Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
UDKAST
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1902692
Dok. nr.: 878774
Dato: 09-04-2019
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgangen inden for sundhedsvæsenet og
lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(Oprettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser)
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr.
995 af 14. juni 2018, som ændret ved § 5 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Som overskrift før § 10 a indsættes:
»Klager over afgørelser fra Styrelsen for Patientsikkerhed«.
2.
§ 10 a
affattes således:
Ȥ
10 a.
Ankenævnet for Tilsynsafgørelser, jf. § 16 e, behandler klager over Styrelsen for
Patientsikkerheds afgørelser efter § 9, § 9 b, stk. 1, og § 10 c, stk. 1, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Stk. 2.
Ankenævnet for Tilsynsafgørelser kan afvise sagen uden realitetsbehandling, tiltræde
afgørelsen eller hjemvise sagen til Styrelsen for Patientsikkerhed til fornyet behandling.
Stk. 3.
Klager til Ankenævnet for Tilsynsafgørelser har ikke opsættende virkning.
Stk. 4.
Klager skal indgives inden 14 dage efter det tidspunkt, hvor klageren har fået
meddelelse om afgørelsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Der kan ikke dispenseres fra
klagefristen.«
3.
Efter § 10 a indsættes:
»Anvendelse af digital selvbetjening
§ 10 b.
Klager omfattet af § 1, stk. 1, § 2, stk. 1, § 4, stk. 1, §§ 5-8 og § 10 a skal indgives til
Styrelsen for Patientklager ved anvendelse af den digitale løsning, som Styrelsen for
Patientklager stiller til rådighed (digital selvbetjening). Klager, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af Styrelsen for Patientklager, jf. dog stk. 2 og 3. 1. pkt. gælder ikke
for klager over afgørelser, der vedrører udstedelse af det særlige sundhedskort efter
sundhedsloven.
Stk. 2.
Hvis Styrelsen for Patientklager finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at
borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal Styrelsen for
Patientklager tilbyde, at klagen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening
efter stk. 1. Styrelsen for Patientklager bestemmer, hvordan en klage omfattet af 1. pkt. skal
indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde
undlade at afvise en klage, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en
samlet økonomisk vurdering er klare fordele for Styrelsen for Patientklager ved at modtage
klagen på anden måde end digitalt.
1