Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1993800_0001.png
FORÆLDRE SAMMEN
– HVER FOR SIG
Evaluering af et konflikthåndteringsforsøg i Statsforvaltningen
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0002.png
Indhold
3
Forældre sammen – hver for sig
4
Statsforvaltningens normale sagsbehandling
6
Sagsbehandlingen i
Forældre sammen – hver for sig
7
Forældre i projektet og kontrolgruppen
8
Færre, men tilfredse deltagere i kursusforløbet
10
Forbedret evne til at forstå og støtte børn
11
Forældre på kursus får et bedre samarbejde og færre konflikter
12
Færre juridiske afgørelser og retssager
13
Begrænset betydning for børns og forældres trivsel
14
Stor effekt blandt familier med højt konfliktniveau
15
Konklusion:
Forældre sammen – hver for sig
giver
gode redskaber til konflikthåndtering
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0003.png
Forældre sammen
– hver for sig
I dag er det næsten lige så normalt at blive skilt som at blive
sammen. De fleste forældre kan selv håndtere problem-
stillingerne, når de går fra hinanden, men for nogle går tin-
gene desværre i hårdknude. I de situationer, hvor for ældrene
ikke kan blive enige om forældremyndigheden, samværet og
bopælen, havner sagen i Statsforvaltningen.
Forældre sammen – hver for sig
er et projekt,
som er blevet tilbudt på forsøgsbasis til skilte
forældre (tidligere gifte, tidligere samlevende
samt forældre, der har fået børn uden at have
boet sammen) i Statsforvaltningens afdelin-
ger i Odense og Aabenraa. Projektet har kørt
fra 1. januar 2016 til 31. december 2018, og
omkring 3.000 forældrepar har deltaget i dele
af eller hele projektet. Hovedformålet med
Forældre sammen – hver for sig
har været
at hjælpe forældrene med at opbygge deres
samarbejdsrelation, reducere konfliktniveauet
og forbedre deres evne til at støtte deres børn.
Et andet formål med indsatsen har været, at
færre sager om forældreansvar ender med
juridisk behandling i Statsforvaltningen eller
ved domstolene.
Derudover er der tidligere udkommet to rap-
porter, hvoraf den ene, ”Midtvejsevaluering af
’Forældre sammen – hver for sig’”, evalue-
rer implementeringen af projektet, mens den
anden ”Forældrekonflikter efter samlivsbrud-
det” blandt andet kategoriserer Statsforvalt-
ningens sager efter konfliktniveau og risiko-
faktorer.
I dette hæfte kan du læse evalueringen af pro-
jektet – herunder hvordan det er opbygget og
hovedresultaterne. Hvis du er interesseret i at
gå mere i dybden med metode og resultater,
kan du læse rapporten ”Forældre sammen –
hver for sig. Effektevaluering af et konflikthånd-
teringsforsøg i Statsforvaltningen”.
Hvem står bag projektet?
Forældre sammen – hver for sig
er finansieret af satspuljen.
Konceptet for projektet er udviklet af Center for Familieudvikling.
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
har over en 3-årig periode evalueret effekten af projektet.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0004.png
Statsforvaltningens
normale
sagsbehandling
Skilte familier, der ender i det familieretlige system (Statsfor-
valtningen eller domstolene), har generelt flere sociale pro-
blemer og et højere konfliktniveau, end de fleste andre fami-
lier. Når familierne begynder deres forløb i Statsforvaltningen,
trives både børn og voksne ofte dårligt.
Forældrene henvender sig som udgangspunkt
til Statsforvaltningen for at få hjælp til at indgå
aftaler omkring samvær, barnets bopæl og
forældremyndighed. Mange henvendelser dre-
jer sig dog i lige så høj grad om konflikter og
uenigheder om barnets opdragelse, omsorg,
skolegang eller økonomiske stridigheder.
Over halvdelen af forældrene i Statsforvaltnin-
Første gang forældrene henvender sig til
Statsforvaltningen, bliver de normalt indkaldt
til et halvanden times samarbejdsmøde. Her vil
en børnesagkyndig medarbejder hjælpe foræl-
drene til at nå frem til en frivillig aftale om deres
uenigheder. Herudover har Statsforvaltningen
forskellige tilbud om konflikthåndtering, som
forældrene kan benytte sig af. Hvis uenighe-
derne handler om samvær, og det ikke lykkes
at lave en aftale, bliver sagen sendt videre til
en jurist i Statsforvaltningen, der træffer en juri-
disk afgørelse. Hvis sagen handler om barnets
bopæl eller forældremyndighed, vil sagen blive
gen er gengangere, som tidligere har indgået
en aftale eller fået en juridisk afgørelse. Men de
opsøger Statsforvaltningen igen, fordi de enten
ikke har kunnet overholde aftalen, eller fordi
der er opstået nye uenigheder. Disse forældre
er generelt mere belastede i forhold til konflikt-
niveau og trivsel end forældre, der henvender
sig første gang. For at kunne måle den forebyg-
gende indsats i
Forældre sammen – hver for sig
er projektet kun blevet tilbudt til forældre, der
stifter bekendtskab med Statsforvaltningen for
første gang – og dermed den mindre belastede
del af de skilte forældre i Statsforvaltningen.
indbragt for retten, hvor en dommer træffer en
afgørelse. Det familieretlige system kan rådgi-
ve forældrene om det generelle forældresam-
arbejde, men har kun mulighed for at træffe
juridiske afgørelser omkring samvær, bopæl og
forældremyndighed.
4
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0005.png
Fire typer af sager blandt forældre, der henvender
sig i Statsforvaltningen for første gang
Rapporten ”Forældrekonflikter efter samlivsbruddet” inddeler forældre, der henvender
sig i Statsforvaltningen for første gang, i fire grupper. Grupperne er baseret på første
runde af spørgeskemaundersøgelsen, som også indgår i evalueringen af
Forældre
sammen – hver for sig.
30 procent af forældrene udgør en mindre belastet gruppe uden et højt konfliktni-
veau og med få sociale problemer som for eksempel misbrug eller psykisk sygdom.
40 procent af forældrene har et højt konfliktniveau, uden at de samtidig plages af
sociale problemer.
20 procent af forældrene udgør en gruppe med et højt konfliktniveau kombineret
med væsentlige problemer med at varetage børnenes omsorg. Forældrene har i en
del tilfælde også problemer med misbrug, psykisk sygdom eller psykisk vold.
10 procent af forældrene tilhører en stærkt belastet gruppe, hvor 9 ud af 10 har
oplevet psykisk vold, mens 6 ud af 10 har oplevet fysisk vold eller overgreb. Denne
gruppe har også et højt konfliktniveau, og de fleste oplever problemer med at vare-
tage børnenes omsorg eller misbrug og psykisk sygdom.
Børnenes trivsel hænger sammen med, hvilken af de fire gruppe forældrene befinder
sig i. Jo højere konfliktniveau og jo flere risici, der optræder i sagen, desto dårligere
trivsel oplever børnene.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0006.png
Sagsbehandlingen i
Forældre sammen
– hver for sig
Forældre sammen – hver for sig
er et længere konflikthånd-
teringsforløb, som er blevet iværksat, fordi de eksisterende
tilbud om vejledning, konfliktmægling og juridiske afgørelser
ikke har formået at klæde forældrene tilstrækkeligt på til selv
at håndtere deres samarbejde.
De forældre, der har sagt ja til at deltage i
For-
ældre sammen – hver for sig,
er blevet tilbudt
et forløb, der som hovedregel har bestået af
en kort telefonisk visitationssamtale, en indle-
dende samtale, et 12-timers kursus i tre modu-
ler sammen med 8-11 andre forældrepar og til
sidst en til to opfølgende samtaler. Forældre,
der ikke har haft ressourcer til at deltage i
kurset, eller som af praktiske grunde ikke har
mulighed for at møde op til kurset, har i stedet
fået mulighed for at deltage i et individuelt til-
rettelagt forløb af op til 6 timer.
Formålet med både kurset og det individu-
elt tilrettelagte forløb har været at forbedre
forældrenes redskaber til at samarbejde og
støtte deres børn. På kurset er dette sket ved
en blanding af oplæg og samtaleøvelser. I de
individuelle forløb har medarbejderen tilret-
telagt forløbet ud fra forældrenes udfordringer
og ressourcer. Forældre med alvorlige risi-
kofaktorer som for eksempel åbenlys vold er
som udgangspunkt blevet valgt fra til
Forældre
sammen – hver for sig,
da forløbet kræver, at
forældrene er trygge ved at være i samme rum.
6
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0007.png
Forældre i projektet
og kontrolgruppen
Den gruppe af forældre, der deltager i
Forældre sammen –
hver for sig,
bliver sammenlignet med en kontrolgruppe. For-
ældrene i kontrolgruppen er blevet tilbudt et samarbejdsmøde
af halvanden times varighed, som er den normale procedure i
Statsforvaltningen.
Begge grupper har fået et elektronisk spørge-
skema i deres e-boks sammen med indkaldel-
sen til første møde i Statsforvaltningen. Skemaet
kunne de udfylde derhjemme eller ved deres
første møde. De forældre, der sagde ja til at del-
tage i den øvrige del af undersøgelsen, fik endnu
et spørgeskema 4-5 måneder efter, at deres sag
var startet. For de fleste var det kort tid efter, at
sagen var afsluttet. Spørgeskemaet gentog en
del af spørgsmålene fra det første spørgeskema
samt spørgsmål om forældrenes konkrete delta-
gelse og tilfredshed med sagsforløbet. Et år efter
sagens begyndelse fik forældrene det tredje og
sidste spørgeskema, der gentog spørgsmålene
fra det andet spørgeskema.
I alt fik 2.502 forældre, der henvendte sig til
Statsforvaltningen i første halvdel af projektpe-
rioden, mulighed for at deltage i undersøgelsen.
Af disse svarede 1.379 forældre på første spør-
geskema, 747 på det andet og 637 på det tredje.
Forældre i de individuelt tilrettelagte forløb er i
gennemsnit en mindre ressourcestærk gruppe
end de øvrige forældre i Statsforvaltningen.
De er relativt unge, og flere er arbejdsløse.
Desuden har de et højere konfliktniveau, flere
sociale problemer og har oftere været i kontakt
med de sociale myndigheder før mødet med
Statsforvaltningen.
Forældre, der stopper efter forsøgsprojektets
indledende samtale, ligner den gennemsnitlige
gruppe af forældre, der første gang henvender
sig til Statsforvaltningen. Gruppen indeholder
dog både forældre med meget lidt indbyrdes
kontakt og lav motivation samt relativt ressour-
cestærke forældre med lavt konfliktniveau.
og bopæl. Forældre, der deltager i
Forældre
sammen – hver for sig
er generelt lidt mere enige
ved sagens begyndelse end kontrolgruppen.
Forskel på forældre i
projektets forskellige tilbud
Forældrene, der deltog i kursusdelen i
For-
ældre sammen – hver for sig,
har typisk et lidt
længere samliv bag sig og er i lidt højere grad
end de øvrige deltagere i projektet motiveret
for at arbejde med deres samarbejdsrelation.
Deres konfliktniveau svarer dog til gennemsnit-
tet i Statsforvaltningen, og de angiver i lige så
høj grad som andre forældre sociale problemer
som for eksempel misbrug og psykisk sygdom.
De har dog været i lidt mindre kontakt med
kommunale myndigheder op til sagens begyn-
delse i Statsforvaltningen end de øvrige delta-
gere i
Forældre sammen – hver for sig.
Forældre i projektet og
kontrolgruppen ligner hinanden
Cirka to tredjedele af de forældre, der er med i
undersøgelsen, er med i projektgruppen, der er
knyttet til
Forældre sammen – hver for sig.
Den
resterende tredjedel hører til kontrolgruppen.
Kontrolgruppen er på de fleste parametre, som
for eksempel køn, alder, uddannelse, konfliktni-
veau og sociale problemer, ikke forskellig fra de
forældre, der deltager i
Forældre sammen – hver
for sig.
Dog er der enkelte faktorer, hvor foræl-
drene i projektet og kontrolgruppen adskiller sig.
Det gælder blandt andet enighed om samvær
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0008.png
Færre, men tilfredse
deltagere i
kursusforløbet
Færre forældre end forventet valgte at deltage i kursus delen
af
Forældre sammen – hver for sig.
45 procent takkede ja til
forløbet, men den oprindelige forventning var, at op imod
80 procent af forældrene ville deltage.
Begrundelserne for ikke at deltage i kurset var
oftest, at forældrene ikke syntes, at det var
relevant eller nødvendigt, at de ikke havde tid,
eller at deres konfliktniveau var for højt, til at
de kunne være på kursus sammen med andre
forældre.
En stor del af både forældrene i
Forældre sam-
men – hver for sig
og forældrene i kontrolgrup-
pen oplever, at Statsforvaltningens tilbud er
relevant for deres egen situation. Det gælder
for 69 procent i begge grupper. Men i forhold til
børnene er tilfredsheden langt større blandt de
forældre, der deltog i
Forældre sammen – hver
for sig.
Her oplever 76 procent, at tilbuddet er
Blandt forældre, der deltog i kurset, er tilfreds-
heden med oplæggene særlig høj. 74 procent
af forældrene oplever, at de kan bruge oplæg-
gene, mens omkring halvdelen oplever, at de
kan bruge samtaleøvelserne. De fleste synes,
at længden af forløbet er passende, men 29
procent af forældrene i kursusgruppen oplever
dog, at forløbet strakte sig over for lang tid.
Blandt kontrolgruppen, der kun blev tilbudt et
samarbejdsmøde, er det omvendt. Her oplever
mange forældre, at forløbet er for kort.
relevant for børnene, mens det kun er 48 pro-
cent i kontrolgruppen.
8
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0009.png
Indsatsgruppens deltagelse i forskellige
tilbud i Statsforvaltningen
Figuren viser, at forældrene i 67 procent af de indkomne sager i
Aabenraa og Odense deltog i dele af eller hele forløbet i
Foræl-
dre sammen – hver for sig.
Af disse deltog 45 procent i kursus-
forløbet, mens 19 procent deltog i et individuelt forløb.
Alle indkomne sager
n = 1955
Deltager i indledende
samtale
67 %, n = 1310
Møder ikke op
14 %, n = 268
Ikke-visiteret
-> alm. sagsforløb
19 %, n = 377
Stopper efter én
indledende samtale
26 %, n = 351
Behandlet på møde i
alm. SFV-afdeling:
124 af indledende
samtale (23 %)
Deltager i endnu en
indledende samtale og
stopper derefter
15 %, n = 193
71 af individuelle forløb
(28 %)
136 af kursusforløb
(27 %)
Individuelt forløb
19 %, n = 256
Deltager i både
individuelt forløb
og kursus
Kursusforløb
45 %, n = 589
6 %, n = 79
I alt 307 (23 %) af
deltagerne i FSHS
1
Opfølgende samtale
28 %, 368
Da der er overlap mellem kursusdeltagere og deltagere i de individuelle forløb, er det samlede antal lavere end
summen af hver deltagerkategori.
Kilde: Statsforvaltningens sagsregisterdata fra Odense og Aabenraa. Oktober 2015 til april 2018.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0010.png
Forbedret evne til at
forstå og støtte børn
Forældre, der har deltaget i
Forældre sammen – hver for sig,
oplever i højere grad end andre forældre, at de er blevet bedre
til at forstå deres børns reaktioner og støtte deres børn.
49 procent af de forældre, der deltog i pro-
jektet, svarer et år efter projektets start, at
indsatsen har bidraget til, at de har fået større
forståelse for deres børn. 47 procent oplever,
at de efter projektet var bedre rustet til at
støtte deres børn. I kontrolgruppen gælder det
samme for henholdsvis 32 og 35 procent.
De forældre, der har deltaget i kursusdelen af
Forældre sammen – hver for sig,
er de mest
positive. Hele 59 procent af denne gruppe
oplever at have fået større forståelse for deres
børns situation. Dette gælder blot for 41 pro-
cent af de forældre, der er stoppet i projektet
efter en eller to indledende samtaler. Den
positive vurdering af projektets betydning for
deres evner som forældre sætter sig dog ikke
spor i deres vurdering af den anden forælder
og betyder heller ikke, at de som samlet for-
ældrepar er blevet bedre til at prioritere deres
børns behov højere end deres egne individu-
elle behov. Dette lidt paradoksale resultat kan
skyldes, at forældrene i løbet af projektet er
blevet mere bevidst om hensigtsmæssige og
mindre hensigtsmæssige måder at praktisere
forældreskab på og derfor er blevet mere kri-
tisk indstillet over for den anden forælder.
Oplevelse af Statsforvaltningens
betydning for forældresamarbejde
70
60
50
40
30
20
10
0
Kontrol-
gruppe
Indsats-
gruppe
Samarbejds-
møde
Større forståelse af børn
Kursus
Individuelt
forløb
Indledende
samtale
27
32
35
28
26
59
49
53
47
34
37
36
25
22
51 50
41 41
Bidrog til samarbejde
Bedre rustet til at støtte børn
Figuren viser, at forældrene i projektet i væsentlig større omfang end kontrolgruppen oplever, at Statsforvaltningens til-
bud har hjulpet dem til at forstå og støtte deres børn. Forældre, der har deltaget i
Forældre sammen – hver for sigs
kur-
susforløb, oplever i højere grad end de øvrige grupper, at indsatsen har gjort dem bedre til at samarbejde med hinanden.
Data er fra tredje runde af spørgeskemaundersøgelsen indsamlet i perioden 1. januar 2017 til 1. maj 2018. N: 686/620.
10
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0011.png
Forældre på kursus får et bedre
samarbejde og færre konflikter
De fleste forældre, der henvender sig i Statsforvaltningen,
oplever et bedre samarbejde og færre konflikter, når deres sag
er afsluttet. Blandt de forældre, der har deltaget i kursusdelen
af
Forældre sammen – hver for sig,
er resultaterne dog mar-
kant bedre.
36 procent af forældrene i kursusgruppen sva-
rer efter et år, at Statsforvaltningen har bidra-
get til en forbedring af deres forældresamar-
bejde. Det gælder kun for 22-26 procent af de
øvrige grupper. Desuden oplever 55 procent
fra kursusgruppen, at de kan håndtere deres
forældresamarbejde kort tid efter sagens
afslutning. Blandt de forældre, som ikke har
deltaget i kurset, svarer 39-47 procent, at de
kan håndtere forældresamarbejdet.
Kursusgruppens gennemsnitlige konfliktni-
veau falder også lidt mere i løbet af de første
4-5 måneder, end det gør i de øvrige grupper.
Kursusgruppens positive udbytte behøver ikke
udelukkende at handle om kursets indhold,
men kan også skyldes, at de til at begynde med
var lidt mere motiveret og havde en lidt stær-
kere indbyrdes relation at bygge videre på, end
de øvrige grupper.
Stor betydning for enighed
om samvær – mindre for enighed
om bopæl
Både forældre, der deltog i
Forældre sammen –
hver for sig,
og kontrolgruppen er løbende ble-
vet bedre til at enes om samværsordningen for
deres barn. I begge grupper er omkring 21 pro-
cent enige fra sagens start, mens 36 procent
er enige mod sagens afslutning. Men herefter
er det kun forældrene fra
Forældre sammen
– hver for sig,
der fortsætter den positive udvik-
ling. Cirka et år efter sagens start er enigheden
om samvær nået helt op på 45 procent for
forældre i projektet, mens kontrolgruppen ikke
har udviklet sig yderligere.
Når det gælder enighed om bopæl, ser kon-
trolgruppen ud til at have udviklet sig i en mere
positiv retning end forældrene fra projektet.
Dette kan dog skyldes, at projektdeltagerne på
dette parameter har et bedre udgangspunkt
end kontrolgruppen. I forhold til forældremyn-
digheden er både forældrene i projektet og
i kontrolgruppen relativt enige til at begynde
med. Der ses derfor kun en lille udvikling på
dette område.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0012.png
Færre juridiske
afgørelser og retssager
Færre forældre fra
Forældre sammen – hver for sig
er endt med en
juridisk afgørelse i Statsforvaltningen i samværssager, og de er også
i mindre grad blevet overført til retten i bopæls- og forældremyndig-
hedssager.
12 procent af de forældre, der har deltaget i pro-
jektet, har fået en juridisk afgørelse i Statsfor-
valtningen, mens det gælder for 20 procent af
kontrolgruppen. 19 procent fra projektet er ble-
vet overført til domstolene, mens 24 procent af
kontrolgruppen er blevet overført til domstolene.
I alt har 25 procent af indsatsgruppen fået en
juridisk afgørelse i Statsforvaltningen eller er
blevet overført til retten. I kontrolgruppen gæl-
der dette for 36 procent.
Sammenligner man de enkelte indsatser, har
19 procent af de forældre, der har deltaget i
kursusdelen af
Forældre sammen – hver for
sig,
fået en juridisk afgørelse i Statsforvaltnin-
gen eller er blevet overført til retten. Blandt
de forældre i kontrolgruppen, der har været til
et samarbejdsmøde, gælder det samme 34
procent. Blandt forældrene, der har deltaget
i
Forældre sammen – hver for sig,
er der også
flere, der ikke ønsker at genoptage deres sag.
56 procent af de forældre, der har deltaget i
projektet, ønsker ikke at genoptage deres sag,
mens det blandt kontrolgruppen er 45 procent.
Dog er mange forældre fortsat i tvivl, og derfor
er det usikkert, om forskellen i sidste ende vil
være så stor.
Juridiske afgørelser i Statsforvaltningen
eller byretten
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Kontrol-
gruppe
Indsats-
gruppe
Samarbejds-
møde
Juridisk afgørelse i sagen
Kursus
Individuelt
forløb
Indledende
samtale
24
20
19
12
25
23
19
13
9
19
14 14
15
9
24
20
36
34
Overført til retten
I alt juridisk afgørelse
Figuren viser, at forældrene i projektet i mindre grad end kontrolgruppen har fået juridiske afgørelser i Statsforvaltnin-
gen samt i mindre grad er overført til retten. Data er baseret på Statsforvaltningens sagsregisterdata om afgørelser
truffet i Statsforvaltningssager og inkluderer kun ikke-henlagte sager oprettet i 2016. N: 1.708/1.497.
Kursusforløbet koster cirka 3.000 kroner mere at gennemføre
end et typisk samarbejdsmødeforløb. Ekstraudgifterne opvejes
dog stort set af, at omkostningerne til sagsbehandling ved dom-
12
stolene
FOR SIG
FORÆLDRE SAMMEN – HVER
og juridisk
behandling i Statsforvaltningen bliver mindre.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0013.png
Begrænset betydning
for børns og
forældres trivsel
Forældrenes stridigheder påvirker ofte børnenes trivsel.
35 procent af alle forældre med sager i Statsforvaltningen
oplever ved sagens start, at deres konflikter og samarbejde
påvirker børnene negativt.
4-5 måneder efter sagens start er det 23
procent, der oplever, at deres børn påvirkes
negativt, og efter et år er det 21 procent. På
dette punkt er der ingen forskel på, om foræl-
drene har deltaget i
Forældre sammen – hver
for sig
eller ej.
Faktisk ser de børn, som forældrene vurderer
til at være i god trivsel ved sagens start, ud til
at være i lidt dårligere trivsel, efter at foræl-
drene har deltaget i
Forældre sammen – hver
for sig.
Dette resultat afspejler dog ikke nød-
vendigvis en negativ udvikling, men kan tolkes
som et udtryk for, at forældrene i projektet er
Mange af forældrene selv trives også dårligt.
Det kommer til udtryk, når de svarer på spørgs-
mål om deres sygefravær, livstilfredshed og
symptomer på frygt, nervøsitet og bekymring.
De flestes situation bliver dog løbende bedre,
hvilket både gælder forældrene i
Forældre
sammen – hver for sig
og kontrolgruppen. Den
forbedrede trivsel kan derfor ikke tilskrives for-
skellen i de tilbud, forældrene har modtaget i
Statsforvaltningen.
blevet bedre til at se og forstå deres børns
reaktioner.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0014.png
Stor effekt blandt familier
med højt konfliktniveau
Forældre, der ved sagens begyndelse har et højt konfliktniveau,
oplever flere positive effekter af at deltage i
Forældre sammen –
hver for sig,
end den gennemsnitlige gruppe af forældre.
Forældre med højt konfliktniveau, der har del-
taget i projektet, oplever i højere grad end høj-
konflikte forældre fra kontrolgruppen, at deres
konfliktniveau falder henover undersøgelses-
perioden, samt at deres samarbejde bliver
forbedret. Den allerstørste effekt ses hos den
del af højkonfliktgruppen, der har deltaget i
kursusforløbet.
Faldet i konfliktniveauet hænger sammen med
en forbedret trivsel blandt børnene. Denne
del af evalueringen er baseret på færre for-
ældrebesvarelser og derfor forbundet med
usikkerhed. Der ses dog en tendens til, at de
forældre med et højt konfliktniveau, der deltog
i
Forældre sammen – hver for sig,
i lidt højere
grad end andre forældre oplever, at deres
børns trivsel er blevet forbedret i løbet af pro-
jektperioden.
I gruppen af højkonflikte forældre er der des-
uden markant færre, der ender med en juridisk
afgørelse blandt projektdeltagerne. 28 procent
af de højkonflikte forældre, der deltog i pro-
jektet, har fået en juridisk afgørelse, mens det
gælder for 43 procent af de højkonflikte for-
ældre i kontrolgruppen. Dette gælder dog kun,
så længe der
ikke
er fysisk vold i forældrenes
relation. Blandt de forældre, der oplever fysisk
vold, ender 47 procent af forældreparrene i
begge grupper på et tidspunkt med en juridisk
afgørelse.
Forældre sammen – hver for sig
har
altså ikke en positiv virkning på forældre, hvor
der er vold indblandet i forholdet.
Udvikling i konfliktniveau efter et år
blandt forældre med højt konfliktniveau
70
60
50
40
30
20
10
0
Ingen udvikling
Samarbejdsmøde
Kursus
Mindre konflikt
Individuelt forløb
Øget konflikt
Indledende samtale
36
31
26
37
48
42
38
27
16
11
25
63
Figuren viser, at forældre med højt konfliktniveau, der deltog i
Forældre sammen – hver for
sigs kursusdel, i højere grad
end de øvrige grupper oplever et fald i konfliktniveau. Data er fra tredje runde af spørgeskemaundersøgelsen indsamlet
i perioden 1. januar 2017 til 1. maj 2018. N: 274.
14
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0015.png
Konklusion:
Forældre sammen – hver for sig
giver
gode redskaber til konflikthåndtering
Næsten halvdelen af forældre, der henvender sig i Statsfor-
valtningen første gang, takkede ja til at deltage i konflikthånd-
teringstilbuddet
Forældre sammen – hver for sig
– enten som
kursusforløb eller som individuelt tilrettelagt forløb.
De forældre, der har deltaget i projektet, ople-
ver, at det giver dem bedre redskaber til at
støtte og håndtere deres børn. På længere sigt
oplever de også i højere grad enighed omkring
samværet, og der er mindre sandsynlighed
for, at de ender med en juridisk afgørelse i
Statsforvaltningen eller retten. Særligt oplever
de forældre, der har deltaget i kursusdelen
af
Forældre sammen – hver for sig,
at de for-
bedrer deres samarbejde og mindsker deres
konfliktniveau.
Forældre i højkonfliktsager uden vold er den
gruppe, der har allerstørst gevinst af
Forældre
sammen – hver for sig.
Blandt disse forældre
har projektet en særlig positiv effekt på kon-
De øgede økonomiske omkostninger ved at
gennemføre
Forældre sammen – hver for sig
bliver stort set opvejet af, at færre sager bliver
overført til domstolene. Derfor vil det formo-
dentlig ikke være forbundet med ekstraudgif-
ter, hvis
Forældre sammen – hver for sig
frem-
over bliver en fast del af Statsforvaltningens
tilbud til forældre, der ikke kan blive enige om
forældremyndighed, aftaler om samværet og
barnets bopæl.
fliktniveauet på både kort og længere sigt samt
en positiv effekt på oplevelsen af samarbejdet
på kort sigt. Derudover ses en tendens til, at
børnene i denne gruppe forbedrer deres triv-
sel, fordi forældrenes konfliktniveau mindskes.
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Orientering om evaluering af satspuljeprojekt med konflikthåndtering i Statsforvaltningen, fra børne- og socialministeren
1993800_0016.png
FORÆLDRE SAMMEN – HVER FOR SIG
EVALUERING AF ET KONFLIKTHÅNDTERINGSFORSØG I STATSFORVALTNINGEN
Udgiver: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11, 1052 København K
Redaktion: Karen Margrethe Vendelbo Dahl og Thilde Baden Rasmussen
Foto: Ricky John Molloy, Eric Ward, Ole Bo Jensen og Colourbox
Design: heddabank.dk
e-ISBN: 978-87-7119-609-2