Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1953380_0001.png
Til Sundhedsministeren og Sundhedsudvalget
Styrelsen for Patientsikkerhed overholder ikke Forvaltningsloven mht. svar og tidsfrister
Fhv. læge Stig Gerdes har anmeldt Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser for at
fejlbehandle, skade og håne patienterne, og han har anmeldt Søren Borstrøm for
meddelagtighed, fordi han støtter Forskningsklinikken, og Stig Gerdes har søgt aktindsigt i
Styrelsens sagbehandling af sagen.
Styrelsen afviste først at tage sagen op, idet de påstod, at ikke de lå inde med personlige
patientforløb, hvor der blev klaget over funktionelle lidelser.
Men siden 8 august er der blevet sendt omk. 60 alvorlige patientforløb til Styrelsen, hvor
patienter har fået omkodet deres fysiske sygdom til den psykiatriske forskningsdiagnose
funktionelle lidelser eller til depression, hvorefter yderligere udredning er standset.
Styrelsen har også fået tilsendt adskillige forløb, hvor fysisk syge slet ikke er blevet
diagnosticeret og således slet ingen hjælp har fået.
Men Styrelsen svarer med tavshed. Navngivne patienter har end ikke fået
tilbagemeldinger om, at Styrelsen har modtaget deres forløb.
Stig Gerdes har ikke fået en melding om, hvornår han kan forvente, at Styrelsen ser på
anmeldelserne og patientforløbenene, hvilket er en klar overtrædelse af Forvaltningsloven
og god sagsbehandlingspraksis. Han har endda rykket for svar, og rykkere skal besvaret
hurtigt.
5. okt. svarede Styrelsen bl.a. sådan til Stig Gerdes:
"
Styrelsen skal oplyse, at det ikke er muligt at fremsøge de ønskede oplysninger, da Styrelsen for
Patientsikkerhed ikke på nuværende tidspunkt har foretaget undersøgelser af Forskningscenter for
Funktionelle Lidelser og Funktionelle Lidelser. Der foreligger pt. kun de klager, som er modtaget angående
funktionelle lidelser."
men ingen tidsangivelse for, hvornår Styrelsen vil påbegynde undersøgelserne og ingen
angivelse af, hvornår Styrelsen forventer, at sagbehandlingen er færdig, eller hvornår
Styrelsen vil svare navngivne personer, som har indsendt patientforløb, som end ikke har
modtaget et automatsvar ang. deres indsendte patientforløb.
Tilsyneladende er Styrelsen for Patientsikkerhed en selvrådende institution, som tillader
sig at se bort fra forvaltningsloven og god svarpraksis.
Synes Sundhedsministeren og Sundhedsudvalget at det er i orden? Og skal borgerne
finde sig i det?
V.h. Bente Stenfalk
P.s. i Forvaltningsloven står der:
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 11/10-18 fra Bente Stenfalk om sagsbehandling Styrelsen for Patientsikkerhed
1953380_0002.png
"206.
Hvis en forvaltningsmyndighed som følge af sagens karakter eller den almindelige sagsbehandlingstid for den pågældende
myndighed ikke kan træffe afgørelse inden kortere tid efter sagens modtagelse, bør myndigheden give den, der er part i sagen,
underretning om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om, hvornår myndigheden regner med, at afgørelsen kan foreligge.
207.
Myndigheden bør endvidere give den, der er part i sagen, underretning, når behandlingen af den konkrete sag på grund af
særlige omstændigheder vil tage længere tid end sædvanligt.
208.
Rykkerskrivelser fra den, der er part i sagen, og som er rimeligt begrundet i sagsbehandlingstiden, bør i almindelighed besvares
med det samme. Besvarelsen bør indeholde oplysning om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om, hvornår myndigheden
regner med, at afgørelsen kan foreligge.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=60828
Mere her:
http://www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/generel_forvaltningsret/sagsbehandling
stid/
V.h. Bente Stenfalk