Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 301
Offentligt
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Januar 2019
Dok. 184951/
Forbrugerpolitiske mærkesager
Tværgående mærkesager
1) Et Danmark med verdens bedste forbrugerforhold
Der bliver talt meget i disse år om at undgå overimplementering af EU-regler. Men denne
rimelige målsætning bliver ofte misbrugt til generelt at være imod, at vi på nogle punkter har
bedre regler i Danmark end i andre lande. På nogle områder kan ens europæiske regler være
vigtige og velbegrundede, som fx vedrørende flypassagerernes rettigheder eller
fortrydelsesret ved e-handel. Men vi mener ikke, at dansk lovgivning skal begrænses til, hvad
vi er tvunget til af EU. Vi har højere ambitioner om at fastholde og udvikle vores
forbrugerforhold, så de bliver verdens bedste. Og vi vil ikke acceptere forringelser af
forbrugerbeskyttelsen for at mindske byrder på erhvervslivet.
2) God konkurrence til gavn for forbrugerne
Vi vil have rettet op på de mange områder, hvor konkurrencen ikke fungerer ordentligt. Det
gælder både der, hvor der kun er en eller få virksomheder på markedet, og der hvor
virksomheder bruger ufine eller ulovlige metoder til at øge prisen og forringe udbuddet. Og
det gælder, når utidssvarende regulering beskytter en branche mere end forbrugerne. På
nogle områder har forbrugerne svært ved at skifte leverandør, eller når virksomhederne
kæder forskellige ting sammen i ét tilbud. Der er brug for en stærkere indsats mod bindende
videresalgspriser og karteller. Vi arbejder for, at forbrugerne skal have kompensation, når en
virksomhed er blevet dømt for at overtræde konkurrenceloven. Og det skal være lettere for
forbrugerne at gå sammen og lave gruppesøgsmål, også på tværs af grænser.
3)
Ansvarligt forbrug og produktion
Vi slutter op om FNs verdensmål, herunder ikke mindst nr. 12
”ansvarligt
forbrug og
produktion”. Det bæredygtige valg skal være det lette valg, og butikkerne skal kunne stå inde
for, at produktionen er sket under etisk ansvarlige og bæredygtige forhold. Det skal være
trygt at være forbruger, og de politiske rammer bør fremme udvalget af bæredygtige og etisk
ansvarlige produkter, ligesom der bør være krav om god og retvisende information om
produkternes miljøbelastning. Der skal også være incitament til og viden og information om,
hvordan man kan forbruge mere ansvarligt.
4) Vi vil have de bedst mulige klagesystemer for forbrugerne
Retten til at klage er en vigtig forbrugerrettighed, og i Danmark har vi gode klagemuligheder.
De må ikke forringes. Tværtimod kan systemerne blive bedre. Bl.a. skal vi skal have lærende
klagesystemer, hvor erfaringerne fra klagesagerne kommer ud og bliver brugt til at forhindre
gentagelser.