Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Den 20. november 2018
Rejserapport om rejse til Grønland
Tid:
Sted:
Deltagere:
24.-28. september 2018
Grønland, Sisimiut og Nuuk.
Troels Ravn (S) fmd., Karin Nødgaard (DF) nfmd., Karina
Adsbøl (DF), Pernille Bendixen (DF), Anni Matthiesen (V),
Carl Holst (V), Trine Torp (SF) og Brigitte Jerkel Klintskov
(KF).
Udvalgsassistent Lene Kaasgaard og udvalgssekretær Linda
K. Johansen.
Ledsaget af:
1. Formål
Formålet med udvalgsrejsen var at få mere viden om, hvordan man i Grønland arbejder
med at forbygge, at børn og unge udsættes for omsorgssvigt og seksuelle overgreb,
og hvilke konkrete indsatser der er iværksat for at forbedre vilkårene for og hjælpe
voksne med senfølger efter seksuelle overgreb og omsorgssvigt i barndommen.
2. Væsentligste punkter fra besøget
Delegationen indledte studierejsen med et møde med borgmesteren i Qeqqata Kommunia,
Malik Berthelsen, og sagsbehandlere i kommunen, der orienterede om kommunens
indsatser mod seksuelle overgreb og forebyggelse over for børn og unge.
Børnetalsmandens rapport fra Qeqqata Kommunia i 2017 havde bl.a. medført, at
kommunen ønskede at ansætte flere sagsbehandlere på området, at man arbejdede
målrettet med at få skoleelever til at respektere skolegangen mere, og at der var
etableret en social døgnvagt uden for normal åbningstid.
Mødet med familiecentret i kommunen gav bl.a. delegationen indblik i, hvordan
familiecentret arbejder med krisehjælp, f.eks. i forbindelse med at unge begår
selvmord, og hvordan centret arbejder med forebyggelse,
f.eks. ved at afholde aktiviteter for børnefamilier som kurser i madlavning og
grønlandsk kultur og ved at gennemføre familieudflugter i naturen.
Delegationens besøg på døgninstitutionen for piger Pilutaq gav via musikalske indslag og
oplæg ved beboerne og personalet et indblik i, hvordan musik, grønlandsk kultur og
natur kan inddrages i indsatsen med at bearbejde den vrede og det svigt, pigerne føler
over for familie og samfund, når de kommer til institutionen. Også arbejdet med at
klargøre dem til at begå sig i eget hjem bidrog til en forståelse af virkninger af
senfølger pga. overgreb. På døgninstitutionen for drenge, Qasapermiut, fortalte
forstanderen bl.a. om den traditionelle fangerkultur som pædagogisk redskab til at