Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1982601_0001.png
PIXI
ANALYSE AF KØRETIDER I HJEMMEPLEJEN
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. GENERELLE HENSYN I PLANLÆGNINGEN
2. ARBEJDSTILRETTELÆGGELSE
3. OVERBLIK OVER IDEALTYPISKE MODELLER
4. GENNEMGANG AF IDEALTYPEMODEL A, B OG C
5. GODE PERSPEKTIVER
Analyse af køretider i hjemmeplejen
På vegne af Sundheds- og Ældreministeriet har Rambøll Management
Consulting i 2018 gennemført en undersøgelse af køretider i
hjemmeplejen. Undersøgelsen er iværksat for at opnå større viden
om, hvordan besøg og køretider planlægges i hjemmeplejen, og
hvordan forskellige tilgange tilvejebringer muligheder og udfordringer
for at imødekomme kompleksiteten i opgaveløsningen.
Undersøgelsen er gennemført gennem interviews og observation af
planlægningen og gennemførelsen af kørelisten i syv kommuner:
Holbæk Kommune
Københavns Kommune
Odense Kommune
Silkeborg Kommune
Struer Kommune
Sønderborg Kommune
Vesthimmerlands Kommune.
Denne boks er en
læseguide med
informationer og
beskrivelser af sidernes
indhold vil fremgå, hvor
det er relevant.
Pixien er en kort og overskuelig forenkling af den samlede rapport
”Køretid i hjemmeplejen”, og i dette format er der udelukkende fokus
på hovedpointerne. For en mere detaljeret beskrivelse og
gennemgang af undersøgelsens resultater og analyser henvises til den
samlede rapport.
Denne pixi indeholder indledningsvist en beskrivelse af kompleksiteten
i planlægningen af kørelister og gennemførelse af hjemmeplejens
plejeopgaver grundet de mange forskellige og løbende hensyn.
Dernæst præsenteres tre typiske tilgange for planlægning af
kørelister, der er identificeret i de syv kommuner.
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0003.png
1. GENERELLE HENSYN I PLANLÆGNINGEN AF KØRELISTER
Kontinuitet
Hensyn til, at de samme
medarbejdere kommer hos
borgeren.
Faglighed
Hensyn til medarbejdernes
faglighed er afgørende for,
hvilke besøg de kan
varetage.
Dokumentation
Hensyn til at
dokumentation er
varierende efter
plejeopgavens karakter, og
der skal derfor afsættes tid
til dette.
Strukturelle
forhold
Organisering af
hjemmeplejen
Ydelsesmodel
Transportmiddel
Delegerede
ydelser
Kompleksitet og
i planlægning
Planlæggeropgaven indebærer
en konstant afvejning af de
forskellige hensyn i relation til
den enkelte borger og
medarbejder.
Overenskomster
Hensyn til overenskomster
eks. fridage, pauser,
arbejdstid mm. indgår som
en del af planlægningen.
Privat/
kommunal
Personlige præferencer
Hensyn til en sikring af det
bedste personlige match til
hensigtsmæssig
varetagelse af
plejeopgaverne.
Løbende ændringer i
borgernes behov
Hensyn til at borgeren kan
være ramt af sygdom eller
have andre aktiviteter i sin
dagligdag.
Geografi
Hensyn til besøg fordeles,
så besøg i samme
geografiske område
placeres på samme
køreliste.
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0004.png
2. ARBEJDSGANGSBESKRIVELSE
Figuren viser
arbejdsgangen
for udarbejdelsen
af kørelisterne.
Det fremgår af
figuren, at
planlægnings-
opgaven er en
løbende proces,
hvor der er
mange forhold,
der kan have
betydning for
ændringer i
kørelisten.
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0005.png
3. OVERBLIK OVER IDEALTYPISKE MODELLER
Model A
Ingen synlig køretid
Køretiden fremgår ikke som en del af
kørelisten, men indgår i ydelsen, og
besøgene ligger derfor lige efter hinanden,
som
’perler på en snor’.
Den eneste
køretid på kørelisten er en ‘køre-ud-blok’.
Model B
Køretid i transportblokke
Kørelisten består af besøg, der ligger tæt
op ad hinanden uden tidsmæssige
mellemrum. Der er afsat køretid i form af
større transportblokke (ca. 15-20 min.)
2-4 gange i løbet af en køreliste.
Model C
Køretid mellem besøg
Køretiden fremgår synligt på kørelisten.
Der er afsat køretid mellem hvert enkelt
besøg, og køretid fremgår i form af
tidsmæssig forskel på sluttidspunktet på
besøg a og starttidspunkt for besøg b.
Muligheder
Frie rammer opleves som fleksibelt
for medarbejdere
Giver medarbejder rum til
selvtilrettelæggelse og muliggør
faglige skøn ude hos borgeren
Hensyn til akutte hændelser og
sygemeldinger
Nem at anvende for planlægger
Udfordringer
Nye medarbejdere skal lære at
forvalte de frie rammer
Matcher ikke alle medarbejdere
Høj grad af koordinering mellem
medarbejdere og planlægger
Muligheder
Fleksibilitet for medarbejdere til at
imødekomme uforudsete hændelser
Giver medarbejder rum til
selvtilrettelæggelse og muliggør
faglige skøn ude hos borgeren
Hensyn til geografiske afstande
Nem at anvende for planlægger
Udfordringer
Nye medarbejdere skal lære at
forvalte de frie rammer
Oplevelse af at der nogle gange ikke
er afsat tid nok til transport
Høj grad af koordinering mellem
medarbejdere og planlægger
Muligheder
Oplevelse af, at klare rammer skaber
ro for medarbejderne
Hensyn til varierende afstande
Ingen spildtid skaber gode betingelser
for at tidsstyre for ledere
Udfordringer
Præcisering af køretid kan virke
ufleksibelt for medarbejderne
Planlægningsopgaven er en smule
mere kompleks for planlæggeren
Manglende tid til uforudsete
hændelser for medarbejderne
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0006.png
4. IDEALTYPEMODEL A
Indledning og kørelistemodel
Kørelistemodellen er identificeret i
Københavns Kommune.
Køretiden fremgår ikke som en del
af kørelisten, men indgår i
ydelsen, og besøgene ligger derfor
lige efter hinanden, som
’perler på
en snor”.
Tidspunktet for besøg a
bliver dermed starttidspunktet for
besøg b. Den eneste køretid, som
fremgår, er en ”køre-ud-blok”,
hvor der er afsat 20 minutter til, at
medarbejderne kan komme ud til
den første borger på deres
køreliste.
Ingen synlig køretid
Ydelsesmodel
Ydelserne visiteres i pakker,
hvor borgeren fx visiteres til en
lille, en mellem eller en stor
blok på baggrund af
funktionsniveau. Det er
tydeligt, at både medarbejdere
og ledelsen ser kørelisterne i
tæt relation til blokmodellen. I
praksis er der den opfattelse, at
køretiden er en del af
ydelserne/blokkene. Det er
derfor nærliggende, at
besøgene kommer til at ligge
som ‘perler på en snor’, fordi
ydelsesmodellen klart lægger
op til en meget fleksibel
kørelistemodel.
Akutte hændelser
Nødkald og akutte hændelser hos borgeren
Planlæggeren modtager opkald om akut
hændelse og bemander akut besøg.
Bemandingen sker altid ud fra et hensyn til
kompetencer, om medarbejderen pt. er
geografisk tæt på, hvor borgeren med
nødkald er og evt. ledig tid i køreliste.
Sygefravær
Ved sygemeldinger koordinerer
planlæggeren med medarbejderne på
morgenmødet og afklarer, hvilke ressourcer
der er til rådighed, så den sygemeldtes
køreliste kan blive fordelt mellem de
resterende medarbejdere i teamet. Hvis
teamet ikke kan få fordelt alle besøgene,
kan planlæggeren flytte ydelser såsom
rengøring til en anden dag. Selvom
medarbejdere kan risikere at skulle løbe
ekstra stærkt grundet en sygemelding,
er oplevelsen blandt medarbejderne, at
sygemeldinger sjældent vælter
kørelisterne.
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0007.png
4. IDEALTYPEMODEL A
Muligheder
Ingen synlig køretid
Udfordringer
Frie rammer opleves som fleksibelt for medarbejdere
Den højere grad af fleksibilitet gør, at medarbejderne
oplever, at de kan koncentrere sig om at give borgeren den
nødvendige støtte og hjælp frem for at fokusere på at skulle
overholde en meget fast tidsplan.
Medarbejderne kan bringe deres faglighed i spil og
selvtilrettelæggelse skaber trivsel
Medarbejderne kan selv tilrettelægge, hvor meget tid der
skal bruges hos den enkelte borger ud fra deres faglige
vurdering. Medbestemmelse giver medarbejderne en følelse
af autonomi, og dette skaber trivsel og tilfredshed blandt
medarbejderne.
Hensyn til akutte hændelser og sygemeldinger
Modellen skaber mulighed for at lave ændringer og
tilpasninger på dagen, fx ved akutte hændelser og
sygemeldinger.
Nem at anvende for planlægger
Modellen er tidsbesparende og nem at anvende for
planlæggere, fordi de ikke minutiøst skal sidde og udregne
afstande og køretid mellem hvert enkelt besøg.
Nye medarbejdere skal lære at forvalte de frie rammer
Som ny medarbejder kan det være svært at gennemskue,
hvor lang tid der skal bruges pr. besøg, når kørelisten ikke
har faste tidspunkter på besøg og køretid. Det kan skabe
frustration hos nye medarbejdere.
Matcher ikke medarbejdere, der ikke trives med
selvtilrettelæggelse
Modellen er meget personafhængig, og nogle medarbejdere
har svært ved at administrere den store grad af frihed og
selvbestemmelse, fordi de trives bedst med, at det fremgår
tydeligt af kørelisten, hvor meget tid de skal bruge på kørsel.
Kræver høj grad af koordinering mellem medarbejdere og
planlægger
Modellen kræver en stor grad af faglig sparring og
tilbagemelding til planlægger, hvis noget på kørelisten ikke
fungerer efter hensigten. Dette er ekstra vigtigt i denne
model, fordi medarbejderne selv forvalter tiden og derfor er
afhængige af, at de overordnede rammer stemmer overens
med den dagligdag, som medarbejderne møder.
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0008.png
4. IDEALTYPEMODEL B
Indledning og kørelistemodel
Denne kørelistemodel er
identificeret i Holbæk og
Sønderborg Kommune.
Kørelisten består af besøg, der
ligger ’som perler på en snor’.
Det betyder, at besøg ligger tæt
op ad hinanden uden
tidsmæssig eller på kørelisten
synlige mellemrum. Der er afsat
køretid i form af større
transportblokke eller ‘hvid tid’ af
ca. 15-20 minutters varighed 2-
4 gange i løbet af en køreliste.
Det gælder typisk en
transportblok/’hvid tid’ om
morgenen, middag samt en blok
i slutningen af kørelisten.
Køretid som transportblokke
Ydelsesmodeller
Borgerne visiteres til henholdsvis
ydelsespakker i den ene kommune og
større enkeltydelser i den anden
kommune. Modellen med ydelsespakker
rummer en fleksibilitet, der gør det
muligt at tilpasse det enkelte besøg efter
det aktuelle behov fra dag til dag, og
dermed understøtter medarbejderens
faglige skøn.
I kommunen, der arbejder med større
enkeltydelser, visiteres borgeren til en
mindre pakke, fx personlig pleje. Denne
model er mere fleksibel end
enkeltydelser og dog mere specificeret
end ydelsespakker. Pakker gør, at
planlæggeren skal arbejde med færre
besøgsblokke pr. køreliste, hvilket letter
deres planlægning sammenlignet med
enkeltydelser.
Akutte hændelser
Nødkald og akutte hændelser hos
borgeren
Ved nødkald ringer medarbejderen,
der har nødkaldstelefonen, fortrinsvis
til borgerens kontaktperson, som
alligevel skal besøge borgeren. Denne
medarbejder bytter rundt på sin liste,
så de kan tage ud til denne borger
straks. Hvis det ikke er muligt,
kontaktes en anden medarbejder, der
er i nærområdet, for at sikre, at
borgeren får hjælp hurtigst muligt.
Sygefravær
Den sygemeldtes køreliste fordeles
som udgangspunkt over de øvrige
medarbejdere. Dele af
transportblokken/den hvide tid på
kørelisten inddrages ved sygdom.
Hvis det er muligt, flytter planlæggeren
besøg såsom rengøring og
medicindoseringer til en anden dag.
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0009.png
4. IDEALTYPEMODEL B
Muligheder
Køretid som transportblokke
Udfordringer
Nye medarbejdere skal lære at forvalte de frie rammer
Kørelisten er udfordrende for nye medarbejdere, fordi
medarbejderen ikke har et indgående kendskab til
borgerne og det geografiske område, og dermed hvor
lang tid der typisk skal bruges pr. besøg.
Fleksibilitet til at imødekomme uforudsete og akutte hændelser
Modellen giver gode muligheder for at lave ændringer/tilpasninger
på dagen, fx ved akutte hændelser og sygemeldinger. Det skyldes,
at køretid i blokkene giver luft på kørelisten.
Giver medarbejderne rum til selvtilrettelæggelse og muliggør
faglige skøn ude hos borgeren
Medarbejderne oplever frihed til selv at strukturere deres køretid.
Det giver en følelse af at have kontrol og mindsker oplevelsen af at
være bagud, hvilket også giver bedre plads til et fagligt skøn, fordi
medarbejderne ikke skal følge specifikt afsatte køretider.
Hensyn til geografiske afstande
Kørelistemodellen imødekommer store afstande, fordi det
synliggøres, at der er indlagt køretid ud til besøgsområderne.
Samtidig indlægges en ekstra transportblok til besøg i
yderområder ift. de øvrige besøg.
Nem at anvende for planlægger
Planlægning af køretiden i større blokke er nem at arbejde med for
planlæggeren, der ikke behøver at tage højde for præcise afstande
mellem forskellige besøg og detailplanlægge ruten
.
Ikke altid afsat tid nok til transport
Transportblokkene modsvarer ikke altid den reelle tid,
som bruges på kørelisten. Trods dette når medarbejderne
som regel altid besøgene på kørelisten uden overarbejde.
Det skyldes den iboende fleksibilitet i ydelsesmodellen,
hvor medarbejderne kan indhente tid i løbet af dagen.
Kræver høj grad af koordinering mellem medarbejdere og
planlægger
Modellen kræver en stor grad af faglig sparring og
tilbagemelding til planlægger, hvis noget på kørelisten
ikke fungerer efter hensigten. Dette er ekstra vigtigt i
denne model, fordi medarbejderne selv forvalter tiden og
derfor er afhængige af, at de overordnede rammer
stemmer overens med den dagligdag, som
medarbejderne møder.
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0010.png
4. IDEALTYPEMODEL C
Indledning og kørelistemodel
Kørelistemodellen er identificeret i:
Odense, Struer, Vesthimmerland
og Silkeborg Kommune.
Modellen benyttes både af private
og kommunale leverandører af
hjemmepleje.
Kørelistemodellen er kendetegnet
ved, at køretiden fremgår af
kørelisten. Det vil sige, at der er
afsat køretid mellem hvert enkelt
besøg, og at denne køretid
fremgår i form af tidsmæssig
forskel på sluttidspunktet på besøg
a og starttidspunkt for besøg b.
Køretid mellem hvert besøg
Ydelsesmodel
I tre ud af de fire kommuner visiteres
efter enkeltydelser. Det betyder, at der
er afsat et antal minutter pr. ydelse, og
ligeledes er afsat et antal minutter til
kørsel mellem besøgene. Enkeltydelser
lægges sammen i ét besøg hos
borgeren, hvor det giver mening,
således at køretiden knytter sig til
besøgene og ikke til de enkelte ydelser.
En af kommunerne visiterer efter
forløbspakker. Detaljeringsniveauet er
lavere sammenlignet med
enkeltydelser. Selvom der her er
indlagt synlig køretid mellem besøgene,
har medarbejderne en høj grad af
frihed. Kørelisten opfattes således som
et ”udgangspunkt” for medarbejderne,
som har høj grad af medindflydelse på,
hvordan de strukturerer deres dag.
Akutte hændelser
Nødkald og akutte hændelser hos
borgeren
Ved nødkald ringer borgeren til
planlæggeren centralt, som ud fra
kørelisterne har et overblik over,
hvilke medarbejderne der er i
nærheden af den pågældende
borger.
Sygefravær
Generelt prioriteres det, at det
faste personale kan dække
kørelisterne ved sygefravær. Dele
af transporttiden bliver inddraget
ved sygdom. For de private
leverandører har man bagvagter
til at dække sygefravær. Hvis der
er mange sygemeldinger, tilkaldes
vikarer.
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0011.png
4. IDEALTYPEMODEL C
Muligheder
Køretid mellem hvert besøg
Udfordringer
Præcisering af køretid kan virke ufleksibelt for medarbejderne
Nogle medarbejdere oplever de synlige køretider som en
udfordring, fordi der ikke altid er afsat nok tid til kørsel. For
nogle kan de faste minuttal til kørsel være en stressfaktor,
hvis køretiden reelt opleves længere, end det der er afsat på
kørelisten.
Planlægningsopgaven er en smule mere kompleks for
planlæggeren
Modellen er en smule mere kompleks for planlæggeren, fordi
man minutiøst skal sidde og udregne afstande og køretid
mellem hvert enkelt besøg.
Manglende tid til uforudsete hændelser
I modellen er der ikke ‘hvid tid’ i løbet af dagen, som kan
bruges til akutte hændelser. Medarbejdernes køreliste er
derfor fyldt helt ud med besøg og køretid mellem besøg.
Medarbejderne oplever derfor, at køretiden nogle gange
sættes ned eller slettes, hvis der sker ændringer. Trods dette
når medarbejderne næsten altid deres køreliste, fordi de er
fleksible, men de har travlt, og det skaber frustration, når
ændringer skubber til hele køreplanen.
11
Oplevelse af at klare rammer skaber ro for medarbejderne
Køretiden er synlig grundet hensyn til medarbejderne, så
det er tydeligt, hvor lang tid der er afsat til besøg og kørsel,
samt hvis der er varierende køretid mellem besøgene.
Medarbejderne giver udtryk for, at det er en fordel, at de
kan se deres køretid, og det gør dem mindre stressede.
Hensyn til varierende afstande
Kørelisten kan tage hensyn til og synliggøre, at der er
varierende afstande og dermed varierende køretider. Der
er forskel på, hvor meget planlæggerne gør ud af at skrive
de reelle køretider på, eller om der fremgår en
gennemsnitlig køretid.
Ingen spildtid skaber gode betingelser for at tidsstyre for
ledere
Modellen er en fordel for effektiviteten og økonomien, fordi
der ikke er spildtid i kørelisterne; der er kun effektiv tid til
besøg og kørsel. Daglige ledere ser det som en fordel og et
vilkår i en økonomisk presset hverdag, at medarbejderne
ikke har spildtid.
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0012.png
5. GODE PERSPEKTIVER
På baggrund af erfaringerne fra de besøgte hjemmeplejeleverandører kan en række gode perspektiver fremhæves.
Disse perspektiver skal ses ud fra et medarbejdersynspunkt:
Frihed og mulighed for selvtilrettelæggelse
af køretid og delvist i besøgenes indhold styrker det faglige
skøn, der giver medarbejderne en oplevelse af at have kontrol og kunne koncentrere sig om kerneopgaven;
borgerens plejebehov.
Jo mere detaljerede kørelisterne er
mht. beskrivelse af besøg og køretider, desto mindre fleksibel er
kørelisten for medarbejderne. Det gør det vanskeligere at imødekomme akutte hensyn såsom sygefravær, akutte
hændelser ude hos borgerne og nødkald.
Detaljeret planlægning af køretid og synlig køretid
giver nogle medarbejdere ro, idet de ved, at der er taget
højde for køretid, herunder varierende afstande, transportmiddel og trafik. Derudover er det en fordel for nye
medarbejdere, afløsere og vikarer, at kørelisten for den fastlagte rute er detaljeret planlagt, fordi det i mindre
grad kræver, at medarbejderen har kendskab til området og borgerne.
Tid til dokumentation eller planlagt ’hvid tid’
til både kørsel og dokumentation i kørelisterne er med til at øge
oplevelsen af fleksibilitet hos medarbejderne modsat de steder, hvor kørelisten er fyldt helt op med besøg og
køretider. Nogle medarbejdere trives med denne fleksibilitet, mens det for andre medarbejdere kan skabe
frustration, når tiden til dokumentation inddrages ved akutte hændelser.
Introduktion til nye medarbejdere og vikarer
kunne med fordel indeholde en grundig introduktion til
kørelistemodellen og den praksis man i det enkelte vagtlagt har omkring planlægning af køretiden. Der er en
variation og en logik i hver type af kørelistemodel, som vil være god at lære at kende i forbindelse med
introduktion til arbejdet i det enkelte hjemmeplejedistrikt.
12
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse af køretider i hjemmeplejen, fra ældreministeren
1982601_0013.png