Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1990245_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2018
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Anna-Sophie Saugmann-
Jensen
2018-0039-0115
935313
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg og Folke-
tingets Social-, Indenrigs – og Børneudvalg om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens præjudicielle sag C-562/18, X
1. Indledning
En ret i Frankrig, Tribunal d’instance de Sens, har i en sag om fratagelse af
stemmeret som følge af iværksættelse af værgemål forelagt EU-Domstolen
to spørgsmål vedrørende fortolkningen af to bestemmelser i EU’s Charter
om Grundlæggende Rettigheder (herefter ”EU-Charteret”).
Den forelæggende ret ønsker
for det første
svar på, om artikel 21, stk. 1,
(forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap) og artikel 39, stk. 2
(om valgret til Europa-Parlamentet), i EU-Charteret giver mulighed for at
fratage en person stemmeretten ved valg til Europa-Parlamentet som følge
af iværksættelse af værgemål på grund af personens mentale handicap. Den
forelæggende ret ønsker
for det andet
svar på, om EU-retten i bekræftende
fald opstiller betingelser herfor.
2. Sagens faktiske omstændigheder
En person (X) indgav den 28. maj 2018 en anmodning om en beskyttelses-
foranstaltning vedrørende hende selv til den forelæggende ret. Det fremgik
af den lægeerklæring, der var vedlagt anmodningen, at X havde et mentalt
handicap med en tilknyttet adfærdsforstyrrelse. Den forelæggende ret
iværksatte herefter et værgemål i en periode på fem år.
Efter den franske valglovs artikel L5 skal en fransk ret, når den iværksætter
et værgemål, træffe bestemmelse om, hvorvidt den pågældende bevarer sin
stemmeret. Det fremgår ikke af loven, hvilke kriterier den franske ret skal
lægge til grund for beslutningen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-562/18, X, fra justitsministeren
Den forelæggende ret fandt på den baggrund, at artikel L5 i den franske
valglov såede tvivl om X’s grundlæggende rettigheder, og har i forbindelse
hermed forelagt ovennævnte præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen, jf.
pkt. 1.
3. Den danske interesse i sagen
Personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne har i
Danmark ret til at stemme ved
valg til Europa-Parlamentet,
jf. § 3 i lovbe-
kendtgørelse nr. 226 af 21. marts 2018 om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet. EU-Domstolens dom i den forelagte sag forventes der-
for ikke at få betydning for de nuværende danske regler om stemmeret til
Europa-Parlamentet (eller for reglerne om
kommunale og regionale valg,
der også tillægger personer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne stemmeret).
Dommen vil heller ikke kunne få direkte betydning for de danske regler om
valg til Folketinget,
da disse regler efter regeringens opfattelse falder uden
for EU-rettens anvendelsesområde. Dommen vil imidlertid kunne få en af-
smittende effekt på vurderingen af de danske regler om stemmeret til Fol-
ketinget i forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, er udelukket
fra at stemme til Folketinget, jf. § 1 i lovbekendtgørelse nr. 1426 af 8. de-
cember 2017 om valg til Folketinget, og at der efter grundlovens § 29 ikke
er mulighed for at give personer, der er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, valgret til Folketinget.
Den danske Højesteret fandt i en dom af 18. januar 2018 (trykt i UfR 2018,
side 1460) ikke grundlag for at fastslå, at den ordning, der følger af grund-
lovens § 29, er i strid med artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK (om ret-
ten til frie valg) eller forbuddet mod diskrimination i EMRK artikel 14, jf.
artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK. Højesteret fandt endvidere ikke
grundlag for at fastslå, at grundlovens § 29 er i strid med FN’s Handicap-
konvention.
EU-Domstolens dom i den forelagte sag vil kunne indeholde fortolknings-
bidrag, som kan indgå i en vurdering – f.eks. ved Menneskerettighedsdom-
stolen – af, om de danske regler om fortabelse af stemmeret til Folketinget
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-562/18, X, fra justitsministeren
for personer, der er frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens §
6, er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, herun-
der navnlig artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK (om retten til frie valg),
og EMRK artikel 14, jf. artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK (forbud mod
diskrimination i forhold til stemmeret). EU-Domstolens vurdering af, om
det efter EU-Charteret er sagligt at fratage en person under værgemål på
grund af mentalt handicap sin stemmeret til Europa-Parlamentet, og i så fald
under hvilke betingelser, vil således kunne indgå i vurderingen af tilsva-
rende spørgsmål om fratagelse af stemmeret efter EMRK.
Regeringen vil derfor afgive indlæg i sagen.
Det bemærkes, at regeringen den 20. november 2018 har fremsat et lovfor-
slag om en ændring af bl.a. værgemålsreglerne (L 113), hvorefter en per-
sons retlige handleevne kan fratages delvist. Personer, som efter lovforsla-
gets regler kun delvist bliver frataget den retlige handleevne, vil have stem-
meret til Folketinget. Der vil imidlertid fortsat være personer, som fuldt ud
fratages den retlige handleevne og dermed mister stemmeretten til Folketin-
get.
Regeringens synspunkter i sagen
Det er regeringens opfattelse, at fratagelse af stemmeret til Europa-Parla-
mentet på grund af iværksættelse af et værgemål udgør en begrænsning i
udøvelsen af de rettigheder, der er anerkendt i artikel 39, stk. 2 (om unions-
borgeres valgret til Europa-Parlamentsvalg), samt forskelsbehandling om-
fattet af artikel 21, stk. 1, (om forbud mod usaglig forskelsbehandling på
grund af handicap) i EU-Charteret.
Rettighederne i artikel 39, stk. 2, kan i medfør af EU-Charterets artikel 52
begrænses. Enhver begrænsning i udøvelsen af de rettigheder og friheder,
der anerkendes i EU-Charteret, skal være fastlagt i lovgivningen og respek-
tere rettighedernes og frihedernes væsentligste indhold. Under iagttagelse af
proportionalitetsprincippet kan der endvidere kun indføres begrænsninger,
hvis disse er nødvendige og faktisk svarer til mål af almen interesse, der er
anerkendt af EU, eller et behov for beskyttelse af andres friheder og rettig-
heder, jf. EU-Charterets artikel 52, stk. 1.
Forskelsbehandling omfattet af artikel 21 i EU-Charteret kan ligeledes an-
ses for berettiget efter betingelserne i EU-Charterets artikel 52, stk. 1. Be-
stemmelsen i artikel 21, stk. 1, skal fortolkes i lyset af FN’s Handicapkon-
vention, herunder artikel 12 og 29, der bl.a. fastslår, at personer med handi-
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-562/18, X, fra justitsministeren
cap har ret til overalt at blive anerkendt som havende retsevne, samt at per-
sonerne sikres politiske rettigheder og muligheden for at nyde dem på lige
fod med andre.
Regeringen vil argumentere for, at medlemsstaterne er overladt et vidt skøn
til at fastsætte betingelser for valgret til Europa-Parlamentet, herunder be-
tingelser vedrørende vælgeres mentale helbred (forudsat at unionsborgere,
der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, har valgret til
Europa-Parlamentet på samme betingelser som statsborgere i medlemssta-
ten, jf. herved artikel 22, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF)). Det er således regeringens opfattelse, at der ikke
er grundlag for at antage, at skønsmarginen efter artikel 52, jf. artikel 21,
stk. 1, og artikel 39, stk. 2, i EU-Charteret i relation til spørgsmål om val-
gret skulle være mindre end den generelt vide skønsmargin, som Menneske-
rettighedsdomstolen har indrømmet staterne til at fastsætte betingelser for
valgret i sager vedrørende artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK (om ret-
ten til frie valg).
Regeringen vil endvidere argumentere for, at hensynet til at sikre, at væl-
gere er i stand til at vurdere konsekvenserne af deres beslutninger og træffe
bevidste og velovervejede beslutninger, er et sagligt hensyn (et alment hen-
syn anerkendt af Unionen) med henblik på at begrænse rettighederne i EU-
Charterets artikel 39, stk. 2, og foretage lovlig forskelsbehandling efter EU-
Charterets artikel 21, stk. 1, herunder et sagligt hensyn til at begrænse stem-
meretten for personer med et mentalt handicap.
Det bemærkes i den forbindelse, at Menneskerettighedsdomstolen i dom af
20. maj 2010 i sagen
Alajos Kiss mod Ungarn
har tiltrådt, at det er et legi-
timt formål – efter artikel 3 i Tillægsprotokol 1 til EMRK (om retten til frie
valg) – at sikre, at kun borgere, der er i stand til at træffe bevidste og ve-
lovervejede beslutninger, bør deltage i blandt andet valg (”public affairs”).
Regeringen vil argumentere for, at det samme må gøre sig gældende i hen-
hold til artikel 52, jf. artikel 21, stk. 1, og 39, stk. 2, i EU-Charteret.
En fratagelse af stemmeretten som følge af mentalt handicap vil skulle
respektere det væsentligste indhold i rettighederne i artikel 21, stk. 1, og
artikel 39, stk. 2, i EU-Charteret, og under iagttagelse af
proportionalitets-
princippet
være nødvendigt og faktisk svare til det ovenfor nævnte aner-
kendte mål af almen interesse.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-562/18, X, fra justitsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at regeringens afgivelse af indlæg ikke æn-
drer ved, at det er regeringens opfattelse, at demokratiske principper taler
for, at kredsen af personer med valgret til et folkevalgt organ bør være så
bred som mulig, og at regeringen ønsker, at flest muligt inden for rammerne
af grundloven skal have valgret til landsdækkende valg i Danmark – også
personer under værgemål. Formålet med indlægget er som nævnt at rede-
gøre for regeringens opfattelse af rækkevidden af de EU-retlige grænser for
den nationale regulering af stemmeretten til Europa-Parlamentet for perso-
ner med et mentalt handicap, idet disse vil kunne få afsmittende betydning
for vurderingen af, om den danske ordning vedrørende stemmeret til Folke-
tinget, der følger af grundlovens § 29, er i overensstemmelse med EMRK.
5