Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. december 2018
2018-561
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Med finanslovsaftalen for 2018 afsatte regeringen og Dansk Folkeparti 1 mio.
kr. til en analyse af en fremskudt færgehavn ved Tårs. Sund & Bælt Holding
A/S har gennemført analysen med assistance af eksterne konsulenter fra COWI
på anlægs- og miljøanalyser samt fra Incentive på en samfundsøkonomisk
screening af projektet.
Udgangspunktet for analysen var, at der skulle kunne opnås halvtimesdrift på
overfarten Spodsbjerg-Tårs ved at etablere en kunstig ø ca. 3,5 km ude i Lange-
landsbæltet forbundet til kysten med en lavbro eller en dæmning.
Jeg vedlægger hermed analysen til udvalgets orientering. De tekniske bilags-
rapporter bag analysen er offentliggjort på Sund & Bælt Holding A/S’ hjemme-
side.
Det fremgår af analysen, at der er blevet undersøgt forskellige tekniske løsnin-
ger. Den billigste løsning skønnes at koste godt 1 mia. kr. Med interne renter på
under 4 pct. vurderes ingen af løsningerne umiddelbart at være samfundsøko-
nomisk rentable. Det fremgår endvidere af analysen, at der er miljø- og sej-
ladsmæssige udfordringer forbundet med projektet. Det drejer sig om bloke-
ring af vandgennemstrømningen igennem Storebælt og Langelandsbæltet ind i
og ud af Østersøen. Og det drejer sig om udfordrende vandstrømningsforhold
ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn.
Der er blevet gennemført en ekstern kvalitetssikring af de tekniske forslag og
anlægsoverslagene. Jeg vedlægger Rambølls rapport om den eksterne kvalitets-
sikring til udvalgets orientering.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen