Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 243
Offentligt
Børnenes Sundhedshus
–
tidlig og tværfaglig indsats til børn og forældre
Baggrund
Regeringen vil med sin bebudede sundhedsreform bringe sundheden tættere på danskerne. 21 nye sund-
hedsfællesskaber skal sikre, at
’det
der ikke er svært, skal være
nært’.
I udgangspunktet mener vi, at det er
en god og rigtig ambition: Nærhed er vigtig
–
særligt for sårbare børn, unge og voksne. Men nære løsninger
er ikke nødvendigvis enkle.
Sårbare børnefamiliers udfordringer er som hovedregel ikke lette at løse. Deres problemer er komplekse;
sociale forhold påvirker sundhed og trivsel. Det er udfordringer, der kræver, at familierne mødes med en
sammenhængende og tværfaglig hjælp i en tillidsfuld relation.
Sundhedsreformen bringer umiddelbart sundhedsvæsenet tættere på borgerne. Men reformen bygger ikke
bro mellem sundhedsindsatsen og det sociale område. Reformen mangler derfor et helt afgørende ele-
ment, hvis vi skal lykkes med at bekæmpe uligheden i sundhed og mistrivsel i de sårbare børnefamilier.
FAKTA
•
Børn af forældre, der ikke er i arbejde, har kort uddannelse, er indvandrere eller efterkommere, ammes
mindre end børn af forældre med længere uddannelse (Sundhedsprofil for børn og unge i Region Hoved-
staden og kommuner 2016/2017, Statens Institut for Sundhed, 2018)
Hos hvert femte barn i Region Hovedstaden har sundhedsplejersken bemærkninger til mors psykiske til-
stand (Sundhedsprofil for børn og unge i Region Hovedstaden og kommuner 2016/2017, Statens Institut
for Sundhed, 2018)
16 pct. af børnene fra laveste socialklasse er overvægtige eller svært overvægtige mod 9 pct. af børnene
fra andre socialklasser (Børneindblik 3/17, Børnerådet)
50 pct. af den samlede sygdomsbyrde blandt børn og unge skyldes mentale helbredsproblemer (Forebyg-
gelsespakke Mental Sundhed, Sundhedsstyrelsen 2018)
•
•
•
En bro mellem sundhedsvæsenet og det sociale system
Det danske sundhedssystem er befolket af dygtige og ansvarlige fagprofessionelle, der uddannes med solid
forankring i både teori og praksis. I uddannelserne arbejdes der med at skabe viden om og erfaring med
samarbejdet mellem fx sygeplejersker og socialrådgivere, mellem jordemødre, ergoterapeuter og sund-
hedsplejersker. Ambitionen er at styrke samarbejdet på tværs af faggrupperne og at bygge bro fra sektor til
sektor
–
fra silo til silo.
Men det er svært at få det tværprofessionelle samarbejde til at fungere i praksis. Det mærker man som
borger både i det sociale system og i sundhedsvæsnet. Sårbare borgere møder læger, der har svært ved at
håndtere sociale problemer inden for rammerne af deres praksis. Jobkonsulenten ved ikke, hvordan den
1