Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Til Folketingets Sundhedsudvalg
13. november 2018
Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP) redegør hermed for FaDPs ønske om beskyttet titel og legi-
timering for hhv. psykoterapeuter og psykoterapeutiske uddannelsessteder.
Indledningsvis gives nogle få facts om FaDP som brancheorganisation og vores formål.
Om FaDP
Foreningen af Danske Psykoterapeuter blev etableret den 22. marts 2014. Vi er dag 335 medlemmer, heraf
11 uddannelsessteder. Foreningens formål er:
1. At sikre en faglig og kvalitetsbærende fremtid for uddannede psykoterapeuter og psykoterapeutiske
uddannelser til samfundet og borgerne.
2. At sikre, at dansk lovgivning og kvaliteten af psykoterapeutiske uddannelser i Danmark overholdes.
3. At danne bro til det etablerede social- og sundhedssystem.
4. At skabe og bevare etik i udførelsen af psykoterapi.
5. At sikre borgerne, at den psykoterapi, de modtager, er tidssvarende, og at den enkelte psykoterapeut
er under løbende supervision og optimering.
6. At skabe et forum for psykoterapeuter og uddannelsessteder, der løbende udvikler psykoterapeutisk
pensum og interne evalueringsmodeller.
7. At skabe lighed og fællesskab for den samlede psykoterapeutiske branche.
FaDPs faglige krav til en 4-årig psykoterapeutisk uddannelse findes her:
http://fadp.dk/reg-psyk-udd/optagelseskriterier/
Foreningens hjemmeside findes her: http://fadp.dk/
Baggrund for at søge om en beskyttet titel
I juli 2004 udsendte en tværministeriel arbejdsgruppe under Socialministeriet, Undervisningsministeriet,
Indenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen et oplæg til kvalitetskriterier for private uddannelser til psykote-
rapeut. Oplægget var et svar på den kritik, der havde været mod uuddannede eller uforsvarligt uddannede
psykoterapeuters virke. Indeholdt i oplægget var også, at en række private psykoterapiuddannelser som
udgangspunkt skulle have et forsvarligt fagligt og etisk indhold. Formålet med minimumskriterierne var:
1. at motivere studerende til at søge hen til uddannelsessteder, der opfylder kvalitetskriterierne
2. at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet de bør efterspørge som klienter
3. på sigt at højne kvaliteten af uddannelserne.
Involveret i forhandlingerne var også Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der skulle forestå de kommende
evalueringer af institutterne, så ovennævnte formål kunne gennemføres.
Vurderingskonceptet byggede på
EVA’s
mangeårige erfaringer fra blandt andet SU-vurderinger af private
uddannelser. Vurderingen skete på baggrund af de kvalitetskriterier, som den tværministerielle arbejds-
1