Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1998471_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMMHA
Koordineret med:
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok. nr.: 723073
Dato: 29-10-2018
Udviklingen i den kommunale medfinansiering 2018
Der ses betydelige udsving på kommuneniveau mellem den forventet afregning af den
kommunale medfinansiering for kommunerne i 2018 og de forudsætninger, der lå til grund
for den kommunale budgetlægning for 2018 - dvs. det forudsatte niveau fra økonomiaftalen
for 2018.
Denne analyse belyser udsvingene for de enkelte kommuner ved at dekomponere den
faktiske udvikling i tre komponenter hhv.:
a.
Ændret aktivitet
Hvis der var en større aktivitet i det regionale sundhedsvæsen, vil det alt andet lige
indebære en øget afregning af den kommunale medfinansiering (og omvendt).
Effekten af en ændret aktivitet kan tilskrives ændringer i antallet af sundhedsydelser alt
andet lige jf. b og c nedenfor.
b.
Ændret sundhedsforbrug ml. aldersgrupper
Hvis der var en forskydning i sundhedsforbruget mod de +65 årige og især mod
befolkningsgrupperne over 80 år og under 2 år, vil det alt andet lige indebære en øget
afregning af den kommunale medfinansiering (og omvendt). Det skyldes, at afregningen
udgør en procentvis større andel (af taksten) for 65+ år og en endnu større andel for +
80 årige og 0-2 årige.
Effekten af et ændret forbrug af sundhedsydelser mellem de fire alderskategorier hhv.
0-2 årige, 3-64 årige, 65-79 årige og 80+ årige kan som udgangspunkt tilskrives
ændringer i antal borgere eller ændringer i intensiteten af kontakter for den enkelte.
c. Ændret sundhedsforbrug ml. sundhedsområder
Hvis en større andel af forbruget bliver leveret på sygehuset - især i det somatiske
sygehusvæsen - fremfor i almen praksis, vil det alt andet lige indebære en øget afregning
af den kommunale medfinansiering for 2018. Det skyldes, at afregningen udgør en
procentvis mindre andel (af taksten), hvis forbruget foregår i almen praksis, og en større
andel, hvis forbruget foregår i det somatiske sygehusvæsen og fordi at udgiftsniveauet
pr. behandling generelt er højere i sygehusvæsenet end i almen praksis.
Effekten af et ændret forbrug af sundhedsydelser mellem det specialiserede
sygehusvæsen (somatikken og psykiatrien) og praksissektoren (almen praksis,
speciallæge m.v.) kan som udgangspunkt tilskrives ændringer i intensiteten i og af
kontakter til det specialiserede sygehusvæsen ift. praksissektoren.
For hele landet under ét er der stort set ingen ændring mellem forudsat og forventet KMF-
afregning for 2018.,
jf. tabel 1.
Der ses dog betydelige forskelle ml. de to niveauer på
regionsniveau. Der ses en stigning i afregningen for 2018 ift. det forudsatte niveau for
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0002.png
økonomiaftalen for 2018 for kommunerne under ét i tre regioner
Region Nordjylland,
Region Syddanmark og Region Hovedstaden, mens der ses et fald i afregningen for hhv.
Region Midtjylland og Region Sjælland.
Tabel 1
Dekomponering af effekterne, regionerne
C. Effekt af æn-
dret sundheds-
forbrug ml.
sundhedsområ-
der (almen
praksis, soma-
tik, psykiatri
mv.)
4%
2%
2%
4%
3%
3%
Pct./pct.-point
Ændring af det
forventet skøn ift.
forudsat niveau
for ØA18
A. Effekt af æn-
dret aktivitet
(ren)
B. Effekt af æn-
dret sundheds-
forbrug ml. al-
dersgrupper
Øvrige
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
2%
-1%
2%
2%
-8%
0%
-3%
-5%
-3%
-3%
-13%
-5%
1%
2%
2%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
Det ses, at effekten af ændret aktivitet bidrager negativt (med 5 pct.-point for hele landet
under ét og ml. 3-13 pct.-point på regionsniveau). Det betyder, at der relativt set forventes
en mindre aktivitet (færre kontakter) i det regionale sundhedsvæsenet for 2018 end
forudsat - og den kommunale medfinansiering vil alt andet lige være højere, hvis den
forventede aktivitet var på niveau med den forudsatte for 2018 (rent teknisk baseres
niveauet på aktiviteten for to år siden, dvs. aktiviteten i 2016).
Det ses, at effekten af et ændret sundhedsforbrug ml. aldersgrupper bidrager positivt (med
2 pct.-point for hele landet under ét og ml. 1-2 pct.-point på regionsniveau). Det betyder, at
en større andel af forbruget forventes at forekomme i aldersgrupper, hvor betalingen er det
større dvs. i aldersgrupperne 0-2 år og 65+ årige. Dette fremgår bl.a. af figur 1, som viser, at
andelen af det samlede forbrug som kan henføres til 65+ årige samt 0-2 årige er øget, mens
andelen som kan henføres til 3-64 årige er reduceret med næsten 1�½ pct.-point.
Figur 1
Ændring i fordeling af sundhedsforbruget på aldersgrupper, pct.-point 2016-2018
Pct-point
1,0
0,5
0,0
0-2 årige
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
3-64 årige
65-79 årige
80+ årige
Ej aldersdiff.
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
Pct-point
1,0
0,5
0,0
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Ligeledes ses det, at effekten af et ændret sundhedsforbrug ml. sundhedsområder bidrager
positivt (med 3 pct.-point for hele landet under ét og ml. 2-4 pct. på regionsniveau). Det
betyder, at en større andel af forbruget således forventes at blive udført i det somatiske
sygehusvæsen, hvor betalingen er det større, i stedet for i praksissektoren.
Det fremgår af tabel 2, at den gennemsnitlige KMF-andel af forbruget er øget inden for
samtlige aldersklasser, hvilket indikerer, at det forbrug, som kan henføres til sygehusene
udgør en stigende andel. Dette understøttes af opgørelser af forbruget fordelt på
sundhedsområder. Andelen, der foregår i det somatiske sygehusvæsen er steget med 3 pct.-
point på bekostning af de øvrige områder. Det skyldes bl.a., at produktivitetsgevinster har
et stort gennemslag på forbruget (og dermed også på KMF-betalingen) inden
for
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0003.png
det somatiske sygehusvæsen, hvorimod produktivitetsgevinster ikke i samme grad giver
anledning til øget aktivitet hos den privatpraktiserende læger mv. på de privatpraktiserende
områder.
Figur 2.
Udviklingen i den gennemsnitlige KMF-andel af produkti-
onsværdien fordelt på aldersklasser , pct.
Pct.
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Figur 3.
Udviklingen i fordelingen af forbrug på sundhedsområder
, pct.-point.
Pct.-point
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
Somatik
Psykiatri
Almen læge
Ej aldersdiff.
-1,0
-2,0
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Udviklingen i den kommunale medfinansiering for 2018
den enkelte kommune
Effekten af ændret aktivitet på kommuneniveau er den mest dominerende effekt, hvis man
tæller antal kommuner,
jf. tabel 2.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at effekten er relativ markant
i samtlige kommuner i Region Sjælland. Ses bort fra disse kommuner (denne region) er der
en mere ligelig fordeling mellem, hvilke effekter som har dominerende forklaring.
Tabel 2
Fordeling på kommuner, hvor en effekt udgør mere end 50 pct. af forklaring
Antal kommuner
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
A. Effekt af ændret aktivi-
tet (ren)
4
12
6
8
17
47
B. Effekt af ændret sund-
hedsforbrug ml. alders-
grupper
2
3
13
11
0
29
C. Effekt af ændret sund-
hedsforbrug ml. sund-
hedsområder (almen prak-
sis, somatik, psykiatri mv.)
5
6
12
16
0
39
Anm.: Summen kan godt overstige antallet af kommuner, hvis én af effekterne har modsat effekt kan de to øvrige godt bidrage
med mere end 50 af den samlede effekt.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Ses med udgangspunkt i retningen
om effekten har bidraget til en stigning eller et fald i
den forventede afregning af den kommunale medfinansiering ift. det forudsatte niveau, så
ses det, at effekten af ændret aktivitet i 79 ud af de 98 kommunerne bidrager negativt,
hvorimod de to øvrige effekter i 92 ud af 98 kommuner bidrag positivt,
jf. tabel 3.
Speciallæge
65-79 årige
Side 3
Øvr. primær
0-2 årige
3-64 årige
80+ årige
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0004.png
Tabel 3
Fordeling på kommuner, hvor der er taget højde for fortegn (pos/neg) af effekterne
A. Effekt af ændret aktivi-
tet (ren)
B. Effekt af ændret sund-
hedsforbrug ml. alders-
grupper
C. Effekt af ændret sund-
hedsforbrug ml. sund-
hedsområder (almen
praksis, somatik, psykiatri
mv.)
Antal kommuner
Negativ bidrag
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Positivt bidrag
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
9
18
15
20
17
79
1
0
2
2
1
6
0
1
2
2
1
6
2
1
7
9
0
19
10
19
20
27
16
92
11
18
20
27
16
92
For de kommuner med størst positiv udsving ml. forudsat og forventet skøn for niveauet
af afregningen af den kommunale medfinansiering for 2018 er det hovedsagelig alle tre
effekter, der har bidraget til den højere KMF-afregning eller hvor enkelte af effekterne har
været ekstreme (fx Rudersdal og Hørsholm),
jf. tabel 4
Tabel 4
Dekomponering af effekterne for top 10 kommuner med merbetalinger(positiv udsving)
C. Effekt af æn-
Ændring af
dret sundheds-
det forven-
B. Effekt af æn-
A. Effekt af æn-
forbrug ml.
tet skøn ift.
dret sundheds-
dret aktivitet
sundhedsområ-
forudsat ni-
forbrug ml. al-
(ren)
der (almen prak-
veau for
dersgrupper
sis, somatik,
ØA18
Pct./pct.-point
psykiatri mv.)
6%
3%
2%
1%
Dragør
Gribskov
Kerteminde
Hørsholm
Nordfyns
Nyborg
Fredensborg
Rudersdal
Hillerød
Vallensbæk
Hele landet
7%
7%
7%
7%
7%
8%
9%
9%
13%
0%
3%
4%
-3%
2%
3%
1%
-1%
3%
4%
-5%
4%
0%
2%
4%
2%
1%
3%
3%
3%
2%
-1%
2%
7%
1%
2%
6%
6%
3%
5%
3%
Øvrige
1%
1%
0%
1%
0%
0%
0%
1%
1%
1%
0%
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
For de kommuner med mindst ændring ml. forudsat og forventet skøn for niveauet af af-
regningen af den kommunale medfinansiering for 2018 ses det, at det negative bidrag fra
effekten af ændret aktivitet omtrent modsvares af bidrag fra de to øvrige effekter
og det
er effekten af ændret sundhedsforbrug ml. sundhedsområdet, som har det største posi-
tive bidrag,
jf. tabel 5.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0005.png
Tabel 5
Dekomponering af effekterne for midterste 10 kommuner
Ændring af det
forventet skøn
ift. forudsat ni-
veau for ØA18
Pct./pct.-point
København
Tønder
Aabenraa
Billund
Kolding
Hvidovre
Viborg
Vejle
Esbjerg
Albertslund
Hele landet
0%
0%
0%
0%
1%
1%
1%
1%
1%
1%
0%
-4%
-3%
-6%
-7%
-4%
-4%
-3%
-4%
-3%
-7%
-5%
1%
2%
3%
3%
2%
1%
2%
1%
2%
2%
2%
B. Effekt af æn-
dret sundheds-
forbrug ml. al-
dersgrupper
C. Effekt af æn-
dret sundheds-
forbrug ml.
sundhedsområ-
der (almen prak-
sis, somatik,
psykiatri mv.)
3%
1%
3%
4%
3%
4%
2%
4%
2%
6%
3%
A. Effekt af æn-
dret aktivitet
(ren)
Øvrige
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
For de kommuner med størst negativ udsving ml. forudsat og forventet skøn for niveauet
af afregningen af den kommunale medfinansiering for 2018 kan hele forklaringen henfø-
res til effekten af ændret aktivitet. Det bemærkes, at samtlige kommuner er henhørende
til Region Sjælland,
jf. tabel 6.
Region Sjælland er pr. 1. november 2018 overgået til Sund-
hedsplatformen, hvilket umiddelbart indebærer (midlertidig) aktivitetsnedgang.
Tabel 6
Dekomponering af effekterne for top 10 kommuner med mindrebetalinger(negativt udsving)
C. Effekt af æn-
dret sundheds-
Ændring af det
B. Effekt af æn-
A. Effekt af æn-
forbrug ml.
forventet skøn
dret sundheds-
dret aktivitet
sundhedsområ-
ift. forudsat ni-
forbrug ml. al-
(ren)
der (almen prak-
veau for ØA18
dersgrupper
sis, somatik,
Pct./pct.-point
psykiatri mv.)
Ringsted
Holbæk
Sorø
Guldborgsund
Slagelse
Stevns
Næstved
Roskilde
Kalundborg
Køge
Hele landet
-14%
-11%
-11%
-10%
-9%
-8%
-8%
-7%
-7%
-6%
0%
-19%
-14%
-22%
-15%
-14%
-12%
-16%
-13%
-12%
-10%
-5%
0%
0%
3%
1%
1%
1%
2%
2%
2%
3%
2%
2%
1%
5%
3%
3%
2%
4%
3%
2%
-1%
3%
Øvrige
3%
2%
3%
2%
1%
1%
2%
1%
1%
1%
0%
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0006.png
Bilag 1. Udvikling i forventet skøn af KMF-afregning ift. ØA18 og dekomponering af effekterne for de enkelte
kommuner
Tabel B1.
Udvikling i forventet skøn af KMF-afregning ift. ØA18 og dekomponering af effekterne for de enkelte kommuner
Ændring af det for-
ventet skøn ift. forud-
sat niveau for ØA18
Effekt af ændret akti-
vitet (ren)
Effekt af ændret
sundhedsforbrug ml.
aldersgrupper
Effekt af ændret
sundhedsforbrug ml.
områder (almen prak-
sis, somatik mv.)
Øvrige
Pct./pct.-point
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Halsnæs
Gribskov
Bornholm
Greve
Køge
Roskilde
Solrød
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Kolding
Vejle
Horsens
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Skive
Viborg
Morsø
Thisted
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
0%
0%
-3%
2%
-1%
6%
2%
2%
-1%
2%
1%
1%
0%
4%
3%
2%
-4%
13%
6%
6%
8%
5%
9%
7%
9%
4%
5%
-2%
7%
-4%
-3%
-6%
-7%
-3%
-6%
-11%
-6%
-7%
-14%
-9%
-8%
-11%
-2%
-6%
-8%
-10%
-6%
4%
6%
3%
7%
7%
1%
3%
7%
2%
6%
5%
0%
2%
0%
1%
-3%
4%
-1%
0%
-5%
1%
1%
0%
-1%
-2%
-3%
-5%
3%
-2%
-1%
2%
0%
0%
-5%
6%
-5%
5%
3%
4%
-1%
1%
-2%
-1%
5%
0%
0%
0%
6%
5%
3%
2%
4%
-5%
-4%
-10%
-4%
-4%
3%
-6%
-5%
-4%
-6%
-7%
-4%
-3%
-3%
1%
-4%
-7%
4%
2%
1%
1%
-2%
3%
-3%
-1%
0%
2%
-5%
3%
-9%
-4%
-10%
-13%
-8%
-11%
-14%
-10%
-12%
-19%
-14%
-12%
-22%
-9%
-12%
-16%
-15%
-13%
-2%
4%
-1%
4%
3%
-3%
-2%
2%
3%
-1%
1%
-7%
-5%
-3%
-3%
-3%
0%
-5%
-6%
-8%
-4%
-4%
-5%
-3%
-7%
-11%
-9%
0%
-5%
-5%
-3%
-4%
-3%
-7%
-2%
-8%
1%
-2%
-1%
-6%
-3%
-5%
-7%
-1%
-5%
-7%
-17%
1%
-2%
-1%
-3%
0%
2%
1%
-1%
2%
3%
2%
2%
1%
0%
2%
2%
1%
2%
0%
0%
2%
0%
3%
3%
2%
1%
1%
3%
2%
3%
2%
2%
0%
4%
1%
1%
3%
2%
0%
1%
0%
0%
2%
0%
1%
1%
3%
4%
1%
2%
1%
0%
2%
2%
3%
0%
2%
1%
3%
4%
1%
-1%
2%
3%
3%
2%
2%
-1%
1%
1%
3%
2%
2%
1%
3%
1%
1%
3%
1%
1%
1%
2%
2%
1%
1%
3%
3%
1%
2%
2%
1%
1%
2%
0%
2%
1%
2%
2%
6%
2%
2%
3%
1%
1%
3%
3%
7%
3%
-1%
1%
6%
6%
3%
5%
6%
4%
1%
6%
1%
3%
3%
5%
0%
3%
6%
5%
3%
7%
6%
3%
1%
2%
-1%
4%
1%
-1%
3%
4%
3%
1%
3%
2%
2%
3%
2%
5%
3%
4%
4%
3%
5%
4%
-1%
2%
2%
2%
3%
2%
1%
-2%
7%
1%
4%
3%
1%
2%
1%
3%
3%
3%
1%
3%
4%
2%
1%
4%
4%
3%
2%
2%
2%
3%
2%
2%
-2%
5%
1%
2%
3%
4%
3%
2%
4%
3%
5%
3%
4%
9%
2%
4%
0%
4%
2%
0%
0%
1%
1%
1%
1%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
1%
1%
0%
0%
1%
1%
1%
0%
0%
0%
1%
1%
0%
1%
1%
0%
1%
2%
1%
1%
3%
1%
1%
3%
1%
1%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
3%
1%
0%
0%
0%
0%
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0007.png
Bilag 2. Ændring i fordeling af sundhedsforbruget på aldersgrupper 2016-2018
Tabel B2.
Ændring i fordeling af sundhedsforbruget på aldersgrupper 2016-2018
Pct.-
point
0-2 årige
3-64 årige
Hele landet
0,2
-1,5
København
0,3
-1,4
Frederiksberg
0,3
-1,4
Ballerup
0,1
-2,2
Brøndby
0,3
-1,1
Dragør
0,0
-1,4
Gentofte
0,6
-0,3
Gladsaxe
0,8
0,5
Glostrup
0,6
-1,0
Herlev
0,3
-2,8
Albertslund
-0,2
-3,0
Hvidovre
-0,1
-1,9
Høje-Taastrup
0,0
-1,5
Lyngby-Taarbæk
0,3
0,3
Rødovre
-0,1
-2,1
Ishøj
0,0
0,6
Tårnby
0,4
-1,8
Vallensbæk
-0,2
-1,5
Furesø
0,0
-1,0
Allerød
-0,2
0,2
Fredensborg
0,9
-1,4
Helsingør
-0,2
0,5
Hillerød
-0,8
-2,9
Hørsholm
0,3
-1,4
Rudersdal
0,1
-3,3
Egedal
0,1
-1,2
Frederikssund
0,1
-0,6
Halsnæs
0,2
-3,1
Gribskov
0,2
-1,9
Bornholm
0,8
-3,0
Greve
0,1
-0,8
Køge
0,4
-2,1
Roskilde
0,0
-0,7
Solrød
-0,5
-3,2
Odsherred
0,2
0,4
Holbæk
-0,1
-1,1
Faxe
-0,1
-0,7
Kalundborg
0,2
-5,1
Ringsted
-0,5
-1,6
Slagelse
-0,3
-0,2
Stevns
-0,2
-0,9
Sorø
0,2
-2,2
Lejre
-0,5
-0,2
Lolland
0,0
-0,5
Næstved
0,5
-0,4
Guldborgsund
-0,3
-4,8
Vordingborg
0,6
-4,1
Middelfart
0,0
-0,9
Assens
0,3
-2,3
Faaborg-Midtfyn
0,1
-1,7
Kerteminde
0,5
-0,4
Nyborg
0,1
-0,8
Odense
-0,2
-2,4
Svendborg
0,3
-1,6
Nordfyns
-0,1
-2,6
Langeland
0,0
1,1
Ærø
-0,3
-2,3
Haderslev
-0,1
-1,1
Billund
0,1
-3,0
Sønderborg
1,1
-4,4
Tønder
-0,6
-1,4
Esbjerg
1,0
0,6
Fanø
0,3
-2,5
Varde
0,6
-3,1
Vejen
0,4
-4,2
Aabenraa
-0,3
-2,6
Fredericia
0,3
-1,6
Kolding
0,5
2,9
Vejle
0,0
-1,5
Horsens
0,5
-0,4
Herning
-0,1
-4,9
Holstebro
0,5
-2,2
Lemvig
0,7
-3,5
Struer
0,1
-2,5
Syddjurs
0,1
-1,2
Norddjurs
0,1
-1,1
Favrskov
-0,1
-0,5
Odder
0,2
-1,9
Randers
0,4
-1,1
Silkeborg
0,4
-2,0
Samsø
0,6
-0,5
Skanderborg
1,1
-2,9
Aarhus
0,8
-2,9
Ikast-Brande
-0,1
-0,6
Ringkøbing-Skjern
0,4
-1,4
Hedensted
0,4
-5,4
Skive
0,2
-3,1
Viborg
0,2
-0,6
Morsø
-0,1
-3,1
Thisted
-0,2
-1,5
Brønderslev
0,2
-0,5
Frederikshavn
0,4
1,5
Vesthimmerlands
0,4
-1,3
Læsø
0,1
-1,2
Rebild
0,4
-2,0
Mariagerfjord
-0,1
-1,0
Jammerbugt
0,6
-1,8
Aalborg
0,2
-2,9
Hjørring
0,9
-6,4
65-79 årige
0,8
1,0
0,9
0,8
0,9
0,7
0,6
0,0
0,1
1,4
4,2
1,7
2,0
0,7
0,1
0,5
1,9
1,9
2,2
-1,2
1,2
0,7
2,6
0,8
0,7
0,5
0,3
1,4
1,2
1,6
-0,1
0,8
-1,1
2,0
-1,4
0,4
-0,5
3,2
1,3
-0,4
0,7
0,4
-0,6
-0,3
-0,3
3,7
2,9
1,5
1,1
1,2
-0,7
0,8
2,6
-0,8
1,2
-0,2
1,7
0,8
2,6
2,5
1,3
0,8
1,1
0,8
2,4
1,3
0,0
-2,1
0,0
-1,3
2,6
0,3
2,7
0,0
-0,7
-0,7
0,6
0,5
1,7
0,8
-1,0
1,3
2,2
0,4
0,8
3,7
2,4
0,7
1,2
0,9
-0,1
-0,8
0,6
0,5
1,7
-0,1
2,0
3,0
4,7
80+ årige
0,8
0,5
0,8
1,4
0,6
0,9
0,2
-1,7
2,2
2,7
-0,7
0,5
-0,5
-0,1
1,9
1,9
-0,7
1,3
-1,2
1,5
0,2
-0,2
1,6
2,6
1,8
0,9
0,6
1,7
1,0
1,5
2,0
1,2
1,5
2,2
1,3
1,8
0,7
1,6
0,5
0,7
0,0
1,1
0,5
1,0
0,7
0,8
1,5
0,2
1,0
0,4
0,7
0,2
0,7
2,6
1,9
0,5
1,7
0,9
0,7
1,3
0,5
-1,3
1,2
2,3
1,7
1,5
1,6
-0,3
1,5
1,2
1,5
0,9
0,5
1,7
1,4
1,7
1,1
2,4
-0,7
0,5
1,4
0,4
0,2
0,5
0,5
0,9
1,3
0,8
1,4
1,2
0,7
0,1
0,6
1,5
0,5
1,0
-0,1
-0,3
2,1
Ej aldersdiff.
-0,4
-0,4
-0,5
-0,1
-0,7
-0,2
-1,1
0,4
-2,0
-1,6
-0,3
-0,1
0,0
-1,3
0,1
-3,0
0,1
-1,6
0,0
-0,3
-0,9
-0,7
-0,5
-2,3
0,8
-0,3
-0,4
-0,3
-0,6
-0,8
-1,2
-0,4
0,3
-0,5
-0,5
-0,9
0,6
0,1
0,4
0,1
0,5
0,5
0,8
-0,2
-0,5
0,6
-0,9
-0,8
-0,2
0,0
-0,1
-0,4
-0,7
-0,5
-0,3
-1,5
-0,8
-0,5
-0,4
-0,5
0,1
-1,1
0,0
-0,7
-0,3
0,1
-0,3
-0,9
0,0
-0,1
0,9
0,5
-0,4
0,8
0,4
0,1
-1,1
-1,2
-0,3
0,4
-0,4
0,0
-0,2
-0,2
-0,3
0,3
-0,8
-1,1
0,7
-0,5
-0,3
-1,2
-0,4
-0,9
-0,6
0,2
-0,6
0,0
-1,4
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0008.png
Bilag 3. Udvikling i gennemsnit KMF-andel af produktionsværdien fordelt på aldersklasser
Tabel B3.
Udvikling i gennemsnit KMF-andel af produktionsværdien fordelt på aldersklasser
Pct.
0-2 årige
3-64 årige
Hele landet
1,0
0,6
København
0,9
0,6
Frederiksberg
0,5
0,3
Ballerup
0,1
0,5
Brøndby
1,7
0,8
Dragør
1,1
0,6
Gentofte
1,2
0,8
Gladsaxe
-1,2
1,3
Glostrup
1,7
0,6
Herlev
0,8
0,7
Albertslund
1,9
0,5
Hvidovre
4,4
1,1
Høje-Taastrup
5,5
1,4
Lyngby-Taarbæk
-0,8
0,4
Rødovre
1,3
0,8
Ishøj
4,2
0,8
Tårnby
-0,2
0,8
Vallensbæk
4,2
0,8
Furesø
5,7
0,8
Allerød
3,6
0,1
Fredensborg
-0,2
0,3
Helsingør
2,8
0,3
Hillerød
9,3
1,1
Hørsholm
2,1
0,3
Rudersdal
-1,3
1,3
Egedal
2,1
0,8
Frederikssund
1,2
0,8
Halsnæs
3,2
0,8
Gribskov
7,8
0,9
Bornholm
-0,5
1,0
Greve
3,0
-0,1
Køge
-3,0
0,6
Roskilde
3,5
0,4
Solrød
3,6
0,8
Odsherred
3,6
0,0
Holbæk
2,1
0,6
Faxe
2,8
0,3
Kalundborg
0,1
0,7
Ringsted
4,3
0,6
Slagelse
2,0
0,4
Stevns
1,4
0,6
Sorø
-0,3
0,1
Lejre
3,7
0,3
Lolland
0,2
0,5
Næstved
-1,7
0,8
Guldborgsund
1,3
2,0
Vordingborg
1,0
0,8
Middelfart
2,3
0,7
Assens
-0,6
0,9
Faaborg-Midtfyn
-1,9
0,6
Kerteminde
0,2
0,5
Nyborg
1,0
0,8
Odense
0,6
0,5
Svendborg
-1,2
0,3
Nordfyns
-0,4
0,7
Langeland
0,4
0,1
Ærø
-0,3
0,5
Haderslev
1,8
0,5
Billund
0,6
0,7
Sønderborg
1,8
0,7
Tønder
-1,0
-0,2
Esbjerg
-10,5
1,0
Fanø
-2,2
0,3
Varde
-2,5
0,9
Vejen
1,7
0,7
Aabenraa
4,5
0,5
Fredericia
-0,9
0,7
Kolding
3,2
1,1
Vejle
1,0
0,8
Horsens
-0,6
0,4
Herning
0,9
0,5
Holstebro
-0,9
0,3
Lemvig
0,3
0,4
Struer
-1,6
0,7
Syddjurs
-0,8
0,5
Norddjurs
0,9
0,0
Favrskov
0,8
0,4
Odder
2,7
0,1
Randers
-1,5
0,4
Silkeborg
-4,8
0,8
Samsø
0,7
0,4
Skanderborg
-3,9
0,3
Aarhus
0,4
0,4
Ikast-Brande
1,1
0,3
Ringkøbing-Skjern
0,5
0,1
Hedensted
8,3
0,5
Skive
3,0
0,6
Viborg
0,6
0,2
Morsø
0,5
0,3
Thisted
0,2
0,4
Brønderslev
3,1
0,2
Frederikshavn
2,0
-0,2
Vesthimmerlands
-0,6
0,2
Læsø
2,0
0,7
Rebild
1,0
0,3
Mariagerfjord
5,4
0,7
Jammerbugt
-0,2
0,5
Aalborg
-2,2
0,9
Hjørring
12,2
3,1
65-79 årige
0,9
1,1
0,8
0,5
1,2
0,8
0,7
2,3
1,6
-0,9
-1,4
2,2
1,1
1,3
2,0
2,1
1,1
0,0
2,2
1,6
1,5
0,9
1,2
0,3
1,0
3,2
2,0
0,7
3,0
2,2
1,1
1,2
0,6
-0,8
1,4
1,0
1,5
-0,2
0,6
0,5
0,8
1,7
1,0
1,1
0,4
0,5
0,9
0,4
2,1
0,7
1,7
0,7
1,8
0,0
0,3
0,2
0,9
0,6
0,4
-0,4
-1,6
2,7
-0,2
0,9
0,2
-0,2
0,5
-0,9
0,1
2,0
0,7
-0,3
0,3
0,8
1,6
0,4
1,3
2,4
0,7
0,6
1,0
1,7
1,1
1,0
0,2
-0,7
1,0
0,3
0,7
1,7
1,9
1,5
1,5
0,9
0,5
1,6
0,8
1,6
2,2
80+ årige
0,8
1,3
0,5
0,4
0,9
0,9
-0,8
7,1
-1,3
-3,9
2,5
3,5
2,2
0,6
2,3
3,4
2,4
-3,8
4,2
-1,0
2,6
0,6
1,5
-2,1
-0,8
1,0
2,6
0,0
2,6
2,8
2,8
-3,7
-1,0
-3,1
0,3
0,4
3,1
-3,9
2,0
-0,8
1,5
1,5
0,5
0,7
1,3
1,1
-0,3
3,4
0,4
1,8
2,9
2,8
-0,7
-2,1
0,3
2,9
-0,8
1,0
-0,4
-0,4
-0,1
4,1
0,3
1,1
1,6
-0,2
-0,2
0,5
0,9
-0,6
0,5
0,9
1,3
1,3
0,8
-0,1
1,5
0,5
2,0
0,5
0,2
-0,3
1,4
1,1
1,4
-3,1
3,3
-1,0
0,6
0,6
2,4
2,5
1,4
0,1
0,0
2,2
1,6
1,5
1,2
Ej aldersdiff.
1,5
2,2
1,7
2,3
1,0
0,8
1,4
-1,3
3,4
2,7
2,7
0,4
0,4
2,3
1,9
2,4
-0,6
1,0
-0,6
-1,4
1,0
2,5
2,2
2,9
-0,1
-0,8
1,3
0,4
2,5
1,7
1,6
0,8
-2,6
-1,1
0,9
0,6
1,2
-0,6
0,6
1,1
-0,5
-2,1
-0,7
3,3
-0,5
0,1
0,3
4,1
1,9
0,1
1,9
1,9
2,8
0,8
-0,1
3,7
2,2
2,2
1,7
1,2
3,2
3,2
2,7
4,4
3,9
1,8
2,9
5,2
1,4
2,1
2,5
1,6
0,8
0,4
2,8
0,3
3,1
6,1
4,2
-1,3
2,1
-0,3
-0,7
0,7
2,3
-2,2
4,3
1,8
-0,2
0,8
1,8
3,5
3,7
4,5
3,1
1,6
3,5
0,3
7,2
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0009.png
Bilag 4. Udvikling i fordeling af forbrug på sundhedsområder
Tabel B4.
Udvikling i fordeling af forbrug på sundhedsområder, pct-point.
Somatik
Psykiatri
Hele landet
3,2
-0,4
København
3,6
-0,4
Frederiksberg
3,6
-0,5
Ballerup
3,4
-0,1
Brøndby
3,3
-0,7
Dragør
2,3
-0,2
Gentofte
3,0
-1,1
Gladsaxe
1,5
0,4
Glostrup
4,7
-2,0
Herlev
4,3
-1,6
Albertslund
4,2
-0,3
Hvidovre
2,8
-0,1
Høje-Taastrup
2,6
0,0
Lyngby-Taarbæk
3,8
-1,3
Rødovre
1,7
0,1
Ishøj
5,2
-3,0
Tårnby
2,2
0,1
Vallensbæk
4,3
-1,6
Furesø
2,8
0,0
Allerød
2,9
-0,3
Fredensborg
2,6
-0,9
Helsingør
3,0
-0,7
Hillerød
3,6
-0,5
Hørsholm
5,8
-2,3
Rudersdal
2,5
0,8
Egedal
3,7
-0,3
Frederikssund
3,7
-0,4
Halsnæs
3,6
-0,3
Gribskov
4,1
-0,6
Bornholm
4,6
-0,8
Greve
4,8
-1,2
Køge
4,1
-0,4
Roskilde
2,7
0,3
Solrød
3,4
-0,5
Odsherred
2,9
-0,5
Holbæk
3,0
-0,9
Faxe
2,2
0,6
Kalundborg
3,5
0,1
Ringsted
2,1
0,4
Slagelse
1,8
0,1
Stevns
1,9
0,5
Sorø
1,8
0,5
Lejre
1,4
0,8
Lolland
2,5
-0,2
Næstved
1,9
-0,5
Guldborgsund
0,9
0,6
Vordingborg
3,3
-0,9
Middelfart
3,3
-0,8
Assens
2,0
-0,2
Faaborg-Midtfyn
1,8
0,0
Kerteminde
2,1
-0,1
Nyborg
2,9
-0,4
Odense
3,8
-0,7
Svendborg
4,8
-0,5
Nordfyns
4,0
-0,3
Langeland
5,7
-1,5
Ærø
4,8
-0,8
Haderslev
4,0
-0,5
Billund
3,8
-0,4
Sønderborg
4,7
-0,5
Tønder
3,8
0,1
Esbjerg
3,7
-1,1
Fanø
3,8
0,0
Varde
3,3
-0,7
Vejen
3,1
-0,3
Aabenraa
2,9
0,1
Fredericia
3,1
-0,3
Kolding
3,5
-0,9
Vejle
3,2
0,0
Horsens
3,1
-0,1
Herning
1,7
0,9
Holstebro
2,0
0,5
Lemvig
2,8
-0,4
Struer
2,2
0,8
Syddjurs
2,6
0,4
Norddjurs
3,2
0,1
Favrskov
4,2
-1,1
Odder
3,2
-1,2
Randers
4,0
-0,3
Silkeborg
3,3
0,4
Samsø
4,1
-0,4
Skanderborg
3,5
0,0
Aarhus
3,7
-0,2
Ikast-Brande
3,3
-0,2
Ringkøbing-Skjern
3,5
-0,3
Hedensted
1,4
0,3
Skive
4,5
-0,8
Viborg
3,9
-1,1
Morsø
2,8
0,7
Thisted
3,5
-0,5
Brønderslev
3,3
-0,3
Frederikshavn
4,4
-1,2
Vesthimmerlands
3,4
-0,4
Læsø
3,7
-0,9
Rebild
3,4
-0,6
Mariagerfjord
3,3
0,2
Jammerbugt
3,6
-0,6
Aalborg
3,3
0,0
Hjørring
2,6
-1,4
Speciallæge
-0,4
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,1
-0,3
-0,3
-0,6
-0,7
-0,7
-0,5
-0,5
-0,5
0,0
-0,3
-0,4
-0,5
-0,4
-0,3
-0,1
-0,3
-0,4
-0,9
-0,4
-0,8
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-0,8
-0,7
-0,6
-0,5
-0,5
-0,2
-0,5
-0,7
-0,1
0,0
-0,4
-0,1
-0,2
-0,1
-0,3
0,1
-0,1
0,2
-0,3
0,1
0,1
-0,4
-0,3
-0,6
-0,6
-0,7
-0,8
-0,6
-0,3
-0,6
-0,6
-0,2
-0,5
-0,3
-0,1
-0,4
-0,2
-0,1
-0,3
-0,2
-0,3
-0,4
-0,4
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
-0,1
-0,4
-0,4
-0,6
-0,5
-0,4
-0,4
-0,2
-0,2
-0,6
-0,4
-0,4
-0,3
-0,3
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
-0,4
-0,4
-0,1
0,3
Alment praksis
-0,7
-0,9
-0,6
-1,0
-0,6
-0,5
-0,4
-0,4
-0,7
-0,7
-1,3
-0,6
-0,7
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,6
-0,7
-0,9
-0,3
-0,6
-1,0
-1,0
-0,8
-1,0
-0,8
-0,8
-0,9
-0,8
-1,0
-1,2
-0,7
-0,7
-0,5
-0,3
-0,4
-0,9
-0,6
-0,4
-0,6
-0,4
-0,4
-0,3
0,0
0,1
-0,2
-1,0
-0,3
-0,3
-0,9
-0,8
-0,9
-1,3
-1,1
-1,4
-1,1
-1,0
-1,0
-1,3
-1,2
-0,2
-1,2
-0,5
-1,0
-1,0
-0,9
-1,5
-1,0
-1,0
-0,7
-0,4
-0,2
-0,9
-0,9
-0,8
-0,5
-0,3
-0,9
-0,7
-0,9
-1,0
-0,9
-0,6
-0,9
-0,1
-0,8
-0,3
-0,7
-0,7
-0,6
-1,0
-1,0
-0,7
-0,9
-0,9
-0,8
-0,9
-0,9
Øvr. primær
-1,7
-2,0
-2,1
-1,9
-1,4
-1,6
-1,2
-1,2
-1,4
-1,4
-1,9
-1,6
-1,4
-1,5
-1,4
-1,3
-1,3
-1,7
-1,7
-1,4
-1,2
-1,4
-1,7
-1,6
-2,0
-1,6
-1,8
-1,9
-1,8
-2,1
-1,8
-1,7
-1,8
-1,6
-1,4
-1,7
-1,8
-2,1
-1,8
-1,6
-1,4
-1,7
-1,6
-1,9
-1,1
-1,7
-2,1
-1,6
-1,2
-1,6
-1,2
-1,2
-1,9
-2,3
-2,0
-2,1
-2,1
-2,0
-2,1
-2,3
-2,2
-2,2
-2,1
-1,8
-1,6
-1,7
-1,7
-1,0
-1,9
-1,8
-1,6
-1,7
-1,9
-1,8
-1,7
-2,2
-2,3
-1,7
-2,5
-2,6
-2,2
-2,0
-2,2
-2,0
-2,1
-1,5
-2,2
-2,1
-2,3
-2,0
-2,1
-2,0
-1,9
-2,0
-1,7
-2,1
-1,8
-2,2
-0,7
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Side 9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Henvendelse af 9/1-19 fra borgmester Kenneth Muhs, Nyborg Kommune om stigning i udgifterne til aktivitetsbaseret medfinansiering
1998471_0010.png
Bilag 5 Metodebeskrivelse
Boks B1
Metode beskrivelser
Prognose model for 2018
1)Den foreløbige KMF opgørelse pr. 10 sep. er opskrevet med samme faktor som forholdet mellem endelige KMF
2017 pr. 10 april 2018 og den foreløbige opgørelse vedr. 2017 pr. 10 sep. 2017. Det vil sige det antages at efterregi-
strerings forholdene er som i 2017 og aktivitetsfordelingen på resterende dage i året 2018 ligeledes er som i 2017.
Korrektionen er foretaget kommune for kommune.
2)Produktionsværdi vedr. 2018 er opskrevet på baggrund af KMF opgørelsen jf. ovenfor, under antagelse at KMF
andelen på baggrund af år til data pr. 10 sep. er fastholdt resten af året.
Fastsættelse for forudsat produktionsværdi/forbrug konsistent med KMF budget 2018
Det forudsatte budget 2018 (forudsat 2018 niveau fordelt på kommuner jf. 2016 fordeling) for KMF opregnes for hver
aldersklasse under antagelse af at KMF værdien pr. aldersgruppe er uændret (ved 2016 aktivitet, 2018 takster). Der-
med have en opgørelse for produktionsværdien/forbruget der er konsistent med budget for KMF niveauet.
Standardberegninger.
Den rene aktivitetseffekt.
Er forskellen i prognosen for 2018 som følge af at fastholde den forudsatte produktionsværdi konsistent med KMF
budget 2018 sammenhold med prognosen for KMF i 2018 jf. 1. ovenfor.
Fordelingen af sundhedsforbruget på aldersgrupper
Er forskellen i prognosen for 2018 som følge af at fastholde fordelingen på aldersgrupper fra den forudsatte produkti-
onsværdi konsistent med anvendelse af det KMF gennemslag der have i 2018 fordelt på aldersgrupper med KMF
budget 2018 sammenhold med prognosen for KMF i 2018 jf. 1. ovenfor.
Den gennemsnitlige KMF afregning pr. sundhedsforbrug i de enkelte aldersgrupper.
Er forskellen i prognosen for 2018 som følge af at fastholde KMF gennemslaget på aldersgrupper fra grundlaget til
budgettet på prognosen for produktionsværdi jf. 2 ovenfor sammenholdt med prognosen for KMF i 2018 jf. 1. oven-
for.
Side 10