Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
i
LINJEFØRINGEN ER IKKE BESLUTTET AF SELVE FOLKETINGET.
OG
SÅ
LÆNGE VI INSISTERER
PÅ
AT
FÅ
DEN DYRESTE OG
DÅRLIGSTE LINIEFØRING,
SÅ
FÅR VI INGENTING!
EN 3. LIMFJORDSFORBINDELSE I VEST ER EN DÅRLIG INVESTERING, DA DEN
•
•
•
KUN FORBINDER E45 I SYD MED E39 I NORD
KUN ARASTER TUNNELEN MED 16-20% HVILKET SANDSYNLIGVIS ER MINDRE END
TRAFIKSTIGNINGERNE I ANLÆGSTIDEN. TRÆNGLSEN I TUNNELEN VIL DERFOR FORTSÆTTE.
ER EN MEGET DYR LØSNING (DOBBELTSPORET TUNNEL AALBORG-EGHOLM,
DOBBELTSPORET BRO EGHOLM-NRSB, DOBBELTSPORET BRO HEN OVER ØSTERAADALEN
PLUS 21 KM. NY MOTORVEJ)
IKKE KAN FUNGERE SOM
OMKØRSEL VED HOVEDREPERATION AF TUNNELEN
SPOLERER MEGET
NATUR OG MANGE REKREATIVE OMRÅDER
-
•
•
ÉT
EKSTRA RØR I ØST ER BEDRE, DA DET
•
FORBINDER E45 I SYD MED
BÅDE E39 OG E45 I NORD
-frgüi
3—
•
•
•
ØGER TUNNELENS KAPACITET MED 50% OG VIL AFHJÆLPE
TRÆNGSLEN, DER HVOR TRANSPORTBEHOVET ER STØRST,
NEMLIG
PÅ
HOVEDFÆRDSELSÅREN E45 (MED ET RØR, DER
ER “VENDBART” IFT MYLDRETIDSTRAFIK OG UHELD)
ER MEGET BILIGERE DA DER KUN INDGÅR ET ENKELT STORT
BYGNINGSVÆRK (EN ENKELTSPORET TUNNEL).
KAN FUNGERE SOM
OMKØRSEL VED HOVEDREPARATION AF
TU NN E LE N
—
KOMMENTARER TIL KOMMITEEN
3LIMFJORBINDELSE.NU’S PJECE
“3. LIMFJORDSFORBINDELSE EN GOD INVESTERING”
—
Pjecen siger:
KAN DET NU OGSÅ PASSE??
1. Linjeføringen er Linjeføringen er ikke
besluttet i selve Folketinget, kun aftalt i en forligskreds
valgt—nu skalvii
Heldigvis kan forældede og uhensigtsmæssige beslutninger laves om.
igang
Nu kræver det mod, vilje og hurtig omstilling i kommuner, region og forligskreds, hvis man virkelig
Etableringen af den 3.
vil løse problemerne omkring trængsel og evt. hovedrenovering af den nuværende tunnel. Et skift i
Cimfjordsforbindelse
holdningen til linieføring vil være måden, hvor vi kan
få Folketinget til at bevilge penge til en ny
skal sættes i gang nu,
for selv i bedste fald vil
forbindelse. Den nuværende beslutning om en vestlig linjeføring hindrer direkte en beslutning i
der gå adskillige år, før
Folketinget, fordi projektet er særdeles dyrt i forhold til andre anlægsprojekter
i
Danmark, og fordi
forbindelsen kan tages
det ikke løser problemerne.
i brug. 1juni2014 blev
et flertal i Folketinget
enige om at følge
Vejdirektoratets
indstilling
om, at den 3.
Limfjordsforbindelse
skal anlægges vest om
Aalborg over Egholm.
Den 3. limfiordsforbindelse i vest løser ikke trængslen ved tunnelen, da den kun aflaster denne
med 16-20% (16% jfr. side 29 i Vejdirektoratets Konsolideringsrapport).
Mindst samme
trafikstigning må forventes i anlægsperioden. Dette fremgår hverken af VVM eller
Landstrafikmodellen. Derfor vil der fortsat være køer i Limfjordstunnelen.