Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1968079_0001.png
Til Folketingets Sundhedsudvalg
13. november 2018
Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP) redegør hermed for FaDPs ønske om beskyttet titel og legi-
timering for hhv. psykoterapeuter og psykoterapeutiske uddannelsessteder.
Indledningsvis gives nogle få facts om FaDP som brancheorganisation og vores formål.
Om FaDP
Foreningen af Danske Psykoterapeuter blev etableret den 22. marts 2014. Vi er dag 335 medlemmer, heraf
11 uddannelsessteder. Foreningens formål er:
1. At sikre en faglig og kvalitetsbærende fremtid for uddannede psykoterapeuter og psykoterapeutiske
uddannelser til samfundet og borgerne.
2. At sikre, at dansk lovgivning og kvaliteten af psykoterapeutiske uddannelser i Danmark overholdes.
3. At danne bro til det etablerede social- og sundhedssystem.
4. At skabe og bevare etik i udførelsen af psykoterapi.
5. At sikre borgerne, at den psykoterapi, de modtager, er tidssvarende, og at den enkelte psykoterapeut
er under løbende supervision og optimering.
6. At skabe et forum for psykoterapeuter og uddannelsessteder, der løbende udvikler psykoterapeutisk
pensum og interne evalueringsmodeller.
7. At skabe lighed og fællesskab for den samlede psykoterapeutiske branche.
FaDPs faglige krav til en 4-årig psykoterapeutisk uddannelse findes her:
http://fadp.dk/reg-psyk-udd/optagelseskriterier/
Foreningens hjemmeside findes her: http://fadp.dk/
Baggrund for at søge om en beskyttet titel
I juli 2004 udsendte en tværministeriel arbejdsgruppe under Socialministeriet, Undervisningsministeriet,
Indenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen et oplæg til kvalitetskriterier for private uddannelser til psykote-
rapeut. Oplægget var et svar på den kritik, der havde været mod uuddannede eller uforsvarligt uddannede
psykoterapeuters virke. Indeholdt i oplægget var også, at en række private psykoterapiuddannelser som
udgangspunkt skulle have et forsvarligt fagligt og etisk indhold. Formålet med minimumskriterierne var:
1. at motivere studerende til at søge hen til uddannelsessteder, der opfylder kvalitetskriterierne
2. at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet de bør efterspørge som klienter
3. på sigt at højne kvaliteten af uddannelserne.
Involveret i forhandlingerne var også Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der skulle forestå de kommende
evalueringer af institutterne, så ovennævnte formål kunne gennemføres.
Vurderingskonceptet byggede på
EVA’s
mangeårige erfaringer fra blandt andet SU-vurderinger af private
uddannelser. Vurderingen skete på baggrund af de kvalitetskriterier, som den tværministerielle arbejds-
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 85: Materiale fra Foreningen af Danske Psykoterapeuter til foretræde om en certificeringsordning for psykoterapeuter i Danmark
1968079_0002.png
gruppe tidligere havde fastlagt. I 2005 besluttede Socialministeriet og EVA, at konceptet for vurderinger af
de private psykoterapeutuddannelser skulle justeres. Det, der bl.a. blev justeret, var en tydeliggørelse af
kriterierne, fordi det viste sig, at uddannelsesstederne havde behov for yderligere præcisering af de krav,
der blev stillet til dem. Evalueringerne stoppede i marts 2006, hovedsageligt fordi der kun var få institutter,
der valgte at lade sig evaluere under ordningen.
De gamle kriterier findes her:
https://www.ft.dk/samling/20041/almdel/suu/bilag/106/128564.pdf
Dansk Psykoterapeutforening - DPFO
FaDP har haft kontakt til Dansk Psykoterapeut Forening med henblik på at indlede et samarbejde om bl.a.
fælles kriterier for psykoterapeuter og psykoterapeutiske uddannelsessteder. Dette har DPFO beklageligvis
ikke været interesseret i. Baggrunden for FaDP’s ønske om et samarbejde, var bl.a. en målsætning om en
dialog om, hvordan begge psykoterapeutforeninger kunne have de samme høje kvalitetskrav.
DPFO har et samarbejde med Reflektor, der på baggrund af kvalitetskriterierne udarbejdede et koncept for
evaluering af de private psykoterapeutuddannelser. I foreningens
”Evaluering
af private psykoterapeutud-
dannelser
5.
udgave”,
dateret januar 2017, fremgår følgende i indledningen og på side 20:
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 85: Materiale fra Foreningen af Danske Psykoterapeuter til foretræde om en certificeringsordning for psykoterapeuter i Danmark
1968079_0003.png
På side 20 står følgende:
DPFO’s vejledning kan findes her:
https://psykoterapeutforeningen.dk/wp-content/uploads/2015/11/vejledning-5.-udgave-2016-
psykoterapeutevaluering-final.pdf
FaDP finder det stærkt bekymrende, at DPFO ultimo 2016 har mere end halveret kravene, og at disse kun er
henstillinger. Kravene er sænket både ift. de krav, DPFO selv havde tidligere, og ift. de krav FaDP har p.t.
FaDP’s krav er til sammenligning 90 timers egenterapi (modtaget), 90 timers klientterapi (givet), 90 timers
givet supervision (feedback til medstuderende) og 90 timers læse-/øve-/praktiske træningsgrupper.
Vi fremhæver ovennævnte, fordi det er en af de ting, der bl.a. adskiller psykoterapeuter fra psykologer. Det
vigtigste
virkemiddel
i arbejdet som psykoterapeut er terapeutens egen person, derfor stiller FaDP høje
krav til de psykoterapeutiske uddannelser om, at psykoterapeuten har trænet de psykologiske og psykote-
rapeutiske teorier og metoder i praksis og derved mærket dem på egen krop.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 85: Materiale fra Foreningen af Danske Psykoterapeuter til foretræde om en certificeringsordning for psykoterapeuter i Danmark
1968079_0004.png
Desuden har psykoterapeuter taget en fireårig deltidsuddannelse fra et privat psykoterapeutisk uddannel-
sessted, og de har selv betalt. Ønsket om uddannelse til psykoterapeut handler overordnet om:
at blive selvstændig med egen praksis
at blive bedre til et andet fag og styrke den faglige profil (efteruddannelse af læger, psykiatere, lærere,
psykologer, pædagoger, jordemødre og sygeplejersker mv.)
egen udvikling.
Psykoterapeuter uddannes til at hjælpe mennesker, der har personlige og psykiske udfordringer i form af fx
sorg, kriser, stress, fobier og angst, og der er et stort behov for deres hjælp i Danmark. De uddannes ikke til
at stille kliniske diagnoser eller til at bearbejde svære psykiske lidelser, derfor samarbejder de gerne med
psykiatere, læger og psykologer.
Udarbejdelse af FaDP’s kriterier
Den eneste mulighed vi p.t. har i Danmark for at få en beskyttet titel som psykoterapeuter, er under
”Registreringsordningen
for alternative behandlere” forkortet RAB-ordningen.
Dette ansøgte FaDP Sundhedsstyrelsen om i 2015, og vi fik en godkendelse den 20. aug. samme år og valgte
den beskyttede titel
”Reg.
psykoterapeut” og
”Reg. udda else.”
Denne titel forhindrer desværre ikke an-
dre i at kalde sig psykoterapeuter.
FaDP skelner ikke mellem de enkelte psykoterapeutiske fagområder (behandlingsformer). De er samlet
u der e ’paraply’ af ove æv te 6 psykoterapeutiske fago råder,
som opfylder uddannelseskravene i
FaDP, hvilket også er det, vi har fået godkendt af Sundhedsstyrelsen (nu Styrelsen for Patientsikkerhed).
Alle færdiguddannede psykoterapeuter og uddannelsessteder hos FaDP har dokumenteret, at de tilbyder
en psykoterapeutisk uddannelse, der opfylder de krav, vi stiller til medlemmerne.
Det skal tilføjes, at FaDP’s krav er langt højere end kravene til RAB-ordningen. Den er på 660 lektio-
ner/timer, og FaDP’s ordning er i alt 1.066 lektioner/timer.
FaDP har, efter godkendelsen i efteråret 2015, brugt mange ressourcer på og omhyggeligt vurderet, at såvel
det oplæg, der kom fra den tværministerielle arbejdsgruppe i 2004, og de efterfølgende justeringer om-
kring det teoretiske udgangspunkt og de psykoterapeutiske arbejdsmetoder, var et godt grundlag at
arbejde videre på.
I vurderinger af kriterierne har FaDP inddraget erfarne psykoterapeuter og uddannelsesledere, der har
mange års erfaring i branchen, og som har de nødvendige faglige forudsætninger for at vurdere de forskel-
lige psykoterapeutiske uddannelsers faglige niveau, uanset om deres grundlag er psykoanaly-
tisk/psykodynamisk, kognitiv terapi og adfærdsterapi, humanistisk/oplevelsesorienteret terapi, familie-
/systemorienteret terapi, kropsorienteret eller transpersonel psykoterapi.
FaDP har fastholdt de oprindelige kvalitetskriteriers timetal og eksamener, og som allerede nævnt hævet
timetallet inden for supervision, egenterapi, praktiske øvegrupper og givet klientterapi. Så vi har allerede
højnet kvaliteten af uddannelserne, hvilket var en af intentionerne i 2004.
Vedligeholdelse af uddannelse
Høje kvalitetskrav på uddannelserne og løbende kontrol af disse er afgørende for at sikre kompetente psy-
koterapeuter, og det stopper ikke her. FaDP foretager også løbende evalueringer af psykoterapeuterne
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 85: Materiale fra Foreningen af Danske Psykoterapeuter til foretræde om en certificeringsordning for psykoterapeuter i Danmark
1968079_0005.png
efter endt uddannelse
for at sikre, at de lever op til kvalitetskravene. Der skal bl.a. ske dokumentation for
tilstrækkeligt antal klienter, supervision og videreuddannelse. FaDP indhenter skriftlig dokumentation på
dette hvert andet år.
Skema til dokumentation af vedligeholdelse af uddannelse findes her:
http://fadp.dk/wp-content/uploads/2018/05/FaDP-pointskema-REG-2018.pdf
Andre lande
Ligeledes kan FaDP tage udgangspunkt i, at i Sverige, Holland og Tyskland er titlen psykoterapeut en beskyt-
tet titel, som der samarbejdes om med Socialstyrelsen. Psykoterapeut legitimation udstedes af Socialstyrel-
sen efter opfyldt psykoterapeut uddannelse ved et godkendt uddannelsesinstitut. I de tre lande er det kun
lovligt at anvende titlen psykoterapeut, når man har en beskyttet titel.
Legitimationen indebærer en kvalitetssikring af aktiviteten og tryghed for klienten. Legitimerede psykote-
rapeuter er forpligtede til at tegne patientforsikring, og aktiviteten står under indsyn af HSAN,
Hälso- och
sjukvårdens ansvarsnämnd.
I Sverige udstedes desuden et sundhedskort med nummer, der beviser, at man er uddannet psykoterapeut.
Et synligt bevis på kvalifikationerne.
Worldwide er der evidens/empiri for god effekt af psykoterapi inden for: korttids adfærdsterapi, kognitiv
terapi, systemisk terapi og familieterapi.
FaDPs mål
Da FaDP har taget udgangspunkt i de oprindelige tværministerielle kvalitetskriterier og de efterfølgende
præciseringer og desuden hævet kravene, og siden 2016 har godkendt uddannelsessteder og psykotera-
peuter ift. disse kriterier, kan FaDP som brancheorganisation bidrage med værdifuld viden, erfaringer og
ressourcer.
FaDP ønsker et samarbejde og en konstruktiv dialog med Styrelsen for Patentsikkerhed, således at vi kan få
en legitimation som psykoterapeut og dermed fuldende det gode arbejde, som blev gennemført af den
tværministerielle arbejdsgruppe i 2004-2005.
Da det samlede sundhedssystem er under stærkt økonomisk pres, er det FaDP’s forslag, at det offentlige på
nuværende tidspunkt ikke skal yde tilskud til at konsultere en psykoterapeut. Det vigtigste p.t. er, at en
legitimation vil give borgerne en sikkerhed for, at der ydes kvalificeret psykoterapi, og de studerende en
sikkerhed for, at de går på et uddannelsesinstitut, der har et godkendt fagligt niveau. Desuden vil det sikre,
at andre ikke kan benytte titlen psykoterapeut. En legitimering vil også give mulighed for at forhandle med
Sygeforsikringen
”da ark”,
om tilskud til psykoterapi.
Vi ser frem til mødet den 15. november 2018 kl. 15.
Med venlig hilsen og på vegne af FaDP
Formand for politisk udvalg Reg. psykoterapeut Torben Haugaard
Formand for optagelsesudvalget Reg. psykoterapeut Jette Hastrup
5