Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: SUNDOK 
Sagsbeh.: DEPSGC 
Koordi eret  ed: SUNDØK 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget den 13. oktober kl. 14.15-15.15]
Besvarelse af samrådsspørgsmål B
Region Sjælland er tvunget til at spare 184 mio. kr. og
nedlægge knap 600 stillinger med næste års budget. Det vil
blandt andet ramme sygehusene i Nykøbing F., Holbæk,
Næstved, Slagelse, Ringsted, Roskilde og Køge. Det
vurderes, at besparelserne vil medføre et forringet
serviceniveau for patienterne i området. Ministeren bedes i
den forbindelse redegøre for følgende:
a) Mener ministeren, at det er et udtryk for en regering, der
prioriterer sundhedsområdet, når Region Sjælland er
tvunget til at spare så alvorligt på sundhedsområdet?
b) Deler ministeren bekymringen fra
fællestillidsrepræsentant Susann Carlsen, der frygter, at
besparelserne kan få betydning for patientsikkerheden, og
hvad vil ministeren konkret gøre for at sikre patienternes
sikkerhed?
c) Hvad agter ministeren at gøre for at kompensere Region
Sjælland for de øgede medicin-og patientudgifter, der ikke
dækkes af aftalen mellem regioner og regeringen, for
dermed at få annulleret nogle af de alvorlige besparelser på
sundhedsområdet, som Region Sjælland og de omtalte
sygehuse står overfor?
d) Har ministeren overvejelser om at levere en hjælpepakke
til Region Sjælland og de øvrige regioner, der står over for
nedskæringer og besparelser på sundhedsområdet som følge
af de stramme budgetter?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Tak for spørgsmålene, som man egentlig kan undre sig lidt
over er stillet til mig og ikke til partikollegaen til Magnus
Heunicke, regionsrådsformanden Heino Knudsen, som jo er
regionsformand i Region Sjælland, hvor man har valgt at
foretage de prioriteringer, som socialdemokraterne i
folketinget nu sætter spørgsmålstegn ved, og som jeg må
opfatte som en underkendelse af det arbejde, som den
socialdemokratiske regionsformand laver i Region Sjælland.
Jeg er rigtig glad for spørgsmålene, fordi det giver mig en
anledning til også at redegøre for den meget store
prioritering af sundhedsområdet, som regeringen har.
[Regeringen prioriterer sundhedsområdet (svar på spm. a, c)]
Vi har siden folketingsvalget løftet vores sundhedsvæsen
med 5,5 mia. kr., og dertil kommer det løft planlagt i den
finanslov som forhandles lige for tiden. Dermed jo også en
højere prioritering af sundhedsvæsenet, end det som
spørgerens eget parti var aktør for i de fire år, hvor
socialdemokraterne sidst havde regeringsmagten i Danmark,
og hvor der alt andet lige var en anden form for smalkost.
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Senest har vi fra regeringens side med økonomiaftalen for
2019 løftet regionernes økonomi med 1 ekstra mia. kr., som
direkte kan bruges til at tilbyde mere og bedre behandling.
Det er en aftale, som regionerne selv har været med til at
forhandle hjem, og som jeg også oplever, at de efterfølgende
har udtrykt sig positivt omkring, og som også er godkendt i
Danske Regioners bestyrelse. Det er en aftale, som netop
har fokus på at imødekomme øget medicin- og
patientudgifter, og som derudover også prioriterer
psykiatrien i Danmark.
Derudover har vi prioriteret ca. 250 mio. kr. årligt til
sundhed med den nye satspuljeaftale, og vi lægger med
finansloven op til yderligere at prioritere 320 mio. kr. på
sundhedsområdet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Det er alt andet end besparelser. Det er et massivt løft til
sundhedsområdet. Det er også nødvendigt, fordi regeringen
prioriterer sundhedsområdet, og ønsker at styrke vores
sundhedsvæsen.
Vi har lavet en lang række aftaler, som gavner det danske
sundhedsvæsen og danskerne. Hvis jeg kigger tilbage, så er
det alt fra:
Styrkede patientrettigheder med udrednings- og
behandlingsret, som også står i skærende kontrast til
det spørgerens eget parti stod for da de sad i regeringen
sidst.
National handlingsplan for en styrket indsats for den
ældre medicinske patient.
National demenshandlingsplan
Kræftplan IV.
Afskaffet produktivitetskravet sammen med Dansk
Folkeparti
Og vi har taget en lang række andre initiativer for også at
styrke det nære sundhedsvæsen.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Og vi er på ingen måde i mål endnu. Regeringen har nemlig
store ambitioner for fremtidens sundhedsvæsen.
Fordi vi må sige, at når det handler om vores nære
sundhedsvæsen, så kan vi gøre det bedre. Også når vi kigger
på sammenhængen på tværs af vores fælles sundhedsvæsen,
og det demografiske pres vi kan forvente, så har vi behov for
at sikre flere borgere en behandling tæt på, hvor de bor, eller
helt ude i eget hjem.
Ellers må vi også se afdelinger, som sander til i patienter,
hvis vi fortsætter som vi har gjort op til nu, hvor vi har
presset mere aktivitet ind i vores specialiserede
sundhedsvæsen i stedet for også at sikre flere (borgere)
behandling i det nære sundhedsvæsen. Så der er brug for at
tænke nyt.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Og det er i høj grad også det, som vi vil gøre, når vi senere
på året præsenterer en sundhedsreform med vores bud på,
hvordan vi både får løftet kvaliteten og sammenhængen i
vores fælles sundhedsvæsen.
Det betyder også, at vi i langt højere grad skal have et
samarbejde mellem den praktiserende læge, den kommunale
sundhedsindsats, og det der sker på vores sygehuse. Der er
ingen tvivl om, at det vil også hjælpe på travlheden på
sygehusene. Det vil også sikre, at vores sygehuse i højere
grad bliver faglige fyrtårne - og ikke isolerede siloer.
[Prioriteringer i Region Sjælland]
Hvis vi kigger på regionerne, så har de til næste år et budget
på ca. 114,5 mia. kr. til at drive sundhedsvæsenet.
Og alene Region Sjælland har et budget på 17,5 mia. kr. i
2019.
Og som jeg også startede med at sige, så er det jo regionen,
der har ledelsesansvaret og styrer driftsbudgettet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Det er regionen, som selv prioriterer og bruger pengene på
de områder, hvor de vurderer behovet er størst.
Og det er regionen, som bør stå på mål for, og være
ansvarlige for de beslutninger, de træffer.
[Regionerne har ansvaret]
Det er ikke regeringen, der lægger budgettet i Region
Sjælland, selvom jeg kan høre på samrådsspørgeren, at det er
der, vi skal hen i dag. Det er ikke mig, der træffer
beslutninger om regionale politiske prioriteringer. Det har vi
politikere i regionerne til – det er deres opgave. Men det kan
jeg måske forstå, at Socialdemokraterne stiller
spørgsmålstegn ved.
Så når Hr. Magnus Heunicke stiller det her
samrådsspørgsmål, så ved jeg, som sagt, ikke om det handler
om, at der ikke er tillid til den socialdemokratiske
regionsrådsformand?
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Jeg kan sige, at i forhold til regeringen, at vi har løftet
sundhedsvæsenet siden vi satte os i regeringskontorerne med
intet mindre end 5,5 mia. kr, og der er også lagt op til et
yderligere løft i den finanslov som forhandles lige nu .
Senest har vi afsat ekstra 1 mia. kr. i økonomiaftalen for
2019.
[Fyringer og hjælpepakke (svar på d)]
Sundhedspolitik og regional sundhedspolitik handler i høj
grad om at føre en ansvarlig politik - at kunne se frem i
tiden, og også for eksempel at høste gevinsterne af ny
teknologi og nye behandlingsformer, og investere klogt.
Så når Region Sjælland laver det budget, som man har, hvor
man jo også kan se, at man opprioriterer en række områder,
og samtidig nedskalerer på andre områder, så er det jo en
samlet prioritering fra Region Sjællands side.
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Region Sjælland har så efterfølgende truffet beslutning om at
fyre personale på en række sygehuse, og det er et udtryk for
regionens politiske prioriteringer. I sidste ende den
socialdemokratiske regionsformands prioriteringer.
Jeg har også noteret mig også i dagspressen, at der er
medlemmer af regionsrådet fra såvel mit eget parti, fra KF,
DF, RV og sågar også fra SF, som har undret sig over
nedskæringer i Region Sjælland, og som har udtrykt til
pressen, at der burde være andre måder at finde besparelser
på.
Lige såvel har jeg noteret mig i pressen, at Professor Kjeld
Møller Pedersen også har været ude og stille spørgsmål til
den spare-forklaring, der er givet fra Region Sjællands side.
*** 
Jeg mener ikke, at der skal sendes en hjælpepakke til
Regionshuset i Sorø. Mig bekendt blev der heller ikke sendt
en hjælpepakke til regionerne under den tidligere SR-
regering på trods af, at økonomiaftalerne var strammere.
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Det jeg til gengæld gerne står på mål for, det er de
(sundhedsvæsenet) i 2019 får 1 ekstra mia. kr. som følge af
økonomiaftalen, og at vi derudover også med
finanslovsaftalen, som forhandles lige for tiden, også lægger
op til at styrke sundhedsvæsenet yderligere.
[Betydning for patientsikkerheden (svar på b)]
Jeg er helt enig med spørgeren om, at det er bekymrende, når
medarbejdere som Susann Carlsen skriver, at de frygter for
patientsikkerheden.
Der er ingen tvivl om, at de prioriteringer, som Regioner
Sjælland laver nu, de må ikke føre til, at patientsikkerheden
falder. Og det har jeg selvfølgelig som sundhedsminister
tænkt mig at holde regionen op på.
Samtidig må man også sige, at når vi har løftet den regionale
økonomi med 1 mia. kr. ekstra til næste år, så er det jo netop
for også at sikre, at der er rum til at man kan investere.
Side 10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
[Afslutning]
Derfor vil jeg afslutningsvist gerne gentage, at vi med
økonomiaftalen for 2019, og den ekstra milliard kr., som er
afsat til regionerne, og med den satspuljeaftale, som netop er
forhandlet på plads, hvor vi yderligere løfter med 250 mio.
kr. årligt, og hvor vi også har lagt op til, med den
finanslovsaftale, der lige nu forhandles, at løfte yderligere
med 320 mio. kr.
Ja, så er vi oppe på en samlet prioritering, som i høj grad
også kan være med til at give regionerne større frihedsgrader
Derudover har vi også med afskaffelsen af 2 pct. kravet
været med til at give regionerne større frihedsgrader i
forhold til deres styringer.
Det betyder også, at man i langt højere grad kan tilrettelægge
arbejdet på en måde, hvor man i højere grad samarbejder
med det nære sundhedsvæsen, og sikrer mere behandling tæt
på (borgeren).
Side 11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
I den forbindelse har vi også sammen med regionerne i
økonomiaftalen i sommer aftalt nærhedsfinansiering, som
netop skal sætte skub i udviklingen af et mere nært og
sammenhængende sundhedsvæsen. Og det skal give større
plads til lokale løsninger - også i Region Sjælland. Og det er
også det, som vi vil følge op på i vores sundhedsreform.
Så fra regeringens side kan jeg sige, at vi har i høj grad
prioriteret sundhedsvæsenet. Det gør vi, fordi det er en vigtig
prioritet for os.
Vi påtager os det, der er ansvaret fra regeringens side, og så
må regionerne også som driftsherrer for sundhedsvæsenet
påtage sig det ansvar, som er deres i forhold til de konkrete
op- og nedprioriteringer, som man foretager i sit budget.
Herunder at man fra Region Sjællands side – på trods af, at
der er medlemmer i regionsrådet, der har ytret sig, at man
ikke forstår prioriteringerne – har valgt fra den
socialdemokratiske regionsformands side at prioritere
nedskæringer i personalet.
Side 12
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Til orientering ULØ alm. del - svar på spm. 22 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 13/11-18 om nedlæggelse af stillinger på sygehusene i Region Sjælland, fra sundhedsministeren
 
Tak for ordet.
Side 13