Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Notat om fortolkning af Sundhedslovens § 17 stk. 4, 5, 6 og 7 som udmøntet i bekendtgørelse nr. 562 af
30. maj 2017 om samtykke til behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje og
sundhedsplejerske
Folketinget vedtog følgende bemyndigelser til Sundhedsministeren baseret på L 132
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge i den undervisningspligtige alder ved sundhedsplejerske, herunder form og indhold
af samtykket.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje, herunder form og indhold af samtykket.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om fravigelse af kravet om informeret samtykke i forbindelse med
behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje.
Stk. 7.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om forudgående og efterfølgende information til forældremyndighedens
indehaver.
Sundhedsministeriet har udmøntet disse bestemmelser i bekendtgørelse. Bekendtgørelsens §2, § 3 og § 4
stk. 3 er imidlertid i modstrid dels med hinanden, dels med de gennemførte frikommuneforsøg og
formålene med disse:
§ 2.
Den kommunale tandpleje kan på baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedens indehaver gennemføre
fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser.
§ 3.
Den kommunale tandpleje kan uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver:
1) Indkalde børn i klassen til undersøgelse.
2) Foretage undersøgelser uden brug af røntgen.
3) Give mundhygiejneinstruktion.
4) Foretage afpudsning og tandrensning.
§ 4
Stk. 3.
Den kommunale sundhedspleje og den kommunale tandpleje skal forud for behandlinger omfattet af §§ 1-3 meddele
forældremyndighedens indehaver skriftlig information om tidspunkt og sted for behandlingerne. Forældremyndighedens indehaver skal
tilbydes at deltage.
Den kommunale tandplejes formål med frikommuneforsøgene var bl.a. at kunne udnytte tandplejens
ressourcer bedre ved at kalde børn i klassen, når der var udeblivelser fra tandplejen samt sikre at flest
mulige undersøgelser og sundhedsfremmende og forebyggende tiltag kunne gennemføres med et generelt
samtykke, der dækkede hele barnets skoletid medmindre en tilbagekaldelse fandt sted. Med et sådant
generelt samtykke kunne en meget stor del af børn og unge færdiggøres ved et og samme besøg. Kun børn
og unge, der skulle have gennemført behandlinger, som forudsatte et aktuelt og specifikt samtykke, skulle
genindkaldes.
Hvis børn og unge skal kunne kaldes i klassen ved andre patienters akutte afbud eller udeblivelser til
behandlinger, som enten ikke forudsætter samtykke efter bekendtgørelsens § 3 og eller hvor samtykke er
givet for hele skoletiden efter bekendtgørelsens § 2, vil det ikke være muligt at opfylde bekendtgørelsens §
4 stk. 3 med krav om, at forældremyndighedshaver forud skal orienteres om tid og sted for undersøgelsen
m.v..
ATO har gennem mere end et år forsøgt at overbevise Sundhedsministeriet om:
at formålet med frikommuneforsøget bl.a. har været at kunne fylde ledige stole op når børn- og unge
meldte sent afbud eller udeblev fra aftalte tider ved at kalde børn i klassen
at Sundhedsministeriet i sine samtidige tilladelser til den kommunale tandpleje og den kommunale
sundhedspleje alene har stillet kravet om, at forældremyndighedshaver skulle underrettes om tid og
sted for så vidt angår undersøgelser ved sundhedsplejerske, medens det samme krav ikke er fundet
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
nødvendigt i forhold til den kommunale tandpleje (jf. godkendelse gengivet i bilaget til dette notat i det
der lægges vægt på følgende vurdering fra Sundhedsministeriet i relation til det kommunal
frikommuneforsøg uden krav om forudgående information om tid og sted:
”Der er herved lagt vægt på, at regler e i su dhedslove o i for eret sa tykke fastslår patie te s
selvbestemmelsesret, og at reglerne medvirker til at sikre, at forældremyndighedsindehavere får
tilstrækkeligt grundlag for at følge med i deres barns tandplejemæssige forhold. Ved at tillade forsøg
som beskrevet er det opfattelsen, at forældremyndighedsindehavere ikke afskæres fra kendskab til
behandling af deres barns tænder på en måde, der udgør en uhensigtsmæssig begrænsning i
grundlaget for at følge med
i deres bar s ta dpleje æssige forhold.”
at formålet med L 132 var at gennemføre frikommuneforsøgene i den form de har været gennemført
at der i bemærkningerne til L 132 anføres, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om,
i hvilket
omfang forældremyndighedsindehaver skal have forudgående og efterfølgende information
om de
planlagte og foretagne undersøgelser og behandlinger, blandt andet for at sikre muligheden for
forældremyndighedsindehavers deltagelse og muligheden for, at forældremyndighedsindehaver får
tilstrækkeligt grundlag for at følge med i barnets sundhedsmæssige forhold.
Su dheds i isteriet har afvist ATO’s argu e tatio o at æ dre beke dtgørelse s § stk. , således at
den forudgående information af forældremyndighedsindehaver om tid og sted alene blev gældende for
sundhedsplejen i overensstemmelse med Sundhedsministeriets godkendelser af frikommuneforsøgene.
ATO er af den opfattelse at Sundhedsministeriets afvisning skal ses på baggrund af de specifikke
bemærkninger til L 132 vedrørende stk. 7
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler, der sikrer, at forældremyndighedsindehaver får
information, der giver mulighed for at deltage ved behandling og får tilstrækkeligt grundlag for at følge
med i barnets sundhedsmæssige forhold.
ATO skal med baggrund i de modstridende bemærkninger til L 132 opfordre Sundhedsudvalget til at tage
stilling til, om intentionerne om at lovhjemle en gennemførelse af frikommuneforsøgene er udtrykt korrekt
i den udstedte bekendtgørelse.
Er det gennemførelsen af frikommuneforsøgene, som de er beskrevet af kommunerne og godkendt af
Sundhedsministeriet, og som er den overordnede intention med L132, der skal veje tungest, eller er det
den specifikke bemærkning til § 7, der er i modstrid med Sundhedsministeriets vurdering ved godkendelsen
af frikommuneforsøgene.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
BILAG
Bemærkninger til L 132 vedr. samtykke samt Sundhedsministeriets godkendelse af
frikommuneforsøg.
1.2.3. Forældres samtykke til behandling af børn
Denne del af lovforslaget, der vedrører samtykke til sundhedsfaglig behandling af børn, skal ses i forlængelse af
Frikommuneforsøg I, som blev lanceret i forbindelse med finanslovsaftalen for 2011. Frikommuneforsøget blev
igangsat den 1. januar 2012 og varede frem til den 31. december 2015. Ni kommuner blev udvalgt som frikommuner.
Formålet med frikommuneforsøget var at give kommunerne mulighed for at afprøve nye måder at styre
opgaveløsningen på, bl.a. ved afbureaukratiseringer og ved afvigelser fra gældende ret, blandt andet ved at
samtykkekravet til behandling for børn ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske blev lempet.
Efter afslutning af forsøgene har de enkelte frikommuner foretaget en evaluering af forsøgene. Samtlige af de
deltagende kommuner oplevede positive effekter af forsøget. Hensigten med denne del af lovforslaget er at gøre
ordningen permanent ved at lempe samtykkekravet til visse behandlinger ved den kommunale tandpleje og
sundhedsplejerske.
2.3. Forældres samtykke til behandling af børn
2.3.1. Gældende ret
I sundhedslovens kapitel 5 er der fastsat regler om patienters medinddragelse i beslutninger om behandling, herunder
om informeret samtykke og om information mellem behandler og patient. Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven må ingen
behandling indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§ 17-19. Patienten kan efter stk. 2 til enhver tid tilbagekalde sit
informerede samtykke. Ved informeret samtykke forstås efter stk. 3 et samtykke, der er givet på grundlag af
fyldestgørende information fra sundhedspersonens side. Et informeret samtykke kan være skriftligt, mundtligt eller efter
omstændighederne stiltiende, jf. stk. 4.
Efter stk. 5 fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om samtykkets form og indhold. Bemyndigelsen er udmøntet
i bekendtgørelse nr. 665 af 14. september 1998 om information og samtykke og om videregivelse af
helbredsoplysninger mv.
I sundhedslovens § 16 er der fastsat krav til den information, som patienten skal have for at kunne give det informerede
samtykke. Efter § 16, stk. 1, har patienten ret til at få information om sin helbredstilstand og om
behandlingsmulighederne, herunder om risiko. Efter stk. 3 skal informationen gives løbende og give en forståelig
fremstilling af sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling. Informationen skal gives på en hensynsfuld
måde og være tilpasset modtagerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, modenhed, erfaring m.v.
Informationen skal efter stk. 4 omfatte oplysninger om relevante forebyggelses-, behandlings- og plejemuligheder,
herunder oplysninger om andre, lægefagligt forsvarlige behandlingsmuligheder, samt oplysninger om konsekvenserne
af, at der ingen behandling iværksættes. Informationen skal tillige omfatte oplysninger om mulige konsekvenser for
behandlingsmuligheder, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger, hvis patienten frabeder sig
videregivelse eller indhentning af helbredsoplysninger m.v. Informationen skal være mere omfattende, når
behandlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bivirkninger.
I forbindelse med den gensidige informationsudveksling mellem patient og sundhedsperson og indhentelse af det
informerede samtykke foretager den ansvarlige sundhedsperson samtidigt en vurdering af patientens habilitet. Herved
vurderer sundhedspersonen, om patienten er i stand til at forstå den modtagne information, og om patienten er i stand til
at varetage sine interesser og derved give et informeret samtykke. Informationen, der skal ligge til grund for det
informerede samtykke efter § 15, omfatter efter sundhedslovens § 16, stk. 1 og 4, information om alle for patienten
relevante oplysninger om helbred, sygdom, undersøgelsesmetoder, forebyggelses-, behandlings- og plejemuligheder,
sygdomsprognoser, risici, bivirkninger og komplikationer, samt oplysninger om andre, lægefagligt forsvarlige
behandlingsmuligheder og oplysninger om konsekvenserne af, at der eventuelt ingen behandling iværksættes. Der skal
således oplyses om alt, hvad der ud fra en faglig vurdering er relevant i den konkrete samtale- og behandlingssituation.
Kravene til informationen skærpes og skal være mere omfattende, når behandlingen medfører nærliggende risiko for
alvorlige komplikationer og bivirkninger.
Af sundhedslovens § 17, stk. 1, følger det, at en patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til
behandling, og at forældremyndighedsindehaver tillige skal have information og inddrages i den mindreåriges
stillingtagen. Det følger herefter modsætningsvist sammenholdt med § 14, at børn under 15 år ikke selv kan give
informeret samtykke til behandling, men at denne kompetence tilfalder forældremyndighedsindehaver.
Hvis en sundhedsperson efter en individuel vurdering skønner, at patienten, der er fyldt 15 år, ikke selv er i stand
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, følger det af § 17, stk. 2, at forældremyndighedsindehaver kan give
informeret samtykke.
2.3.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Det er vigtigt for Sundheds- og Ældreministeriet, at patienten og patientens pårørende er trygge ved og har tillid til
sundhedsvæsenet og til den behandling, der ydes. Det er derfor vigtigt for Sundheds- og Ældreministeriet, at
patientsikkerheden er høj. Sundheds- og Ældreministeriet lægger samtidig stor vægt på patientens selvbestemmelsesret,
som er et fundamentalt princip i sundhedsvæsenet. Det er imidlertid også Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at
sundhedsvæsenet skal have mulighed for at tilrettelægge sine arbejdsgange på en så smidig måde, at personalet kan
koncentrere sig om den sundhedsfaglige kerneydelse. En række kommuner har som led i Frikommuneforsøg I fået
tilladelse til blandt andet at lempe kravene til informeret samtykke i sundhedsloven til mindre indgribende behandlinger
og derved arbejde med en model, hvor barnets forældre giver et generelt samtykke, som dækker behandlinger som
eksempelvis undersøgelser, tandrensning og afpudsning for den kommunale tandpleje og sundhedssamtaler for
sundhedsplejersker. Mere indgribende behandlinger var ikke omfattet af det generelle samtykke, og derved krævedes
forældrenes konkrete og aktuelle samtykke fortsat til sådanne behandlinger.
De deltagende kommuner har påpeget, at forsøget har lettet arbejdsgangene for medarbejderne, medført en smidigere
behandling af patienten og sparet både børn, forældre og personalets tid. Det er også påpeget, at forsøget har medført
behandling af patienter, som normalt ville være svære at få i behandling pga. manglende samtykke fra
typisk
ressourcesvage
forældre. Endelig gøres der opmærksom på, at forsøget ikke har medført risici for patientsikkerheden
eller haft decideret positive økonomiske effekter. Derudover har både Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen anbefalet, at de positive effekter af forsøgene resulterer i permanente lovgivningsmæssige
ændringer.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at der med fordel kan lempes på de gældende regler om informeret
samtykke til visse former for behandlinger af mindreårige ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske, og
måden samtykket gives på. Det er imidlertid vigtigt at understrege, at det efter Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse ikke bør gælde alle former for behandling, men alene mindre indgribende behandlinger. Formålet med de
foreslåede ændringer af sundhedslovens samtykkeregler er at udmønte de positive erfaringer fra frikommuneforsøget
i permanent lovgivning.
Med lovforslaget udmøntes de positive erfaringer fra frikommuneforsøget i permanent lovgivning. Dette gennemføres
ved en ordning, som på afbalanceret vis tilgodeser både hensynet til, at patienten modtager den nødvendige behandling
og en for personalet smidigere arbejdsgang afvejet overfor hensynet til patientens og dennes forældres
selvbestemmelsesret.
2.3.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om forældremyndighedsindehavers
informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge i den undervisningspligtige alder ved
sundhedsplejerske, herunder form og indhold af samtykket. Det foreslås desuden, at sundhedsministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om forældremyndighedsindehavers informerede samtykke i forbindelse med
behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje. Det foreslås endvidere, at sundhedsministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om fravigelse af kravet om informeret samtykke i forbindelse med behandling af
børn og unge ved den kommunale tandpleje. Idet reglerne vil være en fravigelse af det almindelige udgangspunkt om et
aktuelt informeret samtykke, foreslås det, at sundhedsministeren derudover skal kunne fastsætte regler om forudgående
og efterfølgende information af forældremyndighedsindehaver.
Den foreslåede bemyndigelse kan alene anvendes til at omsætte de forsøgsmæssige regler fra Frikommuneforsøg I til
permanente regler. Det betyder, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at den kommunale tandpleje på
baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke, som hviler på fyldestgørende generel information af forældrene, kan
foretage fluorbehandlinger og undersøgelser med brug af røntgen i diagnostisk øjemed.
Tilsvarende kan sundhedsministeren fastsætte regler om, at den kommunale sundhedspleje på baggrund af et generelt,
udtrykkeligt og informeret samtykke kan gennemføre forebyggende sundhedsydelser til børn og unge i den
undervisningspligtige alder efter sundhedslovens kapitel 36, herunder sundhedsvejledning, bistand og
funktionsundersøgelser efter sundhedslovens § 121, stk. 1, samt forebyggende helbredsundersøgelser efter
sundhedslovens § 121, stk. 2, ved ind- og udskoling.
Det betyder endvidere, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af kravet om informeret samtykke,
derved at ministeren kan fastsætte regler om, at den kommunale tandpleje, uden at indhente forudgående udtrykkeligt
samtykke fra forældremyndighedsindehaver, skal kunne indkalde børn i klassen, foretage undersøgelser uden brug af
røntgen, foretage afpudsning og tandrensning, give mundhygiejneinstruktion samt foretage behandlinger m.v., der ikke
betragtes som mere indgribende end dette.
Endelig betyder det, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang forældremyndighedsindehaver
skal have forudgående og efterfølgende information om de planlagte og foretagne undersøgelser og behandlinger,
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
blandt andet for at sikre muligheden for forældremyndighedsindehavers deltagelse og muligheden for, at
forældremyndighedsindehaver får tilstrækkeligt grundlag for at følge med i barnets sundhedsmæssige forhold.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 15, stk. 1, må ingen behandling indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§
17-19. Patienten kan efter stk. 2 til enhver tid tilbagekalde sit informerede samtykke. Et informeret samtykke er efter §
15, stk. 3, et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra sundhedspersonens side. Det
informerede samtykke kan efter stk. 4 være skriftligt, mundtligt eller efter omstændighederne stiltiende.
Efter stk. 5 fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om det informerede samtykkes form og indhold.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 665 af 14. september 1998 om information og samtykke og om
videregivelse af helbredsoplysninger mv. Efter sundhedslovens § 17, stk. 1, kan en patient, der er fyldt 15 år, selv give
informeret samtykke til behandling, men forældremyndighedsindehaver skal tillige have information og inddrages i den
mindreåriges stillingtagen. Børn under 15 år har derimod ikke selvstændig samtykkekompetence, og samtykke skal
således gives af forældremyndighedsindehaver. Dette følger modsætningsvist af § 17 sammenholdt med § 14.
Sundhedsministeren kan ikke efter gældende ret fastsætte regler om lempelse af samtykkekravet, herunder hverken
regler om et generelt samtykke eller regler, som fraviger kravet om informeret samtykke til visse behandlinger.
Frikommuneforsøg I har vist positive resultater ved på visse områder at lempe på samtykkekravet. Forsøget har vist, at
lempede regler kan lette arbejdsgangene for medarbejderne i kommunerne, medføre en smidigere behandling af
patienten og spare både børnenes, forældrenes og personalets tid. Forsøget har også vist, at de lempede regler medførte
behandling af patienter, som normalt ville være svære at få i behandling pga. manglende samtykke fra
typisk
ressourcesvage
forældre.
Det foreslås derfor med det foreslåede
stk. 4.,
at sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om
forældemyndighedsindehaverens informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge i den
undervisningspligtige alder ved sundhedsplejerske, herunder form og indhold af samtykket. Bestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at den kommunale sundhedspleje på baggrund af et generelt, udtrykkeligt og
informeret samtykke, som hviler på fyldestgørende generel information af forældrene, kan gennemføre forebyggende
sundhedsydelser til børn og unge i den undervisningspligtige alder efter sundhedslovens kapitel 36, herunder
sundhedsvejledning, bistand og funktionsundersøgelser efter sundhedslovens § 121, stk. 1, samt forebyggende
helbredsundersøgelser efter sundhedslovens § 121, stk. 2, ved ind- og udskoling. Et generelt, udtrykkeligt samtykke
indebærer, at forældremyndighedsindehaver på baggrund af fyldestgørende generel information fra sundhedsplejersken
giver samtykke til, at barnet i fremtidige situationer kan undergives visse behandlinger uden en forudgående indhentelse
af forældremyndighedsindehavers konkrete samtykke til den aktuelle behandling. Et generelt, udtrykkeligt og
informeret samtykke kan alene omfatte forebyggende sundhedsydelser efter sundhedslovens § 121 og således ikke den
øgede indsats for børn og unge med særlige behov jf. lovens § 122.
Efter det foreslåede
stk. 5
kan sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om forældemyndighedens indehavers
informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje, herunder form og
indhold af samtykket. Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at den kommunale tandpleje på
baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke, som hviler på fyldestgørende generel information af forældrene, kan
foretage fluorbehandlinger og undersøgelser med brug af røntgen i diagnostisk øjemed. Et generelt, udtrykkeligt
samtykke indebærer, at forældremyndighedsindehaver på baggrund af fyldestgørende generel information fra den
kommunale tandpleje giver samtykke til, at barnet i fremtidige situationer kan undergives visse behandlinger uden en
forudgående indhentelse af forældremyndighedsindehavers konkrete samtykke til den aktuelle behandling.
Med det foreslåede stk. 6, foreslås det, at sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om fravigelse af
kravet om informeret samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at den kommunale tandpleje, uden at indhente forudgående
udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedsindehaver, kan indkalde børn i klassen, foretage undersøgelser uden brug
af røntgen, foretage afpudsning og tandrensning, give mundhygiejneinstruktion samt foretage behandlinger m.v., der
ikke betragtes som mere indgribende end dette. Fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser kan foretages på baggrund
af et generelt, udtrykkeligt samtykke. Mere indgribende behandlinger end fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser
kræver forældremyndighedsindehavers konkrete informerede samtykke. Den kommunale tandpleje skal således fortsat
indhente forældremyndighedsindehavers konkrete samtykke til eksempelvis tandregulering m.v.
Med det foreslåede stk. 7 foreslås det, at sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om forudgående og
efterfølgende information til forældremyndighedsindehaver. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler,
der sikrer, at forældremyndighedsindehaver får information, der giver mulighed for at deltage ved behandling og får
tilstrækkeligt grundlag for at følge med i barnets sundhedsmæssige forhold.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
Forældremyndighedsindehaver kan til enhver tid undlade at give et generelt og udtrykkeligt samtykke eller tilbagekalde
et generelt og udtrykkeligt samtykke. Forældremyndighedsindehaver kan endvidere til enhver tid modsætte sig, at
barnet bliver undersøgt, instrueret eller behandlet uden indhentelse af samtykke.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
1963597_0007.png
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
1963597_0008.png
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
1963597_0009.png
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
1963597_0010.png
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Henvendelse fra Ansatte Tandlægers Organisation vedr. foretræde om frikommuneforsøgene vedr. forløbssamtykke i den kommunale børne- og ungdomstandpleje
1963597_0011.png