Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1967321_0001.png
PATIENTFORENINGEN
Brabrand, den 27. oktober 2018
Til
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby, MF
Og
Folketingets Sundhedsudvalg ved formand Liselott Blixt
Christiansborg
1240 København K.
Alene sendt på:
[email protected]
og
[email protected]
+ udvalgssekretæren……
Kære Sundhedsminister Ellen Trane Nørby og kære sundhedsudvalg i Folketinget
Hermed Patientforeningen reaktion på regeringens udspil på høreområdet.
Vi håber at vore kommentarer kan anvendes i det videre arbejde.
De bedste hilsener
Nicolaj Bang
Formand
Patientforeningen * Hovedgeden 24 * 8220 Brabrand * 22 55 31 50 *
CVR. nr. 30011538
www.Patientforeningen.dk
*
Danske Bank: 1551–0007986 * Giro: 0007986
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Henvendelse af 11/11-18 fra Patientforeningen om regeringens udspil: Høreområdet i fremtiden
1967321_0002.png
PATIENTFORENINGEN
Kommentar til regeringens udspil: ”Høreområdet i fremtiden”
Patientforeningen har gennem en længere årrække beskæftiget sig med høreområdet. Patientforeningen har
haft fokus på området
-
-
-
-
-
-
Fordi der er omkring 800.000, der er mærket af nedsat hørelse, men kun ca. 300.000 har fået hjælp
i form af høreapparater,
Fordi ubehandlet høretab har store menneskelige konsekvenser for sundheden og det sociale liv,
Fordi der er lange ventelister, nogle steder over 2 år, nemlig 115 uger,
Fordi borgerne på dette område helt usædvanligt møder læger, som ikke er uafhængige rådgivere,
men sælgere af høreapparater,
Fordi det kan gøres bedre og mere effektivt med god økonomi, og
Fordi samfundet hvert år taber milliarder af kroner på at borgere med nedsat hørelse arbejder
mindre end andre.
Regeringen skal have tak fordi de – endelig – er kommet med denne plan, der retter lidt op på S-SF-RV-
regeringens voldsomme besparelser på området med reformen, der trådte i kraft uden rimelig forberedelse
den 1. januar 2013.
Indsatsområde 1: Nemmere vej gennem systemet
Indsats 1: Afprøvning af en ny model for høreapparatbehandling: en digital og mere effektiv visitation.
Patientforeningen kan støtte forslaget om en digitale udredning. Patientforeningen beder om, at det bliver
sikret, at der
maksimalt
går to uger, men meget gerne hurtigere. Sker indrapporteringen elektronisk vil
screeningen sandsynligvis kunne gennemføres fuldautomatisk. Det vil der være store gevinster ved for
borgerne, og store besparelser for det offentlige.
Det fornemme datamateriale ville kunne bruges af høreapparatsindustrien til at udvikle nye og bedre
høreapparater og andet tilbehør. Det er vigtigt, at patienternes anonymitet bevares, hvor materialet
benyttes i kommercielle og forskningsmæssige sammenhænge.
Det går igennem oplægget, at der ønskes ligestilling mellem offentlige og private høreklinikker. Det må derfor
sikres, at alt udstyr testes på samme måde. Man kunne f.eks. vælge den i Kapitel 2 i: Bekendtgørelse om
høreapparatsbehandling detaljerede beskrivelse af DELTAs gennemprøvede tjek af de private høreklinikkers
udstyr. Da øre-, næse- og halslægerne ikke har været pligtige til at lade deres måleudstyr teste en gang om
året, så har flere patienter fået mærkelige høreprøver. Ligeledes må det sikres, at det er uddannet personale,
som foretager høreprøverne. Det er problematisk, at en række personer foretager disse målinger uden at
være uddannet som audiologiassistenter/audiologister.
Patientforeningen * Hovedgeden 24 * 8220 Brabrand * 22 55 31 50 *
CVR. nr. 30011538
www.Patientforeningen.dk
*
Danske Bank: 1551–0007986 * Giro: 0007986
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Henvendelse af 11/11-18 fra Patientforeningen om regeringens udspil: Høreområdet i fremtiden
1967321_0003.png
PATIENTFORENINGEN
Anbefaling
Patientforeningen støtter den nævnte indsats. Patientforeningen støtter helhjertet en ægte valgmulighed
for borgerne. Det ultimative ville være at man lod pengene følge borgeren. - Kunne godkendelsen af
behandlingsgrundlaget ske umiddelbart – måske elektronisk - ville det spare borgeren for et ekstra besøg, en
ekstra transport og ekstra ventetid. Patientforeningen anbefaler, at det prøves i forsøgsordningen.
Indsats 2: Øget gennemsigtighed og information til borgerne
Initiativerne med ekstra oplysning til borgerne støtter Patientforeningen.
Foreningen har selv forsøgt at sammenligne høreapparater, men det er uhyre vanskeligt, så man finder
næppe frem til en let kommunikerbar sammenligning af høreapparater. Patientforeningen er derfor tilfreds
med, at forhandlerne selv oplyser de data, som de finder væsentligst om høreapparaterne ud over pris
inklusiv 4 års service og justeringer.
Patientforeningen kan støtte denne indsats.
Indsatsområde 2: Bedre kvalitet i høreapparatbehandlingen
Indsats 3: Nationale kvalitetskrav til høreapparatbehandlingen – både i offentligt og privat regi
Det er en god ide at udarbejde nationale kvalitetskrav til høreapparatsbehandlingen.
De nugældende visitationsretningslinjer ("Udredning og henvisning af patienter med hørenedsættelse. Faglig
vejledning til speciallæger i øre-, næse-og halssygdomme" fra den 10. juni 2015 - Den tidligere var:
VEJLEDNING nr. 9096 af 03/03/2009 Gældende Offentliggørelsesdato: 04-03-2009, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse)
er, som tidligere påpeget af Patientforeningen, meget uhensigtsmæssige, og den følges da
heller ikke i mange behandlingsforløb. Det er hensigtsmæssigt, at nye retningslinjer og en ny vejledning skal
udarbejdes på baggrund af den bedst tilgængelige viden på området og med inddragelse af alle relevante
faggrupper, herunder patienterne. Patientforeningen stiller gerne med repræsentanter til et sådant
udvalgsarbejde.
Ambitionen om at de ukomplicerede høretab skal behandles på de private høreklinikker og de egentligt
sygdomsrelaterede høretab på de offentlige høreklinikker synes at være en god, hensigtsmæssig og
økonomisk forsvarlig opdeling, som vil sikre kortere ventetider.
Anbefaling
Det kunne med fordel overvejes at lade de private klinikker undervise i det høretaktiske, det høre tekniske
og det hørepædagogiske i det omfang, de har uddannet personale til det. Det ville betyde en forenkling for
borgerne, at de kun havde ét kontaktpunkt. Svagheden ved mange kommunikationscentre er, at de ikke kan
eller må justere høreapparater købt på private høreklinikker.
Patientforeningen mener, at der bør anstilles forsøg med en sådan forenklingsmodel. Det bør der også gøres
af økonomiske grunde, da honoreringen for det ekstra arbejde skal være rimelig. I dag ligger betydelige
udgifter til drift af kommunikationscentrene, men disse vil kunne reduceres, hvis borgerne kan få de samme
ydelser hos høreklinikken, hvor de i forvejen kommer.
Patientforeningen * Hovedgeden 24 * 8220 Brabrand * 22 55 31 50 *
CVR. nr. 30011538
www.Patientforeningen.dk
*
Danske Bank: 1551–0007986 * Giro: 0007986
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Henvendelse af 11/11-18 fra Patientforeningen om regeringens udspil: Høreområdet i fremtiden
1967321_0004.png
PATIENTFORENINGEN
Grundteksten er i øvrigt bekendtgørelse 1438: ”Bekendtgørelse om høreapparatbehandling
I medfør af § 72 i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret ved lov nr. 1400
af 23. december 2012”. Den er fra den 23. december 2012.
Indsats 4: Bedre brug af de faglige ressourcer på området
Der er i dag flere uddannelser på området både blandt læger og audiologiassistenter.
Det er vigtigt at disse personer ud får anvendt deres viden og indsigt bedst muligt til gavn for borgerne, og
navnlig er det vigtigt, at vi ikke bruger langvarigt uddannede til at løse opgaver, som kan løses af personer
med en kortere uddannelse.
Det er vigtigt, at man benytter lejligheden til at se, om de nuværende uddannelser og deres indhold dækker
behovene i arbejdet med de hørehæmmede medborgere. Det er en udfordring set med Patientforeningens
øjne, at nogle uddannelser synes at have en vældig teoretisk tyngde, men mangler den praktiske erfaring
med borgerne og deres høreproblemer.
Patientforeningen kan støtte denne indsats.
Indsats 5: Bedre dataindsamling for at skabe viden om effekt og kvalitet
Regeringen ønsker at indsamle data fra de høreapparatsbehandlinger, som er helt eller delvist
skattefinansierede. Det kan der være god mening i. Disse informationer vil ikke alene være til stor gavn og
glæde for de berørte faggrupper, deres uddannelse og efteruddannelse, men også for den højteknologiske
industri, som udvikler høreapparater og andre hjælpemidler for hørehæmmede. Det er vigtigt for
Patientforeningen, at der er en høj grad af datasikkerhed, som sikrer den enkelte borger anonymitet, hvis
data ønskes benyttet til forskning, uddannelsesbrug eller til produktudvikling og produktevaluering.
Ønsket om en hurtig offentlig udredning af de komplicerede høretab støtter Patientforeningen helhjertet.
Det kan ikke være rigtigt, at sådanne borgere med komplicerede høretab skal vente mere end to år på
udredning og behandling. De aldersbetingede høretab bør ikke i samme grad som nu belaste de
højtuddannede over- og speciallæger. Her bør man i højere grad udnytte de mange audiologiassistenter, da
deres uddannelse netop har fokus på at løse disse medborgeres høreproblemer.
En samlet portal for ventetiderne har længe været Patientforeningen mål. Vi kan varmt tilslutte os dette
forslag. Alle klinikker der behandler borgere med hel eller delvis statsstøtte skal være forpligtet til at
indberette ventetider på et ensartet grundlag. I dag er der betydelige forskellige i den måde ventetiderne
opgøres på de enkelte klinikker. Skal det have mening, må opgørelsen være ensartet. Ventetiderne bør også
omfatte justering og reparationer.
Patientforeningen kan støtte denne indsats med det nævnte forbehold omkring datasikkerhed.
Indsats 6: En uvildig behandling og rådgivning
Patientforeningen er meget tilfredse med at dette punkt tages op. Patientforeningen ønsker helt
grundlæggende at fastholde enhver læge som en uvildig rådgiver. De skal hverken have sponsorstøtte eller
have økonomiske interesser i at sælge medicin eller høreapparater. Allerede Kong Christian den Fjerde
forbød lægerne at sælge apotekervarer. Det er og bør være en grundsætning i det danske sundhedssystem.
Den er desværre brudt på høreapparatsområdet. Speciallægerne i øre-, næse- og halssygdomme bør vælge
om de vil sælge høreapparater, eller om de vil være uafhængige rådgivere for borgerne.
Patientforeningen * Hovedgeden 24 * 8220 Brabrand * 22 55 31 50 *
CVR. nr. 30011538
www.Patientforeningen.dk
*
Danske Bank: 1551–0007986 * Giro: 0007986
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Henvendelse af 11/11-18 fra Patientforeningen om regeringens udspil: Høreområdet i fremtiden
1967321_0005.png
PATIENTFORENINGEN
Det er derudover et strukturelt problem, at den der bestiller også kan bestille sig selv eller egen virksomhed
til at udføre opgaven. Det ville i andre sammenhænge være kriminelt eller åbne for et misbrug. Der skal i den
offentlige forvaltning være en klar adskillelse mellem bestiller og udfører. Det må også gælde her.
Patientforeningen oplever helt klart problemerne hos en række alternative behandlere. Behovet ses f.eks. af
at behandleren netop sælger det produkt, der kan afhjælpe et eller flere problemer. Den alternative
behandler kan lægge et ikke ubetydeligt pres på borgeren til at købe behandlerens egen urtete eller ekstrakt.
Dette punkt er et af de væsentligste punkter i hele udspillet, for i store dele af landet kan man ikke få en
uvildig rådgivning hos en ørelæge.
Ørelægernes varelager afgør sandsynligvis i al for stor udstrækning, hvilket høreapparat der tilbydes. Ved
tidligere analyser gennemført af Patientforeningen på baggrund af de daværende data viste det sig, at der
var forbavsende lille forskel på de udleverede høreapparater. Normalt vil de forskellige borgeres behov ikke
kunne dækkes af så få mærker.
Anbefaling
Patientforeningen ønsker en uvildig rådgivning fra øre-, næse- og halslægerne, og det er helt uforeneligt med,
at de eller deres nærmeste sælger medicin, høreapparater eller andet udstyr til at afhjælpe høreproblemer.
Afsluttende bemærkninger: Tænk på medmenneskelighed og arbejdsudbuddet
Patientforeningen er meget forundret over, at man slet ikke har taget de menneskelige og
samfundsøkonomiske briller på.
Folk med dårlig hørelse bliver meget let isolerede og trækker sig tilbage fra en række sociale sammenhænge.
Det giver nedsat livskvalitet, større sygelighed og stigende risiko for demens. Demens er en meget svær
sygdom for den ramte, familien og kostbar for samfundet. Høreapparater kan modvirke dette. Der er ikke
lavet samfundsøkonomiske beregninger på dette. Det burde der gøres.
Folk med dårlig hørelse trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet eller de bliver fyret.
Socialforskningsinstituttet beskrev det indgående i ”UHØRT?” fra den 23. oktober 2006. Her fastlås det, at
det samfundsmæssige tab for blot de 50-64 åriges tab af arbejdsproduktion løber op i 2,7 milliarder kroner.
Det er ikke blevet mindre siden, ligesom afledte sundhedsomkostninger pga. ensomhed, øget demensrisiko
og social isolation ikke er med i rapporten.
Anbefaling
Det er Patientforeningen opfattelse, at samfundet kan spare meget store beløb på en effektiv indsats, de
berørte hørehæmmede kan få en bedre livskvalitet og endelig skal vi da ikke være triste ved at Danmark har
tre af de seks største virksomheder på området. Deres hjemmemarked må gerne være præsentabelt.
Den hurtigste måde at nedsætte ventelisterne er at hæve tilskuddet til borgernes behandling på de private
høreklinikker. Da man sænkede tilskuddet, så flyttede ganske mange borgere til det offentlige. Det skyldes
at en lang række af de bedste høreapparater nu kræver en betydelig egenbetaling. De private høreklinikker
kører generelt med store underskud siden seneste reform. Det er en trussel mod borgernes mulighed for
høreapparatsbehandling, at økonomien er så ringe for de private høreklinikker.
Patientforeningen * Hovedgeden 24 * 8220 Brabrand * 22 55 31 50 *
CVR. nr. 30011538
www.Patientforeningen.dk
*
Danske Bank: 1551–0007986 * Giro: 0007986