Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1960236_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.
(Præcisering af målgruppen til de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regions-
rådet og justering af visitationskriterierne til de særlige pladser på psykiatrisk afdeling)
§1
I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 29. september 2015,
med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 656 af 8. juni 2018 og § 1 i lov nr. 691 af 8. juni 2017
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 42 a, stk. 2,
indsættes efter »tilbyde«: »patienter over 18 år«.
2.
I
§ 42 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »handlekommune«: »eller regionsrådet i patientens bo-
pælsregion«.
3.
§ 42 c, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Der kan visiteres til ophold på en af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vur-
deres til at være eller i risiko for at blive til fare for andre og uforudsigelig i sin adfærd, patienten har
eller må formodes at have en svær psykisk lidelse, og patienten har særlige sociale problemer, samt
hvis ét eller flere af følgende kriterier er opfyldt:
1) Patientens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én længerevarende indlæggelse
i den regionale psykiatri
2) Opholdet vurderes at være det bedst egnede for at kunne imødekomme den pågældendes særlige
behov for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling
3) Opholdet på baggrund af en begrundet formodning vurderes at være egnet til at forhindre, at pati-
enten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder
udøve vold.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2019.
§3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0002.png
2
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1 Gældende ret
2.2 Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
2.3.1 Justering af visitationskriterierne til de særlige pladser
2.3.2 Indstillingsret for regionsrådet
2.3.3 Præcisering af persongruppen til de særlige pladser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0004.png
4
1. Indledning
Efter en række alvorlige hændelser i 2016 på botilbud satte regeringen et skærpet fokus på den eksi-
sterende indsats i den regionale psykiatri, på botilbuddene og samarbejdet imellem disse, samt hånd-
tering af behovene hos en mindre gruppe særlig udsatte personer med blandt andet svære psykiske
lidelser og udadreagerende og uforudsigelig adfærd.
Regeringen indgik på denne baggrund i efteråret 2016 en bred politisk aftale med satspuljepartierne
om at afsætte 400 mio. kr. til en handlingsplan til forebyggelse af vold på botilbud. Som en del af
aftalen vedtog Folketinget i juni 2017 at etablere hjemmel til en ny type særlige pladser på psykiatrisk
afdeling i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (herefter psykiatriloven).
Formålet med oprettelsen af de særlige pladser er at stabilisere en mindre gruppe særligt udsatte per-
soner med behov for en specialiseret, stabil og helhedsorienteret indsats. Denne behandlingsindsats
skal medvirke til at reducere antallet af voldepisoder og konflikter på bosteder, og give tryggere for-
hold for både medarbejdere og de øvrige beboere på bostederne.
Efter vedtagelsen af reglerne om de særlige pladser har der dog vist sig udfordringer med, i tilstræk-
keligt omfang, at visitere patienter til de særlige pladser, og en stor del af pladserne står således
tomme.
Danske Regioner og KL har i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2018 samt ved drøftelser
med Sundheds- og Ældreministeriet bemærket, at visitationskriterierne i psykiatriloven efter deres
vurdering begrænser muligheden for at visitere alle patienter i den relevante målgruppe.
Da de særlige pladser ikke er blevet anvendt i det omfang, der var intentionen med vedtagelsen af
loven, ønsker regeringen at justere visitationskriterierne til de særlige pladser. Lovforslaget har såle-
des til hensigt at sikre, at visitationskriterierne i psykiatriloven ikke virker unødigt begrænsende, og
at der i højere grad bliver visiteret patienter til de særlige pladser inden for den relevante målgruppe.
Med lovforslaget stilles der forslag om at lempe tre af de seks visitationskriterier i psykiatriloven,
ligesom det foreslås, at der alene skal ske opfyldelse af fire af visitationskriterierne. For bedre at
bringe den regionale psykiatris indsigt og viden om de enkelte borgeres behov i spil, stilles der end-
videre forslag om, at også regionsrådet i patientens bopælsregion får mulighed for at anmode visita-
tionsforummet om at udfærdige en indstilling til en særlig plads.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0005.png
5
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Det følger af psykiatrilovens § 42 a, stk. 2, at formålet med de særlige pladser er at tilbyde en intensiv
og helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats med henblik på at stabilisere patientens
helbred og forbedre patientens evne til at mestre hverdagen, herunder ved psykiatrisk behandling og
frivillig misbrugsbehandling og ved socialfaglige indsatser, beskæftigelse og aktiviteter. Formålet er
også at nedbringe antallet af voldsepisoder og konflikter, at opnå bedre sikkerhed for andre patienter
og medarbejdere og at forebygge anvendelse af tvang over for målgruppen.
For så vidt angår personkredsen omfattet af psykiatrilovens § 42 a, fremgår det af bemærkningerne
til lovforslaget, der dannede grundlag for bestemmelsen, at der er tale om frivillige ophold for pati-
enter, som skal afgive informeret samtykke til opholdet efter de almindelige regler i kapitel 5 i sund-
hedsloven. Det fremgår endvidere, at børn og unge under 18 ikke vil være omfattet af reglerne om de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling.
Efter psykiatrilovens § 42 b, stk. 3, udfærdiger visitationsforummet efter anmodning fra kommunal-
bestyrelsen i patientens handlekommune snarest og senest inden 14 kalenderdage en indstilling til
kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en af de særlige pladser på psy-
kiatrisk afdeling. Indstillingen skal indeholde en redegørelse for, om de enkelte visitationskriterier,
jf. § 42 c, er opfyldt. Forud for fremsendelse af indstillingen til kommunalbestyrelsen skal patienten
og en eventuel værge eller en anden relevant person i patientens netværk så vidt muligt inddrages, og
eventuelle bemærkninger fra de pågældende skal indgå i indstillingen.
Det er således alene kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune, som kan anmode visitati-
onsforummet om at udfærdige en indstilling til kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune.
I henhold til psykiatrilovens § 42 c, stk. 1, skal visitationen til en af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling tage udgangspunkt i den enkelte patients behov. Der kan visiteres til et ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes at være til nærliggende og væsentlig
fare for andre uforudsigelig i sin adfærd, har en svær psykisk lidelse, særlige sociale problemer, og
hvis patientens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én længerevarende indlæg-
gelse i den regionale psykiatri. Opholdet skal derudover vurderes at have afgørende betydning for at
kunne imødekomme den pågældendes særlige behov for behandling, rehabilitering og støtte, herun-
der eventuelt misbrugsbehandling, ligesom opholdet på baggrund af en begrundet formodning skal
vurderes at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe farlige
genstande eller begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Samtlige af de seks visitationskriterier skal således være opfyldt for, at en patient kan visiteres til en
særlig plads.
Bestemmelsen betyder endvidere, at patienten ikke bør være indskrevet på en af de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling, hvis vedkommendes behov kan dækkes via andre indsatser efter serviceloven,
herunder socialpædagogisk bistand, botilbud m.v.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0006.png
6
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for bestemmelsen, at faren
som nævnt i nr. 1 skal være nærliggende og væsentlig. Farlighedsbegrebet omfatter en vis kvalificeret
og aktuel fare, herunder også trusler om vold, brandstiftelse og lignende handlinger.
Kriteriet i nr. 2 om tilstedeværelse af en svær psykisk lidelse omfatter et meget bredt spektrum af
tilstande, med lidelser af meget forskellig karakter i forhold til årsag, naturhistorie, fremtrædelses-
form m.v., ligesom de enkelte tilstande, uanset diagnose, hos den enkelte kan fremtræde meget vari-
erende sværhedsgrad. Efter kriteriets ordlyd skal der således foreligge en diagnose hos patienten.
Kriterium nr. 3 om særlige sociale problemer indebærer, at blandt andet patienter med psykiatriske
lidelser, misbrug eller en flerhed af sociale problemer, som samtidig fx ikke kan bo for sig selv og
har brug for hjælp og støtte til at klare hverdagen, vil kunne være omfattet.
Kriterium nr. 4 om at patientens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én længere-
varende indlæggelse i den regionale psykiatri, indebærer, at patienten enten har været indlagt 3-5
gange inden for det seneste år, eller minimum 2-3 uger inden for det seneste år.
Kriterium nr. 5 indebærer, at opholdet skal vurderes at have afgørende betydning for at kunne imø-
dekomme den pågældendes særlige behov for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling. Det er dermed forudsat i lovbemærkningerne, at målgruppen for de særlige
pladser er en mindre gruppe patienter, der har behov for en specialiseret, stabil og helhedsorienteret
indsats, der rummer både behandling for psykiske lidelser, en social indsats, rehabilitering og i mange
tilfælde også misbrugsbehandling. Patienterne vil være patienter, som er særligt udsatte med svære
psykiske lidelser, udadreagerende og uforudsigelig adfærd, gentagne indlæggelser, afbrudt behand-
lingsforløb og ofte misbrug og/eller dom til behandling, og patienterne lever således relativt kaotiske
liv med stor ustabilitet.
Kriterium nr. 6 indebærer, at visitationsforummet skal foretage en vurdering af, om opholdet på bag-
grund af en begrundet formodning vurderes at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage eller
købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder udøve vold. Målgruppen
for de særlige pladser er patienter med udadreagerende og uforudsigelig adfærd og ofte misbrug
og/eller dom til behandling.
2.2 Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
De første særlige pladser på psykiatrisk afdeling stod klar til brug i marts 2018, og primo oktober
2018 var der blevet oprettet 83 særlige pladser på psykiatrisk afdelinger rundt omkring i landet.
Kun få borgere er dog blevet visiteret til en særlig plads, hvorfor en stor del af pladserne står tomme.
Således stod 43 ud af de 83 særlige pladser tomme primo oktober 2018.
Danske Regioner og KL har i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2018 samt ved drøftelser
med Sundheds- og Ældreministeriet bemærket, at det er deres vurdering, at visitationskriterierne be-
grænser muligheden for at visitere alle patienter i den relevante målgruppe. Ud over opfyldelsen af
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0007.png
7
de konkrete kriterier, har det endvidere vist sig unødigt begrænsende, at patienter, som opfylder stør-
stedelen, men ikke samtlige seks kriterier, og som vurderes at få gavn af ophold af en særlig plads,
ikke kan visitereres hertil.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det på den baggrund hensigtsmæssigt at justere visitationskri-
terierne for ophold på en særlig plads, for at sikre, at der i højere grad bliver visiteret særligt udsatte
personer med behov for en specialiseret, stabil og helhedsorienteret til de særlige pladser. Dette vil
kunne medvirke til at reducere antallet af voldepisoder og konflikter på bosteder og give tryggere
forhold for både medarbejdere og de øvrige beboere på bostederne.
Det foreslås derfor, at tre af visitationskriterierne justeres, og at der alene skal ske opfyldelse af fire
ud af de seks af visitationskriterier. Der stilles endvidere forslag om, at også regionsrådet i patientens
bopælsregion får mulighed for at anmode visitationsforummet om at udfærdige en indstilling til en
særlig plads, ligesom det med lovforslaget forudsættes, at varigheden af opholdet på en særlig plads
typisk vil være mellem tre til 12 måneder.
2.3.1 Justering af visitationskriterierne til de særlige pladser
Med den foreslåede ændring vil det fremgå af § 42 c, stk. 1, at der kan visiteres til ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes til at være eller i risiko for at blive til
fare for andre og uforudsigelig i sin adfærd, hvis patienten har eller må formodes at have en svær
psykisk lidelse, og hvis patienten har særlige sociale problemer. Disse tre betingelser vil efter forsla-
get skulle være opfyldt. Derudover skal ét af følgende kriterier være opfyldt: Patientens forløb skal
være karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri, patientens ophold skal vurderes at være det bedst egnede for at kunne imødekomme den
pågældendes særlige behov for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt misbrugsbe-
handling, eller opholdet skal på baggrund af en begrundet formodning vurderes at være egnet til at
forhindre, at patienten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå krimi-
nalitet, herunder udøve vold.
Den foreslåede bestemmelse indebærer således, at de tre første visitationskriterier i § 42, c, stk. 1,
skal være opfyldt, samt herudover blot én af visitationskriterierne i bestemmelsens nr. 1-3. Det be-
mærkes i den forbindelse, at de tre første kriterier betragtes som de mest væsentlige i forbindelse med
visitationen til ophold på en særlig plads på psykiatrisk afdeling.
Det foreslås, at farlighedskriteriet i § 42 c, stk. 1, nr. 1 lempes, således, at det vil være tilstrækkeligt,
at patienten vurderes til at være eller i risiko for at blive til fare for andre. Farlighedsbegrebet vil
således ikke længere nødvendigvis omfatte et krav om en vis kvalificeret og aktuel fare. Det vil være
tilstrækkeligt, hvis eksempelvis personale på et bosted eller lignende vurderer, at patienten er i risiko
for at blive til fare for andre eller utilregnelig i sin adfærd.
Det foreslås derudover, at kriteriet i § 42 c, stk. 1, nr. 2 lempes, således, at patienten har eller må
formodes at have en svær psykisk lidelse. Med ændringen vil det fremover ikke være påkrævet, at
patienten har fået stillet en endelig diagnose, for at blive visiteret til en særlig plads på psykiatrisk
afdeling. Formålet med forslaget er at undgå situationer, hvor patienter grundet eksempelvis afbrudte
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0008.png
8
behandlingsforløb og kaotiske livsforhold ikke har fået stillet en endelig diagnose, men sundhedsper-
soner formoder, at patienten har en svær psykisk lidelse.
Det foreslås endvidere, at kriteriet i § 42 c, stk. 1, nr. 5 lempes således, at opholdet vurderes at være
det bedst egnede for at kunne imødekomme den pågældendes særlige behov for behandling, rehabi-
litering og støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling. Baggrunden for ændringen er, at det i prak-
sis har vist sig udfordrende for visitationsforummet at vurdere, om opholdet på en særlig plads på
psykiatrisk afdeling vil have ”afgørende” betydning for patienten.
Det vil således være mere hensigts-
mæssigt, at visitationsforummet foretager en vurdering af, om et ophold på en særlig plads vil være
bedst egnet for at kunne imødekomme patientens særlige behov. Det vil fortsat være et krav, at op-
holdet kun tilbydes til patienter, hvis behov ikke kan dækkes via andre indsatser i serviceloven.
Det forudsættes med lovforslaget, at varigheden af opholdet på en særlig plads vil være mellem tre
til 12 måneder. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som dannede grundlag for lovforsla-
get om de særlige pladser, at den vejledende behandlingsperiode er tre til seks måneder. Dette er efter
KL’s praktiske
erfaringer for kort tid i forhold til den behandlingsindsats, der typisk vil være behov
for, da der blandt andet skal være en dialog med borgeren samt planlægning af opholdet. Længden
af opholdet vil dog skulle fastsættes ud fra en konkret lægefaglig vurdering, og nogle patienters op-
hold på en særlig plads vil således være kortere end tre måneder, mens andres vil være længere end
12 måneder. Det forudsættes dog, at opholdet på en særlig plads på psykiatrisk afdeling fortsat er af
midlertidig karakter.
2.3.2 Indstillingsret for regionsrådet
På baggrund af at de særlige pladser ikke er blevet anvendt i det forventede omfang, finder Sundheds-
og Ældreministeriet det hensigtsmæssigt, at den regionale psykiatris indsigt og viden om de enkelte
borgeres behov bringes bedre i spil ved vurderingen af patienter, som allerede har en kontakt med det
regionale sygehusvæsen. Det er således hensigten, at eksempelvis en overlæge eller andre ansatte
tilknyttet en psykiatrisk afdeling, som har kendskab eller indsigt i en patients behov, får bedre mulig-
hed for at gøre regionsrådet opmærksomme på, at det kunne være gavnligt for en patient at blive
visiteret til en særlig plads.
Med den foreslåede ændring vil det således fremgå af § 42 b, stk. 3, 1. pkt., at både kommunalbesty-
relsen i patientens handlekommune og, som noget nyt, også at regionsrådet i patientens bopælsregion,
kan anmode visitationsforummet om snarest og senest inden for 14 kalenderdage at udfærdige en
indstilling til kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en af de særlige
pladser,
Det bemærkes, at det med forslaget fortsat vil være kommunalbestyrelsen i patientens handlekom-
mune, der træffer afgørelse om visitation af patienten til ophold på en af de særlige pladser på psyki-
atrisk afdeling, jf. § 42 b, stk. 1.
2.3.3 Præcisering af persongruppen til de særlige pladser
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0009.png
9
Det fremgår alene af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for indførslen af § 42 a,
stk. 2, at børn og unge under 18 år ikke vil være omfattet af reglerne om de særlige pladser.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det på denne baggrund hensigtsmæssigt at præcisere dette di-
rekte i loven.
Med den foreslåede ændring vil det således udtrykkeligt fremgå af § 42 a, stk. 2, at formålet med
pladserne er at tilbyde patienter over 18 år en intensiv og helhedsorienteret behandling.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning for
det offentlige. Der vil dog være positive konsekvenser i forhold til en bedre kapacitetsudnyttelse af
de særlige pladser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [1. november 2018 til den 30. november 2018] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte Tandlægers Organisation,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psy-
kolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental Laboratorier,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De Offentlige Tandlæger, Den Danske Dommerfor-
ening, Den Danske Dyrlægeforening, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, For-
eningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Jordemoderforeningen, Landsforeningen
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0010.png
10
af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Prak-
tiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Alzheimerforenin-
gen, Bedre Psykiatri, Dansk Handicap Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Ældreråd, Det Centrale Handicapråd, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Landsfor-
eningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen
mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Patientforeningen, Patientfor-
eningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Udvik-
lingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet, Brancheforeningen for Pri-
vate Hospitaler og Klinikker, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT
Råd for IT-og persondata-
sikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Pati-
entsikkerhed, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Stan-
dard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Dignity
Dansk Institut mod Tortur, Forbruger-
rådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsik-
ring & Pension, Retspolitisk Forening, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Ankestyrelsen,
Datatilsynet, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen, Finanstil-
synet, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten, Rigsombudsman-
den på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet
for Socialt Udsatte, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet, Finansministeriet, Er-
hvervsministeriet, Justitsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Statsministeriet, Kirkemini-
steriet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0011.png
11
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud- Negative konsekvenser/merudgif-
gifter
ter
Økonomiske konsekvenser Positive konsekvenser i forhold til Ingen
for stat, kommuner og regi- en bedre kapacitetsudnyttelse af de
oner
særlige pladser
Implementeringskonse-
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem prin-
cipper for implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Nej
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0012.png
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det følger af psykiatrilovens § 42 a, stk. 2, at formålet med pladserne er at tilbyde en intensiv og helhedsori-
enteret behandlings- og rehabiliteringsindsats med henblik på at stabilisere patientens helbred og forbedre pa-
tientens evne til at meste hverdagen, herunder ved psykiatrisk behandling og frivillig misbrugsbehandling og
ved socialfaglige indsatser, beskæftigelse og aktiviteter. Formålet er også at nedbringe antallet af voldsepisoder
og konflikter, at opnå bedre sikkerhed for andre patienter og medarbejdere og at forebygge anvendelsen af
tvang over for målgruppen.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, der dannede grundlag for § 42 a, stk. 2, at børn og unge under
18 år ikke vil være omfattet af reglerne om de særlige pladser.
Det foreslås at ændre § 42 a, stk. 2 således, at det udtrykkeligt fremgår, at formålet med pladserne er at tilbyde
patienter over 18 år en intensiv og helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at præcisere den allerede afgrænsede personkreds direkte i loven.
Til nr. 2.
Det følger af psykiatrilovens § 42 b, stk. 3, at visitationsforummet efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
i patientens handlekommune snarest og senest inden 14 kalenderdage udfærdiger en indstilling til kommunal-
bestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling.
Indstillingen skal indeholde en redegørelse for, om de enkelte visitationskriterier, jf. § 42 c, er opfyldt. Forud
for fremsendelse af indstillingen til kommunalbestyrelsen skal patienten og en eventuel værge eller anden
relevant person i patientens netværk så vidt muligt inddrages, og eventuelle bemærkninger fra de på pågæl-
dende skal indgå i indstillingen.
Det foreslås med en ændring af § 42 b, stk. 3, at fastsætte, at ikke kun patientens handlekommune, men også
regionsrådet i patientens bopælsregion, skal have mulighed for at anmode visitationsforummet om at udfærdige
indstilling til kommunalbestyrelsen i patientens handlekommune om visitation til en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at bringe den regionale psykiatris indsigt og viden om de enkelte
borgeres behov bedre i spil ved vurderingen af patienter, som allerede har en kontakt med det regionale syge-
husvæsen.
Til nr. 3.
Det følger af psykiatrilovens § 42 c, stk. 1, 2. pkt., at der kan visiteres til ophold på en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes at være til nærliggende og væsentlig fare for andre og uforudsi-
gelig i sin adfærd, patienten har en svær psykisk lidelse, patienten har særlige sociale problemer, og hvis pati-
entens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæggelser eller én længerevarende indlæggelse i den regionale
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0013.png
13
psykiatri. Opholdet skal desuden vurderes at have afgørende betydning for at kunne imødekomme den pågæl-
dendes særlige behov for behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling, og op-
holdet skal på baggrund af en begrundet formodning vurderes at være egnet til at forhindre, at patienten vil
indtage eller indkøbe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Det foreslås at nyaffatte § 42 c, stk. 1, 2. pkt., og dermed fastsætte, at der kan visiteres til ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis patienten vurderes til at være eller i risiko for at blive til fare for
andre og uforudsigelig i sin adfærd, patienten har eller må formodes at have en svær psykisk lidelse, og pati-
enten har særlige sociale problemer. Disse tre betingelser vil efter forslaget skulle være opfyldt. Derudover
skal et af følgende kriterier være opfyldt: Patientens forløb skal være karakteriseret ved gentagne indlæggelser
eller én længerevarende indlæggelse i den regionale psykiatri, patientens ophold skal vurderes at være det
bedst egnede for at kunne imødekomme den pågældendes særlige behov for behandling, rehabilitering og
støtte, herunder eventuelt misbrugsbehandling, eller opholdet skal på baggrund af en begrundet formodning
vurderes at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande
eller begå kriminalitet, herunder udøve vold.
Det vil betyde, at kriterierne ikke virker unødigt begrænsende for visitationen af patienter til de særlige pladser
på psykiatrisk afdeling.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af § 47 i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at den ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne med de afvigel-
ser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0014.png
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1160 af 29. september 2015, med de
ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 656 af 8. juni 2018
og § 1 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 42 a, stk. 2,
indsættes efter »tilbyde«: »patienter over
18 år«.
§ 42 a.
[---]
Stk. 2.
Formålet med pladserne er at tilbyde en intensiv og
helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats
med henblik på at stabilisere patientens helbred og bor-
bedre patientens evne til at mestre hverdagen, herunder
ved psykiatrisk behandling og frivillig misbrugsbehand-
ling og ved socialfaglige indsatser, beskæftigelse og akti-
viteter. Formålet er også at nedbringe antallet af voldsepi-
soder og konflikter, at opnå bedre sikkerhed for andre pa-
tienter og medarbejdere og at forebygge anvendelsen af
tvang over for målgruppen.
§ 42 b.
[---]
Stk. 2.
[---]
Stk. 3, 1. pkt.
Efter anmodning fra kommunalbestyrelsen i
patientens handlekommune udfærdiger visitationsforum-
met snarest og senest inden for 14 kalenderdage en ind-
stilling til kommunalbestyrelsen i patientens handlekom-
mune om visitation til en af de særlige pladser på psykia-
trisk afdeling. [---]
§ 42 c, stk. 1.
Visitationen til en af de særlige pladser på
psykiatrisk afdeling skal tage udgangspunkt i den enkelte
patients behov. Der kan visiteres til et ophold på en af de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling hvis:
1) patienten vurderes at være til nærliggende og væsentlig
fare for andre uforudsigelig i sin adfærd,
2) patienten har en svær psykisk lidelse,
3) patienten har særlige sociale problemer
4) patientens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæg-
gelser eller én længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri.
5) opholdet vurderes at have afgørende betydning for at
kunne imødekomme den pågældendes særlige behov for
behandling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt
misbrugsbehandling, og
2.
I
§ 42 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »handlekom-
mune«: »eller regionsrådet i patientens bopælsregion«.
3.
§ 42 c, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Der kan visiteres
til ophold på en af de særlige pladser på psykiatrisk afde-
ling, hvis patienten vurderes til at være eller i risiko for at
blive til fare for andre og uforudsigelig i sin adfærd, hvis
patienten har eller må formodes at have en svær psykisk
lidelse, hvis patienten har særlige sociale problemer, og
hvis ét eller flere af følgende kriterier er opfyldt:
1) patientens forløb er karakteriseret ved gentagne indlæg-
gelser eller én længerevarende indlæggelse i den regionale
psykiatri, eller
2) opholdet vurderes at være det bedst egnede for at kunne
imødekomme den pågældendes særlige behov for behand-
ling, rehabilitering og støtte, herunder eventuelt misbrugs-
behandling, eller
3) opholdet på baggrund af en begrundet formodning vur-
deres at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 58: Udkast til forslag om lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Præcisering af målgruppen for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, indstillingsret for regionsrådet og justering af visitationskriterierne for de særlige pladser på psykiatrisk afdeling), fra sundhedsministeren
1960236_0015.png
15
6) opholdet på baggrund af en begrundet formodning vur-
deres at være egnet til at forhindre, at patienten vil indtage
eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå
kriminalitet, herunder udøve vold.
eller købe rusmidler, anskaffe farlige genstande eller begå
kriminalitet, herunder udøve vold.«
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juni 2019.
§3
Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger.