Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2019570_0001.png
Foretræde for sundhedsudvalget d. 26.2.2019
Et nationalt EPJ.
Formålet med at bede om foretræde:
1. At skabe indsigt i hvad er et EPJ-systemkompleks, definere emnet, så alle taler om det samme.
2. Hvor lang tid vil der gå før et nationalt EPJ-systemkompleks kan sættes i drift under hensyntagen til EU-
udbudsregler.
Afgrænsning
Der vil ikke blive forelagt de økonomiske konsekvenser, da det også er afhængig af hvorledes den ny
organisering af sundhedsvæsenet kommer til at se ud.
Dog skal det bemærkes at regionerne selv afholder udgifter til EU-udbud i dag og umiddelbart vil det ikke
medføre væsentlige flere udgifter for regionerne/ sygehusområderne/ den nye statslige IT-organisation, at
lave et fællesudbud. Jeg forestiller mig at selve processen i stor udstrækning vil kunne foregå som IT møder
via telekonferencer.
Definition af et nationalt EPJ-kompleks
Et EPJ kompleks består af en lang række IT-systemer. Der er over flere hundrede systemer, nogle af disse er
blandt andet knyttet til det apparatur, der anvendes indenfor det parakliniske område (biokemi, røntgen,
blodbank, mikrobiologi og patologi).
Midt-EPJ består af nogle få, men centrale systemer i det samlede EPJ kompleks i Region Midt.
Det samme gælder EPIC i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
For at sikre, at der ikke sker misforståelser i dialogen omkring etablering af et nationalt EPJ kompleks, bør
der tages hensyn til de væsentlige hovedelementer:
1. Kernesystemerne: Patient-administrativt system (PAS), medicinmodul, notatmodul, booking og
rekvirering og svarmodul. Det er Rigsrevisionens definition tilbage fra 2010.
2. De store parakliniske systemer: klinisk biokemi, røntgen, blodbank, mikrobiologi og patologi er også en
del af et nationalt systemkompleks.
Udbud
Der vil være tale om et udbud af kernesystemerne og et udbud af hvert af de fem parakliniske systemer.
I alt 6 udbud.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Henvendelse fra Michael Dehn vedr. foretræde om ét nationalt system til elektronisk patientjournal (EPJ)
2019570_0002.png
Det ville være en halsløs gerning at udbuddene sker samtidigt., hvis produktionen ikke skal gå ned. Især er
udskiftning af kernesystemerne er meget vigtig at få på plads. Så er man klar over hvilke nye snitflader skal
kobles sammen med i kernesystemerne. De parakliniske kan godt køre en samtidig udbud og
implementeringsproces, idet de er mindre komplicerede end kernesystemerne og der er kliniske
specialister er indenfor hvert område og er ikke gensidigt afhængig af hinanden.
For at begrænse udgifterne i en overgangsperiode, bygger forslaget på hvornår kernesystemerne tidligst
kan opsiges med de nuværende leverandører.
Region Syd har lige været i udbud, Region Nord er midt i en beslutningsproces om et udbud. Mens Region
Sjælland og Region Hovedstaden er kontraktmæssigt bundet til udgangen af 2021 med EPIC.
Det ville således været målet, at et skifte for kernesystemerne skal være på plads så tæt på ultimo 2021, så
Region Sjælland og Region Hovedstaden er sat i produktion senest 1.jan. 2022
For at illustrere, at det kan lade sig gøre, har jeg lavet en tidsplan for såvel kernesystemerne og de
parakliniske systemer. Men den vigtigste implementering er kernesystemerne, når de er på plads, vil en
lignende implementering kunne ske for de parakliniske.
Konklusion
Beslutning om udbud af kernesystemerne skal træffes i sommeren 2019. Beslutningen kan ikke vente på
etablering af et statslig IT-organisation.
Med denne plan vil både Region Hovedstaden og Region Sjælland kunne overgå til ny leverandør af
kernesystemerne ved kontraktudløbet med EPIC ultimo 2021. De øvrige regioner/sygehusområder kommer
umiddelbart efter.
De parakliniske systemer kommer efterfølgende med, så de bliver implementeret i slutningen af 2022 og
bliver driftssat i februar 2023.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 248: Henvendelse fra Michael Dehn vedr. foretræde om ét nationalt system til elektronisk patientjournal (EPJ)