Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målretning af de forebyggende hjemmebesøg)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 79 a, stk. 1,
ændres »80 år« til: »82 år«, og »stk. 2 og 3« ændres til: »stk. 2-4«.
2.
I
§ 79 a, stk. 2,
indsættes efter »75. år«: »og deres fyldte 80. år«.
3.
I
§ 79 a
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene
i kommunen, i deres fyldte 70. år
«
.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
4.
I
§ 79 a, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »79 år« til: »81 år«.
5.
I
§ 79 a, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »jf. dog stk. 1 og 2« til: »jf. dog stk. 1-3«.
6.
I
§ 79 a, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske- og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
3
1. Indledning
Ældre er i risiko for at opleve og føle sig ensomme, da livssituationer som eksempelvis at forlade
arbejdsmarkedet, blive alene efter mange års samliv eller opleve et nedsat funktionsniveau er risikofaktorer
for at føle sig ensom. I værste fald kan ensomhed føre til depression, vægttab, hjerte-kar-sygdomme og
selvmord. På det område er ældre desværre en overrepræsenteret gruppe.
Da det øger risikoen for ensomhed at være enlig ældre, ønsker regeringen med dette forslag at styrke
indsatsen i forhold til at opspore og forebygge ensomhed blandt ældre. De forebyggende hjemmebesøg er
en unik måde at skabe kontakt til ældre, som kan have et behov, som måske ikke er erkendt eller taget hånd
om, og på den måde iværksætte en forebygge indsats og henvise til relevante tilbud i forhold til den enkeltes
behov. Lovforslaget er således en del af regeringens fokus på og målretning af indsatsen mod ensomhed.
Med lovforslaget forpligtes kommunerne til at tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som
bor alene, i deres fyldte 70. år. Formålet med forslaget er at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor
mange er i risiko for at opleve ensomhed eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension og
derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke
har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem. Forslaget skal således bidrage til at styrke kommunernes
forebyggelsesindsats blandt ældre.
Med lovforslaget fastholdes kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-
årige, mens aldersgrænsen for tilbud om årlige besøg flyttes fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år.
Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde alle 80-årige et forebyggende hjemmebesøg.
Kommunens forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de borgere, som er i
særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, udvides samtidig til at omfatte de 81-årige.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Forebyggende hjemmebesøg
Efter servicelovens § 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år, og som bor i kommunen jf. dog stk. 2 og 3.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 75. år. Tilbuddet om et forebyggende
hjemmebesøg til alle 75-årige er fastsat med henblik på at sikre, at svage og udsatte borgere under 80 år får
et tilbud om forebyggende hjemmebesøg med henblik på en afklaring af behovet for fremtidige besøg samt
at identificere borgere med særlig behov for en forebyggende indsats.
Formålet med tilbud om forebyggende hjemmebesøg er at understøtte den forebyggende og
sundhedsfremmende indsats over for ældre ved at yde råd og vejledning om aktiviteter og støttemuligheder
med henblik på at bidrage til øget tryghed, trivsel og sundhed. Formålet er derfor også at henlede de ældres
opmærksomhed på eksisterende hjælpeforanstaltninger og aktiverende tilbud, som vil kunne bidrage til at
forebygge eller løse eventuelle problemer i opløbet. Det kan f.eks. ske ved at henlede opmærksomheden på
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
4
frivillige organisationer, kommunale tilbud og sociale netværk. De ældre kan således tilskyndes til bedre at
udnytte egne ressourcer og til at bevare funktionsniveauet længst muligt. Tilbuddet om forebyggende
hjemmebesøg skal ses som et supplement til den kommunale myndigheds almindelig rådgivnings- og
vejledningsforpligtelse.
Indholdsmæssigt er tilbuddet om de forebyggende hjemmebesøg især koncentreret om, hvordan den ældre
mestrer sin tilværelse i bred forstand. Det er ikke tanken at sygeliggøre de ældre ved at fokusere på sygdom,
symptomer mv. under det forebyggende hjemmebesøg. Hovedvægten ligger på sociale forhold og på at
fastholde eller forøge funktionsevnen i bred forstand. Samtalen med den ældre skal ske med lovens formål
for øje og kan f.eks. omhandle den ældres dagligdag, trivsel, sociale netværk, bolig, økonomi,
sundhedstilstand, funktionsevne mv.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter behov
til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne, og som bor i kommunen. Det gælder for eksempel borgere, som er i en vanskelig livssituation,
eller som har været igennem belastende livsforandrende begivenheder som for eksempel tab af ægtefælle,
borgere med et overforbrug af alkohol, borgere der er udskrevet fra hospitalet, borgere med sansetab og
borgere, der er isoleret i særlig grad. Formålet er således at have fokus på borgerens samlede ressourcer og
risiko for tab af funktionsevne. Det er op til den enkelte kommune at målrette og tilrettelægge indsatsen i
forhold til de særlige risikogrupper. Desuden skal kommunerne i deres kvalitetsstandard beskrive, hvordan
de vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige målgrupper. Sundhedsstyrelsen har
udarbejdet en guide til opsporing af ældre i særlig risiko for nedsat funktionsevne, som kan understøtte
kommunerne i vurderingen af og arbejdet med at målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
målgrupper.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 4, tilrettelægger kommunalbestyrelsen besøgene efter behov.
Kommunalbestyrelsen kan efter servicelovens § 79 a, stk. 5, vælge at undtage de borgere, som modtager
både personlig pleje og praktisk hjælp efter § 83, fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg. Borgere,
der alene modtager enten personlig eller praktisk hjælp, har ret til at få tilbud om forebyggende
hjemmebesøg. Hvis en kommune har valgt ikke at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til gruppen af borgere,
der modtager både personlig og praktisk hjælp, påhviler der kommunen en særlig forpligtelse til at være
opmærksom på, om der er behov for at igangsætte særlige tiltag eller tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til den enkelte borger i denne gruppe.
Efter servicelovens § 79 a, stk. 6, fastsætter ældreministeren regler om de kommunale forpligtelser efter stk.
1-5, herunder om samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger og om andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg.
I henhold til servicelovens § 139, stk. 2, kan ældreministeren fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen
skal træffe beslutninger om indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne efter §§ 79, 79 a, 83, 83 a, 84,
86, 119-122 og 192 samt følge disse beslutninger op.
Ældreministeren har i bekendtgørelsen nr. 304 af 20. marts 2016 fastsat regler om tilrettelæggelse af samt
kvalitetsstandarder for de forebyggende hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a.
Efter bekendtgørelsens § 1 tilrettelægger kommunalbestyrelsen tilbud om forebyggende hjemmebesøg i
henhold til lovens § 79 a, stk. 1-5. Disse tilbud kan bestå af et tilbud om besøg i borgerens eget hjem eller et
alternativ til dette som for eksempel et tilbud om et kollektivt arrangement. Et kollektivt arrangement kan
fungere som et alternativ til individuelle besøg i borgerens eget hjem med henblik på at nå borgere, som
normalt takker nej til et forebyggende hjemmebesøg. Efter § 2 skal borgere, der ikke ønsker at deltage i et
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
5
alternativt tilbud, i stedet tilbydes et individuelt besøg i hjemmet. Formålet er at have fokus på den
pågældendes aktuelle livssituation og dermed blandt andet at hjælpe borgeren til bedre at udnytte egne
ressourcer og bevare funktionsniveauet længst muligt.
Efter bekendtgørelsens § 3 skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelsen og organiseringen
af de forebyggende hjemmebesøg bør kommunalbestyrelsen sammentænke ordningen med øvrige
relevante forebyggelsestiltag, herunder blandt andet forebyggelsesindsatser efter sundhedsloven.
Efter bekendtgørelsens § 4 skal kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt udarbejder en kvalitetsstandard
for forebyggende hjemmebesøg efter lovens § 79 a. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel
serviceinformation til borgerne om formålet med samt indholdet i et forebyggende hjemmebesøg.
Kvalitetsstandarden skal desuden indeholde en beskrivelse af, hvordan kommunalbestyrelsen tilrettelægger
ordningen, herunder beskrivelse af eventuelle andre former for forebyggende indsatser, som
kommunalbestyrelsen tilbyder som alternativ til et individuelt hjemmebesøg. Herunder skal
kvalitetsstandarden beskrive, hvordan kommunalbestyrelsen vil opfylde forpligtelsen om at tilbyde
forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få
nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne. Det skal fremgå af beskrivelsen, hvilke særlige risikogrupper
kommunalbestyrelsen beslutter at målrette tilbuddet imod.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Ensomhed hos ældre borgere er et udbredt problem, som kan have store personlige og menneskelige
omkostninger i form af forringet livskvalitet og en række alvorlige, sundhedsmæssige konsekvenser som for
eksempel forhøjet blodtryk, dårlig søvn, stress og hjerte-kar-sygdomme. Der er endvidere en sammenhæng
mellem ensomhed og øget dødelighed.
Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling anslår, at 33.000 ældre føler sig ensomme i Danmark.
Forskningen viser desuden, at enlige er i øget risiko for at opleve ensomhed. Særligt blandt ældre, der bor
alene, er ensomhed et problem. Med ensomhed stiger risikoen for depression og selvmord. Forekomsten af
depression stiger med alderen for både mænd og kvinder. En opgørelse over antallet af selvmord i perioden
2007-2016 viser at ældres andel af selvmord er næsten dobbelt så høj som den andel, de udgør af
befolkningen.
Overgangen fra arbejdsmarked til pension er en stor livsforandrende begivenhed. Den tid, man brugte på
arbejdet, og det fællesskab, som man var en del af, skal erstattes af andet meningsfuldt indhold i tilværelsen,
men for nogle kan det desværre ende i isolation og ensomhed. Dertil kommer den ofte mere glidende
overgang til en tilværelse, hvor man kan mindre og måske har mistet nogle vigtige relationer, eller ens fysiske
formåen ændres. Her er eksempelvis ældre med begrænset socialt netværk eller med store fysiske
begrænsninger i særlig risiko for at opleve dårligere livskvalitet.
I 2016 var 6 procent af alle selvmordsforsøg og 23 procent af alle selvmord relateret til ældre over 70 år.
Unge under 30 år stod derimod for 45 procent af alle selvmordsforsøg og 13 procent af alle selvmord.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer på den baggrund, at indførelse af et obligatorisk tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der bor alene, i deres fyldte 70 år, kan være med til at forebygge
ensomhed. Det forebyggende hjemmebesøg kan således nå de ældre, som føler sig ensomme og som kan
have et behov, som ikke er erkendt eller taget hånd om.
Det følger allerede af lovgivningen vedrørende de forebyggende hjemmebesøg, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at hjemmebesøgene skal fokusere på en række udvalgte temaer som eksempelvis ensomhed.
Formålet med de forebyggende hjemmebesøg er således, at den forebyggende medarbejder kan henvise til
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
6
forskellige forebyggende og aktiverende tilbud i frivilligt eller kommunalt regi. Tilbud i frivilligt regi kan
eksempelvis være ældreidræt og netværksskabende aktiviteter, som vil være relevant, hvis den ældre føler
sig ensom. På den baggrund skal kommunen, hvis der er behov for det, tilbyde opfølgende besøg mv. på
baggrund af samtalen med den ældre.
Et obligatorisk tilbud om forebyggende hjemmebesøg til alle 70-årige, der bor alene, er hensigtsmæssigt i
forhold til at nå ensomme ældre, før problemet med ensomhed vokser sig for stort. Aldersgrænsen skal ses
i forhold til den stigende tilbagetrækningsalder fra arbejdsmarkedet, hvor ensomhed for nogle enlige vil
opstå i forlængelse af arbejdslivets ophør.
På den baggrund er det Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at man kan sætte systematisk ind for at
nå disse ældre med henblik på at forebygge ensomhed samt de utilsigtede konsekvenser heraf. Lovforslaget
skal derfor også understøtte kommunernes arbejde med ensomhed og forebyggelse heraf generelt.
2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget forpligtes kommunalbestyrelsen til at tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle
borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år. Formålet er at opspore og på den baggrund
igangsætte eventuelt nødvendige foranstaltninger, som kan forebygge og afhjælpe eksempelvis ensomhed
blandt målgruppen. Lovændringen skal ses som en generel forebyggende indsats, da eksempelvis
overgangen fra arbejdsmarked til pension for nogle kan ende i isolation og ensomhed. Formålet er derfor
også at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne – herunder
enlige ældre, som kan være i risiko for at blive ensomme, eksempelvis fordi de ikke har nærtstående til at
bistå dem i hverdagen. Forslaget skal således bidrage til at styrke kommunernes forebyggelsesindsats blandt
ældre. Det bemærkes hertil, at ”bor alene” eksempelvis kan defineres som, at en person er den eneste
registeret med bopæl på folkeregisteradressen.
Indholdet i de forebyggende hjemmebesøg fastholdes således, at de forebyggende hjemmebesøg fortsat
blandt andet skal anvendes til at identificere eventuelle problemer hos de ældre og til at indgå i en dialog
med de ældre om eventuelle behov for støtte. Ligeledes fastholdes det, at formålet blandt andet er, at den
forebyggende medarbejder på baggrund af samtalen kan henvise til forskellige forebyggende og aktiverende
tilbud eksempelvis i frivilligt eller kommunalt regi. Derudover skal besøget bruges til afklaring af behovet for
fremtidige besøg i perioden fremadrettet.
Kommunalbestyrelsen forpligtes efter lovforslaget til fortsat at tilbydes et forebyggende hjemmebesøg til
ældre i det 75. og 80. år med henblik på en afklaring af behovet for fremtidige besøg i perioden frem til, at
borgeren fylder 82 år, hvor vedkommende får årlige tilbud om et forebyggende hjemmebesøg, jf. den
foreslåede § 1, nr. 1.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat tilbyde borgere i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne, behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg. Den tidligere bestemmelse omfatter tilbud til
borgere med behov for et forebyggende hjemmebesøg i aldersgruppen 65-79 år, der bor i kommunen.
Aldersgruppen udvides med forslaget til at omfatte 65-81-årige i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller
fysisk funktionsevne. Forslaget sikrer således, at borgerne i aldersgruppen 65-81 år, som er i særlig risiko, og
som har behov for et forebyggende hjemmebesøg, tilbydes dette. Der kan være tale om for eksempel
borgere, som er i en vanskelig livssituation, eller som har været igennem belastende livsforandrende
begivenheder som for eksempel tab af ægtefælle, borgere med et overforbrug af alkohol, borgere der er
udskrevet fra hospitalet, borgere med sansetab eller borgere, der er isoleret i særlig grad.
De foreslåede ændringer ændrer i øvrigt ikke ved kommunernes og regionernes nuværende forpligtelser i
forhold til forebyggelses- og sundhedsfremmende indsatser. Og det fastholdes, at kommunalbestyrelsen
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
7
tilrettelægger besøgene efter behov, således at der kan tilbydes op til flere besøg i samme år eller et besøg
året efter, hvis det vurderes, at der er behov for dette.
Det bemærkes, at der i øvrigt ikke med lovforslaget er tilsigtet indholdsmæssige ændringer af
bestemmelserne. Det vil således fortsat være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om
tilrettelæggelsen og administrationen af ordningen om de forebyggende hjemmebesøg, herunder hvorledes
den vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige risikogrupper. Kommunalbestyrelsen kan
dermed tilrettelægge tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg, som det lokalt findes mest
hensigtsmæssigt. Det er således muligt for eksempel at tilbyde et eller flere kollektive arrangementer, som
kan erstatte det individuelle besøg i borgerens hjem. Desuden fastholdes de allerede fastsatte regler om, at
hvis en borger ikke ønsker at deltage i et kollektivt arrangement, skal kommunalbestyrelsen i stedet tilbyde
borgeren et individuelt besøg i hjemmet.
Det bemærkes, at bekendtgørelsen nr. 304 af 20. marts 2016 om tilrettelæggelse af samt kvalitetsstandarder
for de forebyggende hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a, som følge af lovforslaget forventes opdateret.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ændring af reglerne vedrørende de forebyggende hjemmebesøg vurderes samlet set ikke at
medføre merudgifter for kommunerne. En ændring af aldersgrænsen for de årlige forebyggende
hjemmebesøg til 82 år, hvor tilbuddet om besøg i det 80. år dog fastholdes, betyder, at 81 årige som
udgangspunkt ikke længere skal tilbydes forebyggende hjemmebesøg, medmindre de er i særlig risiko for
nedsat funktionsevne. Den gennemsnitlige udgift pr. hjemmebesøg er opgjort til ca. 1.000 kr. (2018-pl).
Besparelsen ved, at 81-årige kun får tilbud om et forebyggende hjemmebesøg, hvis de er i særlig risiko for
nedsat funktionsevne, anslås til at være godt 3 mio. kr. årligt. Besparelsen, anvendes til at tilbyde målrettet
forebyggende hjemmebesøg til 70-årige, der bor alene, inklusiv eventuelle systemjusteringer mv., jf.
nedenfor.
Lovforslaget vurderes kun at have meget begrænsede implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Kommunerne skal allerede tilbyde forebyggende hjemmebesøg til forskellige aldersgrupper og særlige
risikogrupper. Med lovændringen skal kommunerne nu tilbyde forebyggende hjemmebesøg til personer i
deres fyldte 70. år, hvis de bor alene, og det kan muligvis medføre mindre justeringer i kommunernes
systemer. Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører væsentlige ændringer i forhold til organisering og
kompetencedeling mellem myndigheder. Ligeledes vurderes lovforslaget at være digitaliseringsklart, da der
er tale om enkle og klare regler i forhold til, hvilke grupper der skal tilbydes besøg – at man skal være 70 år
og enlig. Lovforslaget understøtter desuden digital kommunikation og anvendelse af offentlig infrastruktur,
da kommunerne kan benytte for eksempel e-boks med en direkte henvendelse til borgerne med et tilbud et
forebyggende hjemmebesøg. Det skal dog hertil bemærkes, at nogle ældre er fritaget for digital post.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske- og implementeringskonsekvenser for stat og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
1954914_0008.png
8
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. oktober 2018 til 16. november 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Center for Sund Aldring - KU, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske socialrådgivere, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Hjernesagen, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske
Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, De sammenvirkende
Menighedsplejere, Domstolsstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, EGV, Ergoterapeutforeningen, FOA,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet, Faglige Seniorer, Lægeforeningen, National
Videnscenter for Demens, OK-Fonden, PLO, Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO
(Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Mindreudgifter, i forbindelse med at 81-
årige kun får tilbud om et forebyggende
hjemmebesøg, hvis de er i særlig risiko
for nedsat funktionsevne, anslås til at
være godt 3 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vurderes kun at have meget
begrænsede
implementeringskonsekvenser
for
kommunerne.
Kommunerne
skal
allerede
tilbyde
forebyggende
hjemmebesøg
til
forskellige
aldersgrupper og særlige risikogrupper.
Med lovforslaget forpligtes kommunerne
til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Merudgifter på godt 3 mio. kr. årligt til at
tilbyde
målrettet
forebyggende
hjemmebesøg til 70-årige, der bor alene,
inklusiv eventuelle systemjusteringer mv.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner.
Ingen
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
1954914_0009.png
9
til personer i deres fyldte 70. år, hvis de
bor alene.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, mv.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet, mv.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Der
er
ikke
implementeringskonsekvenser for stat
og regioner.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i servicelovens § 79 a stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år, og som bor i kommunen jf. stk. 2 og 3.
Med den foreslåede ændring af servicelovens § 79 a,
stk. 1,
skal kommunalbestyrelsen tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som er fyldt 82 år, og som bor i kommunen jf. dog stk. 2-4.
Med forslaget ændres aldersgrænsen for tilbagevendende årlige tilbud om forebyggende hjemmebesøg
således fra 80 til 82 år. Det betyder, at de 81-årige fremover ikke skal tilbydes et forebyggende hjemmebesøg
– medmindre de er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne jf. stk. 2-4.
Det bemærkes, at ændringen af stk. 2 og 3, som nu bliver stk. 2-4, er en konsekvensrettelse ift. at der
indsættes et nyt stk. 3.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i servicelovens § 79 a, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til alle ældre borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 75. år.
Det foreslås i § 79 a,
stk. 2,
at kommunalbestyrelsen også skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle
borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 80. år.
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
10
Efter den foreslåede bestemmelse forpligtes kommunalbestyrelsen således til at tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere i kommunen – uændret i deres fyldte 75. år - i deres fyldte 80. år.
Det betyder, at alle 80-årige skal tilbydes et forebyggende hjemmebesøg blandt andet med henblik på at
afklare behovet for fremtidige besøg. Det bemærkes at ændringen er en konsekvens af ændringen i stk. 1.
med henblik på at fastholde, at alle i deres fyldte 80. år fortsat modtager et forebyggende hjemmebesøg.
Det bemærkes, at det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at tilbuddet om et forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, som bor i kommunen, i deres fyldte 75. år, skal forstås i lighed § 79 a stk.1, Det
vil sige, at når borgeren fylder 75 år, så er kommunen forpligtet til at tilbyde personen, inden for en rimelig
tidsperiode, et tilbud om et forebyggende hjemmebesøg.
Til nr. 3
I dag skal kommunalbestyrelsen tilbyde 70-årige et forebyggende hjemmebesøg, hvis de er i særlig risiko for
at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Det foreslås, at der i § 79 a indsættes et nyt stk. 3, hvorefter kommunalbestyrelsen skal tilbyde et
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen fremadrettet forpligtes til at tilbyde alle 70-årige et forebyggende
hjemmebesøg, hvis det bor alene.
Kommunalbestyrelsen skal således, når borgere, som bor alene, bliver 70 år fremsætte tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i servicelovens § 79 a, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social,
psykisk eller fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen.
Med det foreslåede ændring af § 79 a, stk. 3, der bliver stk. 4, vil kommunalbestyrelsen have pligt til at tilbyde
forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i aldersgruppen 65-81 år, som er i særlig risiko for at få
nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Det betyder, at bestemmelsen dermed udvider aldersgruppen fra 65-79 år til aldersgruppen fra 65-81 år.
Udvidelsen af aldersgruppen skal ses på baggrund af, at aldersgrænsen for det årlige besøg til alle borgere er
flyttet fra 80 år til 82 år.
Det bemærkes i øvrigt, at bestemmelsen ikke indholdsmæssigt er ændret.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i servicelovens § 79 a, stk. 4, tilrettelægger kommunalbestyrelsen besøgene efter
behov, jf. dog stk. 1-2.
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
11
Det foreslås, at henvisningen til stk. 1-2 ændres til stk. 1-3.
Ændringen er en konsekvens af, at der med lovforslaget er indsat et nyt stk. 3.
Til nr. 6
Efter den gældende bemyndigelse i servicelovens § 79 a, stk. 6 fastsætter ældreministeren reglerne om de
kommunale forpligtelser efter stk. 1- 5, herunder om samordning med andre generelle kommunale
forebyggende og aktiverende foranstaltninger og andre måder at gennemføre det forebyggende
hjemmebesøg på end ved besøg i hjemmet.
Det foreslås i § 79 a, stk. 6, der bliver § 79 a, stk. 7, at henvisningen til stk. 1-5 ændres til stk. 1-6
Det betyder, at ældreministeren fortsat har bemyndigelse til at fastsætte regler om de kommunale
forpligtelser efter § 79 a, herunder om samordning med andre generelle kommunale forebyggende og
aktiverende foranstaltninger samt bemyndigelse til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsernes
tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg.
Til § 2
Bestemmelsen vedrør lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det forslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Det betyder, at alle personer, som bor alene, og som fylder 70 år efter den 1. juli 2019, skal tilbydes et
forebyggende hjemmebesøg.
De personer, der før lovens ikrafttræden den 1. juli 2019 efter den nugældende § 79 a har opnået retten til
et forebyggende hjemmebesøg, men som ikke på dette tidspunkt endnu er blevet tilbudt et sådant, skal
fortsat efter den 1. juli 2019 tilbydes et forebyggende hjemmebesøg. Det gælder eksempelvis borgere, der
den 1. maj 2019 fyldte 81 år, men som ikke er blevet tilbudt et forebyggende hjemmebesøg. Disse borgere
skal fortsat tilbydes et besøg efter 1. juli 2019. Hvis borgeren eksempelvis er blevet tilbudt et forebyggende
hjemmebesøg i juni 2019, er kommunalbestyrelsen, med mindre kommunalbestyrelsen vurderer, at
borgeren er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, først forpligtet til at
tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til borgeren, når borgeren er fyldt 82 år.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af servicelovens § 196, at serviceloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 3 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, da serviceloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg) - lovudkast, fra ældreministeren
1954914_0012.png
12
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1114 af
30. august 2018, foretages følgende ændring:
§ 79 a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst et årligt
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt
80 år, og som bor i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor i
kommunen, i deres fyldte 75. år.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende
hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til
79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk
eller fysisk funktionsevne, og som bor i kommunen.
1. I § 79 a, stk. 1, ændres »80 år« til: »82 år«, og »stk. 2
og 3« ændres til: »stk. 2-4«.
2. I § 79 a, stk. 2, indsættes efter »75. år«: »og deres
fyldte 80. år«.
3. I § 79 a indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor
alene i kommunen, i deres fyldte 70. år«.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger besøgene
efter behov, jf. dog stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at undtage de
borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk
hjælp efter § 83, fra ordningen om forebyggende
hjemmebesøg.
Stk. 6.
Ældreministeren kan fastsætte regler om de
kommunale forpligtelser efter stk. 1-5, herunder om
samordning med andre generelle kommunale
forebyggende og aktiverende foranstaltninger og om
andre måder at gennemføre det forebyggende
hjemmebesøg på end ved besøg i hjemmet.
4. I § 79 a, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »79 år« til: »81
år«.
5. I § 79 a, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »jf. dog stk. 1
og 2« til: »jf. dog stk. 1-3«.
6. I § 79 a, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-6«.
12