Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1981462_0001.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF FORUNDERSØGELSE AF FREMSKUDT
FÆRGEHAVN VED TÅRS
TRANSPORT-, BYGNINGS- OG BOLIGMINISTERIET
Projektnavn
Projektnr.
Modtager
Version
Dato
Udarbejdet af
Kontrolleret af
Godkendt af
Ekstern KS - Fremskudt færgehavn ved Tårs
1100035573
Carsten Vædele Madsen, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
1
2018-11-08
SSG, JAK, JQHN
KLA
MTHB
Dokumenttype
Rapport
INDHOLD
1.
1.2
2.
3.
3.1
3.2
3.2.1
3.2.2
3.2.3
3.2.4
3.2.5
4.
5.
Resumé
Forhold, der skal afklares, inden projektet kan forelægges
Gennemgang af den trafikale analyse
Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Uddybende gennemgang af særligt risikobetonede områder
Vurdering af de tekniske forudsætninger
Appendiks A - Beskrivelse af datagrundlag
Appendiks B - Kystteknisk analyse
Appendiks C - Skitseprojektering af moler, stensætning og dæmning
Appendiks D - Hydraulisk modellering
Appendiks F - Anlægsoverslag
Gennemgang af den overordnede samfundsmæssige analyse af
projektforslaget samt alternativer til projektet
Materiale
2
3
3
4
4
5
5
6
7
7
8
9
10
1/10
https://projects.rambollgrp.com/projects/1100035573/Project Documents/Afrapportering/Rambølls kvalitetssikring af forundersøgelsen
fremskudt færgehavn ved Tårs.docx
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1981462_0002.png
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
1.
Resumé
Tidlige analyser viser, at oprettelse af halvtimes færgefart på strækningen Spodsbjerg-
Tårs vil kunne være forbundet med en samfundsøkonomisk gevinst. Oprettelse af halvti-
mes drift vil kunne lade sig gøre ved at etablere en fremskudt færgehavn ved Tårs.
I denne forbindelse er der iværksat en forundersøgelse på niveau 0 med henblik på at re-
degøre for, hvor vidt dette er muligt og inden for hvilke økonomiske rammer.
Projektets placering er angivet på Figur 1.
Figur 1: Angivelse af projekts placering /COWI Rapport, Fremskudt færgehavn ved Tårs,
Appendiks A, 21-09-2018/
I forundersøgelsen er konsekvenser af en eventuel fremskudt færgehavn ved Tårs afdæk-
ket på et overordnet niveau, herunder bl.a. blokering af Langebæltet, sedimenttransport,
kystmorfologisk udvikling, vandkvalitet og opholdstider, anlægstekniske og miljømæssige
konsekvenser samt anlægsmæssige økonomiske overslag.
Det skal bemærkes, at Rambølls kvalitetssikring er aftalt til udelukkende at omhandle
screening af de tekniske løsninger samt dertilhørende anlægsoverslag.
Rambøll er gjort bekendt med, at forundersøgelsen er gjort på screeningsniveau
”niveau
0”,
hvorfor grundigheden af analyser mv. er på et mere overfladisk plan, end hvad der for-
ventes af et decideret niveau 1 forundersøgelse.
Afrapportering af kvalitetssikringen er samtidigt ønsket udført efter et niveau 1 forunder-
søgelse paradigme, hvorfor der nødvendigvis er en del kommenterer vedr. anbefalinger,
inden projektet føres til niveau 2.
2/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
Forundersøgelsens omfang og grundighed stemmer generelt overens med Rambølls for-
ventning til en forundersøgelse på det angivne niveau. Det påpeges dog, at en del af af-
rapporteringens vurderinger og konklusioner fremlægges meget konstaterende og ultima-
tive i forhold til det niveau, analyser mv. er udført på. Det anbefales derfor generelt, at
rapportens vurderinger og konklusioner suppleres med mere uddybende begrundelser
samt med flere diskussioner omkring usikkerheder og risici.
Ovenstående forhold afspejles generelt også i kvalitetssikringens kommentarer.
1.2
FORHOLD, DER SKAL AFKLARES, INDEN PROJEKTET KAN FORELÆGGES
Rambøll har gennemført ekstern kvalitetssikring af analyse af fremskudt færgehavn ved
Tårs for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. På baggrund af den eksterne kvalitets-
sikring er Rambøll blevet bekendt med følgende vægtige forhold, der bør afklares, inden
det kan anbefales at træffe beslutning om, hvorvidt man skal gå videre med projektet på
baggrund af det af Sund & Bælt Holding A/S fremlagte beslutningsgrundlag:
-
Usikkerhed om hvorvidt de i materialet opstillede forudsætninger og antagelser
med henblik på at oprette 30 min færgefart er tilstede. Herunder også usikkerhed
om hvorvidt det reelt er muligt at oprette 30 minutters færgefart ud fra de i mate-
rialet gjorte vurderinger og konklusioner for de enkelte løsningsforslag
Usikkerhed omkring hvor stort et blokeringstal der kan tillades
Usikkerhed om hvorvidt det kan tillades at inkludere klimaændringer (prognoser)
for havvandsstigninger i modeller for udledning af blokeringstal
Usikkerhed om hvorvidt konklusioner vedr. hydrauliske og kysttekniske analyser
er retvisende
-
-
-
Den eksterne kvalitetssikring har omfattet de i akt 16 af 24. oktober 2006 om ny anlægs-
budgettering oplistede fokusområder, jf. afsnit 3 nedenfor. Den eksterne kvalitetssikring
er baseret
på en gennemgang af Sund & Bælt Holding A/S’ projekt i overensstemmelse
med opgavebeskrivelsen. Bilag 1. Skabelon for ekstern kvalitetssikring for beslutnings-
grundlag på niveau 1 er anvendt for nærværende.
2.
Gennemgang af den trafikale analyse
Det er ved aftale om Ekstern kvalitetssikring af analyse af fremskudt havn ved Tårs aftalt,
at kvalitetssikringen udelukkende omhandler screening af de tekniske løsninger samt der
tilhørende anlægsoverslag. Der er således ikke udført kvalitetssikring af den trafikale ana-
lyse, hvorfor dette ikke behandles yderligere.
3/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
3.
Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Nærværende afsnit omhandler en vurdering af forudsætningerne for udarbejdelse af an-
lægsoverslaget, herunder de fundne risici og tekniske forudsætninger.
Der er ved gennemgang af materialet fundet forhold som kan have væsentlig betydning
for konklusioner.
Disse forhold anbefales undersøgt nærmere inden forsættelse til niveau 2 (miljø-
konsekvensvurdering), da disse kan have afgørende betydning for projektets ud-
formning og økonomi.
3.1
UDDYBENDE GENNEMGANG AF SÆRLIGT RISIKOBETONEDE OMRÅDER
Der er i materialet ikke udarbejdet en decideret risikoanalyse. Der er dog udpeget en
række projektrisici, som anbefales afklaret i forbindelse med det fortsatte niveau 1 ar-
bejde samt i de efterfølgende faser.
Rambøll er enig i de i materialet oplistede punkter vedr. anbefalede forundersøgelser in-
den der iværksættes miljøkonsekvensvurdering (VVM) af projektet. Dette være sig føl-
gende punkter:
-
Besejlingssimuleringer for at afgøre om skibe kan anløbe den fremskudte færge-
havn, herunder evt. tilpasning af havnelayoutet
Simulering af bølgeforhold inde i færgehavnen, herunder evt. tilpasning af havne-
layoutet
Verificerende simuleringer af klimaeffekter (øget vandstand)
Verificerende simuleringer af Østersøen (salt, lagdeling, mv.)
Revurdering af fremskudt færgehavns placering i relation til færgetype/færgeha-
stighed, sejlrute, pris og strømningsblokering (kombination af lavbro og dæmning)
Skibsteknisk vurdering af de eksisterende færgers kapacitet mht. sejlhastighed og
sejlængde når halvtimesdrift skal opretholdes
-
-
-
-
-
Der ud over er det Rambølls anbefaling, at der i det videre forløb også er specielt fokus på
følgende forhold:
-
Verificering af anvendte forudsætninger for beregning af blokeringstal for Lange-
landsbæltet
Verificering af hvilke blokeringstal der vil kunne accepteres
Verificering af antagelser omkring hvor vidt det vil være (u)realistisk at kunne få
tilladelse til kompensationsafgravninger i fald at blokeringstal bliver for store
Øget risiko for oversvømmelse af lavtliggende områder ved kysten som følge af
opstuvning
-
-
-
4/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
-
Vurdering og kapitalisering af nødvendigt omfang af ombygning af Spodsbjerg
Havn for at kunne oprette 30 min. færgefart
Vurdering af sedimentering og erosion omkring de nye anlæg som følge af de æn-
drede strømningsforhold. Herunder specielt, men ikke begrænset til, ved indsej-
ling til Ny Tårs Færgehavn samt ved bro mellem fastland og dæmning.
Herunder også vurdering af evt. effekt på Natura2000 område
Vurdering af risiko for nødvendighed af kontinuert at skulle oprense/sandfodre
Vurdering af hvilke forhold der skal være opfyldte for at sikre, at 8 min. for anløb,
afgang samt af- og pålæsning vil være realistisk i begge færgehavne.
Vurdering af konsekvenser for besejlingsmuligheder som følge af de konkluderede
øgede strømhastigheder omkring indsejling til Ny Tårs Færgehavn
-
-
-
-
De enkelte appendiks kommenteres mere konkret under afsnit 3.2.
Der ud over noteres det, at der i afrapporteringen generelt gøres vurderinger samt drages
konklusioner, som fremlægges meget konstaterende og ultimative i forhold til det niveau
som analyser mv. er udført på. Det anbefales derfor generelt, at rapportens vurderinger
og konklusioner suppleres med mere uddybende begrundelser samt med flere diskussioner
omkring usikkerheder og risici.
3.2
VURDERING AF DE TEKNISKE FORUDSÆTNINGER
De tekniske forudsætninger samt funktionskrav er opstillet i rapporten
”Fremskudt færge-
havn ved Tårs”
med tilhørende appendiks, dateret oktober 2018.
De numeriske simuleringer og data forbundet hermed har ikke været tilgængelige for
Rambøll, hvorfor en stikprøvekontrol ikke har været mulig. I stedet er set på forudsætnin-
gerne samt antagelserne og de konklusioner som er gjort i rapporterne.
3.2.1
Appendiks A - Beskrivelse af datagrundlag
Rambøll har følgende kommentarer til Appendiks A:
-
Det er generelt svært at forholde sig til ekstremstatistikken samt dataanalyserne,
da det ikke umiddelbart er defineret, hvortil de specifikke statistikker samt analy-
ser ønskes anvendt.
Korrelation imellem H
s
og vandstand anbefales verificeret ud fra større datagrund-
lag. Det er uklart hvorvidt korrelationen er udført på residual-vandstandsvariatio-
nen.
Det kan ikke umiddelbart afgøres, hvorvidt den evaluerede tidsserie på 4 måneder
er tilstrækkelig lang, og dermed hvorvidt konklusionerne fra analyserne er baseret
på et tilstrækkeligt grundlag. Såfremt strømmen hovedsageligt er tidevandsdomi-
neret, er tidsserien lang nok, men såfremt strømmen hovedsageligt er drevet af
vind/vandstand, er længden af tidsserien ikke tilstrækkelig.
-
-
5/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
Ovenstående punkter kan bl.a. medføre, at konklusionerne fra de hydrauliske modelsimu-
leringer kan afvige fra det præsenterede i rapporten.
3.2.2
Appendiks B - Kystteknisk analyse
Rambøll har følgende kommentarer til Appendiks B:
-
Rambøll foreslår, at der udover den fysiske reduktion af gennemstrømnings-tvær-
snittet vurderes på effekten fra den øgede hydrauliske modstand, der opstår som
følge af turbulens imellem bropillerne samt vest for færgehavnen. Dette kan have
en væsentlig effekt på strømmønstrene og dermed på blokeringen (både den ge-
nerelle blokering i Storebælt samt blokeringen tæt ved kysten, hvilket bl.a. har re-
levans for den littorale sandtransport). Den hydrauliske modstand er proportional
med strømhastigheden.
Under den kysttekniske analyse anvendes forskellige scenarier (dvs. bølger fra
henholdsvis nordlige- og sydlige retninger) til vurdering af hvorvidt, og i hvilket
omfang, anlægget påvirker nabokyststrækningerne. I stedet for anvendelse af
scenarier anbefales det, at der defineres netto-opstrømsside og -nedstrømsside af
dæmningen, og kystudviklingsanalysen udføres med udgangspunkt i disse.
For ”Forslag
B3”
er de overordnede konklusioner at: (…) ”Ved
strøm og bølger fra
nord og nordvest
vurderes det, at der
ikke
vil ske en væsentlig negativ påvirk-
ning af kysten hverken nord eller syd for anlægget”.
(…) ”Ved
strøm og bølger fra
sydvest og vest
vurderes det ligeledes, at der
ikke
vil være en væsentlig negativ
påvirkning af kysten hverken nord eller syd for anlægget.”
Ovenstående vurderinger er med begrundelse i, at den kystnære langsgående
strøm/transport er upåvirket pga. hullet under broen tæt ved kysten.
Den kystnære transport er delvist drevet af strøm i Storebælt og delvist drevet af
skråt indfaldene bølger på kysten, og da dæmningen formodes at skabe en signifi-
kant læ-effekt på bølgerne på netto-nedstrømssiden vil den naturlige langsgående
transport blive reduceret markant. Desuden vurderes det for sandsynligt, at der vil
opstå et fremspring af kysten (tombolaeffekt) umiddelbart ved ilandføringspunk-
tet, som vil blokere for sedimentbypass under broen. Begge effekter vil medføre
erosion på netto-nedstrømskysten og sedimentation på netto-opstrømskysten.
Det anbefales at disse forhold inkluderes i vurderinger.
Forslag B3 er af flere årsager dog frasorteret på et tidligt stade, hvorfor kommen-
taren ikke er af væsentlig karakter.
-
For ”Forslag
B4”
er de overordnede konklusioner at: (…) ”Ved
strøm og bølger fra
nord og nordvest
vil dæmningen blokere for den sydgående sedimenttransport,
og der vil samle sig sand i den opståede bugt/hjørne ved ilandføringspunktet nord
for anlægget og kystlinjen vil rykke frem. Det vurderes, at dæmningen med den
angivne længde og retning vil skabe læ syd for dæmningen, hvorfor der sandsyn-
ligvis
ikke
vil ske læside erosion syd for dæmningen.”
(…) ”Ved
strøm og bølger
fra
vest og sydvest
vil dæmningen blokere for den nordgående sedimenttrans-
port og der vil samle sig sand i den opståede bugt/hjørne ved ilandføringspunktet
syd for anlægget og
kystlinjen vil rykke frem.”
-
-
6/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
Det nævnes i ovenstående, at der vil forekomme en blokering af sedimenttrans-
porten. Det er Rambølls vurdering, at det på forelagte grundlag ikke kan udeluk-
kes, at denne blokering vil skabe læsideerosion på netto-nedstrømsiden.
Forslag B4 er af flere årsager dog frasorteret på et tidligt stade, hvorfor kommen-
taren ikke er af væsentlig karakter.
Såfremt ændringer i sedimenttransporten og/eller den kystmorfologiske udvikling kan
have en afgørende betydning for, om der skal iværksættes miljøkonsekvensvurdering (ni-
veau 2), anbefales det, at den kysttekniske analyse uddybes.
3.2.3
Appendiks C - Skitseprojektering af moler, stensætning og dæmning
Rambøll har følgende kommentarer til Appendiks C:
-
Det tolkes ud fra materialet, at der anvendes levetid 50 år for konstruktioner samt
100 års returperiode, hvilket svarer til en overskridelsessandsynlighed for design-
forholdene på ca. 39%.
Det anbefales overvejet, hvorvidt der ønskes længere levetid med dertilhørende
længere returperiode.
Det vurderes, at der i forbindelse med detailprojektering vil være potentiale for
optimering af tværsnit mm.
-
Ovenstående punkter vurderes ikke at være af væsentlig karakter for et forundersøgelses-
projekt på niveau 1.
3.2.4
Appendiks D - Hydraulisk modellering
Rambøll har følgende kommentarer til Appendiks D:
-
Der vurderes ikke på lokale strøm-skyggeeffekter, men i stedet udelukkende på
blokeringseffekten over hele strækningen Spodsbjerg-Tårs. Derfor er det ikke vur-
deret, hvorvidt der vil forekomme lokale miljøeffekter langs kysterne i den umid-
delbare nærhed af dæmningen (op-/nedstrøms).
Det anbefales at der gøres en overordnet vurdering af disse forhold, inden der
iværksættes mere detaljerede analyser af problematikken i forbindelse med gen-
nemførelse af en miljøkonsekvensvurdering (niveau 2).
Det er ikke nævnt, hvorvidt nettoblokeringen er nord- eller sydgående, hvilket kan
have relevans i forhold til miljøpåvirkningen.
I tabel 4-1
nævnes det, at der til ”Forslag B4” bl.a. forekommer
Sedimentation.
Det kan ud fra præsentationen af de udførte simuleringer ikke umiddelbart udeluk-
kes, at dette kan være tilfældet ved alle scenarierne.
Det er ikke angivet under hvilke forhold en blokering af gennemstrømningen er
kritisk. Hvis det er under forhold/perioder, hvor der er høj strømhastighed bør
dette være et scenarie som vurderes, og hvis stille perioder kan være kritiske bør
tidevandsvariationen evalueres.
Blokeringseffekten er formentlig proportional med strømhastigheden i 2. potens.
Den beregnede blokering kan således ikke henføres til at være en maksimal eller
-
-
-
7/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1981462_0008.png
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
minimal blokering, men blot
en blokering
for det beregnede tilfælde idet simule-
ringsperioden ikke er udvalgt som værende repræsentativ for et defineret vejr-
scenarie, men blot for en periode på fire
”tilfældige” måneder.
-
Rambøll vurderer det som værende sandsynligt, at klimaændringer i miljøhen-
seende ikke
vil blive accepteret som en ”naturlig” afværgeforanstaltning. Skulle
det mod forventning blive accepteret vil vurderingerne af tidshorisonten skulle ba-
seres på den korrekte blokeringseffekt, dvs. blokeringen bestemt baseret på et
korrekt reference-scenarie.
På grund af både tids- og stedsvariationer i de hydrodynamiske forhold, vurderes
det, at impulsbetragtningen, samt konklusionerne der baseres herpå, er meget
simplificerede. Det anbefales derfor, at det i rapporten præciseres, hvilken indfly-
delse denne simplificering kan have på konklusionerne vedr. indflydelsen fra blok-
keringseffekten fra udbygningen af dæmningen på opholdstiden i Østersøen.
-
3.2.5
Appendiks F - Anlægsoverslag
Der er udarbejdet et anlægsoverlag for hver af de tre forslag A-C hvor der tillige er udar-
bejdet overslag for hver af de tre løsninger med hhv. uden cykelsti. Anlægsoverslagene er
udført på et meget overordnet niveau. Der er gennem kvalitetssikringen udført stikprøve-
vis kontrol af mængder og priser.
Der er beregnet et fysikoverslag, hvortil der tillægges 10% til arbejdsplads, 9% til projek-
tering og forundersøgelser, 4% til byggeledelse og tilsyn samt 5% til bygherreadministra-
tion og arealerhvervelse. Dertil tillægges korrektionstillæg (NAB) på 50 % hvorved det
samlede anlægsoverslag fremgår.
Anlægsoverslagene fremstår generelt pålidelige, dog er der ud over korrektionstillægget
ikke inkluderet reserver til de konkrete usikkerheder og risikoforhold som ellers er be-
handlet i rapporten.
Der er ved gennemgang af anlægsoverslagene gjort enkelte konkrete bemærkninger af
mindre væsentlig karakter. Disse fremgår nedenstående.
Forberedelse af Spodsbjerg færgehavn for oprettelse af 30 min færgefart
Der er i opstillede anlægsoverslag ikke medtaget udgifter til forberedelse af Spodsbjerg
færgehavn for oprettelse af 30 min færgefart.
Herunder anlægsudgifter til bølgebryder, ændring af indsejlingsbredde og indsejlings-
dybde.
Forsyning til ny færgehavn samt vejbelysning
Der er ikke afsat beløb til fremførsel og etablering af forsyning til den nye færgehavn samt
til vejbelysning af broen. Det kan diskuteres, hvor vidt vejbelysning skal medtages for løs-
ningen uden cykelsti.
Sandfyld
Sandfyld indbygget konstruktioner er prissat til 65 kr./m3. Den anvendte pris indikerer at
det er antaget, at det er forholdsvis nemt at få fat på sandet. Ud fra erfaringsprojekter på
den givne lokalitet kan sand koste fra 30-40 kr./m3 til over 100 kr./m3.
8/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1981462_0009.png
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
Særlige foranstaltninger for oprettelse af 30 min. færgefart
Det anbefales overvejet hvor vidt der bør afsættes beløb til særlige tekniske anlæg for sik-
ring af 30 min færgefart. Herunder f.eks. særlige fendersystemer, automooring og lig-
nende.
Erosionssikring af molehoveder og bropiller
Der er ikke afsat beløb til erosionsbeskyttelse af bropiller. De relativt høje strømningsha-
stigheder omkring molehoveder og bropiller kan medføre nødvendighed heraf.
Kystbeskyttelse
Der er ikke afsat beløb til kystbeskyttelse nedstrøms for anlægget, hvor der sandsynligvis
vil forekomme erosion. Erosionsbeskyttelsen kan f.eks. udføres som skråningsanlæg eller
høfder.
Driftsomkostninger
Drift og vedligeholdsomkostninger er generelt ikke behandlet i rapporten, herunder f.eks.
risiko for evt. tilbagevendende oprensning ved indsejling og ved brofag samt for bypass af
sediment fra op- til nedstrømssiden. Den langsgående sedimenttransport vil sandsynligvis
blokeres i et eller andet omfang og der kan således blive tale om en væsentlig udgift til
den løbende drift (sandbypass).
Det er oplyst, at udgifter til drift og vedligehold er inkluderet i rapport vedr. samfundsøko-
nomiske konsekvenser, som ikke har været tilgængelig i forbindelse med kvalitetssikrin-
gen.
Usikkerheder og risikoforhold
Der anbefales overvejet, hvorvidt der skal afsættes beløb ud over de ved NAB angivne
50% til de konkrete usikkerheder og risikoforhold, som er identificeret gennem forunder-
søgelsen som f.eks. kompensationsudgravning.
4.
Gennemgang af den overordnede samfundsmæssige analyse af projekt-
forslaget samt alternativer til projektet
Det er ved aftale om Ekstern kvalitetssikring af analyse af fremskudt havn ved Tårs aftalt,
at kvalitetssikringen udelukkende omhandler screening af de tekniske løsninger samt der
tilhørende anlægsoverslag. Der er således ikke udført kvalitetssikring af den overordnede
samfundsmæssige analyse af projektforslaget samt alternativer til projektet, hvorfor dette
ikke behandles yderligere.
9/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 105: Analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rambøll - Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs
5.
Materiale
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af følgende dokumenter modtaget fra
Sund & Bælt A/S:
-
Fremskudt færgehavn ved Tårs, dateret oktober 2018
Appendiks A Beskrivelse af datagrundlag
Appendiks B Kystteknisk analyse
Appendiks C Skitseprojektering af moler, stensætning og dæmning
Appendiks D Hydrauliske modelleringer
Appendiks E Tegningsskitser
Appendiks F Anlægsoverslag A, B og C
Samt følgende dokumenter modtaget fra COWI i mail 2018-10-30:
-
Foreløbigt prisoverslag til Rambøll, dateret 2018-09-12
-
Billeder med strømningsplot af scenarie A, B og C, dateret 2018-10-05
10/10