Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Henvendelse fra foreningen "Sundhedsplatformen? Nej tak!": en uddybning
af punkterne 1 og 2 i mail af d. 3/9-2018 til Formanden for Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalget Liselott Brixt
Ad. 1. En uvildig konsulentundersøgelse af juridiske vilkår og økonomiske
omkostninger ved en eventuel udfasning af Sundhedsplatformen.
I de efterhånden mange debatter mellem Sundhedsplatformens kritikere og
regionsledelserne gøres det gang på gang til et hovedargument, at en
systemudskiftning ville være prohibitivt dyr. Dette økonomiske aspekt er
naturligvis vigtigt. Af samme grund mener vi, at det burde hvile på et solidt
grundlag. Region Hovedstadens administration har anslået omkostningerne til at
ligge på 4 - 5 milliarder kroner, uden nogen form for grundig analyse (f.eks.
Ugeskrift for Læger, d. 7/6-18). Tallet bruges konstant i debatten som et af
hovedargumenterne for, at "der ikke er nogen vej tilbage". Der er imidlertid ikke
fra regionernes side præsenteret nogen form for troværdig analyse, hvilke
omkostninger der reelt måtte være knyttet til en udfasning af Sundhedsplatformen
og dens erstatning med et system som MidtEPJ. Vi vil derfor gerne opfordre dig og
Folketingets andre politikere til at arbejde for, at der snarest gennemføres en
uvildig
konsulentundersøgelse af denne problematik. Uden at have en ekspertviden
om omkostninger ved den type undersøgelse, synes vi det er interessant at anføre,
at Region H har betalt 1,9 millioner kroner for en bistand til udarbejdelsen af
business case til Sundhedsplatformen (artikel i Version2 af d. 29/5-2017). Det er
svært at modstå det indtryk, at hvis Regionen er parat til at bruge ca 1 million
kroner (ifølge Regionen selv) på at sende over 40 medarbejdere til en Epic
konference til USA, så må en undersøgelsespris af ovennævnte størrelsesorden
også ligge indenfor budgettets muligheder.
Ad. 2. En ultrakort fremstilling af problemer med Sundhedsplatformen på to
niveauer:
Niveau 1: Manglende brugertilpasning.
Niveau 2: Fejl og manglende samarbejde med registre, udstyr og andre
systemer.