Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 319
Offentligt
Til: Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
København 15. april 2019
Lige adgang til sundhed for alle børn og gravide i Danmark
Som sundhedsfaglige har vi oplevet flere eksempler på, at børn og gravide uden opholdstilladelse ikke har adgang til den
sundhedshjælp, de har brug for. Dette er bekymrende. Sundhedssystemets tilbud til børn og gravide bør altid tage
udgangspunkt i sundhedsfaglige behov uafhængigt af juridisk status.
Danmark har ratificeret FN-konventioner om børn og kvinders rettigheder, der beskytter alle børn og gravide. Ifølge
konventionerne er Danmark forpligtet til at
”… sikre, at intet barn fratages sin ret til adgang til at opnå [..] behandling og
pleje”
og ”sikre
kvinder passende og om nødvendigt gratis bistand i forbindelse med graviditet og nedkomst og i tiden
efter fødslen” 2 .
Ifølge dansk lovgivning har alle børn i Danmark ret til de samme sundhedsydelser, men efter
sundhedsloven kræves opholdstilladelse. For børn uden opholdstilladelse er retten til sundhedsydelser funderet i
udlændingeloven. I følge Udlændingestyrelsens egen vejledning, gælder denne ret både børn i asylsystemet og børn uden
lovligt ophold i Danmark (3).
Imidlertid er det vores erfaring, at Danmark ikke lever op til FN´s konventioner, hverken kvindekonventionen artikel 12
eller børnekonventionen artikel 24. Der er i praksis stor usikkerhed om finansieringen af sundhedsydelserne, og det
komplicerer den lige adgang til sundhed. Det betyder eksempelvis, at udokumenterede børn og gravide ikke får de
forebyggende undersøgelser, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Vi har flere eksempler på, at det kan få alvorlige
konsekvenser både for den gravide og det ufødte barn, samt børnene.
De underskrivende organisationer opfordrer sundhedsprofessionelle til at overholde dansk lovgivning og internationale
konventioner, og behandle alle børn og gravide i Danmark lige. Vi opfordrer myndighederne til at efterleve FN’s
konventioner ved at skabe de rammer, der gør dette muligt i praksis. Vi opfordrer politikerne til at lovgive, så børn og
gravide, der er udokumenterede eller er i asylsystemet, bliver omfattet af Sundhedsloven fremfor Udlændingeloven og får
ret til behandling finansieret på lige vilkår med alle andre i Danmark. Det vil lette den praktiske håndtering af
patientforløbene og hindre unødvendige forsinkelser.
Vi uddyber gerne ovenstående på et møde, hvor vi kan bidrage med viden og erfaring fra vores faglige virke inden for børn
og gravides sundhed. De underskrivende organisationer kan kontaktes via kontaktperson i Dansk Pædiatrisk Selskab, Hilde
Med venlig hilsen
Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, formand Hanne Brix Westergaard ([email protected])
Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker, formand Susanne Rank Lücke ([email protected])
Dansk Selskab for Indvandrersundhed, bestyrelsesformand Marie Nørredam ([email protected])
Henvisninger
1.
2.
3.
FN’s Børnekonvention artikel 4 stk. og
FN’s Kvindekonvention artikel stk.
Udlændingestyrelsen. Retningslinjer for bevilling af sundhedsmæssige ydelser til asylansøgerbørn og børn med ulovligt ophold i Danmark. 2015.