Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2005341_0001.png
JANUAR 2019
Flere hænder og
større arbejdsglæde
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0002.png
2
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Flere hænder og
større arbejdsglæde
Det danske sundhedsvæsen består af mennesker,
der hver dag går på arbejde for at gøre en forskel for
andre. For de fleste læger, sygeplejersker, ergo- og
fysioterapeuter, SOSU-assistenter og -hjælpere er det
i mødet med den enkelte patient, at deres arbejde
giver størst mening. Det skal vi være glade for.
Men overbelægning og travlhed på sygehusene,
mangel på praktiserende læger og for få sygeplejer-
sker betyder, at hverdagen i sundhedsvæsenet ind
imellem er så presset, at personalet ikke kan bruge
den tid på patienterne, som de oplever, at der er
behov for. Det går ud over arbejdsglæden, det
medfører risiko for stress, og det skaber utryghed
hos patienterne.
Det er en problemstilling, som vi i regeringen
tager meget alvorligt. Og vi har allerede taget en
række initiativer, der skal være med til at afhjælpe
personalemanglen i sundhedsvæsenet og sikre
arbejdsglæden hos de ansatte. Det gør vi af hensyn
til patienterne. Men vi gør det også, fordi et stærkt
sundhedsvæsen kræver, at der er tilstrækkeligt
med personale, som kan løfte i flok.
Vi har brug for, at flere trækker i den hvide kittel.
Hvad enten det er som praktiserende læge, syge-
plejerske, jordemoder eller SOSU-assistent. Derfor
har vi i regeringen blandt andet over en årrække
løftet optaget på sygeplejerskeuddannelsen, og vi
har øget fokus på arbejdsmiljøet på sygehusene.
Der skal være gode arbejdsvilkår for vores dygtige
sundhedspersonale bl.a. på sygehusene - både af
hensyn til den enkelte medarbejder og for at sikre
en høj kvalitet og sikkerhed for patienterne. Det er
arbejdsgiverens ansvar, at der er et sikkert og sundt
både fysisk og psykisk arbejdsmiljø, og at der
iværksættes de nødvendige initiativer for at sikre
dette. Det er af stor betydning, hvis vi skal lykkes
med at motivere flere sygeplejersker til at arbejde
på fuld tid.
Regeringen har også sat gang i en målrettet indsats
for at rekruttere flere læger til almen praksis. De
praktiserende læger er sundhedsvæsenets forpost,
men i flere dele af landet har de lukket for tilgang.
Derfor har regeringen sikret flere hoveduddannel-
sesforløb i almen medicin, og vi har allerede uddelt
200 mio. kr. til at forbedre de fysiske rammer i sund-
hedshusene, så der bliver plads til at opbygge et
fagligt udfordrende fællesskab med flere forskellige
sundhedsprofessionelle, der kan aflaste hinanden.
Den udvikling ønsker vi at fastholde og sætte endnu
mere fart på ved at afsætte endnu flere midler til at
udvikle og etablere moderne sundhedshuse.
Med sundhedsreformen bygger vi oven på den
række af initiativer, vi allerede har taget for at
rekruttere flere dedikerede medarbejdere til sund-
hedsvæsenet. De ansatte i sundhedsvæsenet udfø-
rer et job med stor mening. Det gør de så godt, at
jordemødre, læger og sygeplejersker er de faggrup-
per, som danskerne har størst tillid til. Men vi har
brug for, at flere unge mennesker drømmer om at
gøre en forskel for den enkelte patient og vil være
med til at løfte kvaliteten og skabe mere nærhed i
det danske sundhedsvæsen.
Sundhedsminister
Ellen Trane Nørby
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0003.png
Initiativer
1
Flere praktiserende læger - løft
i antallet af hoveduddannelses-
forløb i almen medicin
Flere introduktionsstillinger
i almen medicin
Mere fleksible rammer for
tutorlæger
Midler til moderne læge- og
sundhedshuse
Partnerskaber om at gøre det
attraktivt at søge ud i almen praksis
Målrettet rekrutteringsindsats
i forhold til læger
Initiativer der skal understøtte,
at læger slår sig ned i læge-
dækningstruede områder
Øget dimensionering på syge-
plejerskeuddannelsen
Flere sygeplejersker på fuld tid
14
Flere sundhedsplejersker
ved udnyttelse af eksisterende
pladser
Flere pladser på uddannelsen
til sundhedsplejerske
Specialuddannelsen til psykiatrisk
sygepleje skal leve op til frem-
tidens krav
Styrket praktikvejledning og flere
praktikpladser for SOSU
Stigning i optag af social- og
sundhedsassistenter
2
3
4
5
6
7
15
16
17
18
19
Social- og sundhedsassistenter
skal varetage flere opgaver
20
Bedre geografisk dækning
ift. social- og sundheds-
uddannelserne
Styrket fastholdelse i faget og nye
videreuddannelser for SOSU
Mere klarhed om og bedre udnyt-
telse af specialpsykologernes
kompetencer
Afskaffelse af 6-årsfristen i den
lægelige videreuddannelse
Ledelses- og kompetencereform
Afbureaukratiseringsreform
8
9
10
11
21
22
Storskalaforsøg om arbejdstil-
rettelæggelse mv.
Partnerskaber om at gøre
det attraktivt at søge ind i
sygeplejefaget
Sygeplejersker skal kunne varetage
flere opgaver selvstændigt
Initiativer, der skal få sygeplejer-
sker, der arbejder uden for faget,
til at genoptage arbejdet som
sygeplejerske
23
24
25
12
13
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0004.png
4
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Rekruttering i
almen praksis
De alment praktiserende læger er centrale i mødet mellem borgerne og sundheds-
væsenet. Både nu og når den kommende sundhedsreform begynder at virke. Og vi
har allerede taget fat på udbygningen med udspillet om fremtidens almen praksis –
”En læge tæt på dig” – fra juni 2018.
Vi mener, at det er helt afgørende, at der er praktiserende læger nok. Både for at sikre,
at borgerne har den nødvendige adgang til almen praksis, for at lægerne oplever, at de
har tilstrækkelig tid til behandling og omsorg for den enkelte patient, og for at arbejds-
glæden styrkes. Regeringen afsætter i alt 60 mio. kr. i 2019 til initiativer på området.
1. Flere praktiserende læger - Løft i antallet af
hoveduddannelsesforløb i almen medicin
Regeringen ønsker flere speciallæger i almen medi-
cin. Antallet af hoveduddannelsesforløb i almen
medicin er løftet med 18 i dimensioneringsplan
2018-2020 ift. planen for 2013-2017 og derudover
ekstraordinært løftet med 30 i 2019 og 30 i 2020.
For at styrke almen praksis vil regeringen yderli-
gere løfte antallet af hoveduddannelsesstillinger,
så der kommer 30 ekstra hoveduddannelsesforløb
i 2019 og 70 ekstra i 2020 oveni de to løft, som alle-
rede er igangsat. Det betyder, at der i 2020 vil være
370 hoveduddannelsesforløb i almen medicin.
I 2015 var der dimensioneret med 252.
Det er samtidig regeringens klare ambition, at
satsningen på almen praksis fortsættes i den
kommende dimensioneringsplan, som vil dække
perioden 2021-2025.
På den måde investeres der markant i – og i logisk
forlængelse af, at der samlet set de kommende år
er en fortsat og kraftig stigning i antal af færdigud-
dannede på lægestudiet – at der nu og på sigt er
nok almen medicinere.
2. Flere introduktionsstillinger i almen medicin
Som en konsekvens af de flere hoveduddannel-
sesforløb i almen medicin vil det også være muligt
at opslå flere introduktionsstillinger. Det af rege-
ringen besluttede løft på i alt 160 hoveddannel-
sesforløb i 2019 og 2020 betyder, at der i samme
periode kan opslås op til 320 ekstra introduktions-
stillinger i almen medicin. Det giver mulighed for
flere hænder, som allerede på den korte bane kan
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0005.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
5
komme ud i almen praksis og bidrage til tryghed
og bedre lægedækning.
Regeringen ønsker også at se fordomsfrit på,
hvilke tiltag der derudover kan tages for her og
nu at sikre flere læger i almen praksis – særligt i de
lægedækningstruede områder af landet. I dag er
der mulighed for at få en ansættelse på sygehuset,
inden man går i gang med sin hoveduddannelse.
De samme muligheder findes ikke i almen praksis.
Regeringen vil derfor gå i dialog med bl.a. regi-
onerne, Praktiserende Lægers Organisation og
Yngre Læger om at nytænke stillingskategorierne
på lægeområdet, så der skabes mulighed for nye
ansættelsesformer i almen praksis. Det skal være
med til allerede på den korte bane at sikre flere
læger i almen praksis.
3. Mere fleksible rammer for tutorlæger
Med den gældende overenskomst kan praktise-
rende læger kun have én uddannelseslæge (KBU-
læge) tilknyttet ad gangen. I regeringen ønsker vi
at gøre det muligt for de tutorlæger, der ønsker det,
at have tilknyttet mere end en KBU-læge. Dette for-
udsætter, at der indgås en aftale med Praktiserende
Lægers Organisation i regi af overenskomsten for
almen praksis om vilkårene for denne ordning.
4. Midler til moderne læge- og sundhedshuse
Med udmøntningen i 2018 af de første 200 mio.
kr. til læge- og sundhedshuse er de fysiske rammer
også styrket. I regeringen vil vi med sundheds-
reformen følge op på styrkelsen af de fysiske
rammer med udmøntningen af 200 mio. kr. mere
i 2019. Ved tildelingen af midler fra puljen vil der
bl.a. være særlig fokus på at sikre bedre fysiske
rammer til uddannelseslæger, herunder eget kon-
sultationsværelse.
Herudover vil regeringen styrke de fysiske rammer
for sundhedshusene med en nærhedsfond, som
bl.a. indeholder midler til udbygning af faciliteter
samt et særligt fokus på udfordringerne i hoved-
stadsområdet, nærmere bestemt Københavns og
Frederiksberg Kommuner.
5. Partnerskaber om at gøre det attraktivt at søge
ud i almen praksis
For at sikre endnu flere læger i praksis på den korte
bane vil vi i regeringen indbyde de lægelige orga-
nisationer og regionerne til et partnerskab om at
gøre det mere attraktivt for den forholdsvis store
gruppe af almen medicinere, som arbejder på syge-
huse i dag, at søge ud i almen praksis. Det kan ske
ved at indgå et kompagniskab eller ved en fuldtids-
eller deltidsansættelse i almen praksis (hvor f.eks.
den øvrige tid fortsat er sygehusbaseret, i forskning
eller andet).
Regeringen vil også indgå en dialog med syge-
husejerne med henblik på en fælles ambition
om at være mere restriktive med ansættelser af
speciallæger i almen medicin (og i stedet basere
sig på andre relevante specialer) på sygehusene
de kommende år.
6. Målrettet rekrutteringsindsats i forhold til læger
Regeringen vil med særlige rekrutteringstiltag
række ud til de læger, der arbejder uden for faget,
eller som er flyttet til udlandet og kunne have inte-
resse i at genoptage deres virke her i landet.
7. Initiativer der skal understøtte, at læger slår sig
ned i lægedækningstruede områder
Som led i at sikre bedre lægedækning i Danmark
ønsker vi i regeringen at sætte særligt fokus på de
områder, som har ubesatte ydernumre og svære
rekrutteringsudfordringer ift. praktiserende læger.
Allerede ifm. Lægedækningsudvalgets rapport fra
2017 meldte regeringen klart ud, at man ønskede
at indføre differentieret basishonorar for at under-
støtte bedre lægedækning i hele landet.
Regeringen vil også se på andre muligheder for at
rekruttere læger i de dele af landet, hvor der i dag
er særlig mangel på læger. Her vil regeringen bl.a.
lade sig inspirere af de tiltag og konkrete løsnings-
forslag, som er blevet anvendt i forbindelse med
udflytningen af statslige arbejdspladser. Rege-
ringen vil derfor indkalde de relevante parter til
trepartsdrøftelser om konkrete løsninger. Herun-
der vil regeringen gå i dialog med regionerne om
eksempelvis mulighederne for orlov fra sygehuset.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0006.png
6
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Sådan kan et sundhedshus se ud
Sundhedshusene samler flere faggrupper og en række
behandlingstilbud under samme tag. De kan også være uden
praktiserende læger.
Flere sundhedshuse
Regeringen ønsker at øge antallet af
sundhedshuse. De skal være med til
at flytte behandlinger fra sygehuse-
ne ud i lokalmiljøerne – tættere på
borgerne. Sundhedshusets opgave-
sammensætning afhænger af, hvilke
kompetencer der er til stede.
Sundhedshus
Praktiserende læger
De praktiserende
læger får mere tid
til kerneopgaverne
De praktiserende læger
undersøger og behandler
langt de fleste patienter
og har også ansvaret for
at sende patienten videre
i sundhedssystemet, når
der er behov for det.
Mere tværfagligt
samarbejde og opgave-
glidning i moderne
sundhedshuse vil aflaste
lægerne, så de får bedre
tid til deres kerneopgaver.
Svar på komplicerede
spørgsmål
Lægen står til rådighed for
sygeplejerskerne
Social- og sundhedsassistenter
Sygeplejersker
EKG
Patienterne får
samlet behandlingen
For ekempel kan en
hjertepatient både
konsultere egen læge,
få taget blodprøver,
gå til simple kontroller,
få justeret medicin,
gå til genoptræning m.v.
under samme tag.
Kontrol af
lungefunktion
Blodprøver
Tjek af
hjerterytme
Fysioterapeuter
Genoptræning og forebyggelse
Andre faggrupper:
• Rygestopinstruktører:
Professionel hjælp fra en rygestopinstruktør samt individuelt forløb.
Diætister:
Rådgivning om diætbehandling af overvægt og uplanlagt vægttab.
Sundhedsrådgivere (f.eks. sygeplejersker):
Varetager f.eks. forebyggende samtaler om alkohol til borgere
med et skadeligt alkoholforbrug og tilbud om sygdomsmestring.
Sundhedsplejersker:
Sundhedsfremme og forebyggelse til børn, unge og deres familier.
Kiropraktorer:
Diagnosticering, forebyggelse og kiropraktisk behandling af ryg, bækken, arme eller ben.
Psykologer:
Kan indgå i udredning og behandling af mennesker med psykiske lidelser samt behandling
af stress og deltagelse i forebyggelse af mistrivsel.
Socialrådgivere:
Bidrager, hvor der er behov for en tæt koordination mellem sundhedsområdet,
socialområdet, det sociale område og beskæftigelsesindsatsen.
Jordemødre:
Varetager jordemoderkonsultationer under graviditet og efter fødsel samt andre opgaver
som f.eks. rådgivning om seksuel sundhed.
Bioanalytikere:
Kan tage blodprøver og forklare resultater af laboratorieundersøgelser.
Social- og sundhedsassistenter:
Kan udføre opgaver på delegation (medhjælp) af en læge og herigennem
understøtte den lægefaglige og sygeplejefaglige opgaveløsning.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0007.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
7
Rekruttering af
sygeplejersker
Sygeplejersker er nøglemedarbejdere i alle dele af det danske sundhedsvæsen - på
sygehusene, i almen praksis, i de kommunale sundhedsordninger mv. Vi mener i rege-
ringen derfor, at det er helt afgørende, at der til stadighed er fokus på, at der uddannes
nok sygeplejersker. Samtidig skal uddannelsen være tidssvarende, så de kommende
sygeplejersker er rustret til at møde morgendagens udfordringer i sundhedsvæsnet.
I alt afsætter regeringen derfor 40 mio. kr. i 2019 til initiativer på området.
Optaget på sygeplejerskeuddannelsen er i de seneste år steget på baggrund af
regionernes og kommunernes tilkendegivelser af behovet. I perioden 2011-2014 blev
der optaget 13.232, mens der i perioden 2015-2018 blev optaget 14.542. Det vil sige,
at der i perioden 2015-2018 er optaget 1.310 flere på sygeplejerskeuddannelsen end
i perioden 2011-2014.
8. Øget dimensionering på sygeplejerskeud-
dannelsen
Dimensioneringen af sygeplejerskeuddannelsen
er udvidet med 514 pladser i de seneste år fra 3.330
pladser i 2014 til 3.844 pladser i 2018, og optaget er
i perioden 2015-2018 steget med i alt 1.310 pladser
i forhold til perioden 2011-2014.
Med finanslovaftalen for 2019 slog regeringen fast,
at vi ønsker at øge optaget på sygeplejerskeuddan-
nelsen, så den fremtidige efterspørgsel kan efter-
leves. Regeringen vil gå i dialog med de relevante
uddannelsesinstitutioner, KL og Danske Regioner
om at øge optaget, herunder for at tilvejebringe det
nødvendige antal praktikpladser. Afsættet for rege-
ringens dialog med parterne vil være en ambition
om at øge dimensioneringen af sygeplejerskeud-
dannelsen med minimum 150 pladser årligt frem
til 2022. Det svarer til, at der i perioden 2019-2022
vil kunne optages omkring 2.000 flere sygeplejer-
sker end i perioden 2015-2018.
9. Flere sygeplejersker på fuld tid
Regeringen vil arbejde for, at flere sygeplejersker
får mulighed for at øge deres ugentlige arbejds-
tid. Der er ca. 53.500 ansatte sygeplejersker i det
kommunale og regionale sundhedsvæsen i 2018
(januar). Heraf arbejder ca. 28.900 på deltid. I gen-
nemsnit har de deltidsansatte en arbejdsuge på
29,2 timer (ekskl. overarbejde). Det giver en samlet
fuldtidsbeskæftigelse på 47.400.
Hvis 17 pct. af samtlige deltidsansatte sygeplejer-
sker går op på fuld tid, eller hvis alle deltidsansatte
sygeplejersker arbejder 1,3 time mere om ugen,
svarer det til at ansætte 1000 flere sygeplejersker,
jf. tabel 1
på side 8.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0008.png
8
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Regeringen vil gå i dialog med arbejdsmarkedets
parter om, hvordan det bedst muligt kan under-
støttes, at flere sygeplejersker går fra deltid til
fuldtid sammen med konkrete tiltag for et sundt
arbejdsmiljø for sygeplejerskerne.
10. Storskalaforsøg om arbejdstilrettelæggelse mv.
Som et led i arbejdet med at motivere flere sygeple-
jersker til at gå på fuldtid foreslår vi i regeringen,
at der iværksættes et storskalaforsøg, hvor forskel-
lige modeller for arbejdstilrettelæggelse mv., der
kan motivere sygeplejersker til at gå på fuldtid,
afprøves. Regeringen vil indlede dialog med Dansk
Sygeplejeråd, KL og Danske Regioner om designet
og etableringen af forsøget.
11. Partnerskaber om at gøre det attraktivt at søge
ind i sygeplejefaget
Vi har brug for, at flere unge mennesker får øjnene
op for sygeplejefagets kvaliteter og mulighederne
for at få et meningsfuldt arbejdsliv som sygeplejer-
ske. I forlængelse af det foreslåede storskalaforsøg,
som er beskrevet ovenfor, vil vi i regeringen derfor
indgå et partnerskab med Dansk Sygeplejeråd, KL
og Danske Regioner om at gøre det mere attraktivt
for unge mennesker at søge ind i sygeplejefaget.
12. Sygeplejersker skal kunne varetage flere
opgaver selvstændigt
Læger har - med få undtagelser - monopol på bl.a.
at foretage blodprøver, sy sår og foretage vacci-
nationer. Sygeplejersker, der udfører sådanne
opgaver, gør det derfor i dag som medhjælp for en
læge - uanset deres erfaring. Det kan føre til flaske-
halsproblemer og unødig brug af lægeressourcer
ved mindre omfattende undersøgelser, som syge-
plejersker har relevante kompetencer til at udføre
på egen hånd – og som dermed fuldt ud tilgodeser
patientsikkerheden.
Vi vil åbne op for, at sygeplejersker – på nærmere
afgrænsede områder – selvstændigt kan løse opga-
ver, som de i dag udfører på delegation fra en læge.
Det vil skabe bedre ressourceudnyttelse og en øget
fleksibilitet i sundhedsvæsenet, hvor sygeplejer-
sker ikke behøver kontakte lægerne, før de foreta-
ger relativt ukomplicerede behandlingstiltag.
13. Initiativer, der skal få sygeplejersker, der
arbejder uden for faget, til at genoptage arbejdet
som sygeplejerske
I regeringen ønsker vi at række ud til de sygeplejer-
sker, der arbejder uden for faget, eller som er flyttet
til udlandet og kunne have interesse i at genoptage
deres virke som sygeplejerske her i landet. I samar-
bejde med regioner og kommuner vil vi iværksætte
en målrettet og systematisk rekrutteringsindsats,
f.eks. gennem strategiske partnerskaber, jobmesser
eller rekrutteringskampagner mv. Vi vil samtidig
drøfte med Dansk Sygeplejeråd, om der med fordel
kan indrykkes annoncer i aviser i vores nabolande
med det formål at tiltrække sygeplejersker, som er
fraflyttet Danmark.
14. Flere sundhedsplejersker ved udnyttelse af
eksisterende pladser
Med finanslovsaftalen for 2019, som regeringen
indgik sammen med Dansk Folkeparti, har vi
målrettet fokus på de første 1.000 dage for børn
i sårbare familier med en række nye initiativer.
Det er bl.a. i den forbindelse vigtigt, at der er et
tilstrækkeligt antal sundhedsplejersker i landets
kommuner til at tage hånd om både de nye og de
eksisterende opgaver, der er i sundhedsplejen.
Tabel 1
Scenarier for antal ekstra sygeplejersker
Grunddata
Beskæftigede
Kommuner
13.900
39.600
Heraf på deltid
8.600
20.300
Fuldtids-
beskæftigede
12.100
35.300
Scenarier for antal ekstra sygeplejersker
Scenarie 1
1.800
4.300
Scenarie 2
900
2.150
Scenarie 3
300
717
Regioner
I alt
53.500
28.900
47.400
6.100
3.050
1.017
Der er denne tabel opstillet tre scenarier for ændring af deltidsgraden blandt sygeplejerskerne: Scenarie 1: Samtlige deltidsansatte løftes til
fuldtidsansættelse. Scenarie 2: Halvdelen af deltidsansatte løftes til fuldtid eller alternativt, at samtlige på deltid løftes op med halvdelen af
den nedsatte tid der følger af deltidsansættelsen, svarende til 3,9 time for hver deltidsansættelse. Scenarie 3: Knap 17 pct. af samtlige
deltidsansatte løftes til fuld tid eller alternativt at samtlige på deltid løftes med 1,3 time.
Kilde: Kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sundhedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner, KRL,
samt egne beregninger.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0009.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
9
Der har gennem de seneste år været optaget ca. 100
sundhedsplejersker årligt på uddannelsen, men
det er i dialog med KL lykkedes at få besat hele 120
uddannelsespladser i 2019. Regeringen vil sikre
fortsat dialog med KL om udnyttelse af de eksiste-
rende uddannelsespladser, så der også i fremtiden
vil være et tilstrækkeligt antal sundhedsplejersker.
15. Flere pladser på uddannelsen til sundheds-
plejerske
Regeringen har, som nævnt ovenfor, lanceret
1.000-dages program – en bedre start på livet,
hvor
der er afsat 1 mia. kr. til et løft af de første og vigtige
år i børn fra sårbare familiers liv. Der er bl.a. afsat
45 mio. kr. til at styrke sundhedsplejens indsatser
i hjemmet hos sårbare og udsatte familier.
På den baggrund – og på baggrund af forventnin-
gen til en kraftig øgning af fødselstallet – vil vi i
regeringen gå i dialog med KL om at øge antallet af
uddannelsespladser med op til 30 pladser årligt og
dermed være indstillet på at stille mindst ca. 150
uddannelsespladser til rådighed årligt.
16. Specialuddannelsen til psykiatrisk sygepleje
skal leve op til fremtidens krav
For at understøtte, at personalet er klædt på til at
varetage opgaverne bedst muligt og gøre det mere
attraktivt at arbejde i psykiatrien, vil vi i regerin-
gen sikre, at specialuddannelsen i psykiatrisk syge-
pleje lever op til fremtidens krav om specialisering.
Der nedsættes derfor en arbejdsgruppe i regi af
Sundhedsstyrelsen med inddragelse af relevante
parter. Arbejdsgruppen skal komme med anbefa-
linger til specialuddannelsen i psykiatrisk syge-
plejes fremtidige indhold.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0010.png
10
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Rekruttering af social-
og sundhedsassistenter
og -hjælpere
Social- og sundhedsassistenter og -hjælpere er centrale medarbejderne, og det er
afgørende, at der i fremtiden er tilstrækkeligt med hænder i plejen og omsorgen
for ældre og syge. Social- og sundhedspersonalet får med den nye sundhedsreform
endnu bedre muligheder for at bruge og udvikle deres faglige kompetencer og for at
samarbejde i et mere sammenhængende sundhedsvæsen. Samtidig er der allerede
i forbindelse med den seneste finanslovsaftale afsat midler til en række af initiativer,
som skal understøtte rekrutteringen.
17. Styrket praktikvejledning og flere praktik-
pladser for SOSU
Men finanslovsaftalen for 2019, som regeringen
indgik sammen med Dansk Folkeparti, er der
afsat midler til en styrket praktikvejledning på
social- og sundhedsuddannelserne og i kommu-
nerne. Regeringen og Dansk Folkeparti blev med
aftalen også enige om, at det er afgørende for at
løse rekrutteringsudfordringerne på sundheds- og
ældreområdet, at regeringen, KL, Danske Regioner
og FOA indgår en ambitiøs aftale om dimensio-
nering af praktikpladser på social- og sundheds-
uddannelserne. Desuden skal der bl.a. udvikles
en temadag til praktikvejledere i kommuner og
regioner samt oplysningsmateriale til det praktik-
pladsopsøgende arbejde.
18. Stigning i optag af social- og sundhedsassistenter
Det er regeringens ambition, at dimensioneringen
af praktikpladser til social- og sundhedsuddan-
nelserne får et væsentligt løft i de kommende år.
Dimensioneringen af praktikpladser til social- og
sundhedsassistenter skal derfor i den kommende
dimensioneringsaftale øges.
19. Social- og sundhedsassistenter skal varetage
flere opgaver
Regeringen vil i dialog med FOA og øvrige inte-
ressenter se på, om social- og sundhedsassistenter
med relevante kompetencer på nærmere afgræn-
sede områder skal kunne varetage flere opgaver.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0011.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
11
20. Bedre geografisk dækning ift. social- og sund-
hedsuddannelserne
Kommende elever på social- og sundhedsuddan-
nelserne kan opleve det som en barriere, hvis der er
for langt til den nærmeste social- og sundhedsskole.
Derfor er der på finanslovsaftalen for 2019, som
regeringen indgik sammen med Dansk Folkeparti,
afsat midler til etableringstilskud til nye satellitaf-
delinger med henblik på en bedre geografisk dæk-
ning af social- og sundhedsuddannelser i områder,
hvor dækningen i dag er mangelfuld på grund af
afstandsforholdene.
21. Styrket fastholdelse i faget og nye videreud-
dannelser for SOSU
Der er på finansloven for 2019, som regeringen
indgik sammen med Dansk Folkeparti, afsat midler
til en kampagneindsats for at forbedre områdets
image med henblik på at styrke attraktiviteten og
fastholdelsen i faget. Der er også afsat midler til en
oplysningskampagne målrettet alle kommuner
med fokus på kommunernes muligheder for at
forbedre rekrutteringssituationen i lyset af nye
tiltag og allerede eksisterende muligheder. Endelig
er der afsat midler til to nye videreuddannelser for
social- og sundhedsassistenter inden for psykiatri
og demens.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0012.png
12
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Specialpsykologers
kompetencer
kommer bedre i spil
Specialpsykologerne styrker og understøtter opga-
veløsningen i psykiatrien. De er en vigtig faggruppe
i forhold til, at der bliver behandlet endnu flere
patienter i psykiatrien med en høj faglighed, hvor
patienternes komplekse og forskellige behov bliver
tilgodeset. Der er et potentiale for, at specialpsyko-
logernes kompetencer bliver udnyttet endnu bedre.
22. Mere klarhed om og bedre udnyttelse af
specialpsykologernes kompetencer
I regeringen ønsker vi at skabe mere klarhed om
specialpsykologernes kompetencer, sådan at kom-
petencerne udnyttes bedre. Derfor er der som led i
satspuljeaftalen for 2019-2022 igangsat et arbejde
i Sundhedsstyrelsen, hvor der udarbejdes en fælles
vejledning for specialpsykologernes anvendelse
i psykiatrien, og hvor det undersøges, hvordan
specialpsykologer mest hensigtsmæssigt kan få
mulighed for at være behandlingsansvarlige på
psykiatriske sengeafdelinger.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0013.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
13
6-årsfristen for
den lægelige
videreuddannelse
Der er i dag en 6-årsfrist i den lægelige videreud-
dannelse, som indebærer, at der i udgangspunktet
ikke må gå mere end 6 år fra en læge har første dag
i den kliniske basisuddannelse (KBU) til hovedud-
dannelsen i et givent speciale påbegyndes. Det kan
betyde, at læger, som falder for fristen, kan blive
nødsaget til at flytte til udlandet for at opnå spe-
ciallægeuddannelse eller arbejde som læge uden
speciallægeanerkendelse.
23. Afskaffelse af 6-årsfristen i den lægelige videre-
uddannelse
I regeringen vil vi sikre, at antallet af speciallæger
ikke mindskes. For at give bedre mulighed for, at
alle læger kan blive speciallæger, afskaffer vi derfor
6-årsfristen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0014.png
14
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
Fokus på ledelse
Motiverede og velkvalificerede medarbejdere er afgørende for et godt og velfungerende
sundhedsvæsen. Her spiller god ledelse en helt central rolle. Vi ser i dag et stigende pres
på blandt andet læger og sygeplejersker, der skal løbe hurtigere for at løse deres opgaver.
Det er derfor vigtigere end nogen sinde med kompetent ledelse, der sætter retning, så vi
får bragt medarbejdernes kompetencer og viden i spil på bedst mulig vis.
24. Ledelses- og kompetencereform
Som led i Sammenhængsreformen har vi i regerin-
gen lanceret en Ledelses- og kompetencereform,
der blandt andet skal udvikle og styrke ledelse
på sundhedsområdet for at sikre, at vores sund-
hedsvæsen er rustet til fremtiden. Ledelses- og
kompetencereformen består af 22 initiativer og
27 opfordringer, der gennem bedre ledelse skal
fremme rekruttering og arbejdsglæde hos bl.a.
personalet i sundhedsvæsnet. Med bedre ledelse
og mere arbejdsglæde vil personalet i højere grad
have tid og overskud til at udføre deres opgaver
og derved sikre et fortsat stærkt sundhedsvæsen.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0015.png
FLERE HÆNDER OG STØRRE ARBEJDSGLÆDE
15
Tid til kerneopgaven
Nogle ansatte i sundhedsvæsnet oplever, at de
bliver mødt af overflødige regler og registrerings-
krav, der tager tiden væk fra kerneopgaven. Syge-
plejersken, den praktiserende læge og andre vig-
tige frontmedarbejdere i kernevelfærden skal have
mere tid til at udfolde deres faglige kompetencer.
25. Afbureaukratiseringsreform
Med en række initiativer i Afbureaukratiseringsre-
formen, som er en del af Sammenhængsreformen,
vil vi i regeringen sikre et bedre sundhedsvæsen
med tid til mere lokal velfærd. Vi vil derfor blandt
andet se på muligheder for at aflaste praktise-
rende læger, der i dag bruger meget tid på admini-
strative opgaver som f.eks. at udfylde attester for
forskellige myndigheder. Vi ønsker også at moder-
nisere og afbureaukratisere journalføringsreg-
lerne for dermed at kunne flytte timer og arbejds-
kraft fra computeren hen til patientkontakt uden
at gå på kompromis med patientsikkerheden.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 197: Ppublikation fra sundhedsministeren "Flere hænder og større arbejdsglæde"
2005341_0016.png
2018/19:13
Januar 2019
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf.: +45 7226 9000
E-mail: [email protected]
ISBN digital: 978-87-93823-03-7
ISBN tryk: 978-87-93823-02-0
Design: e-Types
Tryk: Rosendahls
Publikationen kan hentes på
www.sum.dk