Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2018704_0001.png
Foto fra kortfilmen “Capriccio”, 1968
Nye tider - nye redskaber
I 1960’erne var trafikstyring godt løst med folk som den dansende
færdselsbetjent Aage Dahl.
I dag har vi brug for helt andre avancerede redskaber til at rydde op i det
trafikkaos, som hver dag koster liv og førelighed og suger ressourcer ud
af vores samfund.
Men der er en god nyhed: Vi kan gøre det meget bedre
Faaborg, januar 2019
Foretræde for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Kære folkevalgte
Vi har udviklet og patentbeskyttet et logging-system, som kan sætte det danske
samfund i stand til at høste de massive fordele ved nye teknologier inden for trafikstyring
og dermed forbedre fremkommelighed for udrykningskøretøjer. Parallelt med udviklingen
af førerløse køretøjer er der utvivlsomt lignende initiativer på vej fra klodens store it- og
bilproducenter – her er muligheden for at overhale inden om med en dansk løsning.
Kort fortalt logger vores Traffic Conductor alle køretøjer i Danmark i realtid, og systemet
kan dermed afgive instrukser til den enkelte bilist, når et udrykningskøretøj nærmer sig.
Det er en simpel og relativt billig idé med enormt potentiale. Systemet reducerer
omkostninger og miljøpåvirkning fra hele trafikområdet.
Men vi har brug for jeres hjælp.
Det næste halve år laver vi et aftalegrundlag klar til de danske trafik- og
sundhedsmyndigheder. Vi vil tilvejebringe alle tekniske, juridiske og forretningsmæssige
oplysninger, der er nødvendige for at staten kan tage stilling til sit engagementet i
projektet. Systemet skal under alle omstændigheder underlægges myndighedskontrol,
og vi er åbne for alle grader af samarbejde, også statsligt medejerskab.
Det er vores udtrykte ønske, at Traffic Conductor bliver etableret, så samfundshensyn
vægtes højere end kommercielle hensyn. Derfor har vi i de kommende måneder brug for
input fra bl.a. Sundheds- og Ældreministeriet.
Her i udredningsfasen vil det være værdifuldt med tilkendegivelser fra politisk hold om,
hvorvidt partierne kan bakke op omkring de principper, vores system bygger på. Selv
om
ingen personers
færden bliver registreret, er logning af alle køretøjer et markant
initiativ, vi gerne ser drøftet politisk. Forenklet udtrykt arbejder vi for, at data fra de
danske biler lander på en server med ministeriel kongekrone på i Danmark, frem for at
data sendes ud (af landet) i et kommercielt orienteret netværk.
Sådan virker det
Traffic Conductor kan gennem aktiv logning af alle køretøjer i Danmark
• spare liv og nedsætte udrykningskøretøjers responstid
• formindske transporttid
• nedbringe miljøbelastning
• booste samkørsel (MaaS – Mobilily As A Service)

Bringing future
traffic back to the people
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 244: Henvendelse fra Traffic Conductor vedr. foretræde om trafik-, sundheds- og beredskabsområdet
2018704_0002.png
2
Fordi Traffic Conductor kan give et retursignal til køretøjet og advare om, at eksempelvis
en ambulance er på vej, kan udrykningskøretøjer komme 20-30 procent hurtigere frem.
Effekten er dokumenteret i en rapport fra Aalborg Universitet. Om gevinsten skal
benyttes til at nedsætte responstiden eller reducere antallet af redningsstationer, er et
politisk valg.
Myldretidstrafik kan reguleres med hidtil uset effekt og overblik. På sigt kan
infrastrukturinvesteringer og anden trafikplanlægning kan ske med reel indsigt i
trafikstrømmenes bevægelser, og dermed nedsætte køretid og trafikkens luftforurening.
Samtidig kan Traffic Conductor bane vejen for et gennembrud for MaaS-teknologier,
hvor man styrker fleksibel samkørsel. Med Traffic Conductor kan man eksempelvis give
borgerne adgang til at se, hvor mange der på hverdagsmorgener kører fra Lejre til
Sygehus Nordsjælland og retur sidst på eftermiddagen. På den måde kan borgerne af
egen drift fleksibelt pulje deres kørsel, hvilket vil gavne miljøet, privat- og
samfundsøkonomien.
Samlet er vores vurdering, at miljøpåvirkninger og udgifter til transportsekoren kan
reduceres med et to-ciftret procenttal.
Vi ser frem til at møde jer
Kurt Nielsen
indehaver & udvikler, DK-5600 Faaborg, Denmark
kurt@trafficconductor.eu
+45 62 61 30 16
www.trafficconductor.eu
Flemming Helsted
kommunikationsansvarlig og partner
+ 45 20 16 20 43
flemming@trafficconductor.eu
Til foretrædet vil der være en trykt projekbeskrivelse til alle udvalgets medlemmer
Fremdrift Traffic Conductor januar - september 2019
1. Udarbejdelse af detaljeret udkast til aftalegrundlag mellem Traffic Conductor og den
danske stat -
Med det formål at de danske myndigheder inden for trafik-, sundheds- og
beredskabsområdet kan tage stilling til indførelsen af Traffic Conductor-systemet i Danmark,
skal der oparbejdes en nuanceret, troværdig og gennemsigtig projektbeskrivelse, som giver
myndighederne et oplyst grundlag for deres videre stillingtagen. Dette indebærer blandt
andet:
• Funktionsdesign af plug-in unit (Traffic Conductor) til køretøjer og testopkobling til
styrecentralen, som vi kalder Traffic Analyser
• Udarbejdelse af juridisk symposium om dansk og EU-lovgivning på området
• Opdatering og udvidelse af effektanalyse-rapport fra Aalborg Universitet
• Hvidbog – høring af områdets interessenter. Vi opsøger den centrale aktører, forelægger
dem planerne med Traffic Conductor og samler kommentarer og indlæg
• Afholdelse af heldagssymposium for Folketingets medlemmer og indbudte gæster.
2. Beskyttelse og udvidelse af EU-patent
3. Sekretariatsopbygning
4. Politisk involvering gennem foretræde for Folketingets udvalg
for transport og sundhed.
Bringing future
traffic back to the people