Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Henvendelse fra foreningen "Sundhedsplatformen? Nej tak!": en uddybning
af punkterne 1 og 2 i mail af d. 3/9-2018 til Formanden for Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalget Liselott Brixt
Ad. 1. En uvildig konsulentundersøgelse af juridiske vilkår og økonomiske
omkostninger ved en eventuel udfasning af Sundhedsplatformen.
I de efterhånden mange debatter mellem Sundhedsplatformens kritikere og
regionsledelserne gøres det gang på gang til et hovedargument, at en
systemudskiftning ville være prohibitivt dyr. Dette økonomiske aspekt er
naturligvis vigtigt. Af samme grund mener vi, at det burde hvile på et solidt
grundlag. Region Hovedstadens administration har anslået omkostningerne til at
ligge på 4 - 5 milliarder kroner, uden nogen form for grundig analyse (f.eks.
Ugeskrift for Læger, d. 7/6-18). Tallet bruges konstant i debatten som et af
hovedargumenterne for, at "der ikke er nogen vej tilbage". Der er imidlertid ikke
fra regionernes side præsenteret nogen form for troværdig analyse, hvilke
omkostninger der reelt måtte være knyttet til en udfasning af Sundhedsplatformen
og dens erstatning med et system som MidtEPJ. Vi vil derfor gerne opfordre dig og
Folketingets andre politikere til at arbejde for, at der snarest gennemføres en
uvildig
konsulentundersøgelse af denne problematik. Uden at have en ekspertviden
om omkostninger ved den type undersøgelse, synes vi det er interessant at anføre,
at Region H har betalt 1,9 millioner kroner for en bistand til udarbejdelsen af
business case til Sundhedsplatformen (artikel i Version2 af d. 29/5-2017). Det er
svært at modstå det indtryk, at hvis Regionen er parat til at bruge ca 1 million
kroner (ifølge Regionen selv) på at sende over 40 medarbejdere til en Epic
konference til USA, så må en undersøgelsespris af ovennævnte størrelsesorden
også ligge indenfor budgettets muligheder.
Ad. 2. En ultrakort fremstilling af problemer med Sundhedsplatformen på to
niveauer:
Niveau 1: Manglende brugertilpasning.
Niveau 2: Fejl og manglende samarbejde med registre, udstyr og andre
systemer.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Henvendelse fra Foreningen Sundhedsplatformen? Nej tak! vedr. foretræde om udfasning af sundhedsplatformen
1951933_0002.png
Problemniveau 1
er baggrunden for, at også selv om der ikke måtte forekomme
deciderede fejl, opleves systemet til dagligt som uoverskueligt, fyldt med
forvirrende brugerbeskeder, krævende mange klik, og alt i alt årsag til daglig
stress, langsommelighed og nedgang i produktivitet. Denne udtalte, manglende
brugervenlighed øger i sig selv risikoen for, at der laves menneskelige fejl.
Nærmere beskrivelse af Problemniveau 1:
Sundhedsplatformen er designet med
henblik på at blive "brugerkonfigureret", det vil sige tilpasset lokalt til de mange
forskellige brugeres arbejdsgange. Det er en viden-, penge- og tidskrævende
opgave, som der ikke har været ressourcer til, og hvor ressourcerne fremover i høj
grad og i lang periode nødvendigvis vil blive taget fra patientbehandlingen.
Sundhedsplatformen kan i høj grad billedligt beskrives som en kasse af "IT-
legoklodser". Den er designet med henblik på at skulle "konfigureres" hos
brugerne. "Konfigurering" betyder på IT-sprog "brugertilpasning". Helt afhængigt
af speciale, patienttype, ambulant/indlæggelse, læge-/sygeplejerskebruger og
mange andre parametre, skal de tusinder af lokale udgaver, ude på afdelingerne og
i klinikerne, modificeres. Dette kræver selvsagt brugernes medvirken. Man er
derfor på hospitalerne i gang med at uddanne et antal læger til at fungere som
"kliniske byggere". Denne opgave er en stor udfordring. Dels skal der bekostes
uddannelseskurser, inkl. kurser i USA. Dernæst skal byggerne delvist frikøbes fra
deres almindelige arbejde (i nogle tilfælde op til 50%), således at de kan arbejde
med de lokale tilpasninger - hvorved patientbehandlingen lider. Endelig skal der
også sikres IT-ekspertiseressourcer nok i Regionerne for at bistå denne
tilpasningsproces. Situationen beskrives af en overlæge i Dagens Medicin (af d.
22/8 i år) således:
Efter en konference for over 1000 brugere i juni i år var indtrykket således:
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Henvendelse fra Foreningen Sundhedsplatformen? Nej tak! vedr. foretræde om udfasning af sundhedsplatformen
1951933_0003.png
I samme artikel kunne man læse en udtalelse fra Pia Kopke, vicedirektør for
Region Hovedstadens IT-afdeling CIMT:
Problemniveau 2
er det område, som giver anledning til decideret forøget
patientrisiko, bl.a. på grund misvisende eller manglende oplysninger til personalet
om medicinordinationer eller unødigt forøgede ventetider på livsvigtige
behandlinger. Indenfor nogle specialer (f.eks. intensiv medicin) har denne
situation tvunget personalet til at gå over til manuelle papirnotater som det
sikreste værktøj.
Nærmere beskrivelse af Problemniveau 2:
Det drejer sig om systemets
besværlige og/eller fejlagtige håndtering af medicindata, personlige patientdata,
patienthistorier, analyseresultater osv. Her finder vi uforståelige skærmmeldinger,
udeblivende analysesvar, patientforbytninger og dårlig kommunikation til
praktiserende læger.
De fleste historier, der når frem til pressen, hører formentlig til i denne kategori. Af
samme grund er det typisk den slags klager, der modsiges af de svar, som
regionsledelsen fra tid til anden publicerer. En del af ledelsens standardsvar i denne
sammenhæng er, at man er opmærksom på problemerne, man arbejder med dem
løbende og at situationen bliver stadig forbedret. F.eks. har en overlæge (hvis navn
er os bekendt) kritiseret alvorlige medicineringsproblemer i nogle presseindlæg
tidligere i år. Som svar på denne kritik skrev koncerndirektør Leif Panduro Jensen i
starten af august, at overlægen
"…
har eksempler på gamle udfordringer, der
allerede er rettet op på"
.
I en kommentar til os
i dag
(d. 2/9) skriver samme
overlæge imidlertid:
"
Det er uændret oftest meget besværligt og tidsrøvende at
ordinere og ændre dosering af medicin, og det aktuelle og i endnu højere grad det
historiske overblik over medicineringen er ringe eller fraværende. Der er med
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Henvendelse fra Foreningen Sundhedsplatformen? Nej tak! vedr. foretræde om udfasning af sundhedsplatformen
andre ord
ikke sket nogen mærkbare forbedringer af SP det seneste år, og der er
fortsat stor risiko for fejl, ikke mindst i forhold til medicineringen."
Desværre må man derfor konstatere, at regionsledelsens afvisning af kritikken i
nogle tilfælde er utroværdig.