Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Region Midts direktion og politiske ledelse blæser på borgernes
udredningsgaranti, patientsikkerhed, og på at ventelisterne vokser på
MR-scanning i region midt.
3 artikler er skrevet om problemstillingen, fremtrædende sundhedsfaglige og selv
sundhedsministeren har
”twitted” på problemstillingen....men der sker intet.
Mit navn er Anders
Nygaard, indehaver er MR-scanner.dk, en privat MR klinik i Horsens.
En fejlslagen hjemtagningsstrategi, som region midts direktion og regionspolitikerne har
indført, får lov at leve videre, mens syge patienter ikke bliver udredt til tiden.
’
Det er patienter det går rundt med alvorlige sygdomme som kan få fatale konsekvenser.
Alle borgeres ret til en MR-scanning (udredning) indenfor 30 dage
–
når man af udvidet frit
sygehusvalg
–
er sat ud af spillet.
Region midts direktion, og formand Anders Künau ved det godt, men vasker alle fingre, og
fortæller omverdenen at det ikke passer eller blot er et tilfælde. Det er grotesk når
regionsdirektør
Jacob Steengaard Madsen benytter sig af alternativ fakta i radioen, og afviser, at
der ikke er ventetid på MR scanning, og - værre endnu
–
når han og Ole Thomsen - bevidst
misinformere regionspolitikkerne i sundhedsudvalget i region midt.
I region midt er 12-14 ugers ventetid i det offentlige på en simpel MR scanning, som kan
købes hos en privat MR scanner for kun 800 dkk, er ikke ualmindelig.
Opsummering:
1. Region midt reagerer ikke på at ventelisterne eksploderer på MR scanning.
2. Region midts sygehuses visitation er uigennemskuelig, usammenhængende, og vidt
forskellig fra sygehus til sygehus. Det er langt bedre at være syg i Silkeborg ift.
Randers
3. Regionen informerer bevidst patienterne så kringlet og uforståelig, i et sprog ingen
forstår, at patienterne ikke kan handle på dem. Stik imod sundhedsministeriets
anvisning.
4. Patientkontoret er kun åbent 2 timer dagligt på hverdage ( + 2 ekstra tidspunkter på
ca. 1,0 og 1,5 time)
–
og der er konstant en ekstrem lang kø i telefonen.
Vi har oplevet af være nummer 27 i køen på patientkontorets telefon
–
og vi kom ikke
igennem indenfor 45 minutter…………..vi måtte opgive.
5. Patientkontoret bremser bevidst patienter i at blive omvisiteret ift. udvidet frit
sygehusvalg (omvisitering til det private eller andre offentlige hospitaler i andre
regioner). Blot ved at gøre det svært at komme igennem.
6. Rigsrevisionen, som har været på besøg hos os i Horsens, anerkender problemstillingen
–
ventetiden for patienter omfattet af udvidet frit sygehusvalg
–
måles ikke !!!!! og
derfor kan region midt fortsætte uden konsekvenser. Patienter, som er henvist fra egen
læge
–
til diagnostisk undersøgelse
–
TIL BRUG FOR EGEN LÆGE) monitoreres ikke
–
og derfor er der ingen der ved hvor galt det står til. 74% af vore patienter, omvisiteret
fra det offentlige har således ingen udredningsgaranti.
Dette er alvorligt
–
og patienterne ved ikke / kan jo ikke gennemskue
–
at region midt
–
helt
bevidst
–
modarbejder omvisitering og ret til hurtig udredning - på
alle
områder.
Gerda på 82 år, som ikke har en sundhedsforsikring, og ikke kan holde til at vente 45 minutter på at komme
til en patientvejleder for at blive omvisiteret, bliver taberen i dette spild.
Og hvis vi skal tage økonomihatten på
Region midts smukke drøm om at minimere brugen af private MR-scannere sker på bekostning
af patienternes ret til udredning. Og selvom det ville være langt billigere for regionen at fjerne
ventetlisterne og lade os hjælpe med at MR-scanne
–
så sker det ikke. Region midt kunne få