færdselsstyrelsens opfattelse, at der ikke skal betales
statsafgift af ansvarsforsikringer, der tegnes på køretøjer omfattet af
forsøgsordningerne.
For så vidt angår Rigsadvokatens bemærkninger om straf for mang-
lende medbringelse af præmiekvittering i udkast til bekendtgørelse
om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skate-
board, bemærker Færdselsstyrelsen, at det beror på en fejl, at § 16 i
bekendtgørelsen (kravet om medbringelse af præmiekvittering) ikke
er anført i straffebestemmelsen i bekendtgørelsens § 17, stk. 1.
Færdselsstyrelsen har derfor tilrettet bekendtgørelsernes straffebe-
stemmelser herefter.
Færdselsstyrelsen er enig i, at det er vigtigt, at informere kommende
førere af køretøjerne om kravet om ansvarsforsikring. Færdselsstyrel-
sen vil derfor sørge for, at dette bliver endnu mere tydeliggjort i sty-
relsens informationsmateriale.
14. Hjelm
Danske Cykelhandlere bemærker, at der bør være regler på lige fod
med forsøgsordningen for speed pedelecs vedrørende krav om brug af
hjelm. Køretøjernes beskaffenhed og manøvredygtighed medfører en
øget risiko i forhold til brug af og kørsel på f.eks. almindelig cykel.
Københavns Kommune mener, at erfaringer fra andre steder tilsiger,
at der bør stilles krav om brug af hjelm, da transportmidlerne erfa-
ringsmæssigt giver flere skader.
Bird opfordrer til brug af hjelm og vil fortsat opfordre deres brugere til
at anvende hjelm, uanset om det bliver et lovkrav.
Side 24 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0025.png
DTU foreslår, at der som minimum stilles krav om brug af sikkerheds-
udstyr som eksempelvis hjelm, albue-, knæ- og håndledsbeskyttere
for børn under 15 år.
Forbrugerrådet Tænk undrer sig over, at der ikke er taget stilling til
brug af personligt beskyttelsesudstyr for børn i bekendtgørelsen.
Rigspolitiet bemærker, at det helt generelt findes færdselssikker-
hedsmæssigt betænkeligt, at bekendtgørelserne ikke indeholder be-
stemmelser om brug af sikkerhedsudstyr.
P. Gug-Kjeldes foreslår obligatorisk cyklehjelm.
Kommentar
Færdselsstyrelsen bemærker, at det er hensigten med udkastet til be-
kendtgørelserne, at der kan høstes videre på den positive udvikling,
der ses i anvendelsen af cykelhjelm blandt cyklisterne. Da disse nye
køretøjer hastighedsmæssigt svarer til cykler, og endda kan køre
langsommere end el-cykler, vurderes det ikke på nuværende tids-
punkt, at være hensigtsmæssigt at stille krav om anvendelse af cykel-
hjelm.
Færdselsstyrelsen er således enig i Rådet for Sikker Trafiks tidligere
betragtninger i forhold til cyklisters anvendelse af hjelm om, at kam-
pagner og incitamenter er vejen frem for at øge hjelmbrugen snarere
end lovkrav om brug af cykelhjelm. Styrelsen mener derfor, at det
samme gør sig gældende for hjelmbrug på disse nye køretøjstyper.
Færdselsstyrelsen vil i forbindelse med den løbende evaluering af for-
søgsordningen vurdere behovet for at fastsætte yderligere krav til an-
vendelse af sikkerhedsudstyr.
15. Registreringspligt
Forsikring & Pension mener, at der bør være registreringspligt for alle
køretøjer, hvortil der kræves lovpligtig ansvarsforsikring. Det er vig-
tigt, at køretøjet tydeligt kan knyttes til ejeren og nemt kan identifice-
res. Samtidig medvirker registreringspligten til at sikre, at de lovplig-
tige forsikringsforhold er i orden og er dermed med til mindske antal-
let af uforsikrede køretøjer. Med registreringspligt kan forsikringsfor-
holdet vises eller tjekkes med et enkelt opslag, hvilket vil overflødig-
gøre den upraktiske bestemmelse med, at man skal medbringe præ-
miekvitteringen i fysisk form. Ifølge Forsikring & Pension vil registre-
ringspligt samtidig fremme forsøgsordningens datagrundlag betyde-
ligt.
Forsikring & Pension bemærker, at såfremt der ikke indføres registre-
ringspligt, er det af største vigtighed, at de nye typer køretøjer tydligt
kan identificeres via et stelnummer eller anden form for identifikation.
Dette er vigtigt i forbindelse med en ansvarsskade, så skadelidte kan
Side 25 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1982520_0026.png
påvise, hvilket køretøj der har forvoldt skaden, og så der ikke vil være
tvivl om, hvor det skadevoldende køretøj er forsikret.
DFIM bemærker, at de som garantifond dækker umiddelbart over for
en skadelidt for skader forvoldt af ukendte og uforsikrede motorkøre-
tøjer. Forsøgsordningens køretøjer vil også være omfattet af DFIM’s
dækning af skader forvoldt af ukendte og uforsikrede køretøjer. Af
hensyn til regreskrav mod en uforsikret skadevolder er det vigtigt, at
køretøjerne enten er registreret eller har unikke identitetsnumre for at
kunne finde frem til ejeren af køretøjet og den forsikringspligtige. Sik-
res en sådan registrering ikke, vil skadevoldere, der forvolder skade
med et uforsikret køretøj, som omfattet af forsøgsordningen, være
svære af finde, herunder ved regres for de beløb DFIM har udlagt til
den skadelidte. DFIM vil meget gerne bistå konstruktivt i forbindelse
med den endelige udformning af bestemmelserne for forsøgsordnin-
gerne, samt bidrage med viden og erfaringer i løbet af forsøgsordnin-
gernes løbetid.
Kommentar
Færdselsstyrelsen anerkender, at der i relation til kravet om ansvars-
forsikring og i øvrigt i forhold til behovet for en entydig identifikation
af køretøjerne er udfordringer forbundet med, at køretøjerne ikke er
registreringspligtige. Da der imidlertid på nuværende tidspunkt alene
er tale om forsøgsordninger, er det Færdselsstyrelsens opfattelse, at
der ikke under forsøgsordningerne skal fastsættes regler om registre-
ringspligt eller indføres et system med stelnummermærkning.
Hvis der på baggrund af forsøgsordningerne og de indhentet erfarin-
ger med de forskellige køretøjer, bliver truffet beslutning om, at ord-
ningerne skal permanentgøres ved lov, vil der blive kigget nærmere
på en eventuel registreringsordning, stelnummerordning eller lignende
identifikationsordninger, hvis det måtte vise sig, at være det mest
hensigtsmæssige.
Færdselsstyrelsen henviser i øvrigt til styrelsens bemærkninger under
pkt. 13 og forsikring.
16. Øvrige ændringer
Rigspolitiet påpeger, at der ikke ses at være et stk. 2 i § 14, som der
henvises til i § 4 i bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalance-
rende køretøjer og motoriserede skateboards.
Rigspolitiet anfører yderligere,
at ”betjeningen” bør ændres til ”regule-
ringen” i udkastets § 1,
3. pkt., og § 2, 3. pkt.
Kommentar
Det beror på en fejl, at der i § 4 i udkast til bekendtgørelse om for-
søgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard
Side 26 (27)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 107: Færdselsstyrelsens høringsnotat og de modtagne høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for motoriseret løbehjul og udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for selvbalancerende køretøj og motoriseret skateboard, fra transport-, bygnings- og boligministeren
er henvist til § 14, stk. 2. Henvisningen skal rettelig være til § 17, stk.
2. Færdselsstyrelsen har tilrettet udkastet herefter.
Færdselsstyrelsen er enig i Rigspolitiets betragtninger vedrørende
brug af ordet ”betjening” i bekendtgørelsens § 1, 3. pkt.,
og § 2, 3.
pkt., og styrelsen har tilrettet udkastet herefter.
Side 27 (27)