Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1964238_0001.png
Sundheds- og
Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPHTE
Koordineret med: SPOLD
Sagsnr.: 1802690
Dok. nr.: 734015
Dato: 06-11-2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed
(Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og
forbud mod konstruktion af kunstig hymen (”jomfruhinde”))
§1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1141 af 13. september 2018, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 72 indsættes:
”Afsnit III a
Forbud mod konstruktion af kunstig hymen
§ 72 a.
Det er ikke tilladt at konstruere kunstig hymen for skedeindgangen af andre end
medicinske årsager.«
2.
§ 74, stk. 3,
ophæves.
3.
Efter
§ 74
indsættes
før afsnit V:
Ȥ
74 a.
Nåleakupunkturbehandling er ikke omfattet af § 74, stk. 2.
Stk. 2.
Nåleakupunkturbehandling på brystkassen er kun tilladt for den, der har
gennemført et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Stk. 2 omfatter ikke
1) læger og
2) personer, der udfører akupunktur på brystkassen som led i offentlig
sygehusbehandling.
Stk. 4.
Den, der udfører behandling med nåleakupunktur på brystkassen, skal oplyse
brugerne om, at denne har gennemført det kursus, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen fastsætter de nærmere krav
til indhold og omfang af det kursus, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 6.
Den, der ønsker at udføre nåleakupunktur på brystkassen, skal give meddelelse til
Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset nævnt i stk. 2 er gennemført. Styrelsen for
Patientsikkerhed offentliggør en liste over de personer, der har gennemført kurset.
Stk. 7.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om, at den, der giver meddelelse
efter stk. 5, opkræves et gebyr herfor. «
4.
Efter
§ 79
indsættes:
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0002.png
Ȥ
79 a.
Den, der udfører nåleakupunktur på brystkassen, uden at have gennemført et
kursus, som nævnt i § 74 a, stk. 2, kan straffes med bøde.
§ 79 b.
Den, der konstruerer kunstig hymen for skedeindgangen af andre end medicinske
årsager, jf. i § 72 a, straffes med bøde.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Den, der ved lovens ikrafttræden her i landet udøver virksomhed med
nåleakupunktur på brystkassen, kan uden at have gennemført det i § 74 a, stk. 2, nævnte
kursus fortsat foretage nåleakupunktur på brystkassen frem til den 30. juni 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelig bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at gennemføre en ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Der har på
akupunkturområdet været en række sager, hvor personer er kommet til skade efter
nåleakupunkturbehandling på brystkassen – i et enkelt tilfælde med dødelig udgang. Det
er kendt, at nåleakupunkturbehandling på brystkassen indebærer en potentielt livsfarlig
komplikation i form af sammenklapning af en eller begge lunger. Der er derfor politisk
bevågenhed omkring området og at indføre en ordning, hvor patientsikkerheden
fremmes.
Det foreslås for det første, at sikre, at de, der ønsker at udføre nåleakupunkturbehandling
på brystkassen, har det nødvendige kendskab i at forebygge, erkende og håndtere skader
på lungerne efter nåleakupunktur.
Det foreslås derfor, at nåleakupunktur på brystkassen, kun skal være tilladt for de
personer, der har gennemført et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på
lungerne efter nåleakupunktur. Kravet om gennemførelse af kurset vil dog ikke omfatte
læger og personer, der udfører akupunktur på brystkassen som led i sygehusbehandling.
For det andet
foreslås det af indføre et forbud mod konstruktion af kunstig hymen for
skedeindgangen af andre end medicinske årsager.
Idéen om hymen som en ”jomfruhinde”, der dækker skedeindgangen og springer ved
første vaginale samleje, er en myte. For mange kvinder vil hymen hverken briste eller
bløde ved første samleje. Myten er særlig udbredt blandt visse dele af befolkningen, hvor
det tillægges stor betydning for kvinden og familien som helhed, at ”jomfruhinden” er
intakt inden bryllupsnatten. Dette medfører, at nogle kvinder får foretaget et indgreb,
hvor der konstrueres en kunstig ”jomfruhinde”.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Nåleakupunktur på brystkassen
2.1.1. Gældende ret
Autorisationslovens § 74, stk. 1, opregner de typer af behandlinger, som kun læger må
foretage. Efter bestemmelsen er det alene læger, som må behandle en person for
veneriske sygdomme i smittefarligt stadium, tuberkulose eller anden smitsom sygdom.
Efter autorisationslovens § 74, stk. 2, er det, medmindre andet er særligt lovhjemlet, tillige
lægeforbeholdt at foretage operative indgreb, bedøvelse, fødselshjælp, anvendelse af
receptpligtige lægemidler, røntgen- eller radiumbehandling m.v.
Efter bestemmelsen i § 74, stk. 3, er nåleakupunktur undtaget fra lægernes forbeholdte
virksomhedsområde i stk. 2. Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 451 af 22. maj 2006,
lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven). Nåleakupunktur var hidtil blevet kategoriseret som et
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0004.png
”operativt indgreb”, hvilket indebar, at alene læger (og tandlæger) – og disses medhjælp –
lovligt kunne udføre akupunkturbehandling.
Baggrunden for, at nåleakupunkturbehandling ved lov nr. 451 af 22. maj 2006 blev
undtaget fra § 72, stk. 2, og herefter kunne foretages af alle, det vil sige såvel personer
med som uden autorisation, var, at Sundhedsstyrelsen i et notat af 3. januar 2000 om
retlige og sundhedsfaglige problemstillinger i forbindelse med ikke-lægers brug af
nåleakupunktur i behandlingsøjemed havde tilkendegivet, at det burde overvejes at lempe
adgangen til at udføre akupunktur. Dette var også sket i Norge og Sverige. Styrelsen
vurderede samtidig, at risikoen ved behandling med nåleakupunktur som værende
minimal, når elementære hygiejniske forholdsregler blev iagttaget.
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Der har siden lovændringen i 2006 været en række sager, hvor personer er kommet til
skade efter nåleakupunkturbehandling på brystkassen – i et enkelt tilfælde med dødelig
udgang.
Det er kendt, at nåleakupunkturbehandling på brystkassen indebærer en potentielt
livsfarlig komplikation i form af sammenklapning af en eller begge lunger. Denne
komplikation kan indtræde, hvis akupunkturnålene indsættes forkert, således at nålene
ikke går parallelt med brystvæggen, men igennem brystvæggen og ind i lungevævet. Ved
sammenklapning af lungen oplever patienten ubehag og vejrtrækningsbesvær i relation til
eller umiddelbart efter akupunkturen. Patienter med sådanne symptomer skal straks
vurderes ved læge. En sammenklappet lunge er en livstruende komplikation, som kræver
akut anlæggelse af pleuradræn (slange ind i mellemrummet mellem lungehinderne) og
sikring af udfoldning af lungen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at der generelt ikke er
patientsikkerhedsmæssige problemer forbundet med akupunktur på øvrige dele af
kroppen. Men styrelsen har i lyset af de aktuelle sager vurderet, at der af hensyn til
patientsikkerheden bør indføres et krav om, at den, der ønsker at udføre nåleakupunktur
på brystkassen, har gennemfør et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på
lungerne efter nåleakupunktur.
Kravet om gennemførelse af et kurs vil ikke omfatte læger. Det skyldes, at læger er
uddannede til at erkende og håndtere sådanne komplikationer. Det vil heller ikke gælde,
når akupunkturbehandlingen sker som led i sygehusbehandling på et offentligt sygehus,
f.eks. i forbindelse med behandling på en kræftafdeling, hos fysioterapeut eller hos en
jordemoder. I sådanne tilfælde forudsættes det, at regionerne – som led i det almindelige
driftsherreansvar og i lighed med hvad der gælder ved andre behandlingstyper – sikrer, at
personalet har de nødvendige og tilstrækkelige kompetencer hertil. Regionerne skal
således sikre, at personalet har kompetencer til at forebygge, erkende og håndtere
eventuelle skader på lungerne. Desuden skal det sikres, at der er procedurer for at
håndtere de patienter, hvor der erkendes skade på lungerne.
På baggrund heraf vurderer Styrelsen for Patientsikkerhed ikke, at der er behov for at stille
krav om, at de autoriserede sundhedspersoner, der alene udfører behandling med
nåleakupunktur på brystkassen på et offentligt sygehus, skal gennemføre kurset. Det
bemærkes hertil, at ingen at de konkrete tilfælde, som Styrelsen for
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0005.png
Patientsikkerhed er bekendt med, hvor der er opstået skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, har vedrørt behandling udført på et offentligt sygehus.
Kurset, der skal udvikles af Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen, skal sikre,
at de der har gennemført kurset har et nødvendigt kendskab til anatomi, fysiologi,
patofysiologi og i at tilkalde og advisere i forhold til det danske sundhedsvæsen, hvis der
er opstået en skade. Sundhedsstyrelsen vurderer, at undervisningen bør foregå i
dialogbaseret form omkring forebyggelse, erkendelse af og korrekt håndtering i tilfælde af
sammenklappet lunge (er). Det vurderes samtidig, at undervisningen af flere af emnerne i
kurset bør foretages af læger.
Det er hensigten, at de, der har gennemført kurset, skal være i stand til at foretage
nåleakupunkturbehandling på brystkassen på en måde, så der ikke opstår komplikationer i
form af sammenklapning af lungen. Det er endvidere hensigten, at de behandlere, der har
gennemført kurset, skal være i stand til at vurdere symptomerne korrekt, hvis der måtte
opstå komplikationer efter behandlingen, så der kan iværksættes den relevante akutte
lægelige behandling.
Det vil efter Sundheds- og Ældreministeriet opfattelse være hensigtsmæssigt og naturligt,
at kurset om at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur
på brystkassen bliver en integreret del af de akupunkturuddannelser, der udbydes i
Danmark.
2.1.3. Den foreslåede ordning
På baggrund af Sundhedsstyrelsens og Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering, foreslås
det med lovforslaget at fastholde, at akupunktur ikke skal være en behandling, som det vil
være forbeholdt læger at udføre. For at højne patientsikkerheden i forbindelse med
nåleakupunkturbehandling på brystkassen, foreslås dog med lovforslaget, at der stilles
krav til den behandler, der ønsker at udføre behandling med nåleakupunktur på
brystkassen. Lovforslaget berører imidlertid ikke adgangen til at udføre nåleakupunktur på
andre dele af kroppen.
Det foreslås med lovforslaget konkret, at det kun skal være er den, der har gennemført et
kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på
brystkassen, som skal have adgang til at udføre nåleakupunkturbehandling på brystkassen.
Kravet om gennemførelse af et kursus skal dog efter lovforslaget ikke omfatte læger, og
personer, der udfører akupunktur på brystkassen som led i sygebehandling.
Sundheds- og Ældreministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at læger er uddannede til
at erkende og håndtere sådanne komplikationer, og at det ved behandling på et offentligt
sygehus forudsættes, at regionerne – som led i det almindelige driftsherreansvar og i
lighed med, hvad der gælder ved alle andre behandlingstyper – sikrer, at personalet har de
nødvendige og tilstrækkelige kompetencer hertil. Regionerne skal således sikre, at
personalet har kompetencer til at forebygge, erkende og primært håndtere eventuelle
skader på lungerne. Desuden skal det sikres, at der er procedurer for at håndtere de
patienter, hvor der erkendes skade på lungerne.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at hvis de pågældende autoriserede
sundhedspersoner også udfører behandling med nåleakupunktur på
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0006.png
brystkassen uden for sygehusregi af de offentlige sygehuse, skal de gennemføre kurset i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur, for at måtte
fortsætte med at udføre behandlinger med nåleakupunktur på brystkassen.
Endvidere foreslås det at lovforslaget, at bemyndige Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte regler om kursets nærmere indhold.
Der vil i medfør af den foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om, at kurset skal
fokusere på forebyggelse, erkendelse af og håndtering af komplikationer (pneumothorax –
punktering af lungehinden med risiko for sammenfald af lunge/lunger), efter
nåleakupunktur på brystkassen.
Det er samtidig hensigten, at kurset skal give deltagerne et nærmere kendskab til
områderne anatomi, fysiologi og patofysiologi.
Kursets del om anatomi skal give behandleren en nærmere forståelse for placeringen af de
vitale organger i forhold til risici for f.eks. at påføre hul på større kar og på lungehinden.
Undervisningsdelen vedrørende fysiologi skal give behandleren et større kendskab til
lungen og karrenes funktioner set i relation til sygdomme og normalfysiologi. Den
patofysiologiske del af kurset skal give indsigt i de komplikationer, der umiddelbart er i
relation til akupunkturen, og på hvordan behandleren umiddelbart skal agere i forhold til
patient og sundhedsvæsenet i øvrigt, hvis der opstår skader. Herunder skal behandleren
vide, hvordan der skal ageres ved mistanke om komplikationer (pneumothorax –
punktering af lungehinden med risiko for sammenfald af lunge/lunger), når patienten ikke
længere er til stede på behandlingsstedet. Endeligt skal kurset give behandleren kendskab
til at tilkalde og advisere i forhold til det øvrige danske sundhedsvæsen, hvis der er blevet
påført en skade.
Det foreslås endvidere at fastsætte regler om, at undervisningen skal foregå i
dialogbaseret form omkring forebyggelse, erkendelse af og korrekt håndtering - i form af
at tilkalde og advisere sundhedsvæsenet, hvis det konstateres, at lungen/lungerne er
sammenklappet i forbindelse med nåleakupunktur på brystkassen. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at undervisningen i flere af emnerne på kurset foretages af læger.
Herudover foreslås det med lovforslaget, at den, der har gennemført kurset i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen, skal give
meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, når de pågældende har gennemført kurset.
Styrelsen vil herefter på sin hjemmeside efter lovforslaget skulle offentliggøre en liste over
de behandlere, der har gennemført kurset.
Det foreslås desuden efter lovforslaget, at den, der udfører behandling med
nåleakupunktur på brystkassen, skal oplyse brugerne om, at vedkommende har
gennemført kurset.
Denne oplysningspligt vil efter lovforslaget være opfyldt ved, at behandleren offentliggør
informationen på sin hjemmeside om, at kurset er gennemført eller ved at hænge
kursusbeviset op i sit venteværelse eller lignende.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0007.png
Endelig foreslås det med lovforslaget, at den, der uden at have gennemført kurset i at
forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen,
fortsat udfører nåleakupunktur på brystkassen, skal kunne straffes med bøde.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis den, der udfører behandlingen med
nåleakupunktur på brystkassen, er en autoriseret sundhedsperson, vil personen, som det
også er tilfældet i dag, være underlagt autorisationslovens almindelige regler. Styrelsen for
Patientsikkerhed vil således kunne iværksætte tilsynssanktioner over for den pågældende,
hvis det vurderes, at den enkelte er til fare for patientsikkerheden.
2.1.4. Overgangsordning for akupunktører, der ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2019. Det foreslås dog samtidig, at der
indføres en overgangsperiode på 2 år gældende for dem, der udfører virksomhed med nå-
leakupunktur på brystkassen på datoen for lovens ikrafttræden. Overgangsordningen vil
dermed være gældende frem til den 30. juni 2021.
Overgangsperioden vil give Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen tid til at
udvikle kurset, og til at Styrelsen for Patientsikkerhed kan indrette sig på at skulle mod-
tage meddelelse fra de behandlere, der har gennemført kurset.
Den 2-årige overgangsperiode vil endvidere sikre, at de personer, der på datoen for lovens
ikrafttræden udfører nåleakupunktur på brystkassen, har tid til at tage et kursus i at fore-
bygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen.
Når overgangsordningen efter lovforslaget udløber den 30. juni 2021, må de personer, der
ikke har taget et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåle-
akupunktur på brystkassen efter lovforslaget, ikke længere udføre nåleakupunktur på
brystkassen. Der vil dog fortsat være mulighed for at udføre nåleakupunktur på resten af
kroppen, idet der efter lovforslaget ikke stilles fornyede krav til den, der udfører akupunk-
tur på øvrige dele af kroppen.
2.2 Forbud mod konstruktion af kunstig hymen
2.2.1 Gældende ret
I autorisationsloven er der ikke taget stilling til spørgsmålet om konstruktion af kunstig
hymen for skedeindgangen af andre end medicinske årsager. Det vurderes, at indgrebet
kan foretages inden for autorisationslovens rammer under iagttagelse af
autorisationslovens § 17, hvorefter en autoriseret sundhedsperson er forpligtet til at
udvise omhu og samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed.
2.2.2 Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Idéen om hymen som en ”jomfruhinde”, der dækker skedeindgangen og springer ved
første vaginale samleje er en kulturalt skabt myte. For mange kvinder vil hymen hverken
briste eller bløde ved første samleje. Sundhedsstyrelsen oplyser, at hymen består af
fleksible slimhindefolder og ser forskellig ud fra kvinde til kvinde. Hos nogle kvinder er det
en tynd slimhindefold langs skedevæggen. Hos andre dækker den en større del af
skedeindgangen.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0008.png
I sjældne tilfælde kan skedeindgangen være dækket af en egentlig membran eller hinde,
som forhindrer menstruationsblodet i at komme ud. Dette er en sygelig tilstand (hymen
persistens), som ofte viser sig ved, at en kvinde ikke får menstruationsblødninger, når hun
kommer i puberteten. I stedet hober menstruationsblodet sig op i skeden, hvilket typisk
giver sig til kende ved menstruelle smerter, ligesom der kan ske en betydelig udvidelse af
skeden og evt. også livmoderen på grund af det ophobede blod. Tilstanden behandles ved
at skære hul i membranen, så blodet kan komme ud.
Indgreb, der udføres på baggrund af medicinsk indikation, dvs. indgreb med henblik på
forebyggelse, diagnosticering eller behandling af sygdom, medfødte eller erhvervede
tilstande m.v. berøres ikke af lovforslaget.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at det er muligt at skabe en kunstig aflukning eller indsnævring
af skedeindgangen og dermed imitere tilstedeværelsen af en ”jomfruhinde”. Det foregår
almindeligvis ved et mindre kirurgisk indgreb, hvor man afskærer det yderste af
slimhinden ved skedeindgangen, så man får etableret en overfladisk læsion her. Herefter
sys områderne sammen igen, hvorved den efterfølgende arvævsdannelse vil skabe en
delvis aflukning af skedeindgangen. Der sys med selvopløselig tråd, og det vil nogle uger
efter indgrebet sjældent være synligt, at der er foretaget operation i området. Indgrebet
kan foregå ambulant i lokalbedøvelse.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at konstruktion af kunstig hymen er et mindre kirurgisk
indgreb, og at komplikationer må antages at være sjældne, men kan bestå i blødning,
infektion og smertefuld ardannelse. Samtidig er konstruktioner af kunstig hymen med til
at opretholde en myte om, at alle jomfruer bløder første gang, de har samleje. Dermed
opretholdes et pres over for kvinden på baggrund af urealistiske forventninger, der ikke er
baseret på fakta.
Det vurderes, at konstruktion af kunstig hymen kan foretages inden for
autorisationslovens rammer. Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at
konstruktion af kunstig hymen ikke er udbredt i praksis. Styrelsen for Patientsikkerhed har
oplyst, at der efter søgning i styrelsens IT-system, herunder i styrelsens tilsyns-, klage- og
erstatningssager, ikke er sager eller oplysninger, der indikerer, at der i Danmark udføres
kunstig konstruktion af kunstig hymen på privatklinikker eller offentlige sygehuse. Danske
Regioner oplyser endvidere, at de heller ikke har anledning til at tro, at sådanne indgreb
udføres i det offentlige sundhedsvæsen.
Sundheds- og Ældreministeriet har imidlertid kunnet konstatere, at der fortsat er
privatklinikker, der tilbyder indgrebet ”rekonstruktion af jomfruhinden”. Sådanne indgreb
udføres ikke på medicinsk indikation, og de er med til at fastholde myten om en
”jomfruhinde”. Samtidig indebærer et kirurgisk indgreb altid risiko for komplikationer
såsom infektion, følgevirkninger af bedøvelsen, dårlig sårheling, blodansamlinger og ar.
Lovforslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med regeringens initiativ på området til, at
undervisningen af fagfolk samt ændring af seksualundervisning af unge bidrager til at
mane myten til jorden. Der skal ikke længere undervises i myter om kvindens anatomi, der
ikke er fagligt korrekte. Følgelig skal der ikke udføres kirurgiske indgreb, der medfører og
fastholder en fejlagtig opfattelse af kvindens anatomi.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0009.png
Regeringen ønsker således at aflive myten om en ”jomfruhinde”, der dækker
skedeindgangen og springer ved første samleje.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås ved en ændring af autorisationsloven at forbyde konstruktion af kunstig
hymen for skedeindgangen af andre end medicinske årsager. Dette gælder på offentlige
såvel som private sygehuse og klinikker.
Forslaget indebærer, at det ikke er tilladt at udføre et kirurgisk indgreb med henblik på at
etablere en kunstig hymen for skedeindgangen af andre end medicinske årsager. Det er fx
forbudt at konstruere en ”jomfruhinde”, der har til formål at briste ved samleje. Dette
gælder på offentlige såvel som private sygehuse og klinikker.
Forbuddet omfatter således ikke indgreb, der udføres af medicinske årsager, dvs. indgreb
med henblik på forebyggelse, diagnosticering eller behandling af sygdom, medfødte eller
erhvervede tilstande mv.
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets del om indførelse af et kursus i forebyggelse, erkendelse og håndtering af
lungeskade efter nåleakupunktur på brystkassen (pneumothorax) vil indebære, at
Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre og på sin hjemmeside offentliggøre en liste over
de personer, der giver meddelelse om, at de har gennemført det pågældende kursus.
Styrelsen vil desuden skulle give information til og yde vejledning til potentielle
kursusdeltagere.
Styrelsen for Patientsikkerheds udgifter til at føre en liste over de behandlere, der har
gennemført kurset, og vejledning af de personer, der ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, skønnes at medføre en samlet udgift på i alt 186.000 kr. om året. Udgifterne
finansieres via gebyrer, der opkræves behandleren, når denne giver meddelelse til
Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset er gennemført.
Lovforslaget del om forbud mod konstruktion af hymen (jomfruhinder), forventes ikke at
medføre økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget
skønnes
ikke
herudover
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
at
medføre
økonomiske
og
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De personer, der ønsker at udføre nåleakupunktur på brystkassen, skal efter lovforslaget
gennemføre et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen. Udgiften til kurset afholdes af erhvervslivet selv og
forventes at udgøre 3.500 kr. pr. deltager. Det forventes, at der de første fire år vil være
ca. 336 der gennemfører kurset pr. år.
De personer, der ønsker at udføre akupunktur på brystkassen, vil endvidere skulle give
meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset er gennemført. Behandleren vil
skulle betale et gebyr på 318 kr. (2018-niveau) samtidig med, at der gives meddelelse til
Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset er gennemført.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0010.png
For så vidt angår de fem principper for agil erhvervsrettet lovgivning bemærkes det, at den
foreslåede ordning i lovforslaget ikke stiller specifikke krav til, hvordan akupunktørerne
indretter sig, herunder hvilke digitale systemer institutionerne skal benytte sig af.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at muliggøre at akupunktørerne anvender nye
forretningsmodeller og nye digitale teknologier. Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at lovforslaget således overholder de fem principper for agil erhvervsrettet
lovgivning.
Lovforslagets del om forbud mod konstruktion af kunstig hymen (”jomfruhinder”), kan
have mindre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet i form af færre
indtægter for enkelte privatklinikker, der måtte foretage ”rekonstruktion af
jomfruhinden”.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget del om, at de personer, der ønsker at udføre nåleakupunktur på brystkassen,
skal gennemføre et kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget vil indføre en ordning, der giver større sikkerhed for patienter i forbindelse
med valg af den eller de personer, der udfører nåleakupunktur på brystkassen.
Lovforslagets øvrige elementer medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslagets øvrige elementer medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Alle EU statsborgere, uanset registreringsordning i hjemlandet, kan benytte retten til fri
bevægelighed og søge om anerkendelse af deres uddannelse og erhvervserfaring, hvis de i
deres hjemland har ret til at udføre nåleakupunktur på brystkassen.
En vedtagelse af en kursusordningen for akupunktører indebærer en regulering af erhver-
vet, der herved bliver omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af
7. september 2005, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU
af 20. november 2013 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Statsborgere
fra EU/EØS og statsborgere fra lande, som EU har indgået aftale med herom, har således
blandt andet adgang til at udføre akupunktur efter direktivets generelle ordning for aner-
kendelse af uddannelsesbeviser.
Hvis EU statsborgere søger om anerkendelse af deres uddannelse og erhvervserfaring, på
baggrund af en uddannelse/et kursus, vil Styrelsen for Patientsikkerhed foretage en kon-
kret vurdering af, hvorvidt der er væsentlige forskelle i forhold til indholdet af det danske
kursus.
Lovforslagets del om forbud mod konstruktion af hymen (jomfruhinder) har ingen EU-
retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[indsættes:]
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0011.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0012.png
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og re-
gioner
Ingen
Lovforslagets
del
om
indførelse af et kursus i
forebyggelse, erkendelse og
håndtering af lungeskade
efter nåleakupunktur på
brystkassen
(pneumothorax)
vil
indebære, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal føre
og på sin hjemmeside
offentliggøre en liste over
de personer, der giver
meddelelse om, at de har
gennemført
det
pågældende
kursus.
Styrelsen vil desuden skulle
give information til og yde
vejledning til potentielle
kursusdeltagere.
Styrelsen for
Patientsikkerheds udgifter
til at føre en liste over de
behandlere, der har
gennemført kurset, og
vejledning af de personer,
der ønsker at udføre
nåleakupunktur på
brystkassen, skønnes at
medføre en samlet udgift på
i alt 186.000 kr. om året.
Udgifterne finansieres via
gebyrer, der opkræves
behandleren, når denne
giver meddelelse til
Styrelsen for
Patientsikkerhed om, at
kurset er gennemført.
Lovforslaget skønnes ikke
herudover
at
medføre
økonomiske
og
implementeringskonsekvens
er for det offentlige.
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0013.png
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Styrelsen for
Patientsikkerhed vil skulle
føre og offentliggøre en liste
over de personer, der har
gennemført kursus i at
forebygge, erkende og
håndtere skader på
lungerne efter
nåleakupunktur på
brystkassen.
De personer, der fortsat
ønsker
at
udføre
nåleakupunktur
brystkassen, skal betale
3.500 kr. for et kursus i at
forebygge, erkende og
håndtere
skader
lungerne
efter
nåleakupunktur
brystkassen. Endvidere skal
den enkelte give meddelelse
til
Styrelsen
for
Patientsikkerhed om, at
kurset er gennemført og
betale et gebyr på 318 kr.
for at blive påført den liste,
som
Styrelsen
for
Patientsikkerhed
offentliggør
med
de
personer,
der
har
gennemført kurset.
De personer, der fortsat
ønsker at udføre
nåleakupunktur på
brystkassen, skal give
meddelelse til Styrelsen for
Patientsikkerhed om, at
kurset er gennemført.
Ingen
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0014.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget del om, at de
personer, der ønsker at
udføre nåleakupunktur på
brystkassen, skal
gennemføre et kursus i at
forebygge, erkende og
håndtere skader på
lungerne efter
nåleakupunktur på
brystkassen, sikrer
borgerne at den eller de
personer der udfører
nåleakupunktur på
brystkassen har kendskab
til at forebygge, erkende og
håndtere skader på
lungerne efter
nåleakupunktur på
brystkassen.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Alle EU statsborgere, uanset registreringsordning i hjem-
landet, kan benytte retten til fri bevægelighed og søge om
anerkendelse af deres uddannelse og erhvervserfaring,
hvis de i deres hjemland har ret til at udføre nåleakupunk-
tur på brystkassen.
En vedtagelse af en kursusordningen for akupunktører
indebærer en regulering af erhvervet, der herved bliver
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005, som ændret ved Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20.
november 2013 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. Statsborgere fra EU/EØS og statsborgere
fra lande, som EU har indgået aftale med herom, har såle-
des blandt andet adgang til at udføre akupunktur efter
direktivets generelle ordning for anerkendelse af uddan-
nelsesbeviser.
Hvis EU statsborgere søger om anerkendelse af deres ud-
dannelse og erhvervserfaring, på baggrund af en uddan-
nelse/et kursus, vil Styrelsen for Patientsikkerhed foretage
en konkret vurdering af, hvorvidt der er væsentlige for-
skelle i forhold til indholdet af det danske kursus.
Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslaget enkelte bestemmelser
Side 14
14
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0015.png
Til § 1
Til nr. 1
I autorisationsloven er der ikke taget stilling til spørgsmålet om konstruktion af
”jomfruhinder” forstået som etablering af kunstig hymen for skedeindgangen af andre end
medicinske grunde. Det vurderes, at indgrebet kan foretages inden for autorisationslovens
rammer under iagttagelse af autorisationslovens § 17, hvorefter en autoriseret
sundhedsperson er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed under udøvelsen
af sin virksomhed.
Med
§ 72 a
forbydes det at konstruere kunstig hymen for skedeindgangen af andre end
medicinske årsager.
Forslaget indebærer, at det ikke er tilladt at udføre et kirurgisk indgreb med henblik på at
etablere en kunstig hymen for skedeindgangen af andre end medicinske årsager. Det er fx
forbudt at konstruere en ”jomfruhinde”, der har til formål at briste ved samleje. Dette
gælder på offentlige såvel som private sygehuse og klinikker.
Forbuddet omfatter således ikke indgreb, der udføres af medicinske årsager, dvs. indgreb
med henblik på forebyggelse, diagnosticering eller behandling af sygdom, medfødte eller
erhvervede tilstande mv.
Til nr. 2
Autorisationslovens § 74, stk. 1 og stk. 2, opregner de behandlinger, som alene læger og
lægers medhjælp må udføre. Af autorisationslovens § 74, stk. 3, fremgår det, at
nåleakupunktur ikke er omfattet af stk. 2, hvilket betyder, at nåleakupunktur i medfør af
gældende ret kan udføres af andre end læger og lægers medhjælp. Det indebærer, at der
er vid adgang til at udføre nåleakupunkturbehandling, idet der ikke stilles krav om, at
behandleren skal tilhøre en bestemt faggruppe. Alle kan således efter gældende ret
udføre nåleakupunktur.
Det foreslås, at § 74, stk. 3, ophæves. Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3,
om nåleakupunktur.
Til nr. 3
Efter autorisationslovens § 74, stk. 3, er nåleakupunktur ikke et forbeholdt
virksomhedsområde for læger og lægers medhjælp.
Det foreslås med lovforslaget, at der i autorisationsloven indsættes en
§ 74 a
om krav til
den, der ønsker at udføre nåleakupunktur på brystkassen.
Efter den foreslåede
§ 74 a, stk. 1,
fastholdes, at nåleakupunkturbehandling ikke er
omfattet af det forbeholdt virksomhedsområde for læger og lægers medhjælp, § 74, stk.
2.
Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at der generelt
patientsikkerhedsmæssige problemer forbundet med akupunktur på øvrige
ikke
er
Side 15
15
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0016.png
dele af kroppen, hvorfor det fortsat vil være muligt at udføre nåleakupunktur på øvrige
dele af kroppen.
Efter den foreslåede
§ 74 a, stk. 2,
stilles der krav om, at nåleakupunkturbehandling på
brystkassen kun er tilladt for den, der har gennemført et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen, jf. dog stk. 3.
Det betyder, at såfremt den enkelte akupunktør ikke har gennemført kurset i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen, vil det ikke
længere være tilladt for den enkelte akupunktør at udføre behandling med
nåleakupunktur på brystkassen. Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at der
generelt ikke er patientsikkerhedsmæssige problemer forbundet med akupunktur på
øvrige dele af kroppen. Men styrelsen har i lyset af de aktuelle sager vurderet, at der af
hensyn til patientsikkerheden bør indføres et krav om, at den, der ønsker at udføre
nåleakupunktur på brystkassen, har gennemfør et kursus i at forebygge, erkende og
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur.
De personer, der ikke har gennemført kurset, vil efter lovforslaget fortsat kunne udføre
nåleakupunktur på andre dele af kroppen end på brystkassen, fx fødder, ansigt, arme og
ben.
Ved brystkassen (thorax) forstås efter lovforslaget området fra nøglebenet (claviklen)
opadtil og ribbenskurvaturen nedadtil.
Efter den foreslåede
§ 74, stk. 3,
foreslås, at stk. 2 ikke omfatter læger og personer, der
udfører akupunktur på brystkassen som led i offentlig sygehusbehandling. Disse personer
undtages efter lovforslaget fra kravet om at skulle have gennemført kurset i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen.
Undtagelsen i stk. 3, er en følge af, at læger er uddannede til at erkende og håndtere
sådanne komplikationer. Herudover vurderes, at i det omfang behandling med
nåleakupunktur på brystkassen bliver tilbudt som led i behandlingen på et sygehus f.eks. i
forbindelse med behandling på en kræftafdeling, hos fysioterapeut eller hos en jordemor,
forudsættes det, at regionerne – som led i det almindelige driftsherreansvar og i lighed
med alle andre behandlingstyper – sikrer, at personalet har de nødvendige og
tilstrækkelige kompetencer hertil. Regionerne skal efter lovforslaget således sikre, at
personalet har kompetencer til at forebygge, erkende og primært håndtere eventuelle
skader på lungerne. Desuden skal det sikres, at der er procedurer for at håndtere de
patienter, hvor der erkendes skade på lungerne.
Ved sygehusbehandling forstås undersøgelse, diagnosticering, sygdomsbehandling,
fødselshjælp, genoptræning på et offentligt sygehus, sundhedsfaglig pleje samt
forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient, jf. § 2 i bekendtgørelse
nr. 293 af 27. marts 2017 om ret til sygehusbehandling m.v.
I
§ 74 a, stk. 4,
foreslås, at den, der udfører behandling med nåleakupunktur på
brystkassen, skal oplyse brugerne om, at denne har gennemført det kursus, der er nævnt i
stk. 2.
Side 16
16
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0017.png
Denne oplysningspligt vil være opfyldt ved, at den registrerede behandler offentliggør
informationen på sin hjemmeside eller ved opslag i behandlerens venteværelse el. lign.
Efter den foreslåede
§ 74 a, stk. 5,
bemyndiges Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte de nærmere krav til indhold og omfang af det kursus,
der er nævnt i stk. 2. Det forudsættes ved lovforslaget, at der i medfør af den foreslåede
bemyndigelse blive fastsat regler om, at kurset skal fokusere på forebyggelse, erkendelse
af og håndtering af komplikationer (pneumothorax – punktering af lungehinden med risiko
for sammenfald af lunge/lunger), efter nåleakupunktur på brystkassen.
Det er samtidig hensigten, at kurset skal give deltagerne et nærmere kendskab til
områderne anatomi, fysiologi og patofysiologi.
Kursets del om anatomi skal give behandleren en nærmere forståelse for placeringen af de
vitale organger i forhold til risici for f.eks. at påføre hul på større kar og på lungehinden.
Undervisningsdelen vedrørende fysiologi skal give behandleren et større kendskab til
lungen og karrenes funktioner set i relation til sygdomme og normalfysiologi. Den
patofysiologiske del af kurset skal give indsigt i de komplikationer, der umiddelbart er i
relation til akupunkturen, og på hvordan behandleren umiddelbart skal agere i forhold til
patient og sundhedsvæsenet i øvrigt, hvis der opstår skader. Herunder skal behandleren
vide, hvordan der skal ageres ved mistanke om komplikationer (pneumothorax –
punktering af lungehinden med risiko for sammenfald af lunge/lunger), når patienten ikke
længere er til stede på behandlingsstedet. Endeligt skal kurset give behandleren kendskab
til at tilkalde og advisere i forhold til det øvrige danske sundhedsvæsen, hvis der er blevet
påført en skade.
Det foreslås endvidere at fastsætte regler om, at undervisningen skal foregå i
dialogbaseret form omkring forebyggelse, erkendelse af og korrekt håndtering - i form af
at tilkalde og advisere sundhedsvæsenet, hvis det konstateres, at lungen/lungerne er
sammenklappet i forbindelse med nåleakupunktur på brystkassen. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at undervisningen i flere af emnerne på kurset foretages af læger.
Efter den foreslåede
§ 74 a, stk. 6,
skal den, der ønsker at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, give meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed om, at kurset nævnt i stk. 2
er gennemført. Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør en liste over de personer, der
har gennemført kurset.
Meddelelsen skal efter lovforslaget gives til Styrelsen for Patientsikkerhed for, at styrelsen
på sin hjemmeside kan offentliggøre en liste over de personer, der har gennemført kurset.
Det betyder, at det bliver muligt for brugerne at indhente oplysninger om, hvilke
behandlere, der må udføre nåleakupunktur på brystkassen.
I
§ 74 a, stk. 7,
foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om, at den, der
giver meddelelse efter stk. 5, opkræves et gebyr for Styrelsen for Patientsikkerheds
udgifter i forbindelse med meddelelsesordningen.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter lovforslaget opkræve det foreslåede gebyr én
gang i forbindelse med, at der gives meddelelse om, at kurset i at forebygge, erkende og
Side 17
17
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0018.png
håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen er gennemført.
Til nr. 4
Autoriserede sundhedspersoner, der udfører nåleakupunktur, vil kunne straffes efter
autorisationslovens straffebestemmelser i afsnit V. De personer, der udfører
nåleakupunktur, men som ikke er autoriserede sundhedspersoner, kan straffes efter
bestemmelserne i straffeloven.
Det foreslås, at der indsættes en
§ 79 a
i autorisationsloven, hvorefter den, der uden at
have gennemført kurset i den foreslåede § 74 a, stk. 2, hvorefter
nåleakupunkturbehandling på brystkassen er kun tilladt for den, der har gennemført et
kursus i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på
brystkassen, skal kunne straffes med bøde.
Det betyder, at den akupunktør, der fortsætter med at udføre nåleakupunktur på
brystkassen, efter overgangsperioden, uden at have gennemført kurset i at forebygge,
erkende og håndtere skader på lungerne efter nåleakupunktur på brystkassen, vil kunne
straffes med en bøde. Overtrædelsen forslås strafbelagt med henblik på at sikre en høj
regelefterlevelse, og for at sikre patientsikkerheden i forbindelse med udførelsen af
nåleakupunktur på brystkassen.
Fastsættelsen af bødestørrelsen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Bødestørrelsen vil kunne fraviges i op- og
nedgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.
Det foreslås, at der indsættes en
§ 79 b,
hvor det fastsættes, at den, der konstruerer
kunstig hymen for skedeindgangen af andre end medicinske årsager, jf. den foreslåede §
72 a, straffes med bøde.
Bestemmelsen medfører, at både autoriserede sundhedspersoner og personer uden
autorisation, der konstruerer kunstig hymen for skedeindgangen (”jomfruhinde”) med
henblik på at briste ved samleje, vil kunne straffes med bøde.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Det foreslås dog i
stk. 2,
at den, der ved lovens ikrafttræden her i landet udøver
virksomhed med nåleakupunktur på brystkassen, kan uden at have gennemført det i § 74
a, stk. 2, nævnte kursus fortsat foretage nåleakupunktur på brystkassen frem til den 30.
juni 2021.
Overgangsordningen vil dermed være gældende frem til den 30. juni 2021.
Side 18
18
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0019.png
Det skal sikre, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen har tid til at opstille de
nærmere krav til kurset i at forebygge, erkende og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen. Overgangsordningen skal desuden sikre, at der er tid til,
at en kursusudbyder kan udvikle kurset og behandlere har tid til at gennemføre kurset.
Til § 3
Efter autorisationslovens § 97 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det foreslås på den baggrund, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Side 19
19
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0020.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Side 20
20
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0021.png
§1
I autorisationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1141 af 13. september 2018, foretages
følgende ændringer:
1.Efter
§ 72 indsættes:
”Afsnit III a
Forbud mod konstruktion af kunstig hymen
§ 72 a.
Det er ikke tilladt at konstruere
kunstig hymen for skedeindgangen af
andre end medicinske årsager.«
§ 74. ---
2. § 74, stk. 3,
ophæves.
Stk. 3.
Nåleakupunkturbehandling er ikke
omfattet af bestemmelsen i stk. 2.
3.
Efter
§ 74
indsættes
før afsnit V:
§ 74 a.
Nåleakupunkturbehandling er ikke
omfattet af § 74, stk. 2.
Stk. 2.
Nåleakupunkturbehandling på
brystkassen er kun tilladt for den, der har
gennemført et kursus i at forebygge, erkende
og håndtere skader på lungerne efter
nåleakupunktur på brystkassen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Stk. 2 omfatter ikke:
1) læger og
2) personer, der udfører akupunktur
på brystkassen som led i offentlig
sygehusbehandling.
Stk. 4.
Den, der udfører behandling med
nåleakupunktur på brystkassen, skal oplyse
brugerne om, at denne har gennemført det
kursus, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen fastsætter de nærmere
krav til indhold og omfang af det kursus, der
er nævnt i stk. 2.
Stk. 6.
Den, der ønsker at udføre
nåleakupunktur på brystkassen, skal give
meddelelse til Styrelsen for Patientsikkerhed
om, at kurset nævnt i stk. 2 er gennemført.
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør en
liste over de personer, der har gennemført
kurset.
Stk. 7.
Styrelsen for Patientsikkerhed
fastsætter regler om, at den, der giver
meddelelse efter stk. 5, opkræves et gebyr
herfor.
Side 21
21
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af kunstig hymen (jomfruhinde)), fra sundhedsministeren
1964238_0022.png
4.
Efter
§ 79
indsættes:
§ 79 a.
Den der udfører nåleakupunktur på
brystkassen, uden at have gennemført et
kursus, som nævnt i § 74 a, stk. 2, kan
straffes med bøde.
§ 79 b.
Den, der konstruerer kunstig hymen
for skedeindgangen af andre end medicinske
årsager, jf. i § 72 a, straffes med bøde.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Autoriserede sundhedspersoner og
andre personer, der ved lovens ikrafttræden
udøver virksomhed, hvor der udføres
nåleakupunktur på brystkassen her i landet,
kan uden at have gennemført det i § 74 a,
stk. 2 nævnte kursus, fortsat foretage
nåleakupunktur på brystkassen, frem til den
30. juni 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Side 22
22