Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1971085_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til parterne på vedlagte høringsliste
Dato: 16. november 2018
Enhed: MEDINT/DAICY
Sagsbeh.: DEPRSS/DEPLBR
Sagsnr.: 1803331
Dok. nr.: 734846
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og ændring af
sundhedsloven (Styrkelse af borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning)
./.
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og ændring af
sundhedsloven (Styrket tryghed og tillid til sundhedsforskning).
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovudkastet
senest
den 17. december 2018.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedr. lovforslagets del om indførelse af krav om videnskabsetisk
vurdering af sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter kan rettes til Rikke S.
Seerup på 72269461 eller
[email protected].
Eventuelle spørgsmål om lovforslagets del om
bedre rammer for forskning i patientjournaloplysninger (ændring af sundhedsloven)
kan rettes til Lisa Bredgaard på 72269453 eller [email protected].
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at styrke borgernes tryghed og tillid til, at
personoplysninger anvendes videnskabsetisk forsvarligt i forbindelse med
sundhedsforskning. Samtidig har lovforslaget til hensigt at skabe bedre rammer for
forskning i patientjournaloplysninger. Derfor indeholder lovforslaget elementer, der
skal være med til at sikre en mere effektiv procedure for adgang til
patientjournaloplysninger til brug for forskning, statistik eller planlægning.
Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget indeholder 4 elementer.
Indførelse af krav om videnskabsetisk vurdering af sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter
For det første foreslås det at indføre krav om videnskabsetisk vurdering af
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter. Et sundhedsdatavidenskabeligt
forskningsprojekt defineres efter forslaget som et forskningsprojekter, der angår brug
af sensitive bioinformatiske data, hvor der kan være risiko for væsentlige
helbredsmæssige sekundære fund, herunder projekter med genomdata.
Når biologisk materiale analyseres, opstår der typisk et datasæt med information
udledt af det biologiske materiale. Dette kan strække sig fra enkeltoplysninger, f.eks.
en blodsukkermåling, til meget omfattende oplysninger, f.eks. oplysninger om en
persons arvemasse (DNA). Noget af det biologiske materiale er således blevet
omsat til bioinformatiske data.
Efter forslaget vurderes bioinformatiske data at være sensitive, når der er risiko for
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og ændring af sundhedsloven (Styrkelse af borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning), fra sundhedsministeren
væsentlige helbredsmæssige sekundære fund – eksempelvis genomdata.
Med væsentlige helbredsmæssige sekundære fund menes sygdomme eller
helbredstilstande, som i væsentlig grad vil kunne forebygges eller behandles.
Sekundære fund omfatter de fund, som ikke er omfattet af projektets formål, f.eks. de
tilfælde, hvor man – i forbindelse med et forskningsprojekt – konstaterer, at en
forskningsdeltager uventet har en alvorlig genetisk betinget sygdom eller
sygdomsdisposition, som ikke var den primære årsag til, at man foretog den genetiske
analyse. Et andet eksempel omfatter det tilfælde, hvor det ved et røntgenbillede eller
en scanning uventet opdages, at den pågældende forskningsdeltager fejler mere end
det, der forskes i.
Sensitive bioinformatiske data kan derfor indeholde langt mere omfattende og
detaljeret information af mere vidtrækkende karakter end f.eks. registerdata.
Genomdata har ydermere en mere permanent karakter end de mere gængse
helbredsoplysninger, som måske i højere grad gengiver et øjebliksbillede af
forskningsdeltagerens sygdom. Genomdata kan derfor have stor betydning for
forskningsdeltagerens viden om dennes helbredstilstand.
Det bemærkes, at det i dag kun er sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter med
biologisk materiale (”våde” data), der skal anmeldes til komitésystemet og
underkastes en videnskabsetisk vurdering. Forskningsprojekter der alene indeholder
oplysninger i form af tegnbaserede symboler (”tørre” data), herunder
bioinformatiske data, skal ikke anmeldes til det videnskabsetiske komitésystem og
underkastes derfor ikke en videnskabsetisk vurdering.
Flytning af kompetencen til at godkende videregivelse af patientjournaloplysninger til
brug for forskning, statistisk og planlægning fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
komitésystemet
For det andet foreslås det at flytte kompetencen til at godkende videregivelse af
patientjournaloplysninger til brug for konkrete forskningsprojekter af væsentlig
samfundsmæssig interesse, statistik eller planlægning fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til komitésystemet.
Baggrunden herfor er et ønske om at mindske antallet af forskellige myndigheder,
som forskere vil skulle henvende sig til med henblik sundhedsforskning.
I dag kan en forsker få videregivet oplysninger om enkeltpersoners helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger fra patientjournaler m.v. til
brug for et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt,
hvis
der er meddelt tilladelse
til projektet efter komitéloven.
I de tilfælde hvor forskningsprojektet ikke er omfattet af komitéloven, vil en forsker
kunne få videregivet førnævnte oplysninger til brug for et konkret forskningsprojekt
af væsentlig samfundsmæssig interesse, statistik eller planlægning,
hvis
Styrelsen for
Patientsikkerhed har godkendt videregivelsen af oplysningerne.
Indførelse af maksimal sagsbehandlingstid for videregivelse af journaloplysninger til
forskning
For det tredje foreslås det at indføre en tidsfrist på 35 dage for sagsbehandling af
ansøgninger om godkendelse af videregivelse af patientjournaloplysninger til brug for
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og ændring af sundhedsloven (Styrkelse af borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning), fra sundhedsministeren
forskningsprojekter af væsentlig samfundsmæssig interesse, statistik eller
planlægning.
Baggrunden herfor er at sikre en mere smidig sagsbehandling af ansøgninger om
adgang til patientjournaloplysninger til brug for forskning, statistik eller planlægning.
Indførelse af mulighed for, at ledelsen på behandlingsstedet eller den dataansvarlige
sundhedsmyndighed kan tillade, at autoriserede sundhedspersoner, der er ansat i
sundhedsvæsenet, kan indhente patientjournaloplysninger til brug for forskning
For det fjerde foreslås det at indføre en mulighed for, at enten ledelsen på
behandlingsstedet eller den dataansvarlige sundhedsmyndighed for de pågældende
patientjournaloplysninger kan give tilladelse til, at autoriserede sundhedspersoner,
der er ansat i sundhedsvæsenet, kan indhente oplysningerne til brug for et konkret
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, et konkret sundhedsdatavidenskabeligt
forskningsprojekt eller et konkret forskningsprojekt af væsentlig samfundsmæssig
interesse.
Baggrunden herfor er et ønske om at understøtte en lettere adgang for autoriserede
sundhedspersoner, der er ansat i sundhedsvæsenet, til at indhente
patientjournaloplysninger til brug for førnævnte forskningsprojekter, og derved skabe
bedre rammer for kliniknær forskning.
Med den teknologiske udvikling inden for sundhedsvæsenet er det muligt at opsætte
foranstaltninger, der understøtter en sikker og effektiv indhentning af
journaloplysninger bl.a. gennem adgangsstyring og logning.
I forlængelse af ovenstående foreslås det, at ledelsen på behandlingsstedet eller den
dataansvarlige sundhedsmyndighed for patientjournaloplysningerne kan give
tilladelse til, at en anden person, der efter lovgivningen er underlagt tavshedspligt,
kan yde teknisk bistand til den autoriserede sundhedsperson i forbindelse med
indhentningen af oplysningerne.
Lovforslagets ikrafttræden
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. januar 2020.
Proces
Lovforslaget ventes fremsat for Folketinget i februar II 2019.
Med venlig hilsen
Anna Skat Nielsen / Nanna Skovgaard
Side 3
3