Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1946720_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
3. oktober 2018
Regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
Hermed en oversigt over lovforslag fra regeringens lovprogram inden for
Sundheds- og Ældreudvalgets område.
Sundhedsministeren
Ændring af sundhedsloven, lov om lægemidler, lov om apoteksvirk-
somhed og lov om medicinsk udstyr (Kontrolforanstaltninger mod po-
liovirus og andre biologiske stoffer, opsplitning af lægemiddelpaknin-
ger til veterinær brug og gebyr for visse opgaver vedrørende medicinsk
udstyr m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har generelt til formål at sikre, at reglerne på området for læge-
midler og medicinsk udstyr er tidssvarende og tager højde for udviklingen på
området for lægemidler og medicinsk udstyr. Med lovforslaget foreslås det at
skabe hjemmel til certificering af myndigheders og virksomheders håndtering
af poliovirus i Danmark, til adgang til opsplitning af lægemiddelpakninger til
veterinær brug og til gebyr for visse opgaver vedrørende medicinsk udstyr
m.v.
Ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og lov om
euforiserende stoffer (Eksport af cannabisbulk, brug af pesticider, kon-
traktudlægning, tilskudsordning, gebyrer m.v.) (Okt I)
Med lovforslaget foreslås det at indføre en særskilt tilskudsordning til canna-
bisprodukter i tilknytning til den fireårige forsøgsordning med medicinsk can-
nabis. Desuden foreslås det, at sundhedsministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om eksport af dansk dyrket cannabisbulk samt krav til brug af
pesticider i importerede cannabisprodukter. Herudover forslås det, at
sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om opkrævning og
betaling af gebyrer fra virksomheder til hel eller delvis dækning af Lægemid-
Side 1 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0002.png
delstyrelsens udgifter til administration af udviklings- og dyrkningsordningen
af medicinsk cannabis i Danmark.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed, lov om apoteksvirksomhed, sundhedsloven og for-
skellige andre love (Autorisation af ambulancebehandlere og registre-
ring af ambulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere),
opgavespecifik autorisation af behandlerfarmaceuter, genordination af
receptpligtig medicin, ordination af dosisdispensering med tilskud, or-
ganisatorisk ansvar m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har for det første til formål at indføre en autorisationsordning for
ambulancebehandlere og en registrering af ambulancebehandlere med sær-
lig kompetence (paramedicinere). For det andet har lovforslaget til formål at
indføre en opgavespecifik autorisation for behandlerfarmaceuter, der skal
gøre det muligt for apoteksenheder at tilbyde to nye sundhedsydelser:
genordination af receptpligtig medicin og beslutning om dosisdispensering
med tilskud. For det tredje vedrører lovforslaget øget fokus på det organisato-
riske ansvar i sundhedsvæsenet med henblik på at sikre, at de driftsansvarli-
ge sikrer de nødvendige rammer for, at sundhedspersoner kan udøve deres
hverv. Endelig foreslås med lovforslaget en ændring af reglerne om opkræv-
ning af gebyr ved registrering af behandlingssteder.
Ændring af sundhedsloven (Indførelse af forsøgsordning med risikode-
ling i medicintilskudssystemet) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at indføre en forsøgsordning med risikodeling i
medicintilskudssystemet med henblik på at styrke patienternes lette adgang
til tilskud til innovative lægemidler. Forslaget muliggør, at lægemidler, hvor
der er økonomisk risiko for uhensigtsmæssigt førstevalg, og som derfor i dag
ikke ville opnå generelt klausuleret tilskud, alligevel kan have mulighed
herfor, ved at Lægemiddelstyrelsen med virksomhedernes accept træffer
afgørelse om risikodeling, således at det offentlige sundhedsvæsen kan
friholdes for den økonomiske risiko forbundet med uhensigtsmæssigt
førstevalg, idet virksomhederne bærer denne. Lovforslaget er en opfølgning
på regeringens vækstplan for Life Science fra marts 2018.
Ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år (Flytning af inspektionsopgaver fra Læ-
gemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave
til Sikkerhedsstyrelsen) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at flytte tilsynet med forhandlingssteder, der har
Lægemiddelstyrelsens tilladelse til salg af håndkøbsmedicin, fra Lægemid-
delstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen. Denne del af lovforslaget er en opfølg-
Side 2 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0003.png
ning på regeringens udspil Bedre Balance II - statslige arbejdspladser tættere
på borgere og virksomheder fra januar 2018. Det foreslås desuden at tilføre
Sikkerhedsstyrelsen den supplerende opgave at overvåge overholdelse af
forbuddet mod salg af tobak til unge under 18 år og alkohol til unge under
henholdsvis 18 og 16 år i forlængelse af den kontrol, som Sikkerhedsstyrel-
sen allerede udfører på tobaksområdet.
Ændring af lov om regionernes finansiering (Ændring af det statslige
bidrag til finansiering af regionerne) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at muliggøre, at en del af det statslige tilskud til
regionerne til sundhedsvæsenet kan afhænge af regionernes resultater på et
bredt sæt af kriterier. Lovforslaget er et centralt element i en ændret styring
på sundhedsområdet, hvor der med en ny styringsmodel fra 2019 skal sættes
et øget fokus på sammenhæng samt nærhed og mindre fokus på at øge
aktiviteten på sygehusene. Den ny styringsmodel med bl.a. afskaffelse af
produktivitetskravet og den statslige aktivitetspulje og introduktionen af ny
nærhedsfinansiering er en opfølgning på aftalen mellem regeringen og
Danske Regioner om regionernes økonomi for 2019.
Ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak
og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og
et sikkerhedsmærkningssystem mod ulovlig handel med tobaksvarer
samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år)
(Nov I)
Lovforslaget har til formål at etablere nærmere rammer for et sporbarhedssy-
stem for tobaksvarer, herunder bestemmelser om identitetsmærke og sikker-
hedsfeature på den enkelte tobaksenhed. Endvidere har lovforslaget til for-
mål at skærpe sanktionerne ved salg af tobak til personer under 18 år.
Lov om certificeringsordning for fremmedsprogtolke på sundhedsom-
rådet (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at oprette en certificeringsordning for
fremmedsprogstolke på sundhedsområdet for at sikre en højere og mere
ensartet kvalitet i tolkningen på området. Lovforslaget er en opfølgning på
aftalen om finansloven for 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti fra december 2017.
Ændring af sundhedsloven og lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter (Ændring af aldersgrænse
for stillingtagen til organdonation og transplantationsrelateret forskning
på hjernedøde samt obduktion af personer under 50 år, der dør pludse-
ligt og uventet) (Nov I)
Side 3 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0004.png
Formålet med lovforslaget er at styrke organdonationsområdet og desuden
sikre, at obduktioner tilbydes i større omfang ved pludselig uventet død. Så-
ledes foreslås det at ændre aldersgrænsen for udtagelse af væv og andet
materiale fra afdøde med henblik på transplantation fra 18 år til 15 år og der-
ved give unge en højere grad af medindflydelse og mulighed for selv at give
samtykke til organdonation. For at styrke behandlingstilbuddene ved trans-
plantation på sigt forslås det, at det nuværende forbud mod forskning på
hjernedøde fraviges, hvor forskningsprojektet netop har til hensigt at optimere
transplantationsresultater. Den del af lovforslaget, som vedrører obduktion af
personer under 50 år, der dør pludseligt og uventet, har til formål at sikre, at
flere i denne gruppe obduceres, og at der opretholdes en af høj faglig kvalitet
af disse obduktioner samtidig med, at det bliver muligt i højere grad at målret-
te tilbud om genetisk udredning af pårørende, hvor der er indikation for, at
dødsfaldet skyldes en arvelig lidelse.
Ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat sygehusbe-
handling af visse personer uden bopæl i Danmark) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at etablere en hjemmel til at opkræve betaling fra
tredjelandsborgere for akut og fortsat sygehusbehandling, der modtages
under midlertidigt ophold i Danmark. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
om finansloven for 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti fra december 2017.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed (Nåleakupunktur på brystkassen) (Nov II)
Lovforslaget har til formål at sikre, at nåleakupunktur på brystkassen foregår
med størst muligt sigte på at forebygge, erkende og håndtere symptomer på
eventuel punktering af lungen/lungerne.
Lov om fjernelse af tatovering med laser (Dec I)
Lovforslagets formål er at sikre forbrugerne således, at de får mulighed for at
benytte et sted, hvor der fjernes tatoveringer med laser, der opfylder fastsatte
krav til udøvelse af fjernelse af tatoveringer med laser.
Ændring af sundhedsloven (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæ-
senet og påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination) (Dec I)
Lovforslaget har til formål at understøtte et bedre digitalt samarbejde om
patientbehandling på tværs af sundhedsvæsenet. Forslaget skal desuden
give et klarere hjemmelsgrundlag for behandling af data fra administrative
nationale registre til brug for beslutningsstøtte i forbindelse med patientbe-
handling. Forslaget har desuden til formål at forbedre tilslutningen til det dan-
Side 4 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0005.png
ske børnevaccinationsprogram ved at udvide muligheden for at sende på-
mindelser til forældre om anbefalede børnevaccinationer.
Ændring af sundhedsloven (Forenkling af høreapparatområdet m.v.)
(Dec I)
Formålet med lovforslaget er at sikre borgere med høretab en hurtig, effektiv
og sammenhængende behandling i offentligt eller privat regi.
Ændring af sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger og
tandlæger (Implementering af ”tillidspakken”, beskyttelse
af sundheds-
personer i rapporteringer af utilsigtede hændelser, second opinion af
lægeerklæringer, sprogkrav til sundhedspersoner og forenklet procedu-
re for anmeldelse som virksomhedsansvarlige læge eller tandlæge)
(Jan II)
Med lovforslaget gennemføres de initiativer, der kræver lovgivning, i
sundhedsministerens ”tillidspakke” fra januar 2018, der har til formål at
styrke
sundhedspersonalets retssikkerhed og genskabe tilliden til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed. Endvidere tydeliggøres, at alle sundhedspersoner i en rappor-
tering af en utilsigtet hændelse er beskyttet mod disciplinære, tilsynsmæssige
eller strafferetlige foranstaltninger. Herudover gennemføres tilpasninger af
gældende ret som følge af, at Styrelsen for Patientklager skal foretage ”se-
cond opinions”
af lægeerklæringer i indfødsretssager. Denne del af lovforsla-
get er en opfølgning på indfødsretsaftalen mellem regeringen (Venstre, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti fra juni 2018. Desuden præciseres arbejdsgiverens forpligtelse til
at sikre de nødvendige sprogkundskaber hos udenlandske sundhedsperso-
ner, der søger beskæftigelse i det danske sundhedsvæsen. Endelig ændres
pligten for klinikejere til at anmelde en virksomhedsansvarlig læge eller tand-
læge til en pligt for behandlingsstedet.
Ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., ændring af
lov om retspsykiatrisk behandling m.v., lov om autorisation af sund-
hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven
(Målgruppen for udarbejdelse af udskrivningsaftaler og koordinations-
planer, anvendelse af kropsscannere og narkohunde, ambulant behand-
ling af retspsykiatriske patienter på private psykiatriske hospitaler m.v.,
sikring af straksbehandling af akutte abstinenser, implementering af
statslig færdigbehandlingstakst i psykiatrien) (Feb I)
Side 5 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0006.png
Formålet med lovforslaget er at udvide målgruppen for udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner, at tilvejebringe en hjemmel til anvendelse af kropsscan-
nere og narkohunde, at tilvejebringe en hjemmel til private psykiatriske hospi-
talers varetagelse af den daglige behandling af patienter med en ambulant
behandlingsdom, at afskaffe ordningen om tvungen opfølgning, at sikre
straksbehandling af akutte abstinenser og at implementere en statslig fær-
digbehandlingstakst i psykiatrien.
Ændring af lov om klage- om erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet (Erstatning for nød- og beredskabslægemidler) (Feb II)
Lovforslaget har bl.a. til formål at udvide lægemiddelskadeerstatningsordnin-
gen, sådan at der kan ydes erstatning for lægemiddelskader forårsaget af
lægemidler udleveret i Danmark til nød- og beredskabssituationer m.v.
Ændring af sundhedsloven og ændring af komitéloven (Styrkelse af
borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning) (Feb II)
Formålet med forslaget er at styrke borgernes tryghed og tillid til sundheds-
forskning ved at styrke den videnskabsetiske vurdering. Det foreslås bl.a. at
flytte opgaven med godkendelse af videregivelse af journaloplysninger til
konkrete (register)forskningsprojekter med samfundsmæssig relevans fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til komitésystemet. Endvidere foreslås der
indført krav om en videnskabsetisk vurdering af (register)forskningsprojekter
med følsomme data udledt af biologisk materiale.
Ældreministeren
Ændring af lov om social service (Målretning af de forebyggende hjem-
mebesøg) (Jan II)
Lovforslaget forpligter kommunerne til at tilbyde et forebyggende hjemmebe-
søg til alle borgere, som bor alene, i deres fyldte 70. år. Formålet med lov-
ændringen er at styrke kommunernes forebyggende indsats ved at nå ældre,
som er udsatte i overgangen fra arbejdsliv til pension. Fokus for de nye be-
søg vil således være ældre, som blandt andet er i risiko for isolation og en-
somhed, og som ikke har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem og
tage fat om de problemer, der kan opstå. Tilbuddet om et forebyggende
hjemmebesøg skal anvendes til at identificere eventuelle problemer hos de
ældre, forebygge svækkelse m.v. og henvise til forskellige forebyggende og
aktiverende tilbud. Med forslaget lægges der samtidig op til en lempelse af
reglerne, således at kommunalbestyrelsen herefter kun forpligtes til at tilbyde
ældre i det fyldte 81. år, et forebyggende hjemmebesøg, såfremt de pågæl-
dende er i særlig risiko for nedsat funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skal
Side 6 | 7
SUU Alm.del Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19
1946720_0007.png
fortsat tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, i deres fyldte
75. år og 80. år og årlige tilbud om besøg til alle, der er fyldt 82 år, og som
bor i kommunen.
Ændring af lov om social service (Afskaffelse af krav om en tilsynspoli-
tik for personlig og praktisk hjælp og madservice i hjemmeplejen) (Feb
II)
Lovforslaget ophæver kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde,
offentliggøre og følge op på en tilsynspolitik for personlig og praktisk hjælp og
madservice i hjemmeplejen. Lovforslaget har til formål, at afskaffe regler,
som ikke vurderes nødvendige. Baggrunden for lovforslaget er at følge op på
en anbefaling om at afskaffe tilsynspolitikkerne, som indgår i afrapporteringen
fra ældreministerens
og KL’s arbejde om forenkling af regler og dokumentati-
onskrav i ældreplejen fra januar 2018. Anbefalingen har afsæt i, at der fra
kommunal side blev peget på, at kravet om tilsynspolitikkerne er et unødigt
krav, som ikke har indholdsmæssig betydning for tilsynet. Med lovforslaget vil
kommunernes forpligtelse til at føre tilsyn være uændret.
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om ældreområdet (Apr I)
Med venlig hilsen
Hanne Schmidt,
ekspeditionssekretær
Side 7 | 7