Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1998473_0001.png
Ændring af den kommunale
medfinansiering
Sundheds- og Ældreministeriet
Social- og Indenrigsministeriet
Finansministeriet
Juni, 2016
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0002.png
Indhold
1.Indledning og sammenfatning ............................................................................................ 3
1.1 Indledning...................................................................................................................... 3
1.2 Sammenfatning ............................................................................................................. 4
1.3 Evalueringen af den kommunale medfinansiering (2015) ............................................ 5
2. Baggrund - den eksisterende kommunale medfinansiering .............................................. 8
3. En differentieret KMF ......................................................................................................... 9
3.1 Den eksisterende generelle ordning ............................................................................. 9
3.2 En differentieret KMF .................................................................................................. 10
3.2.1 Overordnede principper for en differentieret KMF ................................................ 10
3.2.2 En differentieret ordning
mulige modeller ......................................................... 10
3.2.3 En differentieret ordning ift. alder ......................................................................... 12
4. Fjernelse af ordningens uhensigtsmæssige incitamentsvirkning i regionerne ................ 20
5. Ny beregningsmetode for KMF ........................................................................................ 21
6. En ændret tilbagebetaling ................................................................................................ 23
7. Øget behov for centrale data ........................................................................................... 25
8. Implementering af ændringer .......................................................................................... 26
Bilag ...................................................................................................................................... 27
B.1. Regneeksempel vedr. udgifter og udgiftsbehov som følge af omlægning af KMF .... 27
B.2. ØA16........................................................................................................................... 29
B.3. De byrdemæssige konsekvenser for kommunerne.................................................... 30
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0003.png
1.Indledning
og sammenfatning
1.1 Indledning
I 2007 blev den kommunale medfinansiering (KMF) indført med det formål at
give kommunerne en yderligere tilskyndelse til en effektiv forebyggelses-,
trænings- og plejeindsats, herunder at styrke samarbejdet mellem regioner og
kommuner.
I en evaluering af ordningen gennemført i foråret 2015 konstateres det, at flere
kommuner finder incitamenterne ved ordningen beskedne, fordi
medfinansieringen inden for de enkelte behandlingsområder omfatter al
aktivitet med samme takst uden inddragelse af kommunernes mulighed for at
påvirke aktiviteten. Dertil peges der på, at den eksisterende ordning kan give
regionerne et økonomisk incitament til at fastholde uhensigtsmæssig aktivitet
på sygehusene. Dvs. ordningen kan skabe et regionalt incitament, der er
modsatrettet kommunernes incitament til at reducere uhensigtsmæssige
indlæggelser
sygehusaktivitet.
Med aftalen om regionernes økonomi for 2016 mellem regeringen og Danske
Regioner, og med den opfølgende aftale om kommunernes økonomi fra juli
2015 mellem regeringen og KL, blev det derfor aftalt, at en ændret
medfinansiering skal fjerne mulige incitamentsvirkninger i regionerne og at der
bør arbejdes med en yderligere kortlægning af fordele og ulemper ved mulige
modeller for at differentiere medfinansieringen.
I den opfølgende aftale om kommunernes økonomi fra juli 2015 mellem
regeringen og KL blev det derudover aftalt, at der skal ses på en justering af
den kommunale efterregulering med fokus på større sammenhæng mellem
afregning og eventuel tilbagebetaling. Yderligere, at mulighederne vurderes for
øget gennemsigtighed i afregning mellem de enkelte regioner og kommuner.
Som opfølgning på evalueringen og økonomiaftalerne er der gennemført et
arbejde, som ser på en række ændringer af KMF. Sigtet med denne rapport er
at skitsere og opstille disse ændringer, herunder konsekvenser.
Ændringerne skal ses i lyset af hensynene bag kommunalreformens elementer
på sundhedsområdet. De kommende års udfordringer med et øget
behandlingspres på sundhedsvæsenet (bl.a. som følge af flere ældre og flere
kroniske patienter) understreger vigtigheden af en effektiv og rettidig
forebyggelsesindsats, og hertil sammenhæng i behandlingen for de patienter,
der går på tværs af sektorer. Det stiller også krav til en målrettet
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0004.png
finansieringsstruktur mellem kommuner og regioner, der understøtter LEON-
princippet
1
og den rette adfærd.
1.2 Sammenfatning
Med sigte om, at KMF i endnu højere grad skal understøtte hensigten med
ordningen, er der set på følgende ændringer:
-
en differentieret KMF efter alder, så betalingen varierer afspejlende de
kommunale muligheder for forebyggelse, der hvor kommunerne i forvejen
har kontakt med borgerne.
-
en ændret beregning af KMF, så der kun sker kommunal betaling for ét
indlæggelsesforløb for en patient inden for samme region i stedet for pr.
udskrivning fra et sygehus. Med ændringen fjernes de merudgifter, som en
kommune afholder ved den eksisterende ordning, når en borger overflyttes
mellem hospitaler i samme region.
-
en justeret tilbagebetalingsmekanisme af merbetalt medfinansiering ud over
de regionale lofter, så kommunerne i regioner med merudgifter (større
sygehusforbrug i forhold til det forudsatte loft) i højere grad kompenseres i
forhold til deres udgifter.
-
en afkoblet KMF fra den marginale aktivitetsbestemte finansiering af
regionerne, så ordningen i praksis ikke længere kan påvirke den regionale
adfærd.
-
en øget gennemsigtighed og enkelthed i afregningen af den kommunale
medfinansiering - bl.a. kan informationsgraden i faktura og i
standardrapporter fra KØS styrkes.
Flere af ændringerne er blevet nævnt og anbefalet i KLs sundhedsudspil 2016
(Sammen om sundhed),
jf. boks 1.
1
LEON-princippet: L
aveste Effektive Omkostnings Niveau
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0005.png
Boks 1
KL anbefalinger
– ”Sa
e o
su dhed”
I KLs
se este su dhedsudspil ”Sa
e o su dhed” a befaler KL bla dt a det følge de æ dri ger s. 41 :
-
”At regeri ge justerer de ko
u ale edfi a sieri g”….”efterreguleri g af afreg et edfi a sieri g, der
ligger over det regionale loft, tilbageføres til kommunerne dér, hvor overskridelsen har fundet sted.
-
”At regeri ge differe tierer takster e for ko
afspejler ko
u er es påvirk i gs ulighed”.
u al
edfi a sieri g, så
edfi a sieri gen
i højere grad
-
”At regeri ge sikrer, at der ikke ka opkræves
kommunal medfinansiering, når patienter bliver overflyttet
elle afdeli ger eller sygehuse”.
-
”At regeri ge æ drer eka is e for fastsættelse af lofter e for regio er es i dtægt fra ko
u al
medfinansiering. Dels skal regionerne tidligere opnå deres finansiering fra medfinansiering fx ved at lofterne
ligger lavere end aktivitetspuljen. Dels skal fastsættelsen af regionernes lofter ikke (alene) defineres af
se este opgjorte aktivitets iveau.”
-
”At regeri ge sikrer, at ko
u er e får adga g til
relevante data og relevante koblingsmuligheder på
releva t iveau til brug for pla læg i g og opfølg i g af forebyggelsesi dsatse ”
1.3 Evalueringen af den kommunale medfinansiering (2015)
I evalueringen af den kommunale medfinansiering fra 2015 blev der
gennemført fire selvstændige analyser:
1.
Kvalitativ analyse af betydning og effekt af den kommunale medfinansiering
på sundhedsområdet i kommuner og regioner.
2.
Analyse af virkningerne for den kommunale og regionale økonomi af den
kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet.
3.
Kvantitativ afdækning af den kommunale medfinansierings foreløbige
resultater på den kommunale forebyggelsesindsats.
4.
Beskrivelse af incitamentsvirkninger i regionerne.
På baggrund af delanalyserne blev der foretaget en samlet evaluering af
ordningen, og fremlagt overvejelser/skitseret et katalog for mulige ændringer af
ordningen.
Resume af evalueringen
Evalueringen (kvalitative analyse, punkt 1) viser overordnet, at
medfinansieringen i det kommunale perspektiv lever op til det forudsatte i den
forstand, at medfinansieringen har bidraget til et styrket kommunalt fokus på
forebyggelses- og plejeopgaven. Selve størrelsen af medfinansieringen til
regionerne er en væsentlig faktor for det skærpede kommunale fokus. KMF
opleves endvidere af kommunerne som en adkomst og styrke i et samarbejde
med regionerne, der generelt ses med risiko for asymmetri.
Analysen afdækker også, at mange kommuner ikke oplever at de kan påvirke
alle dele af sygehusaktiviteten gennem forebyggelse, hvilket synes at betyde en
aftagende effekt af KMF som motiverende faktor i kommunerne. Det kan tale
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
for at genoverveje mulighederne for en differentieret (målrettet) KMF, som
senest blev overvejet i KMF-udvalget (2010).
Evalueringen viser også, at der er grundlag for fortsatte forbedringer af
ordningen. Det gælder ift. effekterne af forebyggelsesindsatsen, hvor der
fortsat er spredning mellem kommunerne, og det gælder ift. samarbejdet
mellem kommuner og regioner, der fungerer flere steder og er blevet væsentligt
bedre end i opstarten, men hvor der også udfordringer i forhold til at sikre et
tæt og forpligtende samarbejde.
Evalueringen (kvantitative kortlægning, punkt 3) viser, at på typiske indikatorer
for effekten af den patientrettede forebyggelse, genindlæggelser og
forebyggelige indlæggelser, er der sket en positiv udvikling siden 2007. Det kan
anvendes som indikator for en rettidig og effektiv kommunal forebyggelse, og
forskelle kan indikere potentialer for forbedringer. Genindlæggelser kan dog
også skyldes andre forhold, herunder indsatser i regionalt regi.
Set fra regionalt perspektiv viser evalueringen (kvalitative analyse, punkt 1)
indikation af en vis skepsis overfor den kommunale medfinansiering set fra det
regionale perspektiv. Regionerne ser således i stigende grad KMF som et
instrument, der ikke understøtter et godt samarbejde. Det synes at afspejle en
generel skepsis i forhold til effekten af den kommunale indsats på den
regionale hverdag, men kan også ses i sammenhæng med, at KMF især på to
konkrete områder har en selvstændig incitamentsvirkning ind i regionerne i
forhold til at levere aktivitet(Beskrivelse af incitamentsvirkninger i regionerne,
punkt 4). Det kan give risiko for at modvirke den ønskede bevægelse af
patienter
ud
af
sygehusene,
ligesom
problematikken
har
byrdefordelingsmæssige virkninger.
Herudover har evalueringen generelt afdækket forskelle i den kommunale
håndtering af KMF. Et element heri synes at være forståelsen af KMF,
herunder i hvilket omfang KMF ses som et supplerende økonomisk
incitament, der har visse fælles træk med fx overførselsudgifter (og dermed
ikke ses som fuldt styrbart med en-til-en sammenhæng mellem konkrete
kommunale indsatser og medfinansieringen). Evalueringen viser samtidig, at
der ikke fra regional side stilles noget samlet eller løbende analysegrundlag til
rådighed for den kommunale indsats.
Disse sidste konstateringer taler for, at det uanset evt. tilpasninger i selve
medfinansieringsordningen overvejes, i et samarbejde mellem Danske Regioner
og KL, at kommunikere gode fælles erfaringer for håndteringen og forståelsen
af den kommunale medfinansiering.
En fælles forståelse af, hvad KMF kan og ikke kan, hvilke dataanalyser der kan
understøtte en effektiv kommunal pleje, og hvordan og på hvilke emner
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
dialogen mellem regioner og kommuner tilrettelægges, vurderes i sig selv at
kunne medvirke til at mindske mulige udfordringer i et samarbejde, der er helt
centralt for at sikre sammenhængende og omkostningseffektive løsninger for
patienterne.
Evalueringen (kvantitative kortlægning, punkt 2) har ikke konstateret
væsentlige
byrdefordelingsmæssige
effekter
af
den
kommunale
medfinansiering. Det svarer til konklusionerne fra tidligere analyser. Der er dog
vist, at loftfastsættelsen i regionerne giver udslag i en øget
byrdefordelingsmæssig effekt i konkrete regioner og kommunerne i de
pågældende regioner.
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0008.png
2. Baggrund - den eksisterende kommunale
medfinansiering
Den
kommunale
medfinansiering
(KMF)
blev
indført
med
kommunalreformen i 2007. Hensigten med ordningen er at give kommunerne
et yderligere incitament til en effektiv forebyggelses-, træning- og plejeindsats,
herunder at styrke samarbejdet på tværs af kommunale fagområder samt at
styrke det forpligtende samarbejde mellem regioner og kommuner.
Medfinansieringen skal således ses i sammenhæng med de øvrige
udgiftskonsekvenser ift. borgernes sundhedstilstand f.eks. i forhold til
arbejdsmarkedet, det sociale system og plejesektoren.
Med ordningen medfinansierer kommunerne sundhedsaktiviteten i regionerne.
Frem til 2012 bestod medfinansieringen af et grundbidrag på ca. 7 mia. kr. i alt
(fast takst pr. borger uanset sundhedsforbrug) og et aktivitetsbestemt bidrag på
ca. 13 mia. kr. i alt.
I 2012 blev ordningen ændret. Grundbidraget blev omlagt, og indgik derefter
som en del af det aktivitetsafhængige bidrag. I forbindelse med ændringen blev
den generelle medfinansieringspct.sats og det maksimale loft pr. indlæggelse
hævet. Ordningen udgør herefter ca. 20 mia. kr.
Samtidig med omlægningen i 2012 blev der indført en øvre grænse(loft) over
den regionale indtægt fra kommunal medfinansiering, således at en regions
indtægter fra kommunerne ikke kunne overstige et fastsat loft. Aktivitet ud
over loftet fører således ikke til større regional indtægt fra kommunal
medfinansiering, men opsamles af staten og sendes (forudsat det er afledt af
øget produktivitet i regionerne) tilbage til kommunerne under ét. Hensigten
med loftet er at begrænse et muligt incitament til regional meraktivitet for at
sikre budgetoverholdelse i regionerne, som følge af den kommunale
medfinansiering.
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0009.png
3. En differentieret KMF
I evalueringen for den kommunale medfinansiering (KMF) fra 2015 blev det
konstateret, at flere kommuner peger på et beskedent økonomisk incitament til
forebyggelse som følge af KMF. Årsagen er, at bl.a. en stor del af
medfinansieringen er relateret til sygehusaktivitet, som kommunen oplever, er
vanskelig at påvirke. Det taler for at differentiere KMF, så incitamentet til
forebyggelse bliver stærkere, og så der skabes større sammenhæng mellem
kommunernes indsats og afregning af medfinansiering.
En differentiering har tidligere været overvejet i bl.a.
Udvalget om kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet
under Finansministeriet (2010),
Udvalget for bedre
incitamenter i sundhedsvæsenet
under Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
(2013), men er hidtil ikke blevet gennemført pga. bl.a. risikoen for regional
kassetænkning(regionerne ændrer adfærd med sigtet om at forbedre egen
økonomi på bekostning af kommunerne). En forudsætning for at differentiere
KMF er derfor, at denne risiko elimineres - hvilket alt andet lige kræver, at
ordningens uhensigtsmæssige incitamentsvirkning på regionerne fjernes,
jf.
kapitel 4.
Nedenfor argumenteres for implementeringen af en aldersdifferentieret KMF,
og forslag til ændring(model) opstilles.
3.1 Den eksisterende generelle ordning
Den eksisterende ordning er generel og er dermed ikke differentieret ift.
specifikke patientgrupper, diagnoser mv. Det er henset til bl.a. enkelthed, risiko
for regional kassetænkning samt risiko for nedprioritering af andre grupper.
Med ordningen anvendes en procentvis betaling for hver gang en borger har
modtaget en regionalt finansieret sundhedsydelse (inden for dækningsområdet).
Samtidig er der sat en grænse for medfinansieringens størrelse, et loft for den
maksimale betaling pr. indlæggelse. Den procentvise sats og det maksimale loft
er den samme for al behandling inden for samme behandlingsområde. Fx
udgør pct.-satsen 34 pct. af behandlingsudgiften opgjort ved DRG-taksten
med et maksimalt loft på 14.811 kr. pr. indlæggelse på hele det somatiske
område,
jf. tabel 3.1.
Mellem behandlingsområder er der forskel på pct.sats og maksimal lofter fx er
afregningstaksten 10 pct. af lægernes honorar(på grundydelser) på alm. praksis
området, mens taksten for speciallæger er 34 pct.
Ordningen gælder samtlige udskrivninger fra sygehusene (psykiatriske og
somatiske) som er finansieret af regionerne, samtlige ydelser under
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0010.png
sygesikringsområderne (dog alene grundydelser hos de almene praktiserende
læger). Endelig er der en relativ høj takst for genoptræning under indlæggelse,
som skal ses i lyset af, at den ambulante genoptræning er en kommunal opgave.
Tabel 3.1
De konkrete satser fordelt på område (takster og maksimale lofter)
Nuværende satser (16-pl)
Somatik
- stationær
- ambulant
- genoptræning under indlæggelse
Praksissektoren
- speciallæger
- almen læger
- fysioterapi, tandlæger, fodterapi, psykolog,
kiropraktor
Psykiatri
- stationær
- ambulant
34 pct. DRG, dog max 14.811 kr./indlæggelse
34 pct. DAGS, dog max 1.461 kr./besøg, max gråzone 14.811 kr.
70 pct. af genoptræningstakst
34 pct. af honorarer, max 1.461 kr./ydelse
10 pct. af honorarer på grundydelse
10 pct. af honorarer
60 pct. af sengedagstakst, max 8.568 kr./indlæggelse
30 pct. af besøgstakst, max 536 kr./besøg
3.2 En differentieret KMF
3.2.1 Overordnede principper for en differentieret KMF
Såfremt den generelle ordning skal målrettes grupper af borgere danner
følgende principper rammen for en differentiering:
Differentieringen skal være:
1.
2.
3.
4.
objektiv - bero på objektive kriterier/vurderinger
enkelt og gennemsigtig/gennemskuelig for kommunerne
stabil over tid
ikke administrativ tung
Ved en differentiering skal:
5. der ikke ændres på KMF-niveauet i omlægningsåret
6. både pct.satser og maksimal lofter ændres, så de to mekanismer som udgangspunkt følges
ad dvs. en stigning i procentsatsen medfører, at loftet også hæves
7. såvel den brede borgerrettede og patientrettede forebyggelse understøttes, hvorfor
medfinansieringsandelene ikke skal afvige markant fra gruppe til gruppe
8. balancen mellem de substituerbare behandlingsformer fastholdes
9. de byrdemæssige konsekvenser efter gennemslag i udligning skal være relativt begrænsede
3.2.2 En differentieret ordning
mulige modeller
I evalueringen af den kommunale medfinansiering (2015) beskrives forskellige
differentieringsmodeller af ordningen målrettet afgrænsede grupper af borgere.
Konkrete behandlinger/diagnoser
Af evalueringen fremgår det, at en differentieret tilgang kan baseres på
konkrete
behandlinger /diagnoser.
Med argumentet om, at nogle diagnoser kan forebygges i
kommunerne i højere grad, mens andre ikke entydigt kan forhindres hverken
på kort eller langt sigt.
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0011.png
På baggrund af principperne ovenfor vurderes det, at en differentieret tilgang
ift. konkrete behandlinger/diagnoser ikke umiddelbart er hensigtsmæssig.
Differentieringen vil blive en tilnærmelse på et overordnet niveau baseret på
subjektive vurderinger. Det vil både være tidskrævende, usikkert,
administrationstungt og vanskeligt at afgrænse og definere de behandlinger,
hvor kommunen reelt har/ikke har en påvirkningsmulighed. En udsondring af
behandlinger, hvor der ingen kommunal påvirkning er alt andet lige også
relativt begrænset. Et eksempel herpå er fødsler og kræftområdet,
jf. boks 3.2.
Yderligere vil en differentieret medfinansiering med fx forskellige
medfinansieringssatser for tæt-substituerbare diagnoser alt andet lige være
problematisk.
Boks 3.2
Fødsler og kræftområdet– kommunernes påvirkningsmulighed
Kommunerne skal ikke forebygge fødsler, men deres indsats har alligevel indflydelse på den konkrete belastning
af det regionale sundhedsvæsen. Forhold som fx høj forekomst af overvægt, rygning mv. blandt gravide kan
føre til flere og mere komplicerede og dermed mere udgiftskrævende fødsler.
Tilsvarende gælder på kræftområdet, hvor kommunerne ikke umiddelbart har en opgave i det konkrete tilfælde,
hvor en patient har behov for det regionalt specialiseret tilbud. Men livsstilsrelaterede forhold har også
betydning for, hvilken regional behandlingsindsats der er behov for, og dermed hvilket udgiftstræk, der er for
det enkelte behandlingsforløb. Kommunale fokus på livsstilrelaterede forhold har således et vist gennemslag på
det samlede regionale ressourcetræk, der er forbundet med kræftbehandlingsforløbet. Ligeledes har den
kommunale opfølgende rehabiliterende indsats stor betydning for den kræftramte,
jf. Evalueringen af den
kommunale medfinansiering (2015).
Ældre patienter
Det fremgår yderligere af evalueringen, at en differentieret tilgang kan baseres
ældre patienter (alder eller ældre medicinske patienter).
Med argumentet om, at
kommunerne særligt ift. de ældre borgere har en tæt og daglig kontakt via
plejeindsatsen, og at kommunerne derigennem har bedre muligheder for at
forebygge bl.a. unødige indlæggelser mv. ift. denne gruppe.
På baggrund af principperne ovenfor vurderes det, at en differentieret tilgang i
forhold til gruppen af ældre medicinske patienter og uhensigtsmæssige
indlæggelser ikke er mulig på nuværende tidspunkt. Forskelle og fremtidige
ændringer i organisationsstrukturen på sygehusene mv. gør en differentiering
relativ ustabil, ugennemsigtig og mindre fair. At knytte en finansiering op på
disse indlæggelser/patienter vil derfor alt andet lige være risikofyldt. Når rette
forudsætninger på sigt er tilstede kan det umiddelbart være hensigtsmæssigt, så
denne type patient/indlæggelse pålægges en selvstændig KMF-takst, hvilket
imidlertid må bero på en analyse på pågældende tidspunkt.
En aldersdifferentieret tilgang vurderes derimod at opfylde principperne dvs.
en model ift. alder vil være objektiv, gennemsigtig, stabil over tid og alt andet
lige ikke være for administrativ tung. Da de uhensigtsmæssige indlæggelser
11
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0012.png
stiger med alderen vil en aldersdifferentiering også slå igennem ift. disse
indlæggelser, og alt andet lige også i forhold til de ældre medicinske patienter.
3.2.3 En differentieret ordning ift. alder
Småbørn og ældre borgere trækker relativt mere på sundhedsvæsenet end
øvrige borgere og dertil har kommunerne i forvejen fokus på og kontakt med
denne gruppe,
jf. boks 3.3.
En differentieret KMF kunne derfor baseres på en
øget betaling for ældre og småbørn.
Boks 3.3
Ældre borgere og småbørn
Generelt trækker ældre borgere mere på sundhedsvæsenet end de yngre afledt af bl.a. mange indlæggelser og
ambulante besøg. Det er derved også denne gruppe, der trækker flest udgifter til KMF,
jf. figur 3.4.
Det
gennemsnitlige bidrag til KMF for en 40 årig var ca. 2.500 kr. i 2014, mens det for en 80årig var ca. 9.000 kr.,
jf.
figur 3.5.
Dertil ses det, at særligt små børn (0-2 år) også har hyppigt kontakt til sygehusvæsenet
2
.
Figur 3.4
Antal udskrivninger og ambulante besøg fordelt
efter alder, 2015
Antal pr.
indbyggere
Antal pr.
indbyggere
Figur 3.5
Kommunal medfinansiering for somatik og
sygesikring fordelt efter alder, 2014
KMF pr.
indbygger
KMF pr.
indbygger
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46
51
56
61
66
71
76
81
86
91
96
Ambulante besøg
Amn.: Eksl. ikke-taktsbærende besøg.
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
2,00
1,75
1,50
1,25
1,00
0,75
0,50
0,25
0,00
Udskrivning (venstre akse)
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95+
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Antal akutte genindlæggelser stiger også med alderen. I alderen 30-64 fører knap 6 pct. af indlæggelserne til en
genindlæggelse, mens det for en 85+årige er godt 11 pct. af indlæggelserne, som efterfølges af en
genindlæggelse,
jf. figur 3,6.
Småbørn (0-2 år) afviger dog fra tendensen
antal genindlæggelser for 0-2-årige
udgjorde 6 pct. af alle indlæggelser i 2014, heraf udgjorde antal genindlæggelser knap 8,2 pct. af
indlæggelserne for 1-årige børn.
2
Bemærk: 0-2 år er eksl. fødsler, da det følger moderen.
12
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0013.png
Figur 3.6
Andel akutte genindlæggelser
(genindlæggelsesfrekvens), fordelt efter alder,
2014
Pct.
Pct.
Figur 3.7
Antal forebyggelige indlæggelser blandt ældre (65+)
fordelt efter alder(65+), 2014
Antal pr.
1.000
ældre
Antal pr.
1.000
ældre
12
10
8
6
4
2
0
0-2
3-18
18-29 30-64 65-74 75-84 85 år+
12
10
8
6
4
2
0
160
140
120
100
80
60
40
20
0
65-74
75-84
85+
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
Kommunerne har i forvejen fokus på og en tæt kontakt med småbørn og ældre brogere, og har derved direkte
påvirkningsmulighed ift. adfærd og vilkår (fx via plejeindsatsen, sundhedsplejersken mv.). Fx havde
kommunerne kontakt til knap 5 ud 10 borgere på 80+år i 2014, og i 8 ud 10 akutte indlæggelser(borger på 80+
år) havde kommunen kontakt med borgeren,
jf. figur 3.8 og 3.9.
Figur 3.8
Andelen af borgere i kontakt med kommunen,
fordelt på 65+ og 80+, 2014
Pct.
Pct.
Figur 3.9
Andelen af akutte indlæggelser med kontakt til
kommunen, fordelt på 65+ og 80+, 2014
Pct.
Pct.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Borgere 65+ år
Kommunal kontakt
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
Borgere 80+ år
Ingen kommunal kontakt
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Borgere 65+ år
Kommunal kontakt
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen
Borgere 80+ år
Ingen kommunal kontakt
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Med sigtet om at målrette KMF ift. ældre og småbørn, har KL og staten set på
forskellige aldersdifferentieringer(modeller), hvor pct.sats og lofter varierer,
jf.
boks 3.10.
13
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0014.png
Boks 3.10
Forskellige differentieringsmodeller
I de opstillede modeller differentieres der i forhold til fire aldersgrupper hhv. 0-2 år, 3-64 år, 65-79 år og 80+ år.
I de forskellige modeller ses der på forskellige medfinansieringsprocenter og maksimale lofter.
Nedenfor er vist de opstillede differentieringsmodeller for sygehusbehandling. Fx fremgår det, at der i model 1
ses på: 41 pct. DRG for 0-2 år og 65-79 år, dog max 20.000 kr./regionsudskrivning, 26 pct. DRG for 3-64 år, dog
max 10.000 kr./ regionsudskrivning, og 56 pct. DRG for 80+ årige, dog max 25.000 kr./ regionsudskrivning.
Model 2
Model 3
20.000/10.000/20.000/25.000
41/26/41/56
42/25/42/50
34/30/34/50
Model 1
Model 5
Model 6
25.000/15.000/25.000/30.000
45/20/45/56
42/20/42/50
35/25/35/45
Model 4
Loft
Pct.
Der er udvalgt en konkret aldersdifferentiering, som opfylder principper
ovenfor (princip 5-9)
model 4,
jf. boks 3.10.
I denne model:
-
fastholdes den samlede volumen af KMF på de ca. 20 mia. kr. Dermed
ændres der ikke på ordningens størrelse og hermed gennemslag ift.
kommunernes incitament
(princip 5).
-
differentieres kun på tre niveauer: a. 0-2 år og 65-79 år (samme niveau), b.
3-64 år. og c. 80+ år,
jf. boks 3.11.
Dermed fastholdes et enkelt og
gennemsigtig model med høj grad af stabilitet over tid
(princip 2, 3, og 4).
-
øges både pct.sats og maksimal lofterne blandt små børn(0-2 år) og ældre
(65+ år), mens de sænkes modsvarende for gruppen 3-64 år
(princip 6), jf.
boks 3.11.
Pct.satserne og lofterne er som nævnt ovenfor ens for de 0-2 år
og 65-79 år (45 pct./25.000 loft), mens de for 80 +år er øget det yderligere
(56 pct./30.000 loft). Dermed målrettes ordningen der, hvor kommunerne
har de bedste muligheder for at påvirke trækket på det regionale
sundhedsvæsen, jf. ovenfor.
-
forskellene i medfinansieringsandelen mellem de forskellige aldersgrupper
er ikke for stor
(princip 7).
De tre niveauer ligger ikke langt fra hinanden,
hvorfor kommunerne fortsat vil have et incitament til en borgerrettede
forebyggelsesindsats samtidig med, at incitamentet styrkes ift. især de
ældste borgere.
-
balancen
mellem
behandlingsformer
fastholdes
(princip
8).
Sygehusbehandling og speciallægerne vil ligesom i dag få tildelt samme
differentieringsniveauer på grund af substitution,
jf. boks 3.11.
For almen
praksis og øvrige praksisydelser differentieres der på et lavere niveau
ligesom den nuværende ordning
kommunerne skal ikke forhindre
borgere i at gå til lægen, men den brede forebyggende indsats har også en
betydning her. Medfinansieringen på psykiatrisk behandling og
genoptræning under indlæggelse ændres ikke, idet taksterne i forvejen er
høje.
14
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0015.png
Boks 3.11
Nuværende og differentieret ordning
stationær, ambulant og speciallæge
Nuværende ordning
Differentieret ordning
Medfinansieringspct.: 34 pct.
Maks. loft: 14.811kr.
Pct.: 45
Loft:
25.000
0-2 år
Pct.: 20
Loft: 15.000
3-64 år
Pct.: 45
Loft:
25.000
65-79 år
Pct.: 56
Loft:
30.000
+80 år
Alder
Anm.: De praktiserende læger har samme model, men er på et lavere niveau. Den ambulante somatik er samme model, men lavere lofter.
Alder
Den specifikke udspecificering af maksimal lofter og pct.satser er gengivet i
tabel 3.12.
Tabel 3.12
De konkrete satser fordelt på område (takster og maksimale lofter)
Nuværende satser
Somatik
34 pct. DRG, dog max 14.811
kr./indlæggelse
45 pct. DRG, dog max ca. 25.000 kr./regionsudskr. for 0-2 år
20 pct. DRG, dog max ca. 15.000 kr./ regionsudskr. for 3-64 år
45 pct. DRG, dog max ca. 25.000 kr./ regionsudskr. for 65-79 år
56 pct. DRG, dog max ca. 30.000 kr./ regionsudskr. for +80 år
45 pct. DRG, dog max ca. 2.500 kr./besøg for 0-2 år
20 pct. DRG, dog max ca. 1.500 kr./ besøg for 3-64 år
45 pct. DRG, dog max ca. 2.500 kr./ besøg for 65-79 år
56 pct. DRG, dog max ca. 3.000 kr./ besøg for +80 år
Uændret
Nye satser
- stationær
- ambulant
34 pct. DAGS, dog max 1.461
kr./besøg, max gråzone 14.811
kr.
70 pct. af genoptræningstakst
- genoptræning under
indlæggelse
Praksissektoren
- speciallæger
34 pct. af honorarer, max 1.461
kr./ydelse
- almen læger
10 pct. af honorarer på
grundydelse
- fysioterapi, tandlæger,
fodterapi, psykolog,
10 pct. af honorarer
kiropraktor
Psykiatri
- stationær
- ambulant
60 pct. af sengedagstakst, max
8.568 kr./indlæggelse
30 pct. af besøgstakst
45 pct. DRG, dog max 2.500 kr./ydelse for 0-2 år
20 pct. DRG, dog max 1.500 kr./ydelse for 3-64 år
45 pct. DRG, dog max 2.500 kr./ydelse for 65-79 år
56 pct. DRG, dog max 3.000 kr./ydelse for +80 år
14 pct. af honorarer på grundydelse for 0-2 år
7 pct. af honorarer på grundydelse for 3-64 år
14 pct. af honorarer på grundydelse for 65-79 år
18 pct. af honorarer på grundydelse for +80 år
14 pct. af honorarer for 0-2 år
7 pct. af honorarer for 3-64 år
14 pct. af honorarer for 65-79 år
18 pct. af honorarer for +80 år
Uændret
Uændret
En aldersdifferentiering vil skabe større sammenhæng mellem kommunernes
afregning af KMF og påvirkningsmuligheder. Differentieringen vil isoleret set
alt andet lige give regionerne incitament til at prioritere behandlinger, hvor de
opnår størst afregning af KMF. Dette er midlertidigt håndteret ved, at
regionernes indtægtsloft for regionerne sænkes og fordelingen af lofterne
ændres, så en differentiering ikke vil påvirke regionernes adfærd,
jf. kapitel 4.
15
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0016.png
Effekten af den aldersdifferentierede model
Med ændringen vil den samlede KMF forblive konstant, mens fordelingen
mellem aldersgrupperne ændres. Fx vil kommunerne komme til at betale
gennemsnitlig ca. 15.000 kr. pr. 80-årig mod tidligere 9.000 kr. Modsat vil
kommunerne betale 1.800 kr. pr. 40-årig mod tidligere 2.500 kr.,
jf. figur 3.12.
Ændringerne har også betydelig effekt for de ældre medicinske patienter og for
antallet af genindlæggelser og forebyggelige indlæggelser mv. Gennemslaget ses
især for den ældre medicinske patient
jf. figur 3.13.
Med ændringer vil en kommune kunne spare:
17 pct. for hver genindlæggelse, der forebygges.
19 pct. for hver forebyggelige indlæggelse, der forebygges.
49 pct. for hver ældre medicinsk indlæggelse, der forebygges.
Figur 3.12
Nuværende og ændret ordning for somatik og
sygesikring fordelt ift. alder, 2014
KMF pr.
indbyggere
16000
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
0-2
3-64
65-79
Ændret KMF
80+
Ny
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
eksisterende
KMF nuværende
KMF
pr.
indbyggere
16000
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
Figur 3.13
Nuværende og ændret ordning fordelt ift.
medicinske, genindlæggelser, udvalgte forebyggelige
indlæggelser
Indeks
190
170
150
130
110
90
70
50
Indeks
190
170
150
130
110
90
70
50
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Økonomiske konsekvenser af en aldersdifferentieret KMF
Forslaget om en aldersdifferentieret KMF vil umiddelbart føre til højere
udgifter i kommuner med forholdsvis mange småbørn og ældre, og lavere
udgifter i kommuner med forholdsvis få småbørn og ældre.
Disse virkninger bliver i vidt omfang imødegået i udligningssystemet, fordi det
aldersbetingede udgiftsbehov tilpasses til den ændrede udgiftsbelastning i de
pågældende aldersgrupper,
jf. boks 3,14.
Derfor vil forslaget om
aldersdifferentieret medfinansiering alt andet lige have relativt begrænsede
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne efter gennemslag i
udligningssystemet.
16
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0017.png
Boks 3.14
Kommunernes udgiftsbehov
I udligningssystemet opgøres for hver kommune et udgiftsbehov. Det udgøres af en sammenvejning af et
aldersbetinget udgiftsbehov og et socioøkonomisk udgiftsbehov. Det aldersbetingede udgiftsbehov vægtes i
2016 med 67,75 pct. og det socioøkonomiske udgiftsbehov med 32,25 pct. Vægten på det socioøkonomiske
udgiftsbehov forhøjes årligt med 1/4 procentpoint, mens vægten på det aldersbetingede nedsættes tilsvarende.
Det aldersbetingende udgiftsbehov opgøres på den måde, at der for hver aldersgruppe beregnes et
enhedsbeløb, som afspejler de gennemsnitlige kommunale udgifter til en person i den pågældende
aldersgruppe. Befolkningen er i den forbindelse opdelt i 15 aldersgrupper. En kommunes samlede
aldersbetingede udgiftsbehov opgøres ud fra antallet af personer i hver aldersgruppe ganget med
enhedsbeløbet for den pågældende aldersgruppe. Enhedsbeløbene opdateres årligt ud fra det seneste kendte
budget samt en række fordelingsnøgler baseret på statistiske kilder.
I figur 3.15 og 3.16 nedenfor er illustreret, hvordan enhedsbeløbene i det aldersbetingede udgiftsbehov for
2016 vil være ændret ved en korrektion for ændringen i udgifterne til KMF. Som det fremgår, vil det indebære
betydelige stigninger i enhedsbeløbene for de tre aldersgrupper, der omfatter de ældre borgere, dvs.
aldersgrupperne 65-74 årige, 75-84 årige og de 85 årige og derover.
Figur 3.15
Enhedsbeløb i det aldersbetingede udgiftsbehov før
og efter ændring af KMF
Figur 3.16
Ændring af enhedsbeløb i det aldersbetingede
udgiftsbehov som følge af ændring af KMF
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet
Hvis det foreslåede aldersdifferentiering gennemføres med udgangspunkt i den
faktiske aktivitet i 2015 er der teknisk beregnet en gevinst for ca. 55
kommuner: den maksimale gevinst er 0,08 pct. af beskatningsgrundlaget. Der
er 4 kommuner med tab over 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget, det
maksimale tab er 0,14 pct. af beskatningsgrundlaget,
jf. tabel 3.17(se også tabel
B.3.1 i bilag 3 for det fulde billede for 2015)
Som det fremgår af tabel 3.17 har fx den kommune med størst
byrdefordelingsmæssigt tab efter udligning fået dækket ca. 50 pct. af
merudgifterne.
17
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0018.png
Tabel 3.17
Økonomiske konsekvenser for top ti kommunerne af en aldersdifferentieret KMF opdelt ift. ændring i
udligningssystemet og kommunal medfinansiering, 2015
Ændring i tilskud og udligning
Pct. af
beskatningsniveau
(-=gevinst)
-0,35
-0,04
-0,12
0,03
-0,06
-0,01
-0,05
-0,15
-0,28
-0,02
Kommunal merudgift (-) vedr. ændret
KMF
Pct. af
beskatningsniveau
(-=gevinst)
0,27
-0,01
0,07
-0,07
0,02
-0,03
0,02
0,11
0,25
-0,01
Samlet ændring af en differentieret
KMF
Pct. af
beskatningsniveau
(-=gevinst)
-0,08
-0,05
-0,05
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
Ærø
Randers
Tønder
Ishøj
Vejen
Horsens
Billund
Morsø
Samsø
Hillerød
Mio. kr.
(+=gevinst)
3,4
6,6
7,1
-1,0
4,2
0,8
2,5
4,7
1,8
2,6
Mio. kr.
(+=gevinst)
-2,6
1,5
-4,1
2,5
-1,6
4,6
-0,7
-3,5
-1,5
1,2
Mio. kr.
(+=gevinst)
0,8
8,1
3,0
1,5
2,5
5,4
1,7
1,2
0,2
3,8
Rødovre
3,7
-0,05
-5,5
0,08
-1,9
0,03
Roskilde
5,3
-0,03
-10,6
0,06
-5,3
0,03
Rudersdal
11,5
-0,06
-18,8
0,10
-7,3
0,04
Lyngby-Taarbæk
7,2
-0,05
-13,6
0,09
-6,4
0,04
Gentofte
6,2
-0,02
-17,2
0,07
-11,0
0,04
Glostrup
1,8
-0,04
-3,8
0,09
-2,0
0,04
Frederiksberg
-1,1
0,00
-12,3
0,05
-13,4
0,06
Dragør
3,0
-0,09
-5,5
0,16
-2,5
0,07
Tårnby
2,6
-0,03
-8,4
0,10
-5,8
0,07
Fanø
0,9
-0,12
-1,9
0,27
-1,0
0,14
Anm.: Til opgørelse af de byrdefordelingsmæssige virkninger er foretaget tekniske konsekvensberegninger. Beregningerne er foretaget ud for
a tagelser o ”alt a det lige” forhold, hvor ale e de foreslåede æ dri ger af ord i ge ge e føres ed udga gspu kt i den
faktiske aktivitet i
2015. Der er i beregningerne foretaget en korrektion for gennemslag i det aldersbetingede udgiftsbehov. Der er ikke foretaget vurderinger
og/eller antagelser om de adfærdsmæssige muligheder for påvirkning af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser.
Kilde: Sundhed- og Ældreministeriet
I 2015 er der beregnet en gevinst for en række kommuner i regionerne
Nordjylland, Midtjylland, Syddanmark, mens flere kommuner i Region
Hovedstaden, og nogle af de større bykommuner har et beregnet tab,
jf. tabel
3.18.
Tabel 3.18
Økonomiske konsekvenser for kommunerne af en aldersdifferentieret KMF, 2015, regionsfordelt
Beregnet ændring
(mio.kr.)
Beregnet ændring i pct. af
beskatningsgrundlag (-=gevinst)
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
6,9
31,2
17,4
-44,5
-11,0
0,0
-0,01
-0,01
-0,01
0,01
0,01
0,0
Anm.: Til opgørelse af de byrdefordelingsmæssige virkninger er foretaget tekniske konsekvensberegninger. Beregningerne er foretaget ud for
a tagelser o ”alt a det lige” forhold, hvor ale e de foreslåede æ dri ger af ord i ge ge e føres ed udga gspu kt i den
faktiske aktivitet i
2015. Der er i beregningerne foretaget en korrektion for gennemslag i det aldersbetingede udgiftsbehov. Der er ikke foretaget vurderinger
og/eller antagelser om de adfærdsmæssige muligheder for påvirkning af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser.
Kilde: Sundhed- og Ældreministeriet
Det bemærkes, at det aldersbetingede udgiftsbehov opdateres årligt.
Sammensætningen af demografien i den enkelte kommune vil således løbende
blive opfanget i opgørelsen. Det betyder, at f.eks. en tendens til en stigende
andel ældre i nogle kommuner også vil føre til et højere aldersbetinget
udgiftsbehov.
Der er generelt en tendens til en stigende ældreandel i befolkningen, men for
de kommuner, hvor ældreandelen stiger kraftigere end i andre kommuner, vil
18
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
det vise sig i et stigende aldersbetinget udgiftsbehov og dermed også et
stigende udligningstilskud. Disse kommuner bliver således via
udligningssystemet i vidt omfang kompenseret for, at alderssammensætningen i
kommunen udvikler sig anderledes end landsgennemsnittet, illustreret ved
beregningseksempel i bilag 1.
19
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0020.png
4. Fjernelse af ordningens uhensigtsmæssige
incitamentsvirkning i regionerne
I evaluering af den kommunale medfinansiering (2015) blev det konstateret, at
den eksisterende ordning kan give regionerne et selvstændigt økonomisk
incitament til at fastholde uhensigtsmæssig aktivitet på sygehusene. Mulige
justeringer af KMF for at løse problemet fremgår nedenfor.
Ændring af KMF, så de uhensigtsmæssige regionale incitamenter fjernes.
Det fremgår af evalueringen(2015), at der er elementer i den eksisterende
ordning, som har en økonomisk incitamentsvirkning på regionerne. Det
skyldes forskelle mellem KMF og den statslige aktivitetspulje, og grundlaget for
fordelingen af KMF.
Et muligt tiltag for at imødegå ordningens incitamentsvirkning på regionerne er
at justere på ordningen ved, at:
- afregningen af KMF afkobles fra den statslige aktivitetspulje. Dermed
indgår ordningen ikke længere i den marginale aktivitetsfinansiering af
regionerne,
jf. figur 4.1.
Det forudsatte kommunale udgiftsniveau for KMF vil forblive uændret og
de løbende indbetalinger fra kommunerne udover det regionale
indtægtsloft kanaliseres til staten til finansiering af det øgede regionale
bloktilskud. Hvis indbetalingerne fra kommunerne ikke fuldt ud
modsvarer det forudsatte og finansierede niveau, foretages en
efterregulering i det midtvejsregulerede kommunale bloktilskud.
-
-
Figur 4.1
Nuværende og ændret ordning
sammenhængen mellem KMF, SAP og bloktilskud
Nuværende ordning
Finansiering
B
Aktivitetspulje
KMF-loft
Forventede
udgifter til
KMF for
kommuner
fordelingen af KMF-loftet ændres, så regionernes fremtidige andel af
indtægterne ikke beror på regionernes aktivitet.
Ændret ordning
Finansiering
C
Aktivitetspulje
Bloktilskud
KMF
Nyt regionalt
KMF-loft
B
C
KMF
Bloktilskud
Bloktilskud
Baseline
Aktivitets-
(aktivitetspulje)
mål
Aktivitet
Baseline
(aktivitetspulje)
Aktivitets-
mål
Aktivitet
Afkoblingen er en forudsætning for at differentiere,
jf. kapitel 3.
20
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0021.png
5. Ny beregningsmetode for KMF
Med den nuværende ordning betaler kommunerne medfinansiering, når en
patient bliver overflyttet mellem sygehuse, og en kommune kan derfor risikere
at betale utilsigtet medfinansiering (dobbelt for et patientforløb). Muligt tiltag
for at løse problemet med
”overbetalingen” fremgår nedenfor.
Ændring af den beregnet KMF
Den nuværende ordning indebærer, at overflytninger af patienter mellem
hospitalerne har et gennemslag på KMF for hvert isolerede sygehusforløb og
ikke alene inden for det sammenhængende forløb på tværs af sygehusene. Det
medfører, at den regionale organisering af sygehusstrukturen direkte har
utilsigtet betydning på den kommunale medfinansiering.
Under den eksisterende ordning har kommuner, hvis borgere alene bruger ét
sygehus, således alt andet lige betalt mindre KMF i forhold til de kommuner,
hvis borgere typisk har haft forløb, der går på tværs af forskellige sygehuse.
I 2015 har kommunerne i Region Hovedstaden betalt ca. 119 mio. kr. i
medfinansiering pga. overflytninger mellem sygehuse, mens kommunerne i
Region Sjælland har betalt ca. 4 mio. kr.,
jf. tabel 5.1.
Tabel 5.1
KMF pga. overflytninger af patienter for kommunerne i 2014 og 2015, regionsfordelt
Mio.kr. årets pl
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
2014
-37,0
-82,2
-57,3
-160,6
-4,7
-341,8
2015
-31,1
-75,2
-48,7
-118,6
-3,9
-277,6
Et muligt tiltag for at fjerne denne tekniske uhensigtsmæssighed er at ændre på
betalingsmetoden, så kommunerne fremadrettet betaler KMF på baggrund af
hvert sammenhængende forløb inden for den enkelte region. Dvs.
kommunerne betaler pr. regionsudskrivning i stedet for pr.
sygehusudskrivning.
Økonomiske konsekvenser for kommunerne af en ændret betalingsmetode
Ændringen af beregningsmetoden vil have betydning for de kommuner med
overflytninger af patienter mellem sygehuse og give anledning til en
omfordelingseffekt mellem kommunerne. Ændringen vil slå igennem på de
reelle KMF-udgifter, som de enkelte kommuner afholder.
21
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0022.png
Hvis den foreslåede ændring gennemføres med udgangspunkt i den faktiske
aktivitet i 2015 er der teknisk beregnet gevinst for især kommunerne i Region
Hovedstaden (32,4 mio.kr, svarende til 0,01 pct. af beskatningsgrundlag), mens
kommunerne i Region Sjælland oplever tab (36,9 mio.kr, svarende til 0,03 pct.
af beskatningsgrundlag),
jf. tabel 5.2.
Udfaldet kan begrundes med, at kommunerne i Region Hovedstaden har flere
overflytninger af patienter mellem sygehuse fx Herlev og Gentofte Sygehus og
dermed større udgift, grundet dobbeltbetaling for en behandling. Derudover
bruger kommunerne i Region Sjælland allerede et sygehusnummer for samtlige
sygehuse i regionen, hvorved der ikke afregnes for overflytninger overfor
kommuner i den region.
Tabel 5.2
Økonomiske konsekvenser for kommunerne af en ændret betalingsmetode, 2015, regionsfordelt
Beregnet ændring
(mio. kr.)
Beregnet ændring i pct. af beskatningsniveau
(-=gevinst)
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde: Sundhed- og Ældreministeriet
2,8
13,3
-11,6
32,4
-36,9
0,0
0,00
-0,01
0,01
-0,01
0,03
0,00
22
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0023.png
6. En ændret tilbagebetaling
Med den nuværende ordning tilbagebetales evt. kommunal medfinansiering
udover loftet til kommunerne under ét. Tilbagebetalingskonstruktion
indebærer således, at en kommune med merudgifter ikke nødvendigvis får
tilbagebetalt de reelle merudgifter. Muligt tiltag for at løse problemet med
tilbagebetalingskonstruktionen fremgår nedenfor.
Ændring af tilbagebetalingen
Efter den nuværende ordning er kommunerne under ét sikret finansiering i
henhold til det fastlagte KMF-loft. Kommunal medfinansiering udover loftet
opsamles af staten, og den del, der kan henføres til øget produktivitet i
regionerne tilbagebetales til kommuner under ét. Beløbet fordeles mellem alle
kommuner via en forhøjelse af bloktilskuddet, dvs. efter den enkelte
kommunes andel af befolkningstallet.
Tilbagebetalingen udgør således
kommunerne i de enkelte regioner.
summen
af
medfinansieringen
fra
Under forudsætning af budgetoverholdelse af de regionale sundhedsopgaver,
indebærer den eksisterende konstruktion følgende principper:
Kommunerne er under ét sikret fuld finansiering til de samlede udgifter
til KMF.
Finansieringen af kommunerne sker over bloktilskuddet i budgetåret og
en evt. tilbagebetaling sker efterfølgende også som bloktilskud.
Fastlæggelsen af tilbagebetalingens størrelse foretages af sundheds- og
ældreministeren senest 1. juli i året efter regnskabsåret. Den gennemføres via
en regulering af det kommunale bloktilskud i budgetårets tre sidste måneder.
For regnskabsåret 2013 og 2014 blev der tilbageført hhv. ca. 400 og 700 mio.
kr. til kommunerne under ét (i de respektive år efter),
jf. tabel 6.1.
Alle
kommunerne har fået del i denne tilbagebetaling.
Som det fremgår af tabel 6.1 fluktuerer de overskydende KMF-udgifter (og
dermed også fordelingen af tilbagebetalingen) årligt. I 2015 nåede samtlige
regioner deres indtægtsloft, mens det i 2013 alene var Region Syddanmark,
Region Sjælland og Region Hovedstaden, der nåede loftet.
23
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0024.png
Tabel 6.1
Den kommunale medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen ud over indtægtsloft, 2012-2015
Mio.kr. årets pl
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
2012
2013
2014
2015
49
125
32
245
116
0
392
67
332
143
667
203
84
324
214
873
Tilbagebetalingskonstruktionen har givet anledning til en vis budgetusikkerhed
samt en opfattelse af urimelighed, idet det på tilbagebetalings-tidspunktet er
kendt i hvilke regioner, der er kommuner, som har afholdt ekstraudgifter, og da
disse er relativt skævt fordelt ift. regionerne.
Et muligt tiltag for at undgå bl.a. væsentlig geografiske omfordelinger, er at
ændre tilbagebetalingskonstruktionen, så overskydende KMF-udgifter
fremadrettet sker til kommunerne inden for den region, som merbetalingen
vedrører. Inden for regionen fordeles beløbet efter kommunernes indbyggertal.
Derved fastholdes det kommunale incitament i ordningen og ordningen svarer
ikke til en 100 pct. refusion
Med ændringen vil eventuelle kommunale merudgifter i højere grad blive
tilbageført til de kommuner, der har afholdt merudgifterne og merudgifter fra
kommuner i en region kan ikke tilbageføres til en kommune i en anden region.
Ændringen vil gavne de kommuner, der er beliggende i regioner, hvor der er
sket en merbetaling udover regionsloftet. Omvendt vil kommuner uden
merbetaling ikke fremover kunne opnå en gevinst på bekostning af andre
kommuner
alene hvis den eventuelle merbetaling sker inden for samme
region.
Det bemærkes, at kommunerne alene kan opnå den relative gevinst, som er
givet ved det samlede forudsatte KMF-niveau.
24
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0025.png
7. Øget behov for centrale data
Med evaluering af den kommunale medfinansiering konstateres det, at
kommunerne generelt oplever alt for ringe mulighed for at gennemskue, hvad
der betales for via KMF-afregningen, og der efterspørges langt større
gennemsigtighed og enkeltheden i afregningen af den kommunale
medfinansiering.
Et muligt tiltag for at imødekomme kommunernes behov er fx indførelsen af
pre-definerede standardrapporter eller fakturaer i KØS. Med rapporterne kan
kommunerne løbende danne sig et overblik over udvikling og afvigelser på
forskellige niveauer, og i forhold til forskellige afgræsninger.
Standardrapporterne skal kunne anvendes både i forhold til forudsat og faktisk
niveau, samt med mulighed for at foretage lokale tilpasninger. Et hensyn med
disse rapporter/fakturaer er dog alt andet lige at de ikke bliver et
enkeltbilagskontrol fra kommunal side.
25
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0026.png
8. Implementering af ændringer
Lovgivning fremsættes i efteråret 2016.
Konsekvenserne af differentieret medfinansiering indgår i udligningen med en
tidsmæssig forsinkelse. Udgiftsbehovet i udligning vil først afspejle
differentieringen, når kommunernes udgifter til en differentieret
medfinansiering indgår i opgørelse af kommunernes udgiftsbehov. Dette
indebærer, at de byrdefordelingsmæssige konsekvenser i år 1 skal håndteres
særskilt, så der opnås en tidsmæssig overensstemmelse mellem implementering
af en differentieret model og udligningen.
26
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0027.png
Bilag
B.1. Regneeksempel vedr. udgifter og udgiftsbehov som følge
af omlægning af KMF
En aldersdifferentiering i den kommunale medfinansiering på
sundhedsområdet, KMF, hvor taksterne er højere for ældre og de mindste
børn, vil for nogle kommuner betyde højere udgifter. Det drejer sig typisk om
kommuner med forholdsvis mange ældre og kommuner, hvor de ældre har et
relativt højt forbrug af sundhedsydelser i forhold til gennemsnittet for disse
aldersgrupper. Andre kommuner vil få lavere udgifter. Det drejer sig typisk om
kommuner med en lavere ældreandel end gennemsnittet.
Disse virkninger imødegås i et vist omfang igennem den kommunale udligning,
fordi det aldersbetingede udgiftsbehov i udligningen tilpasses til den ændrede
udgiftsbelastning fra de forskellige aldersgrupper. Udligningen opdateres årligt.
Dermed opfanges også løbende udviklingen i de enkelte kommuners
alderssammensætning.
Nedenfor er dette illustreret i et regneeksempel. Der er taget udgangspunkt i
situationen i 2015.
Konkret er der er set på de ti kommuner, hvor en aldersdifferentieret KMF
beregnet på grundlag af data for 2015 ville have medført henholdsvis den
største vækst i udgifterne og det største fald i udgifterne. I den første gruppe
ville en aldersdifferentieret KMF beregnet for 2015 have medført en vækst i
udgifterne på gennemsnitligt set ca. 329 kr. pr. indbygger. I den anden gruppe
ville omlægningen medføre et fald i udgifterne på gennemsnitligt set ca. 186 kr.
pr. indbygger.
Med henblik på at illustrere, hvordan udgifter og udgiftsbehov vil kunne
udvikle sig over en periode, er der foretaget en standardberegning for perioden
2007-2015, hvor der ud fra den enkelte kommunes alderssammensætning for
hvert år i perioden 2007-2015 er foretaget en beregning af betydningen af en
aldersdifferentiering af KMF, hvis en sådan ændring havde været gennemført i
denne periode. Beregningen er for hele perioden baseret på beregnede KMF-
takster i 2015 niveau.
På samme måde er der foretaget en beregning af ændringen i det
aldersbetingede udgiftsbehov i denne periode under antagelse af, at ændringen
af KMF havde været gennemført i perioden, dvs. at beregningen for hele
27
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0028.png
perioden er gennemført ud fra aldersbetingede enhedsbeløb i udligningen i
2015 niveau.
I figur B.1.1 er vist den beregnede udvikling for de ti kommuner, der ville have
fået den største udgiftsvækst som følge af ændringen, hvis den havde været
gennemført i 2015. Denne gruppe af kommuner består at en række
udkantskommuner og nogle få hovedstadskommuner. Disse kommuner har en
forholdsvis høj andel af ældre og også et forholdsvist højt forbrug af
sundhedsydelser i forhold til gennemsnittet for disse aldersgrupper.
Som det fremgår af figuren, ville disse ti kommuner have haft en betydelig
vækst i udgifterne i perioden 2007-2015, hvis omlægningen havde været
gældende i hele perioden. Men som det også fremgår af figuren, ville disse
kommuner tilsvarende have fået et højere aldersbetinget udgiftsbehov i
perioden, og dette udgiftsbehov ville være vokset i takt med stigningen i
udgifterne.
I figur B.1.2 er vist den tilsvarende figur for de ti kommuner, der ville have fået
det største fald i udgifterne, hvis omlægningen havde været gennemført i 2015.
Denne gruppe af kommuner består af nogle hovedstadskommuner og nogle
jyske bykommuner, som alle er karakteriseret ved en forholdsvis lav andel af
ældre.
Som det fremgår af figuren, kan der for denne gruppe af kommuner beregnes
et lavere udgiftsniveau i hele perioden, og dette indebærer et tilsvarende lavere
aldersbetinget udgiftsbehov.
Figur B 1.1
Ændring af udgifter og udgiftsbehov for de 10
kommuner med den største stigning i udgifterne
som følge af omlægning af KMF
Figur B.1.2
Ændring af udgifter og udgiftsbehov for de 10 kommuner
med det største fald i udgifterne som følge af omlægning
af KMF
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet.
Samlet set illustrerer dette regneeksempel, at det aldersbetingede udgiftsbehov i
vidt omfang udvikler sig i takt med udviklingen i de ændrede udgifter, som
følger af en model med aldersdifferentieret KMF.
28
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
B.2. ØA16
Opfølgning på forhandlingsresultat fra juli 2015:
”Kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet
På baggrund af en evaluering af ordningen gennemført i foråret 2015 er
regeringen, KL og Danske Regioner enige om, at en ændret medfinansiering
skal fjerne mulige incitamentsvirkninger i regionerne, ligesom den kommunale
efterreguleringsmekanisme justeres med fokus på større sammenhæng mellem
afregning og eventuel tilbagebetaling. Der er samtidig enighed om, at der bør
arbejdes med en yderligere kortlægning af fordele og ulemper ved mulige
modeller for at differentiere medfinansieringen, så den målrettes de grupper af
borgere, hvor kommunerne har størst mulighed for at påvirke indlæggelser. I
den forbindelse vurderes mulighederne for øget gennemsigtighed i afregningen
mellem de
enkelte regioner og kommuner. ”
Aftale om regionernes økonomi for 2016:
”Kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet
På baggrund af en evaluering af ordningen gennemført i foråret 2015 er
regeringen og Danske Regioner enige om, at en ændret medfinansiering skal
fjerne mulige incitamentsvirkninger i regionerne, der kan påvirke den marginale
aktivitet, og samtidig håndtere de byrdefordelingsmæssige konsekvenser. Der
er endvidere enighed om, at der bør arbejdes med en yderligere kortlægning af
fordele og ulemper ved mulige modeller for at differentiere medfinansieringen
målrettet afgrænsede grupper af borgere. ”
29
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0030.png
B.3. De byrdemæssige konsekvenser for kommunerne
I tabel B.3.1 ses de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af forslaget om en
differentieret KMF fordelt ift. gennemslag i udligning og kommunale
merudgifter vedr. ændret KMF, og samlede ændring (top-ti kommunerne
fremgår også i tabel 3.17) for 2015.
Tabel B.3.1
De byrdefordelingsmæssige konsekvenser af en differentieret KMF, 2015
Æ ndring i t ils k ud o g udligning
M io . kr.
P ct. af beskatningsniveau
(+=gevinst)
(-=gevinst)
Ko m m una l m e rudgif t ( - ) v e dr. æ ndre t KM F
M io . kr.
P ct. af beskatningsniveau
(+=gevinst)
(-=gevinst)
S a m le t æ ndring a f e n dif f e re nt ie re t KM F
M io . kr.
P ct. af beskatningsniveau
(+=gevinst)
(-=gevinst)
REGION HOVEDSTADEN
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Halsnæs
Gribskov
Bornholm
REGION SJÆLLAND
Greve
Køge
Roskilde
Solrød
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
REGION SYDDANMARK
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Kolding
Vejle
REGION MIDTJYLLAND
Horsens
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Skive
Viborg
REGION NORDJYLLAND
Morsø
Thisted
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
-122,1
-1,1
6,8
3,1
3,0
6,2
1,7
1,8
1,9
0,3
1,9
0,3
7,2
3,7
-1,0
2,6
0,7
6,0
2,6
4,8
10,5
2,6
8,0
11,5
0,8
6,6
6,1
8,9
12,2
4,0
3,8
5,3
0,9
10,7
4,6
3,5
7,7
0,0
8,1
4,1
2,5
2,8
13,9
6,5
15,1
10,8
5,1
6,1
10,1
4,6
5,9
-1,8
8,6
3,5
5,9
3,4
6,8
2,5
14,7
7,1
5,7
0,9
6,1
4,2
8,0
4,1
2,4
4,7
0,8
3,2
4,1
4,1
3,9
7,3
6,5
1,1
2,2
6,6
3,3
1,8
0,5
-16,2
2,3
7,2
2,9
6,7
5,0
4,7
6,3
4,9
13,0
5,7
1,0
1,5
4,4
5,8
0,6
9,4
0,11
0,00
-0,07
-0,05
-0,09
-0,02
-0,01
-0,04
-0,04
-0,01
-0,02
0,00
-0,05
-0,05
0,03
-0,03
-0,02
-0,06
-0,04
-0,05
-0,08
-0,02
-0,10
-0,06
-0,01
-0,08
-0,11
-0,10
-0,19
-0,04
-0,04
-0,03
-0,02
-0,18
-0,04
-0,06
-0,09
0,00
-0,06
-0,10
-0,05
-0,05
-0,21
-0,05
-0,16
-0,15
-0,08
-0,09
-0,12
-0,12
-0,11
0,01
-0,09
-0,07
-0,29
-0,35
-0,08
-0,05
-0,12
-0,12
-0,03
-0,12
-0,07
-0,06
-0,09
-0,05
-0,02
-0,02
-0,01
-0,02
-0,04
-0,11
-0,11
-0,10
-0,11
-0,01
-0,05
-0,04
-0,02
-0,28
0,00
0,03
-0,04
-0,07
-0,04
-0,09
-0,03
-0,15
-0,09
-0,09
-0,13
-0,10
-0,32
-0,03
-0,07
-0,09
0,00
-0,09
113,7
-12,3
-8,7
-2,3
-5,5
-17,2
-5,1
-3,8
-1,7
1,3
-0,5
1,4
-13,6
-5,5
2,5
-8,4
-1,1
-7,7
-1,6
-3,5
-8,5
1,2
-9,7
-18,8
0,5
-4,3
-5,1
-7,1
-10,5
-6,3
-2,6
-10,6
-1,2
-11,3
-6,8
-3,2
-5,9
0,1
-10,7
-5,0
-2,7
-3,7
-13,3
-8,6
-13,1
-10,5
-3,7
-7,1
-9,3
-5,6
-5,5
-2,4
-7,2
-3,8
-6,3
-2,6
-5,6
-0,7
-11,7
-4,1
-1,0
-1,9
-3,9
-1,6
-6,0
-3,6
-4,8
-2,4
4,6
-1,6
-4,8
-4,7
-2,6
-5,7
-4,8
1,3
-1,4
1,5
-4,0
-1,5
3,4
18,2
-1,8
-6,7
-2,6
-5,2
-3,5
-3,5
-4,4
-3,4
-11,5
-5,4
-1,0
-2,4
-4,3
-5,1
-1,9
-7,5
-0,10
0,05
0,09
0,04
0,16
0,07
0,04
0,09
0,03
-0,03
0,00
-0,02
0,09
0,08
-0,07
0,10
0,03
0,08
0,03
0,04
0,07
-0,01
0,12
0,10
-0,01
0,05
0,09
0,08
0,17
0,06
0,02
0,06
0,03
0,19
0,06
0,06
0,07
0,00
0,08
0,13
0,05
0,07
0,20
0,06
0,14
0,14
0,06
0,11
0,11
0,14
0,11
0,01
0,08
0,08
0,31
0,27
0,06
0,02
0,09
0,07
0,01
0,27
0,04
0,02
0,06
0,04
0,03
0,01
-0,03
0,01
0,05
0,13
0,07
0,08
0,08
-0,02
0,03
-0,01
0,03
0,25
-0,03
-0,03
0,03
0,07
0,03
0,07
0,02
0,11
0,06
0,06
0,11
0,10
0,29
0,05
0,06
0,08
0,01
0,07
-8,4
-13,4
-1,9
0,7
-2,5
-11,0
-3,4
-2,0
0,2
1,7
1,4
1,7
-6,4
-1,9
1,5
-5,8
-0,3
-1,7
0,9
1,3
2,0
3,8
-1,7
-7,3
1,3
2,3
1,0
1,8
1,6
-2,3
1,2
-5,3
-0,3
-0,5
-2,2
0,2
1,8
0,2
-2,6
-0,9
-0,2
-0,9
0,6
-2,1
2,0
0,2
1,4
-1,0
0,8
-1,0
0,3
-4,2
1,4
-0,3
-0,4
0,8
1,2
1,7
3,0
3,0
4,7
-1,0
2,2
2,5
1,9
0,5
-2,4
2,3
5,4
1,6
-0,7
-0,6
1,2
1,6
1,7
2,5
0,8
8,1
-0,6
0,2
3,9
2,0
0,5
0,5
0,2
1,5
1,5
1,2
1,9
1,5
1,4
0,4
0,1
-0,9
0,1
0,7
-1,3
1,9
0,01
0,06
0,02
-0,01
0,07
0,04
0,02
0,04
0,00
-0,04
-0,01
-0,02
0,04
0,03
-0,04
0,07
0,01
0,02
-0,01
-0,01
-0,02
-0,04
0,02
0,04
-0,01
-0,03
-0,02
-0,02
-0,03
0,02
-0,01
0,03
0,01
0,01
0,02
0,00
-0,02
0,00
0,02
0,02
0,00
0,02
-0,01
0,02
-0,02
0,00
-0,02
0,02
-0,01
0,03
-0,01
0,01
-0,02
0,01
0,02
-0,08
-0,01
-0,04
-0,02
-0,05
-0,02
0,14
-0,03
-0,04
-0,02
-0,01
0,01
-0,01
-0,04
-0,01
0,01
0,02
-0,03
-0,02
-0,03
-0,03
-0,02
-0,05
0,00
-0,04
-0,04
0,00
-0,01
-0,01
0,00
-0,02
-0,01
-0,04
-0,03
-0,03
-0,01
-0,01
-0,02
0,02
0,00
-0,01
0,00
-0,02
30
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998473_0031.png
I tabel B.3.2. ses de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af både forslaget om
en differentieret KMF og ændret beregningsmetode fordelt ift. gennemslag i
udligning og kommunale merudgifter vedr. ændret KMF, og samlede ændring
for 2015. (Bemærk: det samlede KMF-niveau er mindre i B.3.2 sammenlignet
med B.3.1, pga. den ændret beregningsmetode. )
Tabel B.3.2
De byrdefordelingsmæssige konsekvenser af en differentieret KMF og en ændret beregningsmetode, 2015
Æ ndring i t ils k ud o g udligning
M io . kr.
P ct. af beskatningsniveau
(+=gevinst)
(-=gevinst)
Ko m m una l m e rudgif t ( - ) v e dr. æ ndre t KM F
M io . kr.
P ct. af beskatningsniveau
(+=gevinst)
(-=gevinst)
S a m le t æ ndring a f de t o f o rs la g
P ct. af beskatningsniveau
M io . kr. (+=gevinst)
(-=gevinst)
REGION HOVEDSTADEN
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Halsnæs
Gribskov
Bornholm
REGION SJÆLLAND
Greve
Køge
Roskilde
Solrød
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
REGION SYDDANMARK
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Kolding
Vejle
REGION MIDTJYLLAND
Horsens
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Skive
Viborg
REGION NORDJYLLAND
Morsø
Thisted
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
-150,5
-5,8
4,2
1,2
2,5
2,8
-1,6
0,7
0,5
-1,3
-0,9
-2,2
4,6
1,6
-2,4
0,6
0,1
4,3
1,5
3,0
7,4
0,3
6,9
8,9
-0,9
4,5
4,5
7,0
10,1
1,8
0,8
1,5
0,0
9,0
1,2
1,8
5,1
-1,7
4,1
3,0
1,0
1,6
11,4
2,5
12,0
8,4
3,3
4,1
7,6
3,4
4,2
-11,6
5,8
2,0
5,2
3,1
4,0
1,1
10,8
5,1
-0,1
0,7
3,6
2,0
5,0
1,5
-2,0
-0,7
-3,5
-1,0
1,3
3,1
2,8
5,3
4,6
-1,1
1,1
1,9
-0,9
1,6
-2,2
-31,9
0,3
4,4
0,7
4,4
0,4
3,6
4,0
3,1
9,9
3,8
0,9
0,2
2,3
3,9
-9,3
6,2
0,14
0,02
-0,04
-0,02
-0,07
-0,01
0,01
-0,02
-0,01
0,03
0,01
0,03
-0,03
-0,02
0,07
-0,01
0,00
-0,04
-0,02
-0,03
-0,06
0,00
-0,09
-0,05
0,01
-0,05
-0,08
-0,08
-0,16
-0,02
-0,01
-0,01
0,00
-0,15
-0,01
-0,03
-0,06
0,03
-0,03
-0,08
-0,02
-0,03
-0,17
-0,02
-0,12
-0,11
-0,05
-0,06
-0,09
-0,09
-0,08
0,04
-0,06
-0,04
-0,26
-0,32
-0,04
-0,03
-0,09
-0,09
0,00
-0,10
-0,04
-0,03
-0,05
-0,02
0,01
0,00
0,02
0,01
-0,01
-0,09
-0,08
-0,07
-0,08
0,01
-0,03
-0,01
0,01
-0,25
0,02
0,05
-0,01
-0,05
-0,01
-0,06
0,00
-0,11
-0,06
-0,06
-0,10
-0,07
-0,28
0,00
-0,03
-0,06
0,03
-0,06
145,3
-6,1
-5,8
0,4
-4,0
-13,7
-1,2
-2,3
0,1
3,4
3,6
4,4
-11,0
-2,9
4,3
-4,7
-0,2
-5,8
0,4
-0,2
-2,6
4,9
-7,8
-15,7
2,6
-0,3
-1,5
-2,6
-4,4
-6,0
-2,4
-10,3
-1,2
-11,2
-6,5
-3,1
-5,6
0,2
-10,3
-4,9
-2,6
-3,6
-13,0
-8,3
-12,8
-10,1
-1,8
-6,9
-9,1
-5,5
-5,5
-1,7
-7,0
-3,6
-6,2
-2,6
-2,4
0,8
-7,0
-1,4
5,2
-1,8
-1,2
1,1
-2,4
0,2
2,2
4,1
12,0
3,5
-0,6
-2,9
-1,0
-2,5
-1,5
4,3
0,3
9,9
2,4
-1,5
7,0
21,9
0,7
-3,0
0,9
-1,4
4,8
0,0
3,0
-1,2
-6,0
-4,8
-0,8
-2,0
-3,7
-2,6
1,1
-1,9
-0,13
0,03
0,06
-0,01
0,11
0,05
0,01
0,05
0,00
-0,07
-0,04
-0,05
0,07
0,04
-0,12
0,06
0,01
0,06
-0,01
0,00
0,02
-0,05
0,10
0,09
-0,03
0,00
0,03
0,03
0,07
0,06
0,02
0,06
0,02
0,19
0,05
0,05
0,07
0,00
0,08
0,12
0,05
0,07
0,19
0,06
0,13
0,14
0,03
0,10
0,11
0,14
0,11
0,01
0,07
0,08
0,31
0,26
0,03
-0,02
0,06
0,02
-0,03
0,24
0,01
-0,02
0,03
0,00
-0,01
-0,02
-0,09
-0,02
0,01
0,08
0,03
0,03
0,03
-0,05
-0,01
-0,06
-0,01
0,23
-0,06
-0,04
-0,01
0,03
-0,01
0,02
-0,03
0,00
-0,04
0,02
0,06
0,09
0,26
0,04
0,06
0,04
0,00
0,02
-5,2
-12,0
-1,6
1,6
-1,5
-11,0
-2,8
-1,5
0,5
2,1
2,6
2,2
-6,4
-1,3
1,9
-4,1
-0,1
-1,5
1,9
2,8
4,8
5,2
-0,9
-6,8
1,7
4,2
3,0
4,4
5,7
-4,2
-1,6
-8,8
-1,2
-2,1
-5,3
-1,4
-0,5
-1,4
-6,2
-1,9
-1,5
-2,0
-1,6
-5,8
-0,8
-1,7
1,6
-2,8
-1,5
-2,1
-1,2
-13,3
-1,2
-1,6
-1,0
0,5
1,6
1,9
3,8
3,7
5,1
-1,0
2,4
3,1
2,6
1,7
0,2
3,4
8,5
2,5
0,7
0,1
1,8
2,8
3,1
3,3
1,5
11,7
1,4
0,1
4,8
-10,0
1,1
1,4
1,5
3,0
5,3
3,6
7,0
1,9
3,9
-1,0
0,1
-1,9
-1,4
1,3
-8,2
4,3
0,00
0,05
0,02
-0,03
0,04
0,04
0,02
0,03
-0,01
-0,04
-0,03
-0,02
0,04
0,02
-0,05
0,05
0,00
0,02
-0,03
-0,03
-0,04
-0,05
0,01
0,04
-0,02
-0,05
-0,06
-0,05
-0,09
0,04
0,01
0,05
0,02
0,04
0,04
0,02
0,01
0,02
0,05
0,05
0,03
0,04
0,02
0,04
0,01
0,02
-0,02
0,04
0,02
0,05
0,02
0,04
0,01
0,03
0,05
-0,05
-0,02
-0,04
-0,03
-0,06
-0,03
0,14
-0,03
-0,05
-0,03
-0,02
0,00
-0,02
-0,06
-0,02
-0,01
0,00
-0,05
-0,04
-0,05
-0,04
-0,04
-0,08
-0,01
-0,02
-0,04
0,02
-0,02
-0,01
-0,02
-0,04
-0,03
-0,11
-0,10
-0,03
-0,04
0,02
-0,02
0,04
0,02
-0,02
0,02
-0,04
31