Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1968073_0001.png
13-11-2018
LÆR AT TACKLE angst og
depression - for unge
1
Status
42 kommuner har forankret indsatsen
Kurset er pilotafprøvet blandt unge 15-25 år
Effektevaluering er i gang i 40 kommuner (2018-2020)
Centrale resultater for pilotafprøvningen:
De unge bruger kursets redskaber til at fastholde eller komme i gang
med uddannelse
De unge bliver bedre til at mestre symptomer og hverdag
Udbytte og tilfredshed er højt og på niveau med kurset for voksne
Kurset fungerer til målgruppen
2
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0002.png
13-11-2018
Hvad er LÆR AT TACKLE?
Udviklet af Stanford Universitet
Bygger på social, kognitiv teori
Mere end 30 års forskning ligger bag
Udbredt til 29 lande
5 nationale indsatser i DK
i 67 kommuner
Evidensbaseret
3
Om LÆR AT TACKLE angst og depression
for unge
Formål:
Reducere symptomer på angst og depression
Øge mestringsadfærd og self-efficacy
7 mødegange af 2,5 time i 7 uger, 8-14 deltagere
2 instruktører, der er gode rollemodeller
Kommunal forsamtale med kursister
De unge tilbydes netværk efter kurset
4
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0003.png
13-11-2018
Baggrund for ungeindsatsen
2012: Sundhedsministeriet tog initiativ til indsatsen
LÆR AT TACKLE angst og depression
til voksne
o
SST’s
evaluering viste positiv effekt på symptomer og self-
efficacy
Kommuner efterspurgte indsatsen til unge
o
6 kommuner gik i gang i 2015
med gode erfaringer ift.
kursets indflydelse på de unges uddannelsessituation
Kurset kan potentielt reducere symptomer og hjælpe
unge med at komme i uddannelse/job eller fastholde
uddannelse/job
5
Projektet
Formålet
er at afprøve
LÆR AT TACKLE angst og
depression
blandt unge med fokus på:
Kursets effekt (symptomer, trivsel, self-efficacy)
Organisering af indsatsen og rekruttering af de unge
Tilknytning til uddannelse og job (fastholdelse,
parathed og opstart i uddannelse og job)
Målgruppen
er unge mellem 15-25 år med
symptomer på angst og/eller depression
Periode:
2017-2019
6
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0004.png
13-11-2018
42 kommuner er med
7
”Jeg har taget redskaber e til
mig. Jeg har haft en hel uge,
hvor jeg ikke tænkte på døden
hver nat
det var dejligt. Det
havde i krop brug for.”
”Jeg ved bare at år
flyet letter så skal jeg
bruge mine
selvhjælpsredskaber
til at berolige mig
selv.”
8
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0005.png
13-11-2018
”Kurset er grunden til at jeg har lærepladsen. Fordi
jeg turde tage chancen. Jeg havde aldrig turdet uden
kurset.”
Ung mand 19 år
”Da jeg startede på kurset var jeg ret langt nede. Jeg
endte med at have det rigtig meget bedre bagefter
og får det fortsat bedre og bedre.”
Ung mand 20 år
9
”Ma er eget ale e o a gst.
Derfor er det rigtig rart at finde ud af,
at man ikke er alene. Når man er i en
gruppe, opdager man, at der er
mange flere, der har angst end man
går og tror.”
”Det gjorde et stort i dtryk på
mig, at man får venskaber, der
rent faktisk holder! Fordi dem
på holdet forstår dig. De har
selv oplevet det. Man får det
bedre, selv om man ikke tror
på det.”
10
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0006.png
13-11-2018
Evaluering af pilotafprøvning
10 kommuner
100 deltagere
Spørgeskemaundersøgelse efter kurset (unge)
Interviewundersøgelse (kommunale koordinatorer,
unge, instruktører)
Observationer
11
Konklusioner
Potentialer
Kurset fungerer i nuværende form til unge
De unge bliver bedre til at mestre symptomer og hverdag
Unge bruger redskaber ift. udfordringer med symptomer og
uddannelse
Næsten alle er tilfredse eller meget tilfredse
Afgørende at instruktører er rollemodeller
Instruktørernes alder ikke afgørende for de unge
Udbytte og tilfredshed er på niveau med voksenkurset
Udfordringer
De unge er ofte stille i undervisningen
Fastholdelse af unge instruktører
12
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0007.png
13-11-2018
Konklusioner
Kræver samarbejde mellem flere kommunale enheder,
typisk sundhed, beskæftigelse, social og børne/unge
Kræver inddragelse af forskellige samarbejdspartnere:
fx uddannelsesinstitutioner, frivilligorganisationer, UU-
vejledning, almen praksis mv.
Jobcenter, UU-vejledning, studievejledere og forældre
er centrale i rekrutteringen
Kommunikation målrettes både unge og nøglepersoner,
fx:
Familiemedlemmer
Mentorer
Studievejledere
Sagsbehandlere mv.
13
Baggrundsoplysninger
72 % piger
28 % drenge
Skole/uddannelse
Arbejde
Andet
Intet svar
0
6,5 %
20
40
60
4,3 %
54 %
35 %
7
6
5
4
Antal
3
2
1
0
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Alder/år
14
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0008.png
13-11-2018
Baggrundsoplysninger - andre lidelser
Ingen sygdom
Stress
Sukkersyge (diabetes)
Sclerose
Ryg- skulder- eller nakkelidelse
Skizofreni
Personlighedsforstyrrelse
Bipolar lidelse (mianiodepressiv)
Posttraumatisk stress syndrom (PTSD)
Spiseforstyrrelse
Autisme
ADHD
Kræft
Fibromyalgi
Astma/allergi
Anden lidelse (angiv hvilken)
Ved ikke/ønsker ikke at svare
0%
10%
0,0%
0,0%
13,0%
17,0%
15,0%
20%
30%
40%
50%
2,0%
15,0%
2,0%
4,0%
4,0%
4,0%
7,0%
0,0%
0,0%
7,0%
28,0%
28,0%
15
Baggrundsoplysninger
andre udfordringer
Afhængighed af alkohol
6,5%
Afhængighed af euforiserende stoffer (fx Hash)
10,9%
Hukommelses- og koncentrationsbesvær
71,7%
Vanskelighed ved at sidde stille (fx under kurset)
30,4%
Ensomhed
60,9%
Svært ved at planlægge en hverdag
52,2%
Svært ved at være i rum med andre mennesker
58,7%
Jeg oplever ingen af ovenstående udfordringer
4,3%
Ved ikke/ønsker ikke at svare
0%
2,2%
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
16
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0009.png
13-11-2018
Udbytte
90%
80%
72%
70%
61%
60%
50%
40%
30%
30%
20%
10%
2%
0%
Jeg er blevet bedre til at nå de mål jeg
sætter mig
Meget enig/enig
Jeg er blevet bedre til at håndtere
symptomer
Hverken enig eller uenig
Jeg har lært at anvende kognitive
teknikker
2%
24%
13%
9%
78%
Uenig/meget uenig
17
Tilfredshed
120%
98%
85%
80%
80%
100%
60%
40%
20%
0%
0%
Det var en fordel at instruktørerne
selv har angst/depression
Meget enig/enig
0%
15%
9%
2%
Jeg havde en god dialog med mine
medkursister
Hverken enig eller uenig
2%
Kurset var relevant for min situation
Uenig/meget uenig
18
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Materiale fra Komiteen for Sundhedsoplysning til foretræde om resultaterne af projektet LÆR AT TACKLE angst og depression – for unge
1968073_0010.png
13-11-2018
Effektevaluering (2018-2020)
Effekt på:
Trivsel
Symptomer på angst og depression
Mestring og self-efficacy
Tilknytning til uddannelse/job (frafald,
parathed, tilbagevenden og opstart)
19
10