Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Notat om fortolkning af Sundhedslovens § 17 stk. 4, 5, 6 og 7 som udmøntet i bekendtgørelse nr. 562 af
30. maj 2017 om samtykke til behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje og
sundhedsplejerske
Folketinget vedtog følgende bemyndigelser til Sundhedsministeren baseret på L 132
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge i den undervisningspligtige alder ved sundhedsplejerske, herunder form og indhold
af samtykket.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje, herunder form og indhold af samtykket.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om fravigelse af kravet om informeret samtykke i forbindelse med
behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje.
Stk. 7.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om forudgående og efterfølgende information til forældremyndighedens
indehaver.
Sundhedsministeriet har udmøntet disse bestemmelser i bekendtgørelse. Bekendtgørelsens §2, § 3 og § 4
stk. 3 er imidlertid i modstrid dels med hinanden, dels med de gennemførte frikommuneforsøg og
formålene med disse:
§ 2.
Den kommunale tandpleje kan på baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedens indehaver gennemføre
fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser.
§ 3.
Den kommunale tandpleje kan uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver:
1) Indkalde børn i klassen til undersøgelse.
2) Foretage undersøgelser uden brug af røntgen.
3) Give mundhygiejneinstruktion.
4) Foretage afpudsning og tandrensning.
§ 4
Stk. 3.
Den kommunale sundhedspleje og den kommunale tandpleje skal forud for behandlinger omfattet af §§ 1-3 meddele
forældremyndighedens indehaver skriftlig information om tidspunkt og sted for behandlingerne. Forældremyndighedens indehaver skal
tilbydes at deltage.
Den kommunale tandplejes formål med frikommuneforsøgene var bl.a. at kunne udnytte tandplejens
ressourcer bedre ved at kalde børn i klassen, når der var udeblivelser fra tandplejen samt sikre at flest
mulige undersøgelser og sundhedsfremmende og forebyggende tiltag kunne gennemføres med et generelt
samtykke, der dækkede hele barnets skoletid medmindre en tilbagekaldelse fandt sted. Med et sådant
generelt samtykke kunne en meget stor del af børn og unge færdiggøres ved et og samme besøg. Kun børn
og unge, der skulle have gennemført behandlinger, som forudsatte et aktuelt og specifikt samtykke, skulle
genindkaldes.
Hvis børn og unge skal kunne kaldes i klassen ved andre patienters akutte afbud eller udeblivelser til
behandlinger, som enten ikke forudsætter samtykke efter bekendtgørelsens § 3 og eller hvor samtykke er
givet for hele skoletiden efter bekendtgørelsens § 2, vil det ikke være muligt at opfylde bekendtgørelsens §
4 stk. 3 med krav om, at forældremyndighedshaver forud skal orienteres om tid og sted for undersøgelsen
m.v..
ATO har gennem mere end et år forsøgt at overbevise Sundhedsministeriet om:
at formålet med frikommuneforsøget bl.a. har været at kunne fylde ledige stole op når børn- og unge
meldte sent afbud eller udeblev fra aftalte tider ved at kalde børn i klassen
at Sundhedsministeriet i sine samtidige tilladelser til den kommunale tandpleje og den kommunale
sundhedspleje alene har stillet kravet om, at forældremyndighedshaver skulle underrettes om tid og
sted for så vidt angår undersøgelser ved sundhedsplejerske, medens det samme krav ikke er fundet