Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2004505_0001.png
Til sundhedsminister Ellen Trane Nørby
Fra Furesø Kommunes Byråd
Kære sundhedsminister
I Furesø Kommune har vi i lighed med en række andre kommuner oplevet, at
vores udgifter til den kommunale medfinansiering (KMF) er steget langt mere
end forudsat i 2018. Udgiftsstigningen er uventet og uforklarlig, navnlig fordi
kommunen tilsyneladende kun har haft en meget begrænset stigning i antallet af
sundhedsydelser (aktiviteten).
Udgifterne til KMF er for Furesø Kommune steget med 29 mio. kr. fra 2017 til
2018, svarende til en stigning på 21 procent. Sundhedsdatastyrelsen skønnede i
sommeren 2017, at Furesø Kommunes udgifter til KMF i 2018 ville blive på
157 mio. kr. Udgifterne i 2018 bliver i stedet på 166 mio. kr., hvilket er en stig-
ning på 9 mio. kr., svarende til 6 procent.
Furesø Kommune bliver således påført en udgiftsstigning, som ligger langt ud
over, hvad der var forventet, og hvad vi er blevet kompenseret for
og som vi
ikke har mulighed for at klarlægge årsagerne til.
Denne manglende gennemskuelighed er uacceptabel af flere grunde:
Vi har ikke mulighed for at budgettere på et rimeligt sikkert grundlag
Vi har ikke mulighed for at vurdere, om grundlaget for udgiftsudviklingen
og kompensationen herfor er korrekt
Vi har ikke mulighed for at iværksætte målrettede forebyggende tiltag, når
det er uklart, hvad der driver udgifterne i vejret.
Den store stigning i sundhedsudgifterne nødvendiggør nedskæringer andre
steder i budgettet, som i forvejen er hårdt presset af den demografiske ud-
vikling.
Dato:
14-01-2019
Sags nr.:
18/12241
Dok.nr.:
1359/19
Furesø Kommune
Derfor har vi brug for din og ministeriets hjælp til at få afdækket årsagerne til,
at den opkrævede betaling afviger så meget fra de forudsatte udgifter. Vi vil
derfor bede dig om at fremsende beregninger af:
1. Hvor stor en del af stigningen fra 2017 til 2018 i Furesø Kommunes udgif-
ter til KMF skyldes de nye aldersdifferentierede takster?
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 194: Henvendelse af 21/1-19 fra borgmester Ole Bondo Christensen, Furesø Kommune om udgifter til den kommunale medfinansiering (KMF)
2004505_0002.png
2. Hvor stor en del af stigningen skyldes, at der ikke længere skelnes mellem
ambulante og stationære patienter i DRG-taksterne?
3. I hvilken udstrækning kan andre faktorer forklare udgiftsstigningen?
4. Hvad ville det forudsatte udgiftsniveau til KMF i 2018 have været for Fure-
sø Kommune og for Region Hovedstadens kommuner, såfremt der ikke var
taget udgangspunkt i et år med usædvanlig lav registreret aktivitet, men
f.eks. i 2015?
Det sidste spørgsmål har baggrund i dit svar til Folketingets Sundheds- og Æl-
dreudvalg af 7. december 2018 (på spørgsmål nr. 60). Heraf fremgår, at pro-
blemerne med sundhedsplatformen har ført til en lavere registreret aktivitet i
2016 og 2017 i Region Hovedstaden, og at dette har betydet et forudsat lavere
niveau til KMF i 2018 og 2019 for kommunerne i regionen.
Samtidig vil Furesø Kommunes Byråd anmode om, at Sundheds- og Ældremi-
nisteriet årligt offentliggør fremadrettede følsomhedsberegninger, som følge af
det nye system og konsekvenserne heraf, med henblik på at vurdere, om de nye
takster har introduceret en mere generel (utilsigtet) usikkerhed i den kommunale
budgetlægning.
Furesø Kommunes Byråd ser frem til et snarligt svar, da udgiftsudviklingen in-
debærer store udfordringer for kommunens økonomi. Det er kommunens vurde-
ring, at merudgifterne til KMF langt overstiger bagatelgrænsen. Derfor forven-
ter vi, at regeringen vil tage initiativ til, at Furesø og andre berørte kommuner
bliver kompenseret.
På vegne af alle i Furesø Kommunes Byråd
Ole Bondo Christensen (A), Borgmester
Kopi til:
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Side 2 af 2