Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1989080_0001.png
Nr. 160 september 2001
Styr på medicinsk udstyr?
Overvågning, godkendelse og kontrol med medicinsk udstyr skal strammes op
Produkter med stor betydning i
hele sundhedsvæsnet
>
Tusindvis af danskere er afhængige af medicinsk
udstyr. Begrebet dækker alt udstyr, der bruges til
behandling af mennesker fra kunstige hjerte-
klapper over brystimplantater til kirurgens nål og
tråd.
Men kontrolsystemet, der skal sikre, at medicinsk
udstyr er i orden, er ikke godt nok.
Det er for let at markedsføre for dårlige produkter
og det lider både patienter og den store del af pro-
ducenterne under.
Man kan ikke afværge en ny Boneloc-sag, hvis ik-
ke regler strammes op, siger læger og producenter
af udstyret.
En arbejdsgruppe med repræsentanter for både
læger, producenter og de videnskabsetiske komi-
téer kommer med en række anbefalinger til en
skrappere kontrol.
For ringe kontrol
>
Patienter og producenter i fælles sag
Ny Boneloc-sag kan ikke afværges i dag
>
>
Dette fra rådet til tinget afrapporterer Teknologirådets
projekt om Medicinsk Udstyr/Implantater.
Tusindvis af danskere er direkte afhængige af at
overvågning, godkendelse og kontrol med medi-
cinsk udstyr fungerer så optimalt som muligt. Enten
fordi de lever med et implantat dvs. udstyr, der er
opereret ind i kroppen såsom kunstige hofter og
knæ, pacemakere, hjerteklapper eller silikone-
bryster. Alternativt fordi de er afhængige af forskel-
ligt medicinsk udstyr på hospitaler og sygehuse.
Overvågning, godkendelse og kontrol med medi-
cinsk udstyr adskiller sig imidlertid væsentligt fra
lægemiddelområdet, hvor det er de danske sund-
hedsmyndigheder selv, der har hovedansvaret og
giver forhåndsgodkendelser før markedsføring. Når
det gælder medicinsk udstyr har virksomhederne
ansvaret for at gennemføre de nødvendige tests. Sy-
stemet fungerer imidlertid ikke efter hensigten. Ek-
sempelvis er kontrollen med implantaterne ikke
god nok. Både læger, producenter og andre involve-
rede siger, at man ikke nødvendigvis kan afværge
en ny ’boneloc-sag’ med mindre gældende regler og
procedurer, både herhjemme og på EU-plan, stram-
mes vældigt op. Alt andet er uacceptabelt for pati-
enter, læger og producenter. Sådan konkluderer en
arbejdsgruppe under Teknologirådet, som består af
ikke-myndighedseksperter, der arbejder med medi-
cinsk udstyr til daglig.
Teknologirådets arbejdsgruppe kritiserer på den ene
side de bemyndigede organer for at være det svage
led i systemet, da de ikke altid forhindrer, at util-
strækkeligt testede produkter bliver godkendt. Der
er ikke den nødvendige tillid til organernes arbejde
fra brugernes side. Denne manglende tillid rammer
desværre også på en urimelig måde den store majo-
ritet af fabrikanter, der fuldt og helt overholder alle
kravene. På den anden side kritiserer arbejdsgrup-
pen de danske sundhedsmyndigheders arbejde som
utilstrækkeligt. Sundhedsmyndighederne skal i
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0002.png
langt højere grad på banen end de er i dag og kon-
trollere, at det medicinske udstyr, som tages i brug
herhjemme, er sikkerhedsmæssigt i orden. I særde-
leshed er der et behov for overvågning, når det dre-
jer sig om implantater. Arbejdsgruppen peger på at
området i Danmark, i modsætning til andre EU-
lande som for eksempel England, er så lavt priorite-
ret, at både patienter, læger og producenter føler sig
ladt i stikken.
Hvad er medicinsk udstyr?
Medicinsk udstyr defineres som alt det udstyr, som fra
producentens side er beregnet til at blive anvendt ved
behandling af mennesker, uanset om det drejer sig om
diagnosticering, overvågning, forebyggelse, behand-
ling eller lindring.
Lægemidler, kosmetiske produkter, personlige vær-
nemidler mv. vil fortsat være reguleret efter deres eg-
ne regelsæt.
Kilde: Sundhedsministeriets pjece: Introduktion til de
nye regler for medicinsk udstyr 1995.
Medicinsk udstyr godkendes som støv-
sugere
Men også myndighederne selv er kritiske. Således
siger Lægemiddelstyrelsens direktør Jytte Lyngvig: -
Medicinsk udstyr godkendes i dag ligesom støvsu-
gere. Jytte Lyngvig uddyber: -Udsagnet skal illustre-
re det faktum, at medicinsk udstyr og lægemidler
behandles ud fra to vidt forskellige tankegange som
er historisk betinget. Medicinsk udstyr behandles ud
fra en mere traditionel produkt-tankegang og kræ-
ver ikke myndighedernes forhåndsgodkendelse før
markedsføring, hvorimod lægemidler altid skal for-
håndsgodkendes. Set fra borgernes synspunkt er det
en alvorlig forskel, når det angår udstyr, der opere-
res ind i kroppen.
Manglende lovpligtige indberetninger
af uheld
Et andet problem er, at selv åbenlyse mangler i den
kliniske dokumentation ikke nødvendigvis kommer
videre end til det sygehus, der har modtaget det nye
produkt. Ej heller foregår der en rutinemæssig ind-
beretning af alvorlige uheld som for eksempel når
kunstige hofter knækker tidligere end forventet
trods det, at der er et gældende lovkrav om at indbe-
rette sådanne hændelser til Lægemiddelstyrelsen. I
Lægemiddelstyrelsen oplyser sektionsleder Hans-
Kristian Andersen, at der var mindre end 100 indbe-
retninger i 1996, mens forventningen i år er om-
kring 350. – Alligevel er det ikke så mange som vi
forestiller os, der burde være, siger Hans-Kristian
Andersen og fortsætter: - V ores fornemmelse er, at
især sundhedspersonale og formentlig også fabri-
kanter ikke indrapporterer alle de uheld, som de har
pligt til ifølge lovgivningen. Fra lægeside lyder for-
klaringen, at der ikke er tradition for at indberette
indenfor dette område.
Patienterne er prøveklud
Som det er i dag, mener arbejdsgruppen, at patien-
ter ufrivilligt risikerer at være prøveklude for dårligt
kontrollede produkter. Et aktuelt eksempel er, at ke-
ramikhoveder i en ny legering til kunstige hofter på
fransk initiativ netop er trukket tilbage fra det eu-
ropæiske marked. Årsagen er, at keramikhovederne
i ca. 50 tilfælde var knækket i utide. Det samme
produkt er i begrænset omfang også blevet brugt i
Danmark. Det er frustrerende mener lægerne på de
ortopædkirugiske afdelinger, at man ikke kan føle
sig sikker på, at CE-mærkede produkter altid er så
gennemprøvede som de burde være.
Nogle læger beskriver situationen på danske hospi-
taler som følger: En ny type hofteprotese ankommer
fra udlandet til en orthopædkirurgisk afdeling i
Danmark. Produktet er lovpligtigt CE-mærket af et
bemyndiget organ i EU. De ansvarlige læger for de
daglige hofteoperationer tjekker rutinemæssigt den
kliniske dokumentation bag det nye produkt. De
opdager, at den mangler. Dvs. at der ingen kontrol-
lerede videnskabelige undersøgelser er af, hvordan
hofteprotesen fungerer på mennesker over tid. I
stedet har den pågældende fabrikant lavet nogle så-
kaldt prækliniske bio-mekaniske undersøgelser i et
laboratorium. Disse undersøgelser giver imidlertid
ikke et tilstrækkeligt realistisk billede af, hvordan
produktet vil opføre sig i et menneske af kød og
blod, der skal gå med den kunstige hofte dag ud og
dag ind mange år fremover. Lægerne beslutter sig
for selv at gå i gang med at lave de manglende vi-
denskabelige undersøgelser af protesen, da det ikke
er forsvarligt at indoperere hofteprotesen rutine-
mæssigt, før den er gennemprøvet i nogle år.
De tre hovedproblemer
I følge arbejdsgruppen er hovedproblemerne med
medicinsk udstyr i dag at:
den lovpligtige CE-mærkning ikke synes at være
den garanti for produkternes kvalitet og sik-
kerhed, som der blev lagt op til med det nye
godkendelsessystem
den lovpligtige indberetning af uheld til Læge-
middelstyrelsen ikke sker systematisk.
de danske myndigheder ikke indtager en pri-
mær og kompetent rolle i overvågningen af
produkterne
Det er disse hovedproblemer, Teknologirådets ar-
bejdsgruppe gerne vil rette søgelyset mod, ikke
mindst for at forebygge en ny boneloc-sag, hvilket
gruppen mener kan ske, hvis en række uheldige
omstændigheder skulle vise sig at spille sammen.
Arbejdsgruppens løsningsforslag
1. Danske myndigheder, dvs. Sundhedsministeriet
og Lægemiddelstyrelsen, skal i langt højere
grad end i dag på banen og være med til aktivt
at sikre og kontrollere, at medicinsk udstyr, der
markedsføres i Danmark er i overensstemmel-
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0003.png
Så mange fik ledimplantater i kroppen i årene 1998
og 1999
Kunstige hofter: 5.264 førstegangs- og 855 udskift-
ningsoperationer.
Kunstige knæ: ca. 2.200 førstegangs- og 280 udskift-
ningsoperationer.
Kunstige skulderled: ca. 400.
Kilder: Dansk Hoftealloplastik, Årsrapport, juni 2000;
Dansk Knæalloplastik Register, Årsrapport, 1999;
Sundhedsstyrelsens Medicinalstatistik, 2000.
se med kravene. Myndighederne skal gennem
opsøgende arbejde sikre, at indberetninger om
uheld med medicinsk udstyr bearbejdes på en
systematisk måde og at markedsføringen af ud-
styr med potentielt uacceptable risici effektivt
stoppes.
2. Lægernes obligatoriske indberetnings- og oplys-
ningspligt til Lægemiddelstyrelsen af uheld i
forbindelse med brugen af medicinsk udstyr
skal indskærpes. Lægerne skal som minimum
have en årlig tilbagemelding på indberetnin-
gerne, deres art og hvad de har ført til af for ek-
sempel forbud eller tilbagetrækning af produk-
ter fra markedet. Desuden skal der oprettes en
central klinisk database for implantater (på lin-
je med de, der findes i kræftbehandlingen), der
specifikt registrerer, hvad der bliver sat ind
kroppen og løbende følger patienternes til-
stand via kontrolbesøg hos lægen.
3. Sundhedsministeriet eller Lægemiddelstyrelsen
skal aktivt deltage i eller sende repræsentanter
fra sundhedssektoren til standardiseringsar-
bejdet for medicinsk udstyr, hvor Danmark
hidtil ikke har været er repræsenteret. Dette er
vigtigt, da de danske regler udelukkende er ba-
seret på EU-direktiver og standarder.
4. Den faglige godkendelse og løbende kontrol af
de organer, der fungerer som bemyndigede or-
ganer, skal ske på EU-plan ud fra fællesnatio-
nale retningslinjer, så ethvert land kan være
sikker på, at regler og procedurer er af samme
høje standard uanset hvor i Europa, de bemyn-
digede organer befinder sig. Eksempelvis skal
de danske myndigheder, dvs. Sundhedsmini-
steriet og Lægemiddelstyrelsen, i endnu højere
grad end i dag være med til at specificere, hvad
de bemyndigede organer skal foretage sig,
hvilke krav, de skal leve op til og hvilke kritiske
spørgsmål, de skal stille til de virksomheder,
der fremstiller medicinsk udstyr.
5. Der skal oprettes et selvstændigt kontor under
Lægemiddelstyrelsen, som har den fornødne
faglige ekspertise til at varetage de opgaver,
som EU’s godkendelsesregler pålægger de nati-
onale sundhedsmyndigheder nemlig:
at udpege og overvåge godkendelsesorga-
ner
at afgøre tvister mellem producenten og
godkendelsesorganet
at overvåge markedet
at indsamle og behandle indberetninger
om uheld
at registrere producenter af klasse I pro-
dukter (se boks ”Hvilke produkter skal
godkendes, og hvilke skal ikke”, side 5) og
udstyr efter mål
at deltage i det europæiske myndigheds-
samarbejde
at give faglig rådgivning til de viden-
skabs-etiske komitéer ved godkendelse af
kliniske forsøg.
6. Der skal større vægt på den kliniske dokumenta-
tion i de bemyndigede organers arbejde. Det vil
sige, at de fælles krav til den kliniske doku-
mentation, der er opstillet i bilag 10 i direktivet
om medicinsk udstyr og i den internationale
standard ISO/EN 14155 skal dokumenteres at
være opfyldt, før et implantat tages i rutine-
mæssig anvendelse. Det er således vigtigt, at
myndighederne præciserer overfor godkendel-
sesorganerne, hvad deres arbejde er i forbin-
delse med den kliniske evaluering af produk-
terne, der er foretaget af virksomhederne.
7. Medicinsk udstyr, som fremstilles internt på sy-
gehusene eller på klinikker i de enkelte amter,
bør overholde de samme sikkerhedskrav og
gennemgå de samme godkendelser som alt
andet medicinsk udstyr.
8. Godkendelse og kontrol med de bemyndigede
organer overføres til et centralt EU-organ for
derigennem at harmonisere kravene.
Ekstrabevilling på Finansloven
Der er ifølge Sundhedsministeriet stillet forslag på
Finansloven om en ekstrabevilling på tre millioner
til området for medicinsk udstyr til implementering
af EU-direktiverne. Til dette siger arbejdsgruppen:
Ekstrabevillingen kan ikke dække alle de skitserede
udækkede behov indenfor området. Selv med denne
ekstrabevilling vil Danmarks ressourceindsats til
kontrol af medicinsk udstyr fortsat være mindre
end de lande, vi normalt ønsker at sammenligne os
Hvad er Boneloc-sagen?
Boneloc-sagen drejer sig om hoftecementen Boneloc,
som blev taget i brug i 1980’erne uden at være ordent-
lig gennemtestet. Det fik katastrofale sundhedsmæs-
sige følger for tusindvis af hoftepatienter verden over.
Boneloc-cementen blev først forbudt i 1995.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0004.png
med.
Teknologirådets arbejdsgruppe anbefaler derfor en
større ekstrabevilling. Hvis bevillingen fastholdes
på tre millioner kroner, foreslår arbejdsgruppen, at
pengene primært anvendes til arbejdsopgaver ved-
rørende ovenstående pkt. 1, 2 og 3.
mentation. Gruppen påpeger i den forbindelse, at
selvom der er hjemmel i reglerne, så er dette ikke
nok, hvis ikke arbejdet rent faktisk bliver gjort.
Kravene til klinisk dokumentation er
for usynlige
Kravene til de kliniske undersøgelser af produkterne
er for usynlige. Sundhedsministeriet og Lægemid-
delstyrelsen har ikke i tilstrækkelig grad formået at
informere de relevante parter om kravene til og
konsekvenserne af indførelsen af CE-mærkningen.
Problemet er, at hverken godkendelsesorganer eller
andre i systemet nødvendigvis lever op til de gæl-
dende regler, hvilket medfører, at der ikke altid fore-
ligger de nødvendige kliniske evalueringer af det
medicinske udstyr. Dertil kommer at eventuelle ef-
terfølgende uheld eller bivirkninger af implantater-
ne i patienterne ikke rutinemæssigt anmeldes hos
myndighederne. Alt i alt konkluderer arbejdsgrup-
pen, at der blandt danske læger er en manglende vi-
den om og tillid til systemet som det fungerer i dag.
Det skyldes først og fremmest, at nærmere undersø-
gelse i nogle tilfælde har vist, at kravene til den kli-
niske dokumentation, der skal påvise, at implanta-
tet fungerer på mennesker, er for dårlig. Dvs. de kli-
niske undersøgelser findes måske nok, men nogle
lever ikke op til gængse krav. Det er et stort pro-
blem, når man ønsker at tage et nyt produkt i brug.
Derfor forsøger nogle læger selv at efterprøve de nye
produkter.
Arbejdsgruppens kritikpunkter
Forskel i myndighedskontrollen af bemyndigede
organer
Grundlaget for myndighedernes kontrol med de
bemyndigede organers arbejde er generelt for ringe,
hvis man ser på Europa som helhed. Resultatet, som
siges at være en kendt sag i branchen, er at der er
forskel fra det ene bemyndigede organ til det andet,
når det gælder organernes indsats med at kontrolle-
re producenternes arbejde med henblik på en CE-
godkendelse. Fornemmelsen i arbejdsgruppen er, at
en mindre seriøs producent kan vælge at gå til det
organ, som vedkommende firma slipper nemmest
og billigst om ved.
De bemyndigede organer har for bred
bemyndigelse
Myndighederne har ofte tilkendt det enkelte be-
myndigede organ en meget bred bemyndigelse, så
de har lov til at godkende alle mulige typer af medi-
cinsk udstyr. Arbejdsgruppen mener ikke, at det en-
kelte bemyndigede organ altid besidder en tilstræk-
kelig faglig ekspertise indenfor alle de områder af
medicinsk udstyr, som de er bemyndiget til at god-
kende. Hvis de bemyndigede organer kun bliver
godkendt til at kontrollere et mere afgrænset områ-
de, er der erfaring for, at de opnår stor kompetence.
For eksempel er der i Norge et godkendelsesorgan,
NIOM (www.niom.no), som har specialiseret sig i
dentalt udstyr, og som er yderst kompetente på det-
te område. Til gengæld kan de ikke bruges til god-
kendelse af andet udstyr.
Manglende indberetning af alvorlige
hændelser og ulykker
Arbejdsgruppen peger på, at læger ikke systematisk
indberetter alvorlige uheld til Lægemiddelstyrelsen,
som de har pligt til. Gældende regler bliver ikke
overholdt på de ortopædkirurgiske afdelinger, hvor
man i almindelighed ikke indberetter, når hoftepro-
teser, sliddele eller låsemekanismer går i stykker
lang tid før de forventes at være slidt op.
De bemyndigede organer går ikke tæt
nok på virksomhedernes produkter
Generelt er de bemyndigede organer gode til at sikre
virksomhedernes kvalitetsstyrings-system, men ik-
ke gode nok til at kontrollere kvaliteten af fabrikan-
ternes risikoanalyser og kliniske evalueringer. Disse
har selvsagt en særlig betydning, når det gælder
implantater, der indopereres i kroppen. Hvis ikke
fabrikanten har forsøgt at forudse de mulige risici
ved et givent implantat fx sojabrystimplantater og
overvejet hvilke skader sojaen kan forårsage, hvis
implantatet lækker og sojaen siver ud i kroppen, og
hvis der ikke er foretaget de nødvendige tests og
kliniske evalueringer til opfølgning af dette, så kan
det vise sig at være katastrofalt for de patienter, der
får indopereret produkterne. Nogle bemyndigede
organer har udtrykt tvivl om, hvorvidt der er hjem-
mel i reglerne til at kræve den nødvendige doku-
Danske sundhedsmyndigheder deltager
ikke i standardiseringsarbejdet
Danmark deltager i alt for begrænset omfang i det
internationale standardiseringsarbejde for medi-
cinsk udstyr, der foregår, selvom mange af godken-
delseskravene til udstyret fastsættes her. De danske
sundhedsmyndigheder, dvs. Lægemiddelstyrelsen,
er stort set usynlige i dette arbejde og har overladt
det til industriens repræsentanter at fastsætte kra-
vene, selvom dette hører indenfor styrelsens ar-
bejdsområde. Det betyder, at der ikke fra dansk side
har været den nødvendige lægefaglige ekspertise
tilstede, og fokus har næsten udelukkende været
rettet mod den tekniske del af standardiseringsar-
bejdet, mens den vigtige medicinsk/biologiske del
ikke er medtaget i tilstrækkeligt omfang. Hvor vi i
Danmark har seks personer ansat til at varetage og
kontrollere hele området med medicinsk udstyr, har
England til sammenligning ansat 140-150 personer
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0005.png
til at varetage kontrollen med det tilsvarende antal
produkter. Det betyder bl.a. at vigtige områder som
for eksempel standardiseringsarbejdet nedpriorite-
res.
der giver adgang til markedet og som skal vise, at
kvaliteten af det medicinske udstyr lever op til kra-
vene i EU-direktiverne, som alle tre er gennemført
efter 1993.
De fælles godkendelsesregler er en konsekvens af
EU’s indre marked. Formålet med disse regler er
ifølge Sundhedsministeriets pjece ” Introduktion til
de nye regler for medicinsk udstyr” fra april 1995:
”at fjerne de handelshindringer, som de forskellige
nationale godkendelsesordninger hidtil har udgjort.
I fremtiden kan producenterne derfor frit sælge me-
dicinsk udstyr, der opfylder de nye fælles krav, i EU-
og EFTA-landene uden først at skulle have det god-
kendt efter de mange forskellige nationale regler.
EU-landene har samtidig haft som mål, at Det Indre
Marked for medicinsk udstyr ikke måtte betyde, at
sikkerhedsniveauet blev forringet nogen steder i Eu-
ropa. Tværtimod har man med de nye regler til-
stræbt, at sikkerheden blev bevaret eller forbedret.”
Der findes mere end 60 bemyndigede organer i EU,
som tilsammen skal dække godkendelser af alt lige
fra plastre over kondomer til hjerteklapper og
pacemakers. Producenterne betaler det valgte be-
myndigede organ for at opnå den CE-mærkning, der
giver adgang til markedet. De bemyndigede organer
foretager ikke selv sikkerhedstests og analyser af
produktet, men skal kontrollere om producenten
har udført de tests, som CE-mærkningen kræver.
Overordnet er det sundhedsmyndighederne i de en-
kelte lande, der står for udpegningen og den løben-
de kontrol med de enkelte organer. Sådan er det dog
ikke i Danmark, hvor vi har overladt kontrollen med
det ene bemyndigede organ, som findes herhjem-
me, Dansk Godkendelse af Medicinsk Udstyr, DGM,
til de engelske sundhedsmyndigheder. Det skyldes
Hvilke produkter skal godkendes, og hvilke skal ik-
ke
I dag er CE-godkendelsen bygget op om fire risikoklas-
ser:
Klasse I
er den laveste risikoklasse og omfatter for ek-
sempel stokke, gipsbandager, urinposer og kørestole.
Klasse I produkter skal kun godkendes af et bemyndi-
get organ, hvis der er tale om sterile produkter eller
produkter, der har en målefunktion. Ellers godkender
producenterne selv deres produkter.
Klasse II a og Klasse II b
er de mellemste risikoklasser,
hvor II b for eksempel omfatter kondomer, hofteprote-
ser og brystimplantater.
Klasse III
er den højeste risikoklasse og omfatter for
eksempel hjerteklapper. Klasse IIa og IIb samt klasse
III produkter skal alle godkendes af et bemyndiget or-
gan, før produktet må markedsføres og bruges. Produ-
centen kan inden for den nævnte risikoklasse selv
vælge mellem forskellige former for godkendelsespro-
cedurer. Ligeledes vælger producenten selv det be-
myndigende organ.
Der mangler en offentlig myndighed
med den fornødne ekspertise
De Videnskabsetiske Komitéer inddrages af sund-
hedsmyndighederne i arbejdet med at godkende de
kliniske forsøg, som skal udføres i forbindelse med
afprøvning af medicinsk udstyr. Komitéerne er dog
ikke blot ansvarlige for den etiske vurdering af af-
prøvningerne, men har også som eneste myndighed
fået pålagt den faglige vurdering. Dette adskiller sig
fra kompetencefordelingen ved afprøvninger af læ-
gemidler, hvor den faglige vurdering også ligger hos
Lægemiddelstyrelsen. Problemet er, at komitéerne
ikke har den fornødne ekspertise til at foretage en
teknisk vurdering. Derfor må komitéerne gå til eks-
perter udenfor egne rækker. Men pengene til at be-
tale disse eksperter mangler, og arbejdet bliver der-
for ofte ikke gjort. Konklusionen er, at der mangler
et ansvarligt myndighedsorgan tilsvarende det, der
findes for lægemidler, der har den fornødne faglige
indsigt og viden indenfor alle væsentlige dele af
området.
Manglende udnyttelse af faglig eksper-
tise
Arbejdsgruppen mener, at der er en manglende pro-
fessionalisme i Lægemiddelstyrelsen, når det gælder
overvågning og kontrol med medicinsk udstyr. Det
mindste Lægemiddelstyrelsen kan gøre er at udnyt-
te den faglige ekspertise, der allerede findes i de vi-
denskabelige selskaber – for eksempel sidder der en
gruppe under Dansk Ortopædisk Selskab, der speci-
elt beskæftiger sig med implantater. Det er disse
eksperter, der ned til mindste detalje kender til pro-
blemerne og kan pege på eventuelle mangler ved
nye produkter. Arbejdsgruppen foreslår, at man ud-
nytter denne ekspertviden til at påpege problemer
og eventuelle mangler ved eksisterende og nye pro-
dukter samt at eventuelle mangler og problemer
herefter indberettes til Lægemiddelstyrelsen, såle-
des at markedsføringen af dårlige eller mangelfulde
produkter øjeblikkelig kan stoppes eller begrænses.
Sådan fungerer overvågning og kontrol
i dag
Før 1991, hvor loven om medicinsk udstyr blev ved-
taget herhjemme, var der ingen krav i Danmark om,
at medicinsk udstyr skulle godkendes, før det kunne
sælges. I dag gælder tre EU-direktiver på området,
hvoraf det nyeste først er ved at træde i kraft. Disse
direktiver medfører bl.a., at medicinsk udstyr (dog
undtaget klasse I udstyr - se boks side 5) skal god-
kendes hos de bemyndigede organer, som arbejder
på vegne af landenes sundhedsmyndigheder, før det
markedsføres. De bemyndigede organer står med
andre ord for at give den lovpligtige CE-mærkning,
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0006.png
ifølge Lægemiddelstyrelsen, at den fornødne faglige
ekspertise til at kontrollere DGM ikke er tilgængelig
i Danmark. Derfor er opgaven udliciteret til de en-
gelske myndigheder.
Sådan opfatter det danske bemyndigede
organ, DGM, sin kompetence
DGM konkurrerer frit med de øvrige bemyndigede
organer på markedet, forklarer fungerende direktør
Søren Sørensen og fortsætter:
- DGM har ligesom de fleste andre bemyndigede or-
ganer kunder overalt i verden – dog finder 40 pro-
cent af DGM’s omsætning sted i Danmark, hvor der
er mange små og mellemstore virksomheder, der
udvikler og producerer medicinsk udstyr som for
eksempel høreapparater, ultralydsscannere, blod-
standsningspræparater og tandlægeudstyr.
DGM er på en måde en typisk repræsentant for
branchen, idet organet er bemyndiget til at godken-
de produkter inden for alle risikoklasser, hvilket for
DGM betyder, at de både kan godkende mere
ukomplicerede produkter som for eksempel en-
gangssprøjter over forbindingsstoffer til sårbehand-
ling til meget komplicerede apparater som for ek-
sempel hjerte-lunge-maskiner, udstyr til stråletera-
pi samt visse implantater.
Om denne meget brede bemyndigelse forklarer Sø-
ren Sørensen:
-DGM har en stab på ti faste medarbejdere, der udfø-
rer de mere rutinemæssige godkendelser af de lave-
ste risikoklasser af medicinsk udstyr. Når det gælder
det mere komplicerede og risikofyldte udstyr træk-
ker vi på en fast stab af eksterne eksperter i etable-
rede institutioner som Statens Seruminstitut, Rigs-
hospitalet, Dansk Standard, Teknologisk Institut,
DEMKO og Hjælpemiddelinstituttet. Det skyldes, at
DGM er etableret som et samarbejde mellem disse
institutioner og Sundhedsstyrelsen, og de eksterne
eksperter er tilknyttet DGM via særlige kontrakter.
I følge Søren Sørensen sikrer denne konstellation
adgang til den nødvendige ekspertise, som skal til
for at vurdere mange forskellige typer af medicinsk
udstyr, ligesom den er garanti for, at det er de rette
fagfolk, der stiller spørgsmål til henholdsvis risiko-
analyse, design og materialevalg, kvalitetsstyring
samt til de kliniske undersøgelser.
DGM’s konstellation er imidlertid atypisk i forhold
til stort set alle andre bemyndigede organer i EU, der
ikke på samme måde har en sådan række myndig-
heder og eksterne eksperter bag sig.
-Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med den sundheds-
faglige virksomhed, der udøves af personer inden
for sundhedsvæsenet, herunder om sundhedsper-
sonernes brug af medicinsk udstyr er omhyggelig og
samvittighedsfuld. Det sker i henhold til lov om
sundhedsvæsenets centralstyrelse og de enkelte au-
torisationslove.
Spørger man dernæst, hvordan Sundhedsstyrelsens
rolle afgrænses i forhold til Lægemiddelstyrelsens er
svaret:
- Lægemiddelstyrelsen er – i henhold til reglerne om
medicinsk udstyr – ansvarlig for overvågningen af
markedet for medicinsk udstyr, herunder ansvarlig
for at træffe de nødvendige foranstaltninger, så-
fremt Lægemiddelstyrelsen har grund til at antage,
at et medicinsk udstyr vil kunne bringe patienters,
brugeres eller tredjemands sikkerhed eller sundhed
i fare.
Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen drøfter
jævnligt varetagelsen af opgaver på dette område.
Principperne for fordeling af sagerne er, at
forkert brug af medicinsk udstyr hører
under Sundhedsstyrelsen, medens defek-
ter m.v. ved medicinsk udstyr hører under
Lægemiddelstyrelsen.
det er Lægemiddelstyrelsen, der sørger for
at informere sundhedspersonerne (bru-
gerne), hvis et medicinsk udstyr trækkes
tilbage fra markedet eller hvis forhold ved
produktet forbydes eller begrænses, me-
dens det er Sundhedsstyrelsen, der adva-
rer eller vejleder sundhedspersonerne,
hvis der er tale om forkert eller uhen-
sigtsmæssig brug af et produkt eller en
produkttype, der beror på forhold hos
sundhedspersonerne og ikke hos fabri-
kanten.
Sådan opfatter Lægemiddelstyrelsen sin
rolle
I Lægemiddelstyrelsen forklarer Karsten Jørgensen,
chefkonsulent for Lægemiddelstyrelsens direktions-
sekretariat – på vegne af direktør Jytte Lyngvig – om
styrelsens ansvarsområde:
- Det er Lægemiddelstyrelsens rolle at overvåge
markedet for medicinsk udstyr og gøre det på en
måde, så forbrugerne får optimal sikkerhed. Vi vare-
tager opgaven indenfor de rammer, der er givet.
Med flere ressourcer kunne vi levere en større sik-
kerhed for forbrugerne. Det kunne vi ud fra en rent
faglig vurdering godt ønske. Men vi forstår på den
anden side godt, at pengene i så fald skal tages an-
dre steder, hvor der også er brug for dem.
Lægemiddelstyrelsen har i dag tre hovedopgaver for
medicinsk udstyr, dvs. 1) overvågning af markedet,
2) registrering af fabrikanter af medicinsk udstyr
samt 3) EU-arbejde siger Hans-Kristian Andersen,
Sådan opfatter Sundhedsstyrelsen sin
rolle
Spørger man Sundhedsstyrelsens direktør Jens Kri-
stian Gøtrik, hvilket ansvarsområde de har i forbin-
delse med anvendelsen af medicinsk udstyr i Dan-
mark, lyder svaret:
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 141: Henvendelse af 12/12-18 fra Teknologirådet om medicinsk udstyr
1989080_0007.png
Lægemiddelstyrelsens sektion for medicinsk ud-
styr
Sektionen for medicinsk udstyr er oprettet efter en
omorganisering i Lægemiddelstyrelsen for nylig.
Sektionen omfatter seks fagmedarbejdere og en HK-
medarbejder. Det er samme antal som før omorga-
niseringen, ligesom opgaverne er de samme som
før.
Sektionsleder Hans-Kristian Andersen håber, at
omorganiseringen vil betyde en effektivisering af
ressourceanvendelsen og i sidste instans være til
gavn for patienterne.
Hans-Kristian Andersen pointerer, at seks personer
vurderes som for få til at varetage opgaverne på ac-
ceptabelt niveau. Han henviser til, at der på Finans-
loven for det kommende finansår er forslag om at
afsætte ekstra midler til området.
afdelingslæge og sektionsleder for nyoprettet ”Sek-
tion for Medicinsk Udstyr” i Lægemiddelstyrelsen.
1) Overvågning af markedet for medicinsk udstyr
missionen og industrien i arbejdet med at fortolke
de generelle regler i EU-direktiverne, som gælder for
den over halve million forskellige produkter, der
findes. Resultatet vil være en række konkrete guide-
lines. Det er én ting. En anden er, at arbejdsgruppen
er midt i en generel evaluering af reglerne i direkti-
vet om medicinsk udstyr – en evaluering, der for-
ventes at foreligge i dette efterår.
- I en anden arbejdsgruppe, som Lægemiddelstyrel-
sen deltager i, arbejdes der på at stramme op på ni-
veauet for de bemyndigede organers arbejde. Ud-
valget undersøger hvilke krav, der i praksis stilles til
organerne fra myndighederne i de forskellige lande,
og vi er i fuld gang med at udarbejde en række for-
tolkningspapirer som skal øge gennemsigtigheden
og samarbejdet mellem myndighederne. Målet er
generelt at hæve kvaliteten gennem en tilpas stram
og fælles fortolkning af reglerne, så man kan opnå,
at de bemyndigede organer alle er lige kvalificerede
og i praksis udfører kontrollen af udstyrets sikker-
hed tilstrækkeligt rigoristisk uanset, hvor de rent
geografisk befinder sig i EU.
Teknologirådets arbejdsgruppe peger på, at oven-
stående tiltag kan tage lang tid og i mellemtiden
kan brugerne af systemet ikke føle sig trygge ved
det. Arbejdsgruppen opfordrer derfor Lægemiddel-
styrelsen til at tage førertrøjen på i EU og sikre, at
der sker en hurtig opstramning af godkendelsessy-
stemet, så alle kan have tillid til det. Dette kræver
imidlertid, at styrelsen får tilført de ekstra ressour-
cer, som er foreslået i Finanslovsforslaget.
Arbejdsgruppens sammensætning:
Kamma Bertelsen, formand for Den Centrale Vi-
denskabsetiske komité.
Ivan Lauridsen, lægmedlem, Regional Videnskabse-
tiske Komité for Århus Amt.
Svend Erik Dyrskov, chefkonsulent Teknologisk In-
stitut.
Poul Torben Nielsen, overlæge Aalborg Sygehus.
Ditte Nørgaard-Andersen, Direktør, Medicoin-
dustrien.
Søren Gram, Projektleder, Teknologirådet
Niels Schiander, Projektmedarbejder, Teknologirå-
det
Om denne opgave, siger Hans-Kristian Andersen: - I
dag behandler vi hændelser i forbindelse med bru-
gen af udstyret, som kan have betydning for pati-
entsikkerheden. Det sker på basis af rapporter, som
sendes ind på initiativ af sundhedspersonale og fa-
brikanter. Hovedopgaven er at samarbejde med dis-
se mennesker om at udrede de indrapporterede
hændelser og være med til at forebygge dels, at
hændelserne gentager sig og dels, at det dårlige
produkt fortsat markedsføres uændret. Det er dog
ikke tilstrækkeligt. Der er også behov for et passen-
de niveau af aktiv kontrol med fabrikanternes do-
kumentation for produktsikkerheden, blandt andet
direkte besøg på virksomhederne, der fremstiller
udstyret. Men hidtil har vi ikke haft ressourcer til at
udføre mere end en enkelt stikprøvekontrol af en
udvalgt gruppe af fabrikater.
2) Registrering af fabrikanter af medicinsk udstyr i Dan-
mark.
Denne opgave drejer sig om registrering af de dan-
ske fabrikanter, som laver udstyr, der
ikke
skal god-
kendes af bemyndigede organer. - Registreringen af
det øvrige medicinske udstyr, er under opbygning
på EU-niveau, i form af en fælles database, forklarer
Hans-Kristian Andersen.
3) EU-arbejde i forbindelse med EU-direktiverne på områ-
det.
Fra rådet til tinget udgives af Teknologirådets
sekretariat. Dette nummer er skrevet Hanna
Sigga Madslund, freelance videnskabsjourna-
list.
Lægemiddelstyrelsen sidder med ved bordet i flere
fælles europæiske arbejdsgrupper som skal søge at
opnå den bedst mulige fortolkning og forvaltning af
de nye regler om medicinsk udstyr, siger Hans-
Kristian Andersen og uddyber:
- I en af arbejdsgrupperne deltager repræsentanter
for de øvrige medlemslandes fagmyndigheder in-
klusive Lægemiddelstyrelsen sammen med Kom-
De seneste fem numre af Fra rådet til tinget er:
159: Dyr biobrændsel til transport
158: Betal med Mobiltelefonen
157: GMO-debat i krydsild
156: Mening med road pricing?
155: Frygt for nye IT-fiaskoer
7