Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1990591_0001.png
Enhed
Udsatte Voksne og
Civilsamfund
Sagsbehandler
Christine Staugaard
Rasmussen
Koordineret m ed
Sagsnr.
2017 - 5228
Doknr.
632739
Dato
13-12-2018
Lovforslag om styrket behandlingsgaranti for personer
med et stofmisbrug m.v.
Baggrund
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af satspuljeaftalen på sund-
hedsområdet for 2019-2022 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Konservative), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Af aftalen fremgår, at satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til bl.a. at
styrke den gældende behandlingsgaranti og forbedre den kommunale behand-
lingsindsats. Dette understøttes bl.a. ved en lovændring af servicelovens § 101
om social behandling af stofmisbrug, der skal tydeliggøre retstilstanden for bor-
geren ift. behandlingsgarantien. Lovændringen skal endvidere sikre, at kommu-
nerne i forbindelse med behandlingen kan anvende gavekort, der har vist sig
som et effektivt redskab til at mindske frafald og øge behandlingseffekten.
Aftalen er bl.a. indgået på baggrund af den tværministerielle
Undersøgelse af
mulighederne for at fork orte behandlingsgarantien for personer med et stofmis-
brug
fra oktober 2018. Undersøgelsen viser, at der særligt i forhold til den soci-
ale behandling er forskel blandt kommunerne i tolkningen af den eksisterende
behandlingsgaranti, som særligt knytter sig til forløbet fra borgerens henven-
delse til iværksættelse af egentlig behandling senest 14 dage senere. Undersø-
gelsen og de 11 forslag, der er stillet i undersøgelsen til at styrke indsatsen på
området, kan findes på følgende link:
http://socialministeriet.dk/nyheder/ny-
hedsarkiv/2018/okt/11-nye-forslag-skal-sikre-bedre-behandling-til-mennesker-
med-stofmisbrug/.
Aftalen om udmøntning af satspuljen på sundhedsområdet for 2019-2022 er
endvidere indgået på baggrund af de usædvanligt gode resultater fra projektet
Metodeprogram på stofmisbrugsområdet,
hvor en ny behandlingsmetode til
unge fra 15 til 25 år med et stofmisbrug er afprøvet i perioden 2013-2018. I pro-
jektet kombineres individuel behandling med forskellige elementer i form af fx
påmindelser om aftaler, gavekort ved hvert andet fremmøde og opfølgende be-
handling. Effektevalueringen viser, at halvdelen kommer ud af deres misbrug
og fortsat er stoffri ni måneder efter behandlingens start. Til sammenligning er
kun omkring en tredjedel stoffri efterfølgende i andre behandlinger.
Det bemærkes derudover, at satspuljekredsen på børne- og socialområdet i
regi af Udviklings- og Investeringsprogram på voksenområdet for 2019 har be-
sluttet at udbrede metodeprogrammet i dens nuværende form til flere kommu-
ner og videreudvikle metoden i forløb med gruppebehandling til unge fra 15 til
25 år.
Lovforslagets indhold
1) Styrk et behandlingsgaranti
Der foreslås følgende ændringer i servicelovens § 101 om social behandling af
stofmisbrug:
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.), fra børne- og socialministeren
1990591_0002.png
Afgørelse om behandling og afdækning af borgerens problemer og behov
Det tilføjes bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
behandling på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af borgerens pro-
blemer og behov. Kommunalbestyrelsen kan anmode et behandlingstilbud om
at foretage afdækningen af borgerens problemer og behov. Afdæk ningen skal
foretages inden for 14 dage med henblik på, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse og visitere borgeren til et effektivt behandlingstilbud og påbe-
gynde sin behandling inden for behandlingsgarantiens frist.
Formålet med forslaget er at understøtte, at borgere med et misbrug får den
rette misbrugsbehandling og evt. anden hjælp og støtte, der måtte være behov
for. Det foreslås, at behandlingstilbuddene kan foretage afdækningen, fordi de
har kendskab til målgruppen og den faglige ekspertise i behandling. Det vil fort-
sat påhvile kommunalbestyrelsen at sikre, at behandlingen lever op til formålet
med at tilbyde social behandling af stofmisbrug.
Samtidig med, at det foreslås at indføre i servicelovens § 101, at der skal fore-
tages en afdækning af borgerens problemer og behov, ophæves kravet om at
benytte et bestemt redskab hertil i form af ASI, jf. § 25 i bekendtgørelse nr.
1590 af 14. december 2017 om dataindberetninger på socialområdet. Med lov-
forslaget stilles ikke krav om, at der skal benyttes et bestemt redskab til at fore-
tage afdækningen. Metodefriheden i forhold til redskab er bl.a. begrundet i, at
der i dag findes flere validerede redskaber, som er målrettet flere forskellige
målgrupper med rusmiddelproblematikker. Med satspuljeaftalen på sundheds-
området er endvidere aftalt at omprioritere midler til, at Center for Rusmiddel-
forskning skal stille forskellige digitale redskaber til at foretage afdækningen af
borgerens problemer og behov til rådighed som et frivilligt tilbud til kommuner
og behandlingstilbud.
Udarbejdelse af behandlingsplan
Det tilføjes bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at behand-
lingstilbuddet ved behandlingens start udarbejder en behandlingsplan, der har
til formål at sikre sammenhæng mellem de problemer og behov, der er afdæk-
ket ved foreslåede afdækning af borgerens problemer og behov, og den be-
handling der iværksættes. Såfremt der er udarbejdet en handleplan, jf. service-
lovens § 141, vil behandlingsplanen med fordel kunne koordineres med denne,
så der sikres en sammenhæng mellem de forskellige indsatser, borgeren mod-
tager.
Formålet med forslaget er at understøtte borgerens motivation og ejerskab til
behandlingen samt en systematisk, målrettet og sammenhængende tilrettelæg-
gelse af behandlingsforløbet og evt. øvrige indsatser, som borgeren modtager.
2) Udbredelse af effek tive behandlingsmetoder (gavek ort)
Det er vurderingen, at det forudsætter lovhjemmel at anvende gavekort i forbin-
delse med i behandling af personer med et stofmisbrug. I projektperioden for
Metodeprogram på stofmisbrugsområdet
har der været hjemmel til at anvende
gavekort ved tekstanmærkning på finansloven. På baggrund af projektets gode
resultater foreslås derfor følgende ændringer i servicelovens § 101 og lignings-
lovens § 7:
Anvendelse af gavekort i forbindelse med behandling af personer med et stof-
misbrug
Det tilføjes servicelovens § 101, at i forbindelse med tilbud om social behand-
ling af stofmisbrug og under behandlingsforløbet kan kommunalbestyrelsen an-
vende gavekort med henblik på at fastholde personen i behandling. Med et ga-
vekort forstås et elektronisk eller fysisk tilgodebevis på et bestemt beløb til at
kunne købe varer i en bestemt forretning. Målgruppen for ordningen er voksne
og børn og unge under 18 år, der er i social behandling for et stofmisbrug.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behandlingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.), fra børne- og socialministeren
1990591_0003.png
Med henblik på at sikre gavekortets effekt tilføjes det endvidere bestemmelsen,
at gavekortets værdi ikke fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomst-
afhængige offentlige ydelser. Ligesom det sikres med ændringen af ligningslo-
ven, at gavekortets værdi er skattefritaget.
Formålet med forslaget er at understøtte udbredelsen af en af meget effektiv
behandlingsmetode.
3) Indførelse af bemyndigelsesbestemmelse
I relation til ovenstående foreslåede ændringer af servicelovens § 101 foreslås
det at indføre en bemyndigelsesbestemmelse, som giver børne- og socialmini-
steren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om afdækningen af borge-
rens problemer og behov og om anvendelse af gavekort.
Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen er at sikre en fleksibilitet i regule-
ringen af krav til fx, hvilke forhold kommunen skal afdække hos borgeren. Lige-
som hvis det vurderes nødvendigt at regulere anvendelsen af gavekort, herun-
der antal gavekort pr. behandlingsforløb eller beløbsgrænse, efterhånden som
erfaringerne med anvendelse af gavekort bliver større, herunder i de oven-
nævnte projekter der iværksættes i regi af Udviklings- og Investeringsprogram-
met på voksenområdet.
3