Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1987035_0001.png
Jørgen Steen Sørensen
Folketingets Ombudsmand
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2016 - 8509
Doknr.
643094
Dato
11-12-2018
Kære Jørgen Steen Sørensen
Tak for din henvendelse af 4. juli 2018 vedrørende tvangsfuldbyrdelse af afgø-
relser om ændret anbringelsessted.
Din henvendelse følger op på mit seneste svar af 18. juli 2018 i den sag, du i
november 2016 rejste over for det daværende Social- og Indenrigsministerium.
I din oprindelige henvendelse bad du ministeriet oplyse, om ministeriet mener,
at der er grundlag for at søge tilvejebragt en hjemmel til tvangsfuldbyrdels e af
afgørelser om ændret anbringelsessted
også i de tilfælde, hvor barnet ophol-
der sig hos andre end forældremyndighedens indehavere.
I forlængelse af mine tidligere svar kan jeg oplyse, at reglerne for gennemfø-
relse af afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke er blevet drøftet
med partierne bag satspuljeaftalen først som led i forsommerens drøftelser af
anbringelsesområdet og herefter, som opfølgning herpå, under efterårets for-
handlinger om udmøntningen af satspuljen.
Jeg kan på den baggrund oplyse, at det som led i aftale om satspuljen på
børne- og socialområdet 2019-2022 er besluttet at iværksætte en række initiati-
ver, der samlet set skal medvirke til at sikre udsatte børn og unge en mere tryg
og stabil opvækst.
Den styrkede indsats for at sikre ro og stabilitet for udsatte børn og unge omfat-
ter en række forskellige tiltag, herunder også vedrørende gennemførelse af af-
gørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke. Det er således aftalt po-
litisk, at servicelovens regler om fuldbyrdelse af afgørelser skal ændres, så
kommunerne fremover får adgang til at kunne gennemtvinge, at et barn flyttes
fra ét anbringelsessted til et andet, når det i helt særlige tilfælde er nødvendigt
af hensyn til barnets eller den unges bedste
Partierne bag aftalen er samtidig enige om at styrke barnets eller den unges og
forældrenes retssikkerhed ved gennemførelsen af tvangsmæssige afgørelser.
Der lægges derfor bl.a. op til at tydeliggøre kommunens forpligtelse til at sikre,
at afgørelser om fx anbringelse uden for hjemmet eller ændret anbringelses-
sted uden samtykke altid skal gennemføres så skånsomt som muligt og med
størst mulig hensyntagen til barnets eller den unges integritet, og at kommunen
altid skal forsøge at undgå, at det bliver nødvendigt at gennemføre en afgø-
relse tvangsmæssigt.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi af børne- og socialministerens svar til Folketingets ombudsmand om tvangsfuldbyrdelse af afgørelser om ændret anbringelsessted
1987035_0002.png
Det fastsættes desuden i serviceloven, at kommunen skal foretage en registre-
ring af de situationer, hvor politiet, efter kommunens anmodning, yder bistand
til at gennemføre en ændring af anbringelsessted. Derudover skal barnet eller
den unge gøres bekendt med sagsbehandlerens registrering og beskrivelse af
forløbet, og herunder skal barnets eller den unges oplevelse af situationen
indgå i beskrivelsen.
Kommunen skal indsende den samlede registrering elektronisk til Ankestyrel-
sen. Ankestyrelsen skal årligt udarbejde en afrapportering, der opgør omfang
af bestemmelsens anvendelse og andet relevant viden, der kan uddrages fra
de indsendte registreringer. Dette sker som led i Ankestyrelsens praksiskoordi-
nerende rolle på det sociale område. Afrapporteringen oversendes årligt til afta-
leparterne.
Lovforslaget, der udmønter del-initiativer om ro og stabilitet, herunder vedrø-
rende gennemførelse af afgørelser om ændret anbringelsessted, forventes
fremsat i oktober 2019, med ikrafttræden 1. januar 2020.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2