Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1947481_0001.png
Pressemeddelelse
24. september 2018
Ny kampagne skal hjælpe unge med at
tune ind på hinandens seksuelle grænser
De fleste seksuelle overgreb sker blandt teenagere. Oftest blandt kærester eller
bekendte - derhjemme og i forbindelse med en fest eller bytur. De unge vil gerne
respektere hinandens seksuelle grænser, men det kan være svært at finde ud af,
hvornår der er givet grønt lys til sex, og hvornår man presser for meget på. Mange unge
ved ikke, hvordan man taler om sex og grænser. Derfor lancerer Det
Kriminalpræventive Råd en kampagne, der skal hjælpe unge med at tune ind på
hinandens seksuelle grænser.
4 ud af 10, der udsættes for seksuelle overgreb, er teenagere i alderen 13-19 år. 6 ud af 10 af
disse seksuelle overgreb (58%) sker mellem personer, der er kærester eller kender hinanden
i forvejen (ikke familiemedlemmer). I hvert tredje tilfælde sker overgrebene i forbindelse med
en fest eller bytur (34%), og de fleste gange sker overgrebene hjemme hos en af teenagerne
(65%). Det viser en kvantitativ undersøgelse fra Aalborg Universitet, Københavns Universitet
og Det Kriminalpræventive Råd i perioden 2016-2017.
Konsekvenserne for ofrene er store: Deres forhold til sex bliver påvirket (53%), de skammer
sig eller er flove (46%), de har sværere ved at stole på andre (39%), nogle føler sig ligefrem
beskidte (37%), mens hver tredje har fået mindre selvværd (36%).
”Det at få overtrådt sine seksuelle grænser er en af de værste krænkelser, man kan blive udsat
for. Udover de store psykiske konsekvenser, det har at blive udsat for et seksuelt overgreb, ved vi,
at dem der har været udsat, har en større risiko for at blive udsat igen. Derfor er det vigtigt at
forebygge tidligt, og derfor sætter vi nu ind med en national kampagne målrettet de unge”,
siger
formand for Det Kriminalpræventive Råd, Henrik Dam.
Tabuiseret sex gør det svært at tune ind
De unge ønsker at overholde hinandens seksuelle grænser. Men det er svært for dem at tale
om det, aflæse hinandens signaler og sige fra, når grænsen er nået. Det viser en kvalitativ
analyse blandt unge, som Antropologerne har foretaget for Det Kriminalpræventive Råd.
Ifølge Gabriela Rehfeld, der er jordemoder, sexologisk rådgiver og bestyrelsesmedlem i Dansk
Sexologisk Selskab, har unge ikke lært at tale om seksuelle grænser, fordi sex fortsat er et tabu
- også for voksne:
”Vi sender de unge ud i en verden, hvor sex er tabu. De unge vil meget gerne
mærke efter hos hinanden, men vi har ikke lært
dem,
hvordan de skal tale om sex. Derfor er det
S
ide 1 af 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/9-18 fra Det Kriminalpræventive Råd om kampagnen Tune Ind, som har til formål at hjælpe de unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser
1947481_0002.png
Pressemeddelelse
24. september 2018
vigtigt, at vi voksne tager ansvar og hjælper unge med at italesætte sex og seksuelle grænser og
guider dem til, hvordan de tuner ind på hinanden.”
Ny kampagne skal hjælpe unge med at tune ind seksuelt
Kampagnen
Tune Ind
fra Det Kriminalpræventive Råd skal gennem musik, videoer og
YouTubere hjælpe især 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt – uden at pege
fingre. Kampagnen forankres følelsesmæssigt i både lyd, film og andre unge, som målgruppen
kan spejle sig i.
”Målet med kampagnen er at få de unge til at reflektere over deres egne grænser og ikke mindst
andres. Vi vil gerne gøre det legitimt og normalt for de unge at tale om sex, samtykke og grænser
med hinanden. Der må vi voksne gå frem med et godt eksempel. Derfor vil jeg opfordre alle
voksne omkring de unge til at tale med dem om sex og grænser. Først og fremmest forældre men
også lærere, klubmedarbejdere, fodboldtrænere og alle andre, der har kontakt til de unge”
,
siger
Henrik Dam, der er formand Det Kriminalpræventive Råd.
Tune Ind-kampagnen, som blev lanceret til Guldtuben den 22. september 2018, består af en
sang til de unge, som er lavet af Emil Kruse og Louis Samson, samt en musikvideo,
minidokumentar og en række YouTube-videoer.
”Det er en enormt vigtig sag, som jeg er glad for at blive valgt til at tale. For mig spillede selve
kampagneformen også en rolle - altså at tale til folk på en anderledes måde via musik. Jeg kan
rigtig godt lide, at projektet har haft en anderledes og modig tilgang. Vi håber selvfølgelig, at
folk vil tage sangen til sig, lytte til den og reflektere over emnet, og at sangen måske kan påvirke
unge til at tale om emnet på en ny måde,”
fortæller musiker Emil Kruse.
”For mig var det meget vigtigt, at budskabet og kommunikationen i kampagnen ikke blev en
løftet pegefinger. Især fordi jeg føler, at det ikke handler om at udskamme eller udskælde nogen,
men om at opfordre unge til at reflektere, og at vi i fællesskab skal blive bedre til lytte til
hinanden, tage hensyn og mærke efter. Hvis jeg kan påvirke bare et par personer til at tænke en
ekstra gang over det, er jeg glad,”
fortæller musiker Louis Samson.
Derudover deler Natteravnene 45.000 kondomer med kampagnens logo og budskaber ud i
nattelivet. I 2019 lancerer Det Kriminalpræventive Råd ligeledes et undervisningsmateriale i
samarbejde med Sex & Samfund for at sætte emnet på dagsordenen i skolerne. En række
relevante interessenter har bidraget med værdifulde input til kampagnen, ligesom unge
drenge og piger fra målgruppen har hjulpet med at videreudvikle konceptet og kvalificere
kampagnens indhold.
Se links til kampagnemateriale på næste side.
S
ide 2 af 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/9-18 fra Det Kriminalpræventive Råd om kampagnen Tune Ind, som har til formål at hjælpe de unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser
1947481_0003.png
Pressemeddelelse
24. september 2018
For yderligere information
Pressemedarbejder Charlotte Ruge: [email protected] / 41 74 73 80.
Analyse- og kommunikationschef Elizabeth Bergmann Burns: [email protected] / 22 79 27 86.
Links til kampagnemateriale
Link til musikvideo (kan frit deles via embedding):
https://www.youtube.com/watch?v=9vdu1PiUrdI
Link til online-minidokumentar / afsnit 1 af 4 / resten af
afsnittene udkommer ugentligt (kan frit deles via embedding):
https://www.youtube.com/watch?v=QBOHs6zn3aw
Link til Spotify-sang (kan frit deles via embedding):
https://open.spotify.com/track/3mcfGXlyg9EqlmYdr7tmL4?si=6ko98aynTZidQYWelGjYvg
Link til kampagneside:
www.tuneind.dk
Link til kampagnens Facebook-side:
www.facebook.com/TUNE-IND-230565810946619/
Link til kampagnens YouTube-side:
https://www.youtube.com/channel/UChGAzQjc2z7fCcfXGM0oJ3w
Link til YouTuber-talks
(kan findes på YouTubernes kanaler, når de offentliggøres):
Emil Olsen: https://www.youtube.com/user/limeneslo
Rasmus Brohave: https://www.youtube.com/user/RasmusBrohave
Arian Planet: https://www.youtube.com/user/ArianPlanet
Marie Vagn-Hansen: https://www.youtube.com/user/marievh100
Mads Gottlieb: https://www.youtube.com/channel/UCUPGQJu5KBDqCCWyXzRAEGg
Link til grafik og visuelle elementer fra kampagnen:
www.kompas.dk/tuneind.zip
S
ide 3 af 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 28/9-18 fra Det Kriminalpræventive Råd om kampagnen Tune Ind, som har til formål at hjælpe de unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser
1947481_0004.png
Pressemeddelelse
24. september 2018
Om analyserne
Den kvantitative undersøgelse er foretaget i 2016-2017 blandt et repræsentativt udsnit af den
danske befolkning. 3.091 har svaret på spørgeskemaet. Undersøgelsen er udarbejdet af Marie
Bruvik Heinskou fra Aalborg Universitet og Laura Marie Schierff, Peter Ejbye-Ernst, Camilla
Bank Friis og Lasse Suonperä Liebst fra Københavns Universitet. Data er indsamlet af Kantar
Gallup, og projektet er finansieret af Det Kriminalpræventive Råd.
Den kvalitative analyse er lavet for Det Kriminalpræventive Råd af det antropologiske
konsulentbureau Antropologerne i september-oktober 2017. Analysen er baseret på
samtaler med 59 unge danskere, som primært er i alderen 15-17 år. Samtalerne består af korte
samtaler i felten, sms-korrespondancer, fokusgrupper og dybdeinterviews.
Om Det Kriminalpræventive Råd
DKR fremmer et trygt samfund ved at forebygge og oplyse om kriminalitet. DKR består af et
værdifuldt netværk af centrale samfundsaktører, der udveksler erfaringer og bidrager med deres
specialviden omkring forskellige problemstillinger. Læs mere om DKR og organisationerne bag
på www.dkr.dk
S
ide 4 af 4