Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
Fra:
Sendt:
28. september 2018 09:56
Til:
Emne:
Kampagne skal hjælpe unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser
Kære medlemmer af Sundheds- og Ældreudvalget
Til orientering har Det Kriminalpræventive Råd netop udgivet kampagnen Tune Ind, som har til formål at
hjælpe de unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser. Kampagnen blev lanceret med et brag i
lørdags, den 22. september, til awardshowet Guldtuben. Her var der liveoptræden med sangerne Emil
Kruse og Louis Samson, som har skrevet kampagnens musiknummer Tæt På.
Hvert år udsættes flere end 5.000 piger og kvinder for seksuelle overgreb. De fleste overgreb sker mellem
unge, der kender hinanden som kærester, venner eller bekendte. Mange overgreb sker i forbindelse med
en fest eller bytur. Med Tune Ind vil Det Kriminalpræventive Råd få de unge til at blive bedre til at aflæse og
fornemme hinandens signaler, lytte til hinanden og afkode hinandens kropssprog. Kampagnen skal gennem
musik, videoer og YouTubere hjælpe især 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt
–
uden at pege
fingre. Læs mere om kampagnen på
tuneind.dk,
hvor du også kan finde de to undersøgelser, som
kampagnen bygger sit vidensgrundlag på. Se også de offentliggjorte kampagneelementer, som består af
både
musik og film.
Vedhæftet er desuden en pressemeddelelse om kampagnen og et faktaark med fakta
om seksuelle overgreb.
Vi håber, I finder kampagnen interessant. Den blive fulgt op med et undervisningsmateriale, som vi laver i
samarbejde med Sex & Samfund.
Venlig hilsen
Det Kriminalpræventive Råd
Artillerivej 55
2300 København S
Tlf. 45 15 36 50
www.dkr.dk
Tilmeld DKRs nyhedsbrev