Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
15. oktober 2019
Lov om digital tvangsregistrering i sundhedsvæsenet er endeligt brud på tavshedspligten.
Til Sundheds- og Ældreudvalget
Det er med stor bekymring at Patientdataforeningen henvender sig til udvalget vedrørende udkast til
ændring af Sundhedsloven Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet og påmindelser til forældre vedr.
børnevaccination
1
som netop nu er i høring.
Alle læger i Danmark har aflagt løfte om tavshedspligt. Dette er nødvendigt for et fortrolig og tillidsfuldt
læge patient forhold. Nærværende ændring af Sundhedsloven gør endeligt op med denne ret. Det er kun
ministerens fantasi, som sætter grænser for hvor mange sundhedsoplysninger, der kan samles i den fælles
digitale infrastruktur. Loven har derved potentiale til at kunne samle alle danske patienters fortrolige
helbredsoplysninger i en slags superjournal med bredest mulig adgang.
Vores konkrete bekymring drejer sig om lovens udtalte uklarhed, ministerens vidtgående beføjelser, den
meget brede adgang til data med mange formål, samt om manglende garantier for selvbestemmelse og
logning. De to sidstnævnte rettigheder som skiftende sundhedsministre gentagne gange har lovet danske
borgere og patienter at efterleve, uden at det er ført ud i livet. Med udkast til ændring af Sundhedsloven
udvides sundhedsministerens særbeføjelser til, uden patientsamtykke og uden om Folketingets partier, at
bemægtige sig borgernes journaloplysninger og placere dem i en konstruktion, som benævnes “Fælles
digitale infrastruktur”, samt i de danske sundhedsregistre.
Brud på grundlæggende integritetsgrænse
Konstruktionen bryder grundlæggende med den integritetsgrænse, vi normalt finder mellem stat og borger
når det gælder retten til privatliv og selvbestemmelse over egne følsomme helbredsoplysninger. Med
nærværende lovudkast etableres hjemmelgrundlaget for en fælles digital infrastruktur (tidligere benævnt
NPI), der blandt andet samler og udstiller udvalgte oplysninger om patienten i et nationalt patientoverblik.
Patientoverblikket kan tilgås af patienten selv og evt. pårørende via sundhed.dk samt af de
sundhedspersoner, der er involveret i patientens behandling på tværs af sundhedsvæsenet.
Manglende balance og retsgarantier
Når så følsomme oplysninger samles og gøres tilgængelige, er det nødvendigt at borgerne som modydelse
garanteres mekanismer til at styre adgang til og deling af data nøje. Selvom der i bemærkninger til loven
loves respekt for den enkeltes ret til fortrolighed og privatliv, kommer lovforslaget slet ikke i mål. Faren er,
at danskerne uden rettidigt fokus på gennemsigtighed og selvbestemmelse vil miste den sidste rest af tillid
de måtte have til at deres absolut personlige oplysninger er omfattet af tavshedspligt og sikker offentlig
databehandling.
Som loven er udformet, er det læger og hospitaler, der har pligt til at indberette disse stærkt følsomme
sundhedsoplysninger. Loven burde i stedet være udformet således at pligten retmæssigt var møntet
direkte på borgeren. Det nytter ikke at lægen, som er forpligtet til at notere i patientjournalen og er
1
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/SUU/bilag/468/1942416.pdf
1