Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1987264_0001.png
Sagsnr.
2018 - 916
Doknr.
51994
Dato
05-12-2018
HØRINGSNOTAT
over
Udkast til bekendtgørelse om hjælpemidler, der skal stilles til rådighed
ved stemmeafgivningen
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til bekendtgørelse blev den 6. november 2018 sendt i høring hos:
Advokatrådet,
Alzheimerforeningen,
Dansk
Arbejdsgiverforening,
Dansk
Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det
Centrale Handicapråd, DI Digital, Digitaliseringsstyrelsen, DIT
Dansk IT,
Ergoterapeutforeningen, Forbrugerrådet Tænk, IBOS
Instituttet for Blinde og
Svagsynede, Institut for Menneskerettigheder, IT-politisk forening, ITU/Demtech,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, KL, Københavns Universitet (Datalogisk Institut
og Institut for Statskundskab), Landsorganisationen i Danmark (LO), Netværket af
Ungdomsråd (NAU), PolioForeningen, Sammenslutningen af Unge med Handicap,
Socialpædagogernes Landsforbund, Spastikerforeningen, Sjældne Diagnoser,
Teknologirådet,
ULF
Udviklingshæmmedes
Landsforbund,
UlykkesPatientForeningen, Ældre Sagen og Aarhus Universitet (Institut for Datalogi
og Institut for Statskundskab).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk
Arbejdsgiverforening,
Danske
Fysioterapeuter,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Forbrugerrådet Tænk,
IBOS
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Ældre Sagen og Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
Følgende har ingen bemærkninger eller har anført, at høringen falder uden for
modtagerens interesseområde:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Fysioterapeuter, Forbrugerrådet Tænk, Institut
for Menneskerettigheder og Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Bekendtgørelse om hjælpemidler, der skal stilles til rådighed ved stemmeafgivningen, fra økonomi- og indenrigsministeren
1987264_0002.png
2. Høringssvarene
2.1. Positive tilkendegivelser
Danske Handicaporganisationer synes, at det er positivt, at LED-lampen
og CCTV’et
gøres permanente, da der var gode erfaringer med at benytte disse hjælpemidler ved
kommunalvalget i 2017. Danske Handicaporganisationer har derudover vedlagt
høringssvaret til bekendtgørelsen om hjælpemidler ved stemmeafgivningen fra 2017,
som Økonomi- og Indenrigsministeriet kommenterede på i forbindelse med
udstedelse af bekendtgørelsen. Der henvises således til ministeriets notat over
høringssvar til bekendtgørelsen fra 2017.
Danske Seniorer anfører, at personer med handicap vil være godt hjulpet med
hjælpemidlerne i bekendtgørelsen, og at de med hjælpemidlerne som hovedregel selv
kan klare stemmeafgivningen. Danske Ældreråd bemærker, at særligt for ældre
medborgere er mange af hjælpemidlerne i bekendtgørelsen relevante. Endelig anfører
Ældre Sagen, at de kan tilslutte sig de foreslåede ændringer i bekendtgørelsen.
2.2. Vejledende kommunale folkeafstemninger og valg til ældreråd
Danske Seniorer bemærker i høringssvaret, at det undrer dem, at bekendtgørelsen
ikke skal gælde for vejledende kommunale folkeafstemninger. Tilsvarende anfører
Danske Ældreråd, at de gerne ser, at valg til ældreråd medtages i bekendtgørelsen.
Hertil skal Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærke, at afholdelse af vejledende
kommunale folkeafstemninger og valg til ældreråd ikke er reguleret i valglovgivningen,
der hører under ministeriets ressort. Ministeriet kan således ikke pålægge
kommunerne at stille hjælpemidler til rådighed ved andre valghandlinger end de i
bekendtgørelsen anførte.
2.3. Test inden indførelse af nye hjælpemidler
KL bemærker, at det er vigtigt for kommunerne og KL, at der er gode muligheder for,
at alle kan stemme, og at kommunerne allerede gør rigtig meget for, at borgere med
handicap har gode muligheder for at stemme.
Det er KL’s opfattelse, at erfaringen
fra
det kommunale og regionale valg i 2017 var, at hjælpemidlerne og især CCTV'et blev
brugt relativt lidt. I forlængelse heraf understreger KL, at der kun bør stilles krav om
hjælpemidler, der er til reel nytte for borgerne og matcher borgernes behov. KL
anmoder om, at det overvejes meget nøje, og gerne på baggrund af grundig test, inden
der indføres nye hjælpemidler, som skal stilles til rådighed ved stemmeafgivningen.
Hertil skal Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærke, at formålet med at stille
hjælpemidler til rådighed ved stemmeafgivningen er, at vælgere med behov for hjælp
til stemmeafgivningen skal have mulighed for at afgive stemme ved egen hjælp.
Hensigten med hjælpemidlerne er således ikke nødvendigvis at hjælpe et stort antal
vælgere, men at hjælpe de vælgere, der har behov herfor.
Inden der blev truffet beslutning om at gøre LED-lampen
og CCTV’et
permanente,
blev disse stillet til rådighed som forsøg i fem kommuner under det kommunale og
regionale valg i 2017. Ministeriet har efterfølgende evalueret brugen af hjælpemidlerne
ved forsøget, og erfaringerne herfra har været overvejende positive.
CCTV’et er
et mere avanceret hjælpemiddel, og det vil formentlig være en hjælp for en
mindre del af gruppen med behov for hjælp end flere af de øvrige hjælpemidler. Dette
er blandt andet baggrunden for, at
CCTV’et
alene skal stilles til rådighed på mindst ét
afstemningssted i
bopælskommunen
henholdsvis ét
afstemningssted
i
opstillingskredsen i bopælskommunen (ved folketingsvalg) og dermed ikke på alle
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Bekendtgørelse om hjælpemidler, der skal stilles til rådighed ved stemmeafgivningen, fra økonomi- og indenrigsministeren
1987264_0003.png
afstemningssteder. Baggrunden herfor er, at vælgere med nedsat førlighed eller
handicap ved alle landsdækkende valg og folkeafstemninger har mulighed for at blive
overført til et andet afstemningssted i bopælskommunen henholdsvis et andet
afstemningssted i opstillingskredsen i bopælskommunen.
2.4. Ændring af bestemmelsen om den sorte filtpen
IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede kommenterer på bekendtgørelsens § 2 om
sorte filtpenne. IBOS anfører, at ordet filtpen ikke er præcist og foreslår på denne
baggrund en ny formulering af bestemmelsen. IBOS foreslår, at ordet
”fiberpen”
indsættes sammen med oplysning om skrivebredden og farven. Skrivebredden skal
være mellem 0,7 mm og 1 mm, og farven skal være sort.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har den 6. december 2018 haft telefonisk kontakt
med IBOS med henblik på en nærmere præcisering af det anbefalede skriveredskab.
IBOS har telefonisk oplyst, at det vigtigste er selve farven og tykkelsen på
skriveredskabet, og at skriveredskabet ikke er en blyant. IBOS oplyser i den
forbindelse, at det vil være tilstrækkeligt at skrive ”pen”, hvis farve og tykkelse
ligeledes fremgår.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på denne baggrund ændret bekendtgørelsens §
2, således at det fremgår, at der skal stilles sorte penne med en stregtykkelse mellem
0,7 mm og 1 mm til rådighed.
3