Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 288
Offentligt
Med baggrund i min erfaring med workshops i Europa og mellemøsten overbeviste jeg ledelsen på Odense
Univesitetshospital (OUH) i 1988 om at lade 30 ledende medarbejdere undergå en 3 dages workshop under
titlen OUH år 2000. En stor del af inspirationen kom fra WHOs strategi Health for All 2000. Devisen var at
tage alle ressourcer, der var til rådighed og have lejlighed til at brainstorme omkring hvordan man ville
benytte disse midler, hvis ikke der var nogen bindinger fra fortiden eller kasseskel. Under min ledelse kom
deltagerne frem til, at OUH skulle halveres, og højhusets 5 øverste etager skulle fungere som akutstuer for
5 afgrænsede områder i Odense, der fungerede med fælles personale mellem stedet og
hjemmesygeplejen/hjemmeplejen. Det indlysende fordelagtige i den fremgangsmåde førte til, at rapporten
fra worshop kom på forsiden af Fyns Stiftsdende lørdagen efter worshoppens afslutning under overskriften
OUH halveres år 2000. Efter nogle skærmydsler blev jeg hyret i 1988 af Fyns Amt for at afsøge
mulighederne for at sætte disse tanker i værk. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke besad den nødvendige
ekspertise for at gøre dette ordentligt, og i 1989 søgte jeg og fik beviliget studieophold på Johns Hopkins
University, hvor jeg tog Master of Public Health og Postdoctoral certificate i intenational health og health
sevices administration. Under disse studier modnes mine tanker omkring strategien og disse blev nedfædet
i en projektprotokol, der skulle få sit laboratorium på Fyn. I mellemtiden havde der været valg i DK og den
nye ledelse på amtsgården følte sig ikke budnet af den aftale, jeg havde med den gamle ledelse, og jeg blev
fritstillet. Jeg skulle have noget at leve af, og modtog stilling som konsulent ved Division of Dental, Allied
and Public Health Practice i Department of Health and Human Servcies under den amerikanske regering.
Mens jeg var der, blev jeg headhuntet til at lede udvikling af en ny skole for
sundhedssystemsadminstratorer på Univesitet Jagiellonnska i Krakow, Polen. Det arbejde gik rigtig godt, og
jeg fik anderkendelse for min indsaats. Imidlertid skiftede ledlesen hos opdragsgiveren, Project Hope, og jeg
blev fritstillet igen. Jeg startede som reservelæge på kirurgisk afdeling, Skive Sygehus og graduerede til 1.
reservelæge på Viborg Sygehus, hvorfra jeg blev headhuntet til at blive lægefagligkonsulent ved Grønlands
Hjemmestyre. Efter to år hvor jeg fik konstateret forhold omkring Grønland, som ikke tåler dagens lys, kom
jeg tilbage til DK og startede som 1. reservelæge på medicinsk afdeling, Horsens Sygehus. Min karreiere
siden da har vekslet mellem tiltage, som skulle vise vejen for bedre behandling, blandt andet af
traumatiserede flygtnnge og patienter med medicinsk uforklarede symptomer og ikke mindst 5 års
beskæftigelse som lægekonsulent ved en række jyske kommuner på den ene side og på den anden side
klnisk arbejde på danske sygehuse, der omfatter overlæge stillinger inden for akutmedicin og geriatri. På
den tredje side har jeg studeret videre og har et omfattende forfatterskab, der omfatter artikler og
videreudvikling af projekt protokollen til bogen Managed Care in a Public Setting (NovaScience Publishers
sa t i e eri dri ger ”Pushy –
From vagabond to super generalist doctor
–
the untold
story”.
Jeg
har e d u e og i stø eskee ”Pai , depressio a d so ial dysfu tio ”, e
a gler tide til det.
Som ovennævnte bevidner, er jeg vant til at bevæge mig i akademiske kredse, og har bred erfaring i
strategisk planlægning, implementering og evaluering. Min vision er at gøre alting bedre ved at simplificere
så vidt muligt og ikke anvende teknologi uden et klart og beskrevet behov
–
og jeg er ikke let at imponere.
Summa summarum kender jeg systemerne forfra, bagfra, nedefra, oppefra og med vrangen ud, og jeg ved
bedre end de fleste, hvor skoen trykker. Jeg har den indstilling aldrig at kritisere noget, hvis ikke jeg har et
forslag til forbedring. Min erfaring gør, at jeg hurtigt kan skabe overblik over et problem og komme med
relevante forslag til forbedringer.