Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1969280_0001.png
Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Laura Brogaard Poul-
sen
Koordineret m ed
SUM og TBBM
Sagsnr.
2018 - 4775
Doknr.
622806
Dato
15-11-2018
Notat om lovforslag om ændring af lov om social ser-
vice, lov om retssikkerhed og administration på det soci-
ale område, lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsa-
gelse under ferie, lov om almene boliger m.v. og lov om
leje af almene boliger (Ændrede regler om magtanven-
delse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over
for voksne samt indførelse af mulighed for målretning af
botilbud til unge og kommunal dækning af skader for-
voldt af lejere i almene boliger)
Baggrund
Den 31. august 2018 blev der indgået to aftaler mellem regeringen (Venstre, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Den ene aftale
vedrører revision af reglerne om magtanvendelse på handicapområdet samt
indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning
af skader forvoldt af lejere i almene boliger. Den anden aftale vedrører revision
af reglerne om magtanvendelse på demensområdet.
Forslagets hovedelementer
Lovforslaget består af 12 hovedelementer, der beskrives nærmere nedenfor:
1) Husorden
2) Magtanvendelsesreglernes formål
3) Fysisk guidning
4) Afværgehjælp
5) Fastholdelse m.v.
6) Låsning og sikring af yderdøre og vinduer
7) Tryghedsskabende velfærdsteknologi
8) Kortvarig fastholdelse i personlige hygiejnesituationer
9) Registrering og indberetning
10) Klageadgang
11) Målretning af botilbud til unge
12) Kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger
1) Husorden (lovforslagets § 1, nr. 3)
Det foreslås, at det præciseres i serviceloven, at lederen af et bo- eller dagtil-
bud, der drives af regionen, kommunen eller af en privat leverandør, efter ser-
viceloven kan fastsætte en vejledende husorden, der angiver de nærmere reg-
ler og retningslinjer for ophold i den del af bo- eller dagtilbuddet, som ikke er
beboerens egen bolig. Beboerne og/eller deres pårørende vil skulle inddrages i
udarbejdelsen af en sådan husorden.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie, lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger), fra børne- og socialministeren
1969280_0002.png
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at magtanvendelsesreglerne skal gøres tydeligere,
end de er i dag. Fastsættelse af husordener i bo- og dagtilbud for voksne efter
serviceloven er i dag ureguleret, hvilket fører til, at der i nogle tilfælde fastsæt-
tes regler i husordener, som ikke er lovlige. En lovfæstelse af adgangen vil fo-
rebygge disse situationer. Præciseringen udspringer også af et ønske om, at
magtanvendelsesreglerne skal tage hensyn til fællesskabet og de andre bebo-
ere i bo- og dagtilbuddet og til personalet. I den forbindelse er det vigtigt med et
styrket fokus på kollektive rettigheder, fordi én persons rettigheder kan betyde
en indskrænkning i en anden persons rettigheder. Det vurderes, at fastsættelse
af vejledende husordener kan tilvejebringe dette styrkede fokus, og at sådanne
husordener kan være med til at forebygge konflikter og behovet for magtanven-
delse.
2) Magtanvendelsesreglernes formål (lovforslagets § 1, nr. 6)
Det foreslås, at det tilføjes til formålsbestemmelsen i servicelovens § 124, at
anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten alene må ske
for at sikre personens omsorg, værdighed og tryghed eller for at tilgodese hen-
synet til fællesskabet på bo- eller dagtilbuddet eller hensynet til andre.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at formålet med magtanvendelsesreglerne skal
gøres tydeligere, end det er i dag. Med tilføjelsen styrkes borgerens retssikker-
hed, ligesom det tydeliggøres, at der i nogle situationer kan anvendes magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten af hensyn til fællesskabet på bo- eller
dagtilbuddet og af hensyn til andre.
3) Fysisk guidning (lovforslagets § 1, nr. 10)
Det foreslås, at der etableres lovhjemmel til, at personalet kan anvende fysisk
guidning af personer som led i omsorgen, herunder for at sikre tryghed og triv-
sel på bo- og dagtilbud. Fysisk guidning vil kunne anvendes af hensyn til perso-
nen selv for at sikre hans eller hendes tryghed og værdighed eller af hensyn til
andre i situationer, hvor personens adfærd er grænseoverskridende eller kon-
fliktskabende, eller i situationer, hvor en beboer på et bo- eller dagtilbud er gået
ind i en anden beboers egen bolig, uden at den anden beboer ønsker det.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at magtanvendelsesreglerne skal gøres tydeligere,
end de er i dag. Fysisk guidning af voksne, der er omfattet af målgruppen for
servicelovens magtanvendelsesregler, er i dag ureguleret, hvilket skaber usik-
kerhed hos personalet om, hvor langt personalet må gå inden for lovens ram-
mer. Denne usikkerhed kan føre til, at personalet går for langt i forhold til, hvad
der er lovligt. Omvendt kan det også føre til, at personalet undlader at handle af
frygt for at overtræde loven, hvilket kan føre til omsorgssvigt over for den på-
gældende borger.
4) Afværgehjælp (lovforslagets § 1, nr. 10)
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at personalet kortvarigt kan fastholde
eller føre en person væk fra en situation, når det er nødvendigt for at afværge
væsentlig ødelæggelse af indbo eller andre værdier. Det bemærkes, at det vil
være et krav, at der er proportionalitet mellem det pågældende indgreb og vær-
dien af den ting, som er ved at blive ødelagt.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at der i praksis kan være behov for, at personalet
kan gribe akut ind for at afværge, at en borger med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne beskadiger fysiske genstande. I langt de fleste tilfælde
vil personalet kunne tale borgeren fra den pågældende handling og på denne
måde forhindre den forestående tingsskade, men der vil være situationer, hvor
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie, lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger), fra børne- og socialministeren
1969280_0003.png
borgeren i den konkrete situation ikke kan nås med dialog eller andre social-
pædagogiske indsatser, og hvor personalet derfor har behov for at kunne gribe
ind.
5) Fastholdelse m.v. (lovforslagets § 1, nr. 10 og 25)
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at personalet kan fastholde, tilbage-
holde eller føre en person tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum, når
personen udviser en adfærd, der er til fare for den pågældende selv eller an-
dre. I forhold til personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne,
som er en konsekvens af en erhvervet og fremadskridende mental svækkelse
(f.eks. personer med demens) foreslås det i øvrigt, at der etableres hjemmel til,
at personalet kan fastholde, tilbageholde eller føre en person tilbage til boligen
eller til et andet opholdsrum, hvis det er nødvendigt for at sikre en eller flere an-
dre personers tryghed, værdighed og sikkerhed. Det foreslås at kunne ske, når
personen udviser en adfærd, der er meget grænseoverskridende eller meget
konfliktskabende i forhold til de øvrige personer på bo- og dagtilbuddet, eller i
situationer, hvor en beboer er gået ind i en anden beboers egen bolig, uden at
den anden beboer ønsker det.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at den gældende sagsgang, hvor kommunalbesty-
relsen skal træffe afgørelse, før personalet kan fastholde, tilbageholde eller
føre en person tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum i situationer, hvor
personen gennem sin adfærd er til fare for sig selv eller andre, vurderes uhen-
sigtsmæssig og fører til, at personalet enten anvender magt uden hjemmel eller
undlader at handle, hvilket kan føre til omsorgssvigt af en sårbar persongruppe.
Personalet skal derfor kunne anvende disse former for magtanvendelse akut,
når den pågældende situation ikke kan løses med socialpædagogiske indsat-
ser. Aftalepartierne er enige om, at der ved fastholdelse m.v. skal være forskel
på reglerne for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne,
som er en konsekvens af en erhvervet og fremadskridende mental svækkelse
(f.eks. personer med demens), og personer, hvor funktionsnedsættelsen ikke
er en konsekvens af en erhvervet og fremadskridende mental svækkelse
(f.eks. personer med udviklingshæmning). Således skal der i forhold til først-
nævnte persongruppe være mulighed for, at personalet kan fastholde, tilbage-
holde eller føre en person tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum ved
meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende adfærd.
6) Låsning og sikring af yderdøre og vinduer (lovforslagets § 1, nr. 15)
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om at låse eller på anden vis sikre yderdøre eller vinduer til en bebo-
ers egen bolig på botilbud i en afgrænset periode, når der er risiko for, at bebo-
eren vil forlade sin bolig og derved udsætte sig selv eller andre for fare. Der vil
altid skulle være mindst én uaflåst dør i beboerens bolig.
Baggrund
I begyndelsen af 2018 kørte der en række sager, der viste, at den gældende
retstilstand, hvor låsning/sikring af døre og vinduer ikke er tilladt, kan føre til
farlige situationer, idet mennesker med betydelig og varigt nedsat psykisk funk-
tionsevne ofte er ude af stand til at overskue konsekvenserne af deres egne
handlinger. Således kan det f.eks. være svært for en person med udviklings-
hæmning at forudse, at de kan komme til skade, hvis de løber ud på en vej
fyldt med biler. Ligeledes vil disse borgere ofte være ude af stand til at give et
samtykke til aflåsning eller anden sikring af yderdøre eller vinduer til personens
egen bolig i botilbuddet.
7) Tryghedsskabende velfærdsteknologi (lovforslagets § 1, nr. 15 og 25)
Det foreslås, at terminologien ”alarm-
og pejlesystemer”
ændres til ”trygheds-
skabende velfærdsteknologi”, hvilket gør bestemmelsen bredere og tidsløs i
forhold til den teknologiske udvikling. Det foreslås også, at der nedsættes et
råd, som skal komme med indstilling til, hvilke former for tryghedssk abende
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie, lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger), fra børne- og socialministeren
1969280_0004.png
velfærdsteknologi der skal kunne anvendes efter servicelovens magtanvendel-
sesregler.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at de gældende regler om brug af alarm- og pejle-
systemer skal gøres klarere, mere smidige og tilstrækkeligt rummelige i forhol d
til at sikre, at også fremtidige relevante tryghedsskabende teknologier kan inde-
holdes. Således opleves de gældende regler at være utidssvarende og util-
strækkelige i forhold til det, der er behov for i praksis. Aftalepartierne er også
enige om, at der skal nedsættes et råd for at sikre, at reglerne følger med den
teknologiske udvikling, for at sikre, at teknologierne er egnet til at understøtte
borgerens tryghed, omsorg, værdighed, sikkerhed, bevægelsesfrihed og selv-
bestemmelse, samt for at sikre, at det bliver klart, hvilke teknologiske løsninger
der må anvendes. Formålet med at nedsætte rådet er derudover at sikre en vis
central kontrol med hvilke teknologiske løsninger, der kan anvendes, med hen-
blik på at sikre borgernes retssikkerhed.
8) Kortvarig fastholdelse i personlige hygiejnesituationer (lovforslagets §
1, nr. 25)
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at personalet kortvarigt kan fastholde
en person i personlige hygiejnesituationer, når dette er nødvendigt for at sikre
personens omsorg, sikkerhed eller værdighed. I forhold til personer med bety-
delig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke er en konsekvens af en
erhvervet og fremadskridende mental svækkelse (f.eks. personer med udvik-
lingshæmning), vil gentagen fastholdelse forudsætte en afgørelse af kommu-
nalbestyrelsen.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at de gældende regler gør det meget vanskeligt for
personalet i praksis at sikre omsorgen for borgerne i personlige hygiejnesituati-
oner. Særligt kravet om forudgående afgørelse fra kommunalbestyrelsen gør
det svært for personalet at varetage omsorgspligten over for den enkelte bor-
ger. Det vurderes derfor, at der bør etableres adgang til, at personalet kortva-
rigt kan fastholde uden forudgående afgørelse fra kommunalbestyrelsen. Afta-
lepartierne er dog enige om, at der på dette punkt skal være forskel på reglerne
for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en
konsekvens af en erhvervet og fremadskridende mental svækkelse (f.eks. per-
soner med demens), og personer, hvor funktionsnedsættelsen ikke er en kon-
sekvens af en erhvervet og fremadskridende mental svækkelse (f.eks. perso-
ner med udviklingshæmning). Således vil gentagen fastholdelse over for sidst-
nævnte persongruppe forudsætte en afgørelse af kommunalbesty relsen.
9) Registrering og indberetning (lovforslagets § 1, nr. 24)
Det foreslås, at det tydeliggøres i serviceloven, at alt magtanvendelse efter de
gældende og foreslåede bestemmelser i kapitel 24 samt de foreslåede bestem-
melser i kapitel 24 a og kapitel 24 b skal registreres af det personale, som har
foretaget indgrebet, og at indgrebet skal indberettes til personalelederen, som
skal sørge for, at alle indberetninger bliver sendt videre til kommunalbestyrel-
sen og tilsynet. Det foreslås i den forbindelse også, at det tydeliggøres i ser-
viceloven, at personalelederen jævnligt skal orientere borgerens pårørende,
fremtidsfuldmægtige, værge eller anden repræsentant om hvilke indgreb, der
er foretaget over for borgeren.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at magtanvendelsesreglerne skal gøres tydeligere,
end de er i dag, og at alle indgreb, der karakteriseres som magtanvendelse, li-
gesom i dag skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen og tilsy-
net.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie, lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger), fra børne- og socialministeren
1969280_0005.png
10) Klageadgang (lovforslagets § 1, nr. 22)
Det foreslås, at det tydeliggøres i serviceloven, at klager over indgreb foretaget
af personalet uden forudgående afgørelse fra kommunalbestyrelsen kan ind-
bringes for kommunalbestyrelsen af den person, som foranstaltningen vedrø-
rer.
Det foreslås endvidere, at klager over kommunalbestyrelsens afgørelser efter
magtanvendelsesreglerne skal kunne indbringes for Ankestyrelsen af den per-
son, som afgørelsen vedrører.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at magtanvendelsesreglerne skal gøres tydeligere,
end de er i dag, og at alle foranstaltninger efter magtanvendelsesreglerne skal
kunne påklages til myndighederne.
11) Målretning af botilbud til unge (lovforslagets § 1, nr. 1, og § 4)
Det foreslås, at give kommunerne mulighed for at visitere eller anvise unge
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har behov for et botilbud el-
ler plejebolig, til tilbud, der er målrettet unge. Det foreslås desuden at betinge
ophold på et længerevarende botilbud eller i en plejebolig målrettet unge af, at
borgeren fraflytter, inden borgeren fylder 35 år.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at man som ung skal have mulighed for at leve et
ungdomsliv, også når man har behov for at bo på botilbud pga. nedsat psykisk
eller fysisk funktionsevne.
12) Kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i almene boliger (lov-
forslagets § 4)
Det foreslås, at kommuner afholder udgifter til istandsættelsesarbejde i almene
plejeboliger, når skader er forvoldt af lejere med en psykisk eller fysisk funkti-
onsnedsættelse eller særlige sociale problemer, der hindrer, at den pågæl-
dende kan leve op til pligten til at behandle det lejede forsvarligt. Forslaget vil
kun omfatte lejere, der bor i et tilbud, der er omfattet af socialtilsynet. Der er så-
ledes tale om en begrænset målgruppe.
Baggrund
Aftalepartierne er enige om, at det er uhensigtsmæssigt, at kommunerne i dag
ikke har mulighed for at dække udgifter til istandsættelsesarbejde i almene ple-
jeboliger, når skader er forvoldt af en lejer med en psykisk eller fysisk funkti-
onsnedsættelse eller særlige sociale problemer.
5