Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
1974201_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
MEDINT
Koordineret med: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPANKH
Sagsnr.: 1808444
Dok. nr.: 753410
Dato: 14-11-2018
Samlenotat
vedrørende rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 6.-7. december 2018 – sundheds-
punkterne
11. Samarbejde inden for vaccineområdet, KOM(2018) 244
a)
Forslag til Rådets henstilling om et styrket samarbejde mod sygdomme, der kan
forebygges ved vaccination
-
Vedtagelse
b) Bekæmpelse af vaccineskepsis på EU og nationalt niveau: Udfordringer og mulig-
heder i en digitaliseret verden
-
Udveksling af synspunkter
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
1974201_0002.png
11. Samarbejde inden for vaccineområdet, KOM(2018) 244
a) Forslag til henstilling om et styrket samarbejde på vaccinationsområdet
- Vedtagelse
b) Bekæmpelse af vaccineskepsis
- Udveksling af synspunkter
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 30. maj 2018. Ændringer er markeret med
en streg i marginen.
1. Resume
Forslag til Rådets henstilling om et styrket samarbejde mod sygdomme der kan forebygges
ved vaccination, er på dagsordenen for det kommende rådsmøde den 7. december 2018
med henblik på vedtagelse. Regeringen kan tilslutte sig rådshenstillingen.
Formandskabet lægger endvidere op til en drøftelse om Bekæmpelse af vaccineskepsis. Re-
geringen er enig i, at det er vigtigt at udveksle erfaringer og ideer til bekæmpelse af vacci-
neskepsis.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018), 244 af 4. maj 2018 fremsat forslag til en henstilling fra
Rådet om et styrket samarbejde mod sygdomme, der kan forebygges ved vaccination.
Vaccination er en af de mest effektive medicinske indsatser, som forebygger alvorlige syg-
domme og for tidlig død. I flere medlemsstater og nabolande har der imidlertid været ud-
brud af vaccineforebyggelige sygdomme som følge af lav vaccinationsdækning. Den lave
vaccinationsdækning skyldes bl.a. lav tillid til vaccinationer pga. skepsis i fht. videnskaben
og frygt for bivirkninger, og Kommissionen peger bl.a. på misinformation i medierne som
årsag hertil. Blandt de øvrige udfordringer på vaccinationsområdet peger Kommissionen på
vaccineforsyningen, som flere lande har problemer med, og at der er behov for øget forsk-
ning og udvikling af vacciner.
Bekæmpelse af vaccinationsskepsis er et af de centrale elementer i Kommissionens forslag
til henstilling om et styrket samarbejde på vaccinationsområdet. Kommissionen foreslår, at
vaccineskepsis bekæmpes gennem en række initiativer som fx bedre information via bl.a.
sundhedspersoner, en generel styrket informationsindsats, forskning og udbredelse af ny
videns fra forskning mv., jf. pkt. 3.
3. Formål og indhold
Kommissionen angiver, at formålet med henstillingerne er at reducere forekomsten af syg-
domme, der kan forebygges ved vaccination. Dette skal ske ved at øge vaccinationsdæknin-
gen og sikre adgang til vaccinationer for alle i den europæiske union og dermed også redu-
cere uligheder mellem medlemsstater.
Henstillinger til de enkelte medlemsstater
Kommissionen foreslår bl.a., at det henstilles, at de enkelte medlemsstater:
Side 2
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
Udvikler nationale og/eller regionale vaccinationsplaner mhp. at øge
vaccinationsdækningen og nå de mål, som er fastsat i WHO’s vaccinations
handleplan 2020, herunder målet om 95 pct. tilslutning til mæslingevaccination
Indfører rutinemæssig kontrol af vaccinationsstatus samt mulighed for vaccination
i forskellige livsfaser.
Øger tilgængeligheden fx ved mulighed for vaccinationer på apoteker, skoler m.v.
og øger tilgængeligheden for socialt udsatte grupper.
Styrker de sundhedsfaglige uddannelser vaccinerelaterede emner.
Sikrer adgang for sundhedsinstitutioner til aktuel information om borgeres
vaccinationsstatus samt systemer til påmindelser om vaccinationer.
Sikrer øget støtte til forskning og innovation, herunder i fht. hurtig implementering
af ny viden om vacciner.
Kommissionens planlagte initiativer i samarbejde med medlemsstaterne
Kommissionen foreslår desuden, at Rådet bifalder, at Kommissionen med en række foran-
staltninger og i tæt samarbejde med medlemsstaterne har til hensigt at:
Etablere et europæisk vaccinationsinformationsudvekslingssystem (”European
Vaccination Information Sharing system – EVIS”) senest i 2019 (pkt. 10, 11, 14 og
18). Informationsudvekslingssystemet skal bl.a. skal være grundlag for.:
a)
En undersøgelse af muligheden for i 2020 at fastsætte retningslinjer for
et EU-basisvaccinationsskema med de doser og vaccinationstidspunkter
(alder), som EU-landene er enige om som fælles for alle lande.
b) Adgang til objektiv, evidensbaseret information om vacciners effekt og
sikkerhed.
c)
Monitorering af holdninger til vaccinationer og misinformation om
vacciner og udvikling af redskaber samt vejledning om håndtering af
misinformation om vacciner og vaccineskepsis.
Styrkelse af vaccineforsyning og nedsættelse risiko for vaccinemangel ved bl.a. at
udvikle et EU-datavarehus (”data warehouse”) med oplysninger om lagre af og
behov for vacciner samt udvekslingsmekanismer og evt. et fælles fysisk lager (pkt.
15).
Styrkelse af effektiviteten af vaccineforskning i EU og på nationalt plan ved bl.a.
etablere nye partnerskaber og forskningsinfrastrukturer.
Kommissionens initiativer
Side 3
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
Kommissionen foreslår bl.a., at Rådet støtter, at Kommissionen tager følgende selvstæn-
dige initiativer:
Udvikling af et fælles vaccinationskort, der kan udveksles elektronisk (pkt. 17).
Dannelse af en koalition sundhedspersoner for vaccination mhp. at samle
europæiske sammenslutninger af sundhedspersonale samt relevante
sammenslutninger af studerende på området, der kan give offentligheden
præcise oplysninger, bekæmpe myter og udveksle bedste praksis (pkt. 19).
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen understreger, at vaccinationsprogrammer er de enkelte medlemslandes an-
svar. Smitsomme sygdomme er imidlertid ikke begrænset af nationale grænser, og der vil
således være en merværdi for de enkelte medlemslande i at medvirke til at sikre en bedre
vaccinationsdækning i andre EU-lande.
Kommissionen mener, at en koordineret indsats er nødvendig for at øge vaccinationsdæk-
ningen i alle EU-lande. Kommissionen finder, at en fælles EU position i fht. vacciner vil øge
den offentlige tillid til vaccinationer, og at en rådhenstilling om et styrket samarbejde vil
hjælpe medlemslande til at sikre øget vaccinationsdækning.
Samtidig vurderer Kommissionen at henstillingerne respekterer medlemslandenes kompe-
tence til af fastsætte deres egen sundhedspolitik og til at organisere og tilvejebringe sund-
hedsydelser.
Regeringen finder ikke grundlag for at tilsidesætte Kommissionens vurdering af, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Det er i sundhedslovens § 158 fastsat, at regionerne yder vederlagsfri vaccination mod visse
sygdomme, og sundhedsministeren har i medfør af § 158, stk. 2, hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om, hvilke vaccinationer regionerne yder vederlagsfrit.
I bekendtgørelse om vaccination mod visse smitsomme sygdomme m.v. er det fastsat, at
regionerne tilbyder vaccination mod en række sygdomme som led i børnevaccinationspro-
grammet, herunder vaccinationer mod:
-
Difteri, stivkrampe, kighoste, polio og hib-infektion
-
Pneumokok
-
Mæslinger, fåresyge og røde hunde
-
HPV (livmoderhalskræft)
Herudover er det fastsat ved bekendtgørelse, at der ydes gratis influenzavaccination til per-
soner over 65 år og personer med visse kroniske sygdomme, og at der ydes gratis hepatitis
vaccination til særligt udsatte personer.
Side 4
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
1974201_0005.png
Endelig tildeler Sundhedsstyrelsen i overensstemmelse med sundhedslovens § 158 a tilskud
til køb af vacciner (klausuleret tilskud) til nærmere afgrænsede persongrupper. Det er såle-
des fastsat ved bekendtgørelse, at der ydes tilskud til Pneumokok-vaccinationer til særlige
risikogrupper samt til hepatitis B-vaccinationer til personer med Downs syndrom og ved
stikuheld.
I sundhedslovens § 157 a er det fastsat, at Statens Serum Institut er ansvarlig for at drive en
elektronisk registrering af oplysninger om de enkelte borgeres vaccinationer - Det Nationale
Vaccinationsregister (DDV). Det er i medfør af sundhedslovens § 157 a bl.a. også fastsat,
hvilke personer der har adgang til oplysningerne i DDV, herunder primært sundhedsperso-
ner, der har adgang til information om en borger, når det er nødvendig for behandlingen.
Statens Serum Institut har endvidere ansvaret for bl.a. at forebygge og bekæmpe smit-
somme sygdomme samt at sikre forsyning af vacciner, jf. sundhedslovens § 222.
7.
Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil ikke umiddelbart medføre nye regler på vaccinationsområdet, da
der er tale om en henstilling.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der er tale om henstillinger, vil de ikke i sig selv have økonomiske konsekvenser.
Henstillingerne omfatter en styrket indsats på en lang række områder, herunder forskning,
uddannelse, udveksling af information, evt. etablering af et EU-basisvaccinationsprogram
mv. Afhængigt af de endelige formuleringer og i det omfang henstillingerne følges vil initia-
tiverne derfor kunne få økonomiske konsekvenser. Særligt vil et EU basisvaccinationspro-
gram, som omfatter vacciner, der ikke allerede er i det danske vaccinationsprogram, med-
føre økonomiske konsekvenser.
Danmark har i dag et vaccinationsprogram med tilbud om gratis vaccinationer, som i vidt
omfang er i overensstemmelse med anbefalinger fra WHO, der kunne tænkes at danne
grundlag for anbefalinger om et fælles EU basisvaccinationsprogram med de vigtigste vac-
cinationer. Der er dog enkelte vacciner, der efter de danske sundhedsmyndigheders vurde-
ring ikke aktuelt er grundlag for at indføre i Danmark, og som henstillingen kan medføre et
pres for at indføre. Det drejer sig om vaccinationer mod Hepatitis B og Rotavirus.
Den seneste version af forslaget omfatter henstillinger vedr. evt. retningslinjer for et EU-
basisvaccinationsprogram. Initiativerne vil kunne medføre merudgifter, i det omfang hen-
stillingerne følges. Fx kan retningslinjer for et EU basisvaccinationsprogram medføre et pres
for at indføre vaccinationer, som ikke allerede er i det danske vaccinationsprogram. Dog har
Danmark overordnet set allerede et veludbygget vaccinationsprogram, som også omfatter
elektronisk registrering og opfølgning på vaccinationsdeltagelse mv. Generelt vurderes det
derfor, at henstillingerne ikke forekommer vidtgående i forhold til nuværende praksis.
Side 5
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
1974201_0006.png
Administrative konsekvenser for erhvervet
Henstillingerne har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Kommissionens oprindelige forslag til henstilling har været i høring hos EU-specialudvalget
for sundhedsspørgsmål.
Lægeforeningen er enig i, at det vil være positivt at få styrket EU-samarbejdet på vaccine-
området. Lægeforeningen mener dog, at der bør udarbejdes en langsigtet handlingsplan,
som koordineres i fht. igangværende aktiviteter og også indeholder en nærmere vurdering
af de langsigtede økonomiske konsekvenser. Lægeforeningen peger bl.a. på, at erfaringerne
med det nordiske samarbejde om vaccineforsyning bør indgå i grundlaget for en handlings-
plan.
Apotekerforeningen er ligeledes positiv over for et styrket samarbejde på vaccinationsom-
rådet. Apotekerforeningen fremhæver anbefalingen vedr. øget tilgængelighed i fht. vacci-
nationer, herunder via adgang på apoteker. Apotekerforeningen foreslår i den forbindelse,
at farmaceuter på apoteker bør have kompetence til at kunne ordinere vacciner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til henstillingen.
10. Regeringens generelle holdning
Det er Danmarks generelle holdning, at forslaget om et tættere samarbejde på vaccinati-
onsområdet kan være gavnligt, og at forslaget indeholder en række gode elementer. Det
er bl.a. positivt at styrke samarbejdet om at bekæmpe vaccineskepsis og forbedre vaccina-
tionsdækningen gennem styrket monitorering af vaccinationstilslutningen, oprettelse af
en EU-koalition af sundhedspersoner mhp. at levere korrekt information til offentlighe-
den, øge adgangen til information om vacciner og styrke forskningen i fht. vaccineskepsis.
I forhold til forslaget om at vurdere mulighederne for et fælles EU basisvaccinationsprogram
mener regeringen imidlertid, det er vigtigt, at det fortsat overlades til de enkelte EU-med-
lemsstater at fastsætte de offentlige vaccinationsprogrammer på baggrund af bl.a. syg-
domsforekomst i de enkelte medlemsstater.
Endvidere mener regeringen, at forslagene vedr. håndteringen af usikkerhed i vaccinefor-
syningen skal undersøges grundigt i fht., om det i praksis er gennemførebart og står mål
med den nødvendige ressourceindsats.
I den endelige version er forslaget på disse to områder formuleret således, at henstillingerne
er mindre vidtgående og i højere grad har karakter af forslag, der skal overvejes og under-
søges nærmere. På den baggrund vurderer regeringen, at de danske synspunkter generelt
er imødekommet, og at Danmark kan tilslutte sig det foreliggende forslag.
Fsva. drøftelsen vedr. vaccineskepsis, er regeringen generelt enig i, at samarbejdet om ud-
veksling af erfaringer og ideer til at bekæmpe vaccineskepsis bør styrkes.
Side 6
SUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Samlenotat vedr. sundhedspunkterne på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2018, fra sundhedsministeren
1974201_0007.png
I formandskabets oplæg til drøftelsen lægges der blandt andet vægt på spørgsmålet om,
hvordan medlemslandene bedst kan arbejde sammen for at imødegå online
misinformation om vacciner, samt at medlemslandene deler gode erfaringer om
håndtering af vaccineskepsis og online misinformation om vacciner. Der lægges ydermere
op til, at medlemslandene drøfter fordele og udfordringer, som digitalisering kan have for
vaccinationsområdet. Dette er i tråd med bl.a. den nuværende indsats på HPV-området i
Danmark, hvor Sundhedsstyrelsen samarbejder med Lægeforeningen og Kræftens
Bekæmpelse om en intensiv informationsindsats via bl.a. sociale medier (særligt
Facebook) vedr. HPV-vaccination, og det er en indsats, som regeringen med forslaget til
finansloven for 2019 foreslår at fortsætte i 2019.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 1. juni 2018 fået oversendt et grund- og nærhedsnotat
om Kommissionen forslag til henstilling.
Side 7