Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1960682_0001.png
Dialog mod Vold som business-case
Foretræde for Folketingets Social-, Indenrigs-, og Børneudvalg. 1. november 2018
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0002.png
Hvorfor Dialog mod Vold?
Dialog mod Vold er sat i verden for at nedbringe antallet af børn og voksne, der er udsat
for vold i nære relationer.
Gennem at sætte ind overfor den voldelige adfærd bryder vi den negative sociale arv og
hjælper børn, der er i risiko for at blive anbragt uden for hjemmet, til at kunne forblive
trygge i deres eget hjem.
Det gør vi gennem at sætte ind med specialiseret og integreret psykologbehandling til
udøvere af vold i nære relationer og deres familier.
Dialog mod Vold stopper den voldelige adfærd der hvor den starter; hos udøveren.
Forudsætningen for at komme i behandling er, at udøver tager ansvar for volden.
Vold kan ikke retfærdiggøres, og vold er altid udøverenss
ansvar; men vold kan stoppes gennem specialiseret
psykologbehandling.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0003.png
Hovedpointer
1
. Dialog mod Vold tilbyder den bedst dokumenterede indsats i Danmark ved vold i nære
relationer og effekten er på linje med eller større end de succesrater, der er i SØM.
2. Det er kun når man stopper den voldelige adfærd, at man ændrer de grundvilkår børn i
voldsudsatte familier vokser op med Dialog mod Vold er den eneste indsats i Danmark, der
på en og samme tid stopper den voldelige adfærd og hjælper den udsatte og børnene.
3. Dialog mod Vold sparer penge for såvel stat som kommune.
Business-casen er lavet som enkeltberegninger med SØM-metode.
4. Der mangler lovramme, der forpligter kommunerne til at
henvise udøvere af vold i nære relationer til behandling i Dialog mod Vold og dermed
beskytte udsatte og børn mod gentagen vold.
5. Dialog mod Vold skal permanentgøres og gøres landsdækkende.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0004.png
Dialog mod Vold virker
AIM
Assessment Intervention Model
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0005.png
VIVE
Det nationale forsknings og analysecenter for velfærd:
Dialog mod Volds individuelle forløb for børn opnår højeste score i
evalueringsmodellen for lovende praksis
KORTLÆGNING AF LOVENDE PRAKSISSER PÅ OMRÅDET FOR OVERGREB MOD BØRN OG UNGE
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0006.png
Den mest lovende sociale praksis
Dialog mod Vold virker
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0007.png
Business-case er lavet som
enkeltberegninger med SØM-metode
FAMILIETYPER
3 analytisk generaliserbare familier med henholdsvis moderat, middel
og høj samfundsøkonomisk konsekvens af volden.
OMKOSTNINGER
Der er anvendt data fra SØM og Danmarks Statistik mv.
DMV SUCCESRATE
DMV’s
succesrate er på 62 %. Det er på linje med eller større end de
succesrater, som der er i SØM .
GEVINST
Gevinsten fremkommer gennem enkeltberegninger med SØM-metode
på de analytisk generaliserbare familier.
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0008.png
Dialog mod Vold hjælper de mest
udsatte familier
Voldsudsat ung familie
3 analytisk
generaliserbare
voldsudsatte
Voldsudsat kernefamilie
familier
Familie med langvarig vold
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0009.png
De samfundsmæssige udgifter
som følge af vold i familien
Voldsudsat ny familie
Voldsudsat kernefamilie
Familie med langvarig vold
Samfundsudgifter over 4 år:
Samfundsudgifter over 4 år:
Samfundsudgifter over 4 år:
408.318 kr.
Heraf kommunale udgifter:
756.568 kr.
Heraf kommunale udgifter:
3.793.633 kr.
Heraf kommunale udgifter:
261.874 kr.
442.310 kr.
2.763.689 kr.
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0010.png
Dialog mod Volds succesrate er på 62%*
Vores succesrate er på linje eller større end de
succesrater, som der er i SØM
78%
af udøvere
rapporterer at de
stadig er voldsfrie et
år efter endt
behandling
8 ud af 10
partnere
bekræfter
dette
* Der er ved beregning af succesrate tale om en vis usikkerhed. Både udøvere og partnere kan i interviewet være biased til en
positiv besvarelse. Eftersom at interviewet åbner mulighed for at komme ind til en gratis brush-up samtale, hvis der har været
vold, er det vores vurdering at et sådant bias vil være begrænset.
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0011.png
Beregningsproces
I SØM anvender man som udgangspunkt 6 år, men vi har taget et
konservativt estimat og kun anvendt 4 år.
Udgifter i kr. over 4 år og gevinst v/behandling
Samfundsmæssige udgifter som
følge af volden
Voldsudsat ny familie
Voldsudsat kernefamilie
Familie med langvarig vold
408.318
756.568
3.793.633
Hvis der sættes ind m.
behandling efter 1. år
164.969
529.014
906.127
Gevinst v/ succesrate på 62
%
150.876
141.084
1.790.254
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0012.png
Dialog mod Vold sparer penge
hos alle tre familietyper
Gevinst år 2-4
Offentlig besparelse:
150.876 kr.
Heraf kommunal besparelse:
60.313 kr.
Offentlig besparelse:
141.084 kr.
Heraf kommunal besparelse:
33.247 kr.
Offentlig besparelse:
1.790.254 kr.
Heraf kommunal besparelse:
1.290.762 kr.
238.157 kr.
Gennemsnitlig
gevinst pr. år pr.
familie
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0013.png
Der er også væsentlige effekter for
børnene
1- 3
millioner kr.*
Besparelse hver gang
Dialog mod Vold kan
spare en anbringelse
*Besparelse
hvis man lave hjemmebaserede
foranstaltninger i stedet for anbringelser.
Kilde: Børne-SØM (foreløbige tal)
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0014.png
Opvækst i hjem med vold er den største
risikofaktor for selv at blive voldsudøver
*Slutnote: I denne præsentation af Dialog mod Vold som business-case er den
langsigtede effekt ikke indregnet og vi har heller ikke indregnet den samfunds-
økonomiske besparelse ved at Dialog mod Vold bryder den negative sociale arv.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Præsentation fra Dialog Mod Vold til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 1. november 2018
1960682_0015.png
Lovgivning
Hvis man vil løse problemet og beskytte børn og udsatte mod gentagen
vold, kan man ikke tage voldsudøveren ud af ligningen.
Kommunerne er pressede og gør derfor desværre kun det de skal.
Dialog mod Vold anbefaler derfor, at kommunerne forpligtes til at henvise
voldsudøvere til behandling i Dialog mod Vold, når de har viden om vold i
familien.