Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1960655_0001.png
Analyse af senfølgeområdet
Indholdsfortegnelse
Analyse af senfølgeområdet .......................................................................................... 1
1. Baggrund ................................................................................................................ 2
2. Formål ..................................................................................................................... 2
3. Målgruppe ............................................................................................................... 3
4. Indsatsen på senfølgeområdet i dag ...................................................................... 3
4.1. Centre for Seksuelt Misbrugte ................................................................................ 3
4.2. Indsatsen på sundhedsområdet ............................................................................. 4
4.3. Indsats i kommunerne ............................................................................................ 7
4.4. Opsummering - snitfladerne mellem senfølgecentrene, regioner og
kommuner ...................................................................................................................... 8
5. Koordination og sammenhæng i indsatsen ............................................................ 8
5.1. Eksisterende samarbejder mellem senfølgecentrene, regioner og
kommuner ...................................................................................................................... 8
5.2. Udfordringer ift. samarbejde og koordination ....................................................... 10
5.3. Forslag der fremadrettet kan understøtte øget koordination og samarbejde ....... 10
6. Særskilt fokus på mænd udsat for seksuelle overgreb ............................................ 12
6.1. Mænd med senfølger ............................................................................................ 12
7. Opsummering .......................................................................................................... 13
8. Litteratur ................................................................................................................... 14
9. Bilag: ........................................................................................................................ 15
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1. Baggrund
Med satspuljeaftalen for 2012 blev der første gang afsat midler til en landsdækkende
indsats for mennesker med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen, som
bl.a. gik til de tre senfølgecentre, CSM Øst, CSM Syd og CSM Midt Nord.
Sidenhen blev det med satspuljeaftalen for 2017-2020 besluttet at permanentgøre
indsatsen på de tre senfølgecentre, som med aftalen modtog en varig bevilling. Sats-
puljeaftalen fra 2017-2020 indebærer endvidere, at der udarbejdes en undersøgelse,
som skal afdække, hvordan indsatsen i senfølgecentrene kan spille sammen med de
øvrige indsatser på social- og sundhedsområdet med henblik på at sikre en helheds-
orienteret indsats for målgruppen.
På baggrund af undersøgelsens resultater udarbejder Børne- og Socialministeriet et
oplæg til, hvordan der kan fastsættes rammer for indsatsen i senfølgecentrene frem-
adrettet. Oplægget skal drøftes af satspuljepartierne.
2. Formål
Formålet med nærværende undersøgelse er at kortlægge de tilbud, der i dag findes til
personer med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og undersøge, hvor-
dan øget koordination og sammenhæng mellem de eksisterende tilbud understøttes
bedst muligt.
Af satspuljeaftalen for 2017-2020 fremgår det, at undersøgelsen skal afdække følgen-
de punkter:
1. Hvilken indsats der gives til senfølgeramte i henholdsvis det regionale og det
kommunale system, og hvordan snitfladerne er til indsatsen i senfølgecentre-
ne
2. Hvilke rammer der fremadrettet kan opstilles for indsatsen i senfølgecentrene,
så det sikres, at indsatsen er koordineret med de øvrige tilbud, der er til mål-
gruppen
3. Hvordan et særskilt fokus på mænd med senfølger efter seksuelle overgreb i
barndommen kan understøttes i centrenes arbejde.
Undersøgelsen er udarbejdet af Børne- og Socialministeriet på baggrund af bidrag fra
en arbejdsgruppe bestående af Børne- og Socialministeriet, Sundheds- og Ældremini-
steriet, Danske Regioner og KL. Der har i forbindelse med udarbejdelsen af nærvæ-
rende undersøgelse løbende været kontakt med senfølgecentrene. Herudover har der
været afholdt et møde om undersøgelsen med Psykoterapeutisk Center Stolpegården
og to møder med Landsforeningen SPOR. Landsforeningen SPOR og senfølgecen-
trene har fået tilsendt undersøgelsen i høring. Landsforeningen Spor har frasagt sig
muligheden for at give høringssvar.
Det kan bemærkes, at der på senfølgecentrene er betydelige ventetider på behand-
ling. Problemstillingen har været rejst af senfølgecentrene selv, ligesom der også fra
politisk side har været fokus på problemstillingen. Spørgsmålet omkring ventelister på
centrene indgår dog ikke i undersøgelsen, idet undersøgelsens fokus i stedet er på
koordination
og
sammenhæng
mellem de tre senfølgecentre og øvrige tilbud til mål-
gruppen.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
3. Målgruppe
Senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen kan ikke karakteriseres ved en be-
stemt diagnose eller et bestemt syndrom, men er kendetegnet ved en lang række
sociale og psykiske vanskeligheder. Blandt de hyppigst forekommende senfølger kan
nævnes posttraumatisk stressforstyrrelse (PTSD), angst og depression. Ved siden af
disse kan nævnes lavt selvværd, tvangsforestillinger, selvskadende, suicidal eller sek-
sualiseret adfærd, spiseforstyrrelser og stofmisbrug (Socialstyrelsen, 2016).
Målgruppens omfang
Der er betydelige usikkerheder forbundet med at opgøre antallet af personer, der ud-
sættes for seksuelle overgreb i barndommen og derfor også antallet af personer, der
oplever senfølger heraf i voksenlivet. Det vurderes i evalueringen af senfølgecentrene
fra 2015, at minimum 2 pct. af en årgang udsættes for seksuelle overgreb i barndom-
men (Syddansk Universitet, 2015). Af rapporten fremgår det, at mindst 60 pct. af disse
børn udvikler senfølger som unge eller voksne. Det er ikke fast defineret, hvilke fakto-
rer der har betydning for, om en person udvikler senfølger af at have været udsat for
seksuelle overgreb i barndommen, men flere undersøgelser peger på, at overgrebska-
rakter, tilknytningen til krænkeren og varigheden af den periode, overgrebene fandt
sted i, kan have betydning (Socialstyrelsen, 2013).
4. Indsatsen på senfølgeområdet i dag
Personer, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen, og som har sen-
følger heraf, har i dag mulighed for at få hjælp gennem flere forskellige kanaler.
Tilbud til personer med senfølger efter seksuelle overgreb udbydes af senfølgecentre-
ne, og der eksisterer herudover også en række frivillige centre, som yder støtte til
målgruppen. Blandt de frivillige centre hører bl.a. Kvisten, som yder specialiseret støt-
te til mænd og kvinder, og som modtager midler fra satspuljen (satspuljeaftalen 2017).
De frivillige centre er ikke genstand for nærværende undersøgelse.
Foruden senfølgecentre og frivillige centre, er det endvidere muligt at få hjælp fra
kommunen eller regionen, såfremt der vurderes at være behov herfor.
Kommunerne har en forpligtelse til at yde hjælp og støtte til personer med særlige
sociale problemer. Denne støtte kan også ydes til personer, som har behov for hjælp
pga. senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen.
Er der tale om senfølger i kombination med en psykisk lidelse, eksempelvis PTSD,
tilbydes hjælp i regi af psykiatrien under regionerne.
Nedenfor følger en redegørelse af den indsats, der følger til senfølgeramte i regi af
senfølgecentrene, kommunerne og regionerne.
4.1. Centre for Seksuelt Misbrugte
Der eksisterer i dag 3 selvejende centre for seksuelt misbrugte; CSM Øst i Køben-
havn, CSM Syd i Odense og CSM Midt Nord i Aarhus.
Målgruppen for senfølgecentrene er mænd og kvinder over 18 år med senfølger efter
seksuelle overgreb i barndommen, pårørende samt fagpersoner som fx sagsbehand-
lere, der arbejder med de krænkede.
Det er muligt at henvende sig direkte til et af centrene uden forudgående henvisning,
og der er ikke fastsat et loft for tilbuddets varighed.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
Alle tre senfølgecentre tilbyder en kombination af psykologbehandling, socialrådgiv-
ning samt frivillig indsats, herunder værestedsfunktion (se bilag 1 for oversigt over de
konkrete tilbud, der gives i hvert center).
Centrene anvender et spørgeskema som screeningsværktøj i deres visitationsproce-
dure, men de specifikke inklusion- og eksklusionskriterier for tilbuddene er fastlagt af
det enkelte center.
Behandlingsdelen
Senfølgecentrenes primære indsats til målgruppen er psykologisk behandling. Be-
handlingssektionen varetager flere forskellige opgaver, herunder psykologisk behand-
ling i individuelle samtaleforløb eller gruppeforløb, telefonisk rådgivning, VISO-ydelser
eller pårørende- og parsamtaler. Gruppeforløbene tilbydes typisk både til mænd og
kvinder. Det er dog ikke altid muligt at oprette selvstændige mandegrupper på grund
af en overvægt af kvinder i behandling. Et behandlingsforløb varer i gennemsnit ca.
1,5 år med ca. 70 timer pr. borger (Syddansk Universitet, 2015).
Socialrådgivning
Alle senfølgecentrene tilbyder desuden socialrådgivning af en fastansat socialrådgi-
ver, som har kendskab til målgruppens problemstillinger. Socialrådgiveren kan bl.a.
hjælpe borgeren med vejledning og rådgivning ift. uddannelse, beskæftigelse eller
boligforhold. Det kan fx være hjælp til at kontakte jobcentret eller en relevant uddan-
nelsesinstitution. Herudover kan socialrådgiveren på senfølgecentrene bistå borgerne
i mødet med kommunale sagsbehandlere og formidle viden om borgernes udfordrin-
ger i lyset af deres senfølger.
Senfølgecentrenes socialrådgivning foregår enten via telefonisk eller personlig rådgiv-
ning.
Frivilligsektionen
De tre senfølgecentre har alle en frivilligsektion, som varierer ift. størrelse og hvilke
opgaver, der varetages af frivillige. Strukturen i CSM Syd adskiller sig fra de to andre
centre, da frivilligsektionen på CSM Syd er en selvejende institution med egen selv-
stændige ledelse.
CSM Syd og Midt Nord tilbyder personlig frivillig rådgivning eller gruppeforløb til per-
soner udsat for seksuelle overgreb i barndommen, og begge centre har tilbud om
åben stue og café, hvor man kan mødes med frivillige eller andre ligesindede. Frivillig-
sektionen har også til formål at hjælpe personer med senfølger efter seksuelle over-
greb, indtil der er mulighed for at komme i behandling.
CSM Øst tilbyder frivillig telefon- og chatrådgivning ca. tre gange om ugen. Telefon-
og chatrådgivningen på CSM Øst varetages typisk af psykoterapeuter, psykologer
eller psykologistuderende.
De tre centre har således lignende tilbud, men varierer dog i forhold til praksis og or-
ganisering (se bilag 2 for organisationsdiagram for de tre senfølgecentre).
4.2. Indsatsen på sundhedsområdet
Mennesker med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen har mulighed for at
få hjælp gennem sundhedssystemet, såfremt der vurderes at være behov herfor. Der
skelnes i regi af sundhedssystemet mellem personer med mildere symptomer på psy-
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0005.png
kiske vanskeligheder og personer, som har udviklet en psykisk lidelse. Det afhænger
således af diagnosen og sygdommens sværhedsgrad, hvor behandlingen foretages.
Tilbud fra egen læge samt tilskudsordning til psykologbehandling
For de personer, der har mildere symptomer på psykiske vanskeligheder, som følge af
seksuelt misbrug i barndommen, er der mulighed for at indgå i forløb med samtalete-
rapi hos praktiserende læge.
Herudover har praktiserende læger mulighed for at henvise til en privatpraktiserende
psykolog. Det følger af sundhedslovens § 69, at visse særligt udsatte persongrupper
har mulighed for at opnå tilskud til behandling hos psykolog i praksissektoren efter
lægehenvisning. Ordningen omfatter bl.a. personer, der inden de er fyldt 18 år, har
været ofre for incest eller andre seksuelle overgreb (henvisningsgruppe 9). Tilskuddet
er på 60 pct. og ydes for op til 12 konsultationer efter henvisning fra egen læge.
Antallet af personer, der har modtaget tilskud til psykologbehandling under henvis-
ningsårsag 9 i årene 2013-2017, fremgår af tabel 1. nedenfor.
Tabel 1
Antal personer over 18 år, der har modtaget tilskud til psykologbehandling under henvisningskate-
gori 9 fordelt på årene 2013-2017
2013
Henvisningskategori 9:
Personer, der inden de er fyldt 18 år, har været udsat for
incest eller andre
seksuelle overgreb
1.456
2014
1.283
2015
1.259
2016
1.305
2017
1.128
Anm.: Patienter under 18 år og patienter uden aldersoplysninger er ikke talt med i opgørelsen. Patienter er kun medtaget i
opgørelsen, hvis psykologen har afregnet med regionalt tilskud.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriets beregninger på baggrund af Sygesikringsregisteret.
Tilbud i regi af den regionale psykiatri
Personer, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen og sidenhen har
udviklet en psykisk lidelse, har ret til behandling af den psykiske lidelse. Dette gælder
også for voksne, der udvikler en psykisk lidelse som følge af seksuelle overgreb i
barndommen.
Henvisning til psykiatrien foregår primært gennem egen læge. Herefter vil patienten
blive udredt, og det skal klarlægges, om behandling i regionspsykiatrien er den mest
hensigtsmæssige. Er dette tilfældet, vil personen blive tilbudt behandling i relation til
den diagnose, som patienten har, hvilket typisk vil ske ud fra et foruddefineret pakke-
forløb for behandling af diagnosen. Ved et pakkeforløb skal forstås et afgrænset be-
handlingstilbud, hvor der er defineret en overordnet ramme for behandlingen, hvilket
afhænger af diagnosen og graden af lidelsen. Behandlingen foretages som udgangs-
punkt på hovedfunktionsniveau. Ved komplicerede tilfælde kan behandlingen ydes på
regionsfunktionsniveau eller i højt specialiseret funktion jf. Sundhedsstyrelsens spe-
cialeplan.
Ofte vil der for personer med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen være
tale om behandling af PTSD, angst, depression, personlighedsforstyrrelse eller psyko-
se. Der eksisterer ikke et pakkeforløb specifikt for senfølger efter seksuelle overgreb,
da der, som beskrevet, tages udgangspunkt i patientens symptomer/psykisk lidelse,
fremfor årsagen til den psykiske lidelse. Har man eksempelvis udviklet en depression,
som følge af seksuelle overgreb i barndommen, vil man blive henvist til pakkeforløbet
for depression.
Et pakkeforløb er typisk fastsat ud fra et øvre antal timer, som udgør den ramme, som
behandlingen kan planlægges indenfor. Deltager patienten i et gruppebehandlingsfor-
løb, har patienten mulighed for flere gruppebehandlertimer end de individuelle be-
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0006.png
handlertimer, eftersom der ved gruppeforløb er flere patienter om én behandler. Et
gruppeforløb har som udgangspunkt otte patienter og to behandlere.
Som eksempel på relevant pakkeforløb for personer med senfølger efter seksuelle
overgreb i barndommen kan nævnes PTSD, hvor der er afsat 29 timer til den enkelte
patient. Indholdet i et pakkeforløb for PTSD består af flere dele, herunder bl.a. under-
søgelse, psykoterapi og netværksmøder med koordination af indsatsen med egen
læge og kommune. Selve psykoterapien er et hovedelement i behandlingen og består
i 20 sessioner af 45 minutter til individuelle forløb eller 40 sessioner af 90 minutter til
patienter, som deltager i gruppeforløb.
Det skal bemærkes, at der gradvist er indført udrednings- og behandlingsrettigheder i
psykiatrien. Med de seneste ændringer fra 1. oktober 2016 har alle patienter også ret
til udvidet frit sygehusvalg. Det vil sige, at patienterne har ret til at blive udredt eller
behandlet på relevante private eller udenlandske sygehuse, der har en aftale med
regionerne om det, hvis regionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan udrede eller
behandle patienten inden for 30 dage.
Foruden de generelle behandlingstilbud i regi af sygehuspsykiatrien eksisterer der i
nogle regioner tilbud, som er specifikt målrettet personer, der har udviklet en psykisk
lidelse som følge af seksuelle overgreb i barndommen.
Regionernes tilbud til personer med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen
er opsummeret i tabel 2 nedenfor.
Tabel 2
Oversigt over tilbud til personer med senfølger efter seksuelle overgreb, som er visiteret til syge-
huspsykiatrien
Region
Region Hovedstaden
Behandlingstilbud
Behandling varetages ud fra patientens diagnose, og der visiteres til relevant
pakkeforløb.
Herudover er der i Regions Hovedstadens Psykiatri tre centre, hvis psykote-
rapeutiske ambulatorier i særlig grad beskæftiger sig med senfølger efter
seksuelle overgreb. De tre centre er:
-
Psykiatrisk Center Stolpegård
-
Psykiatrisk Center København
-
Psykiatrisk Center Nordsjælland
Region Midtjylland
Behandling varetages ud fra patientens diagnose, og der visiteres til relevant
pakkeforløb.
I Regionspsykiatrien Randers forefindes et selvstændigt gruppebehandlings-
tilbud knyttet til behandling for overgreb.
Region Nordjylland
Region Sjælland
Behandling varetages ud fra patientens diagnose, og der visiteres til relevant
pakkeforløb.
Behandling varetages ud fra patientens diagnose, og der visiteres til relevant
pakkeforløb.
Der er i Region Sjælland specialiseret kompetence i forhold til behandling af
PTSD, som er opstået som følger efter seksuelle overgreb i barndommen.
Derudover tilbydes også gruppeterapi til kvinder, der har været udsat for
seksuelt misbrug i barndommen. Endeligt eksisterer der også behandlingstil-
bud til patienter med kompleks PTSD og personlighedsændring opstået som
følge af seksuelle overgreb i barndommen.
Region Syddanmark
Behandling varetages ud fra patientens diagnose, og der visiteres til relevant
pakkeforløb.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0007.png
Kilde: Danske Regioner
Som det fremgår af tabel 2 eksisterer der i Region Hovedstaden tre centre, hvis psy-
koterapeutiske ambulatorier i særlig grad beskæftiger sig med senfølger efter seksuel-
le overgreb. Det gælder for henholdsvis Psykiatrisk Center Stolpegården, Psykiatrisk
Center København og Psykiatrisk Center Nordsjælland, hvor der tilbydes specialise-
rede forløb til personer, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen. På
Psykiatrisk Center Stolpegård er behandlingen primært udmøntet som et pakkeforløb
og foregår typisk i gruppeterapi i homogene grupper bestående af personer, der alle
har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen. Psykiatrisk Center København
tilbyder ambulant rådgivning og har et særligt team til behandling af PTSD og seksuel-
le overgreb i barndommen. Behandlingen af seksuelle overgreb i barndommen foregår
1
i specielle grupper, som ikke er defineret ud fra et bestemt pakkeforløb .
I Region Sjælland eksisterer der tilbud med specialiseret kompetence i forhold til be-
handling af PTSD, som er opstået som følger efter seksuelle overgreb i barndommen.
I Psykiatrien Region Sjælland tilbydes PTSD-pakkeforløb ved fem ambulatorier i hen-
holdsvis Greve, Slagelse, Holbæk, Næstved og Maribo, og der tilbydes gruppeterapi til
kvinder, der har været udsat for seksuelt misbrug i barndommen. Herudover tilbyder
psykiatrien Region Sjælland også behandling til patienter med Kompleks PTSD og
personlighedsændring opstået som følge af seksuelle overgreb i barndommen.
De øvrige regioner har ikke særskilte tilbud til mennesker med senfølger efter seksuel-
le overgreb i barndommen, men tilbyder behandling i regi af det almindelige psykiatri-
ske system, hvor patienten visiteres til relevant pakkeforløb ud fra diagnose. Region
Midtjylland tilbyder dog i Regionspsykiatrien Randers selvstændige behandlingstilbud
til personer, som har været udsat for seksuelle overgreb. Behandlingen foregår i over-
grebsgrupper, hvor patienterne alle har oplevet overgreb og mødes på tværs af diag-
noser.
4.3. Indsats i kommunerne
Kommunerne har et generelt ansvar for at hjælpe personer med nedsat psykisk eller
fysisk funktionsevne samt særlige sociale problemer, herunder også personer som har
behov for hjælp som følge af senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen.
Det fremgår således af servicelovens § 12, at kommunalbestyrelsen skal sørge for
tilbud om gratis rådgivning til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller med særlige sociale problemer. I denne sammenhæng fremgår det endvidere af
vejledning om servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven (Vejledning nr.
1 til serviceloven), at
”mennesker,
der har været udsat for seksuelle overgreb herun-
der incest, risikerer alvorlige og varige følgevirkninger, som kan præge dem resten af
livet. Der kan eksempelvis være tale om vanskeligheder ved at etablere tilknytning til
andre, seksuelle problemer, stof- og/eller alkoholmisbrug, depression, plagsomme
erindringer, selvskadende adfærd, spiseforstyrrelser, personlighedsforstyrrelser m.m.
I en rådgivningssituation kan det derfor være af stor værdi at være opmærksom på,
om der kan ligge et tidligere seksuelt misbrug til grund for den rådssøgendes proble-
mer og i givet fald at søge den pågældende henvist til relevante behandlingsmulighe-
der. I offentligt regi er der i dag en række tilbud både i sundheds- og i socialt regi, der
har tilbud til voksne, som har været udsat for seksuelle overgreb.”
1
https://www.psykiatri-regionh.dk/centre-og-social-tilbud/Psykiatriske-centre/Psykiatrisk-Center-
Koebenhavn/Undersoegelse-og-behandling/Psykoterapeutisk-Klinik/Sider/Team-for-PTSD-og-
tilpasningsreaktioner-(Team-3).aspx
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
Herudover kan kommunen visitere til tilbud af behandlingsmæssig karakter, jf. service-
lovens § 102 samt yde hjælp, omsorg, støtte og optræning til personer med særlige
sociale problemer jf. § 85 i serviceloven.
Kommunerne tilbyder således inden for de eksisterende rammer alle borgere, herun-
der borgere med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen med behov herfor
forskellige støttende indsatser.
En tidligere undersøgelse af kommunernes indsats over for målgruppen viste desu-
den, at hver fjerde af de 70 kommuner, som deltog i undersøgelsen, har valgt at ud-
pege en særlig person, enhed eller team, der kan tage sig af henvendelser og sager
vedrørende voksne borgere, der har senfølger af seksuelle overgreb i barndommen
(Servicestyrelsen, 2011).
4.4. Opsummering - snitfladerne mellem senfølgecentrene, regioner og kommu-
ner
Som det fremgår af redegørelsen for indsatsen, er der snitflader mellem senfølgecen-
trenes arbejde og henholdsvis kommunerne og regionernes tilbud, selvom der for
visse dele er betydelig forskel på den indsats, der tilbydes i de forskellige sektorer.
Snitfladen mellem senfølgecentrene og kommunerne ligger primært mellem den so-
ciale rådgivning, som varetages af de fasttilknyttede socialrådgivere på senfølgecen-
trene, og kommunernes generelle rådgivningsforpligtigelse jf. servicelovens § 12. Dog
har socialrådgiverne på senfølgecentrene ikke et myndighedsansvar og kan alene
vejlede borgeren og hjælpe denne med kontakt til kommunen.
For så vidt angår selve behandlingen af senfølger efter seksuelle overgreb i barn-
dommen, kan der identificeres et vist overlap mellem målgruppen for henholdsvis
senfølgecentrene og regionernes tilbud til senfølgeramte.
Inden for sundhedsvæsenet tilbydes behandling, såfremt patienten i kombination med
senfølger efter seksuelle overgreb har en psykisk lidelse, og behandlingen i psykiatri-
en er oftest kendetegnet ved pakkeforløb, der er defineret ud fra patientens sympto-
mer. På senfølgecentrene tager behandlingen som regel udgangspunkt i overgrebshi-
storien og senfølgerne heraf, og modsat sundhedsvæsenet er tilbuddet om behandling
i senfølgecentrene ikke betinget af, at borgeren har en psykisk lidelse. Herudover kan
borgere henvende sig på et senfølgecenter uden lægehenvisning, mens behandling i
psykiatrien typisk sker efter henvisning fra egen læge.
5. Koordination og sammenhæng i indsatsen
5.1. Eksisterende samarbejder mellem senfølgecentrene, regioner og kommuner
Der har i forbindelse med tidligere satspuljebevillinger været stillet krav om, at senføl-
gecentrene skulle arbejde målrettet på at etablere en varig forankring af indsatsen
uden statslig finansiering, fx i kommunalt eller regionalt regi (satspuljeaftalen 2016-
2019). Sidenhen har senfølgecentrene, som tidligere beskrevet, fået en varig satspul-
jefinansiering gennem satspuljeaftalen for 2017-2020, og der stilles med denne aftale
ikke krav om, at de tre senfølgecentre skal indgå samarbejde med kommuner eller
regioner. Der eksisterer dog allerede i dag et samarbejde af varierende omfang og
karakter mellem senfølgecentrene og henholdsvis kommuner og regioner.
Ifølge senfølgecentrene er samarbejdsrelationerne mellem de forskellige sektorer
primært baseret på det enkelte centers eller centerleders personlige kontakt til kom-
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
munen eller regionen. Der eksisterer således i mindre grad et formaliseret samarbejde
mellem senfølgecentrene og kommuner og regioner.
Samarbejde med kommunerne
På kommunalt niveau kan samarbejde bl.a. vedrøre driftsaftaler, rådgivning og super-
vision til kommunalt ansatte. Nedenfor fremhæves nogle samarbejdsformer, som er
beskrevet af senfølgecentrene:
-
-
-
-
Erklæringer:
kommunerne anmoder om psykologudtalelser vedr. en borgers
aktuelle situation eller en vurdering deraf.
Telefonisk rådgivning:
kommunen henvender sig vedr. information om be-
handling, visitation til centrene mv.
Netværksmøder:
kommunerne og centrene afholder netværksmøder, fx del-
tager socialrådgiveren fra senfølgecenteret i møder i jobcenterregi.
Mentor/kontaktperson:
nogle borgere på senfølgecentrene får hjælp fra
kommunale mentorer, socialpædagogisk bostøtte eller støtte- og kontaktper-
soner, som fx kan påminde borgeren om aftaler eller sidde med til samtaler
med fx socialrådgiveren i centrene.
Samarbejde på socialrådgiverniveau:
Socialrådgiveren i senfølgecentret kon-
takter sagsbehandler i jobcenter m.v. med henblik på at kunne bistå borgeren
i kommunens sagsbehandling.
-
Der er dog også eksempler på mere formaliserede driftsaftaler. Som eksempel herpå
har CSM Syd indgået en driftsaftale med Odense Kommune i form af tilkøb af 15 faste
behandlingspladser samt et samarbejde med Haderslev Kommune, som har stillet
lokaler til rådighed til etablering af et satellitcenter i Vojens. Ligeledes yder Aarhus
Kommune årligt tilskud til frivilligsektionen i CSM Midt Nord.
Samarbejde med regionerne
På regionalt niveau er samarbejdet mellem senfølgecentrene og regionerne relateret
til behandlingsdelen. Der er stor forskel på omfanget af senfølgecentrenes og regio-
nernes samarbejde.
Senfølgecentrene har beskrevet samarbejdsfladerne til regionerne ud fra følgende
parametre:
-
-
-
-
-
Samarbejdsmøder
Koordinering angående enkelte borgere
Samarbejde med egen læge
Undervisning
Supervision
CSM Syd og Midt Nord har derudover givet udtryk for, at der på alle ovenstående
parametre samarbejdes med regionen. Det viser sig fx i samarbejdsmøder med regio-
nale institutioner såsom Center for Voldtægtsofre, koordinering med behandlere i psy-
kiatrien, skrivelse til privatpraktiserende læge og samarbejde omkring medicinbehand-
ling, undervisning til kommuner og til faglige arrangementer eller supervision til syge-
huspsykologer og sygeplejerske.
Til sammenligning beskriver CSM Øst, at der ikke samarbejdes med regionen ud fra
ovennævnte punkter.
Det skal i øvrigt bemærkes, at nogle af regionerne også henviser patienter til senføl-
gecentrene, såfremt patienten ikke tilbydes behandling i hospitalsregi.
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
5.2. Udfordringer ift. samarbejde og koordination
Som det fremgår af ovenstående, eksisterer der flere eksempler på samarbejde mel-
lem senfølgecentre, kommuner og regioner. Der kan dog samtidig peges på en række
udfordringer i forhold til at skabe yderligere koordination og sammenhæng på områ-
det. Disse udfordringer gennemgås nedenfor.
Manglende formaliseret samarbejde
Som det fremgår ovenfor eksisterer der kun få formaliserede samarbejdsaftaler mel-
lem senfølgecentrene og henholdsvis kommuner og regioner. Manglende formaliseret
samarbejde må formodes at være en væsentlig begrænsning for koordineringen af
indsatsen på området. Dette som følge af, at de eksisterende samarbejdsrelationer
primært foregår gennem personlige/lokale relationer, og derfor vil variere både i for-
hold til udbredelse, omfang og indhold.
Manglende kendskab til senfølgecentrene
Manglende kendskab til senfølgecentrenes arbejde fremhæves af senfølgecentrene
som en begrænsning ift. samarbejdet med kommunerne og regionerne og kan være
medvirkende til, at almenpraktiserende læger og psykiatrien ikke henviser en patient til
senfølgecentrene.
Lang venteliste
Ventetiden på at komme i behandling på et af senfølgecentrene varierer typisk mellem
1
2,5 år, mens patienter, der henvises til et psykiatrisk sygehus har ret til at blive
udredt inden for 30 dage samt ret til at komme i behandling inden for 30 dage i det
regionale system, hvis der er vurderet behov for behandling. Ventelisterne på senføl-
gecentrene kan være medvirkende til, at psykiatrien eller almenpraktiserende læger
ikke henviser borgere med senfølger efter seksuelle overgreb til senfølgecentrene. De
lange ventelister må også formodes at være en barriere for samarbejde med kommu-
ner, når borgere ikke kan vente på et tilbud med så lang venteliste.
Lange ventelister på senfølgecentrene har igennem flere år været en problemstilling,
som har været rejst af bl.a. senfølgecentrene og fra politisk side. Senest har proble-
matikken omkring ventelister været rejst i forbindelse med en række udvalgsspørgs-
mål til Børne- og Socialministeriet i foråret 2018.
Som beskrevet tidligere er problemstillingen vedrørende ventelister dog ikke omfattet
af denne undersøgelse.
5.3. Forslag der fremadrettet kan understøtte øget koordination og samarbejde
Som opfølgning på satspuljeaftalen for 2017-2020 opstilles nedenfor en række
forslag
til målsætninger/tiltag, der vurderes at kunne medvirke til at skabe øget sammenhæng
og koordination i senfølgecentrenes arbejde med øvrige tilbud på området. Forslage-
ne tager afsæt i de muligheder, der er for at imødegå nogle af udfordringerne med at
skabe koordination på området indenfor den eksisterende økonomiske ramme.
Målsætning om øget formaliseret samarbejde med regioner og kommuner
Eftersom dele af den målgruppe, der henvender sig til senfølgecentrene, må forventes
også at have kontakt til kommunen og/eller den regionale psykiatri vurderes det at
være yderst relevant, at senfølgecentrene samarbejder systematisk både med regio-
ner og kommuner.
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
Det foreslås derfor, at senfølgecentrene sætter øget fokus på at etablere et formalise-
ret samarbejde med kommuner og regioner. Et sådant fokus kunne evt. indgå i de
målplaner, der indsendes til Socialstyrelsen i forbindelse med senfølgecentrenes
driftstilskud. Selvejende institutioner, der modtager fast driftstilskud fra Socialstyrel-
sen, skal hvert år udarbejde en målplan, hvor tilskuddets formål omsættes til mål for
institutionens aktiviteter. Målplanen godkendes af Socialstyrelsen og har til formål at
sætte fokus på institutionens kerneopgaver og prioriteringer. Senfølgecentrene kan i
regi af målplanerne, evt. i dialog med Socialstyrelsen, udarbejde mål, der fokuserer på
øget samarbejde. Herved sikres det, at der arbejdes løbende med at konkretisere,
hvordan et formaliseret samarbejde opnås.
Mål omkring formaliserede samarbejde kunne fx vedrøre etablering af faglige netværk
med regionerne og procedurer for inddragelse af kommunen i sagsbehandlerdelen på
senfølgecentrene.
Faglige netværk i regionerne kan etableres på tværs af sektorer, som mødes med
faste mellemrum således, at samarbejde ikke bliver afhængigt af personlige kontakter
til relevante parter. Her vurderes det særligt relevant, at hvert senfølgecenter indleder
kontakt med de regionale behandlingstilbud, der eksisterer i hver region. Et netværk
vil eksempelvis kunne give faglig sparring samt kunne drøfte snitflader for målgruppen
og herigennem bidrage til, at borgerne/patienter oplyses om forskellige tilbud.
Herudover foreslås det, at der i senfølgecentrenes arbejde, særligt i forhold til sags-
behandlerindsatsen, er opmærksomhed på at inddrage og koordinere med kommuna-
le parter, så indsatsen i senfølgecentrene er koordineret med evt. indsatser, som bor-
geren modtager i kommunalt regi. Det kan også være relevant at overveje, om der
skal fastsættes en procedure for, i hvilke situationer senfølgecentrene bør tage kon-
takt til den relevante kommune med henblik på at koordinere indsatserne.
Vidensdeling
Der findes flere eksempler på gode samarbejdsrelationer mellem senfølgecentrene og
fx kommuner eller frivillige. Det vurderes relevant at sætte fokus på øget vidensdeling
på området, herunder erfaringsudveksling mellem centrene samt udbredelse af kend-
skabet til senfølgecentrenes arbejde.
Øget vidensdeling kunne eksempelvis foregå ved, at Socialstyrelsen i samarbejde
med senfølgecentrene faciliterer og afholder dialogmøder med kommunale aktører,
herunder fx ledere og sagsbehandlere mhp. at understøtte viden blandt kommunale
medarbejdere om senfølger efter seksuelle overgreb og sætte øget fokus på opspo-
ring og tidlig indsats.
Det foreslås endvidere, at der sættes yderligere fokus på erfaringsudveksling på tværs
af senfølgecentrene for så vidt angår de erfaringer, der allerede eksisterer med at
oprette formaliserede eksterne samarbejdsaftaler. Det kunne fx være relevante sam-
arbejdsaftaler mellem senfølgecentrene og henholdsvis frivillige, kommunen og regio-
nen sådan som det bl.a. kendes fra CSM Syd, som har indgået aftale med Odense
Kommune. Herudover kan vidensdelingen vedrøre gode erfaringer med tiltag, der kan
bidrage til at nedbringe ventelisterne på de tre centre. Denne erfaringsudveksling kun-
ne fx foregå i regi af de halvårlige dialogmøder, der eksisterer allerede i dag mellem
centrene, og som faciliteres af Socialstyrelsen.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
6. Særskilt fokus på mænd udsat for seksuelle overgreb
Sidste fokuspunkt for indeværende undersøgelse er at belyse, hvordan et særskilt
fokus på mænd med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen kan understøt-
tes i centrenes arbejde.
6.1. Mænd med senfølger
Der er betydelig usikkerhed forbundet med at opgøre antallet af personer, der har
været udsat for seksuelle overgreb i barndommen, og der er i litteraturen ikke enighed
om omfanget af seksuelle overgreb. Flere undersøgelser viser dog, at ca. hver tredje
person, der udsættes for seksuelle overgreb i barndommen, er en dreng (Leth, Sten-
vig og Pedersen,1988). Hertil viser en undersøgelse af behandlingstilbuddene på sen-
følgecentrene, at der er forskelle mellem mænd og kvinder, når det kommer til antal
overgreb, eftersom de mandlige respondenter i undersøgelsen oftere har været udsat
for flere overgreb end kvinder (Syddansk Universitet, 2017).
Seksuelle overgreb i barndommen forekommer således for begge køn, men på trods
af, at ca. hver tredje person, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndom-
men, er en mand, er det forholdsvist få mænd, der søger behandling i et af de tre sen-
følgecentre. Socialstyrelsens årsstatistik for senfølgecentrene i 2015 viser, at kun 19
procent af rådgivningerne og behandlingerne modtages af mænd, mens de i 81 pro-
cent af tilfældene modtages af kvinder (Socialstyrelsen, 2016). Hertil oplyser CSM
Midt Nord, at 18 pct. af de personer, der henvendte sig til behandlingssektionen i
2017, er mænd, og for frivilligsektionen var det 25 pct. af henvendelserne.
Det kan være en udfordring at få mænd med senfølger efter seksuelle overgreb i be-
handling, eftersom seksuelle overgreb ofte er forbundet med et større tabu for mænd
end for kvinder (Lyager & Lyager, 2015). Ligeledes har flere af senfølgecentrene i
forbindelse med undersøgelsen tilkendegivet, at det kan være vanskeligt at nå ud til
mænd og fastholde dem i behandlingen.
6.2. Tilbud til mænd med senfølger i senfølgecentrene
Der er lige adgang for mænd og kvinder til de forskellige behandlingstilbud, der udby-
des i senfølgecentrene. Det er dog ikke altid muligt for senfølgecentrene at oprette
separate mandegrupper pga. andelen af mænd og kvinder i behandling.
På CSM Syd har man fx oplevet stort frafald i mandegrupper og udfordringer med at
få mænd i behandling. Derfor udbyder behandlingsdelen blandede senfølgegrupper.
Mandegrupper kan dog etableres igen, hvis der er tilstrækkelig efterspørgsel.
På CSM Øst afholdes bl.a. orienteringsmøder for mænd, som har været udsat for
senfølger efter seksuelle overgreb. Orienteringsmøderne har været annonceret i soci-
ale medier og aviser. Herudover har CSM Øst aktuelt både en mandegruppe og en
gruppe af blandet køn som led i centrets gruppeterapi. Desuden er CSM Øst i gang
med at udarbejde en strategi for opsøgning og fastholdelse af mænd.
På frivilligsektionen i CSM Midt Nord etableres i 2018 en ny mandegruppe, som facili-
teres af mandlige frivillige. Modellen med frivillige mandegrupper er tidligere afprøvet i
regi af FriSe’s koncept til kriseramte mænd, ”Kom Videre Mand”,
som har vist positive
resultater for de deltagende mænd, bl.a. i form af større livstilfredshed.
6.3. Tiltag der kan understøtte særskilt fokus til mænd med senfølger
Selvom der på senfølgecentrene allerede er tiltag særligt målrettet mænd med senføl-
ger efter seksuelle overgreb, kan der være behov for at tage yderligere initiativer i
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0013.png
forhold til målgruppen, eftersom denne gruppe i særlig grad er svær at nå ud til. Dette
har endvidere været efterspurgt af Landsforeningen for voksne med senfølger efter
2
seksuelle overgreb (SPOR) . På den baggrund kan det være relevant at overveje
yderligere tiltag for at få flere mænd med senfølger i behandling.
Opsøgende arbejde
For at nedbryde tabuet og forestillingen om, at mænd ikke udsættes for seksuelle
overgreb i barndommen samt gøre opmærksom på relevante behandlingstilbud, kan
der gennemføres opsøgende arbejde, som er særligt målrettet mænd.
Erfaringer viser, at opsøgende arbejde overfor mænd med senfølger kan være med til
at bryde tabuet og få flere mænd i behandling. Eksempelvis er andelen af mandlige
henvendelser til Kvisten steget fra 5 pct. i 2014 til 24 pct. i dag efter Kvisten i 2014
iværksatte projekt Taskforce, som yder en særlig opsøgende indsats for mænd.
Opsøgende arbejde kunne fx tænkes sammen med den generelle vidensdeling om-
kring senfølgecentrenes arbejde, som foreslået under punkt 5.3.
Tilpassede tilbud til mænd
For at understøtte et særskilt fokus på mænd og de problemstillinger, som kendeteg-
ner mænd med senfølger efter seksuelle overgreb, anbefales det, at det eksisterende
fokus på mænd i senfølgecentrenes arbejde fastholdes og udbygges. Det kan fx være
i regi af senfølgecentrenes halvårlige dialogmøder med Socialstyrelsen, hvor indsat-
sen til mænd kan være et løbende tema. På dialogmøderne kan det fx drøftes, om der
er behov for at etablere flere tilbud til mænd, som er baseret på mandegrupper eller
metoder som peer-to-peer, hvor mænd med senfølger kan mødes med ligesindede og
få støtte af andre, som selv har oplevet seksuelle overgreb i barndommen.
Herudover anbefales det, at senfølgecentrene arbejder på at indsamle øget viden om,
hvordan mænd fastholdes i behandlingsforløb. Det kan eksempelvis overvejes, om det
vil være relevant at udarbejde et spørgeskema eller lignende, som kan afdække, hvil-
ke udfordringer de mænd der deltager i et behandlingsforløb især oplever.
7. Opsummering
Indeværende undersøgelse har belyst, at der er snitflader mellem de tilbud, der er til
mennesker med senfølger efter seksuelle overgreb. Særligt kan der identificeres en
snitflade mellem behandling på senfølgecentrene og behandlingstilbud i regi af sund-
hedssystemet.
Det vurderes på den baggrund relevant, at der arbejdes på at etablere mere formalise-
rede samarbejdsaftaler på tværs af sektorer, herunder dialogmøder og netværksgrup-
per mellem senfølgecentrene og henholdsvis kommuner og regioner.
Det vurderes endvidere relevant, at der sættes større fokus på vidensdeling mellem
centrene samt udbredelse af kendskabet til senfølgecentrenes arbejde, fx gennem
udvikling af informationsmateriale omkring senfølger efter seksuelle overgreb, herun-
der senfølgecentrenes arbejde. Vidensdelingen mellem centrene kan fx vedrøre best
practise samt gode erfaringer med at nedbringe ventelisterne på at komme i behand-
ling.
2
http://landsforeningen-spor.dk/vigtigt-at-vide/for-maend.aspx#.WtRbq01DvVg
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
For så vidt angår tiltag, der kan understøtte, at flere mænd med senfølger kommer i
behandling, foreslås det bl.a., at der sættes yderligere fokus på opsøgende arbejde
samt at øge vidensniveauet for, hvordan mænd kan fastholdes i behandlingsforløb.
8. Litteratur
Danske Regioner (2017):
”Regionernes
behandlingstilbud til voksne med senfølger
efter seksuelle overgreb”
KORA (2016): ”Styrkelse
af værestedernes rolle i den sociale indsats i kommunerne
en evaluering af erfaringer fra tre kommuner med en samarbejdsmodel”
Leth, Stenvig og Pedersen (1988):
”seksuelle overgreb mod børn og unge
- omfang
og karakter”
Lyager & Lyager (2015):
”At
bestige bjerge”
Servicestyrelsen (2011): ”Kommunernes
beredskab til voksne med senfølger af sek-
suelle overgreb”
Socialstyrelsen (2013): ”Voksne
med senfølger efter seksuelle overgreb
indsatser
der virker”
Syddansk Universitet (2015): ”Evaluering
af den landsdækkende behandlings- og
rådgivningsindsats til mennesker med senfølger efter seksuelle overgreb i barndom-
men”
Syddansk Universitet (2017): ”Et
fokus på senfølger af seksuelle overgreb i barndom-
men”
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0015.png
9. Bilag:
Bilag 1: Tilbud i de tre senfølgecentre (Syddansk Universitet, 2015)
Tabel 1: Tilbud i CSM Øst
Tabel 1: Tilbud i CSM Øst
Behandlingsfunktion
Specifikke
tilbud
Individuel terapi
Rådgivning ved
frivillige
Frivillig faglig telefon-
og chatrådgivning
Frivillig erfaringsbase-
ret telefon- og chat-
rådgivning
Socialrådgivning
Personlig rådgiv-
ning
Telefonisk rådgiv-
ning
Øvrige indsats-
områder
VISO-leverandør
Gruppeterapi
Pårørendesamtaler
Selvhjælpsgrupper
Aftentilbud
Tabel 2: Tilbud i CSM Syd
Tabel 2: Tilbud i CSM Syd
Behandlingssek-
tion
Specifikke
tilbud
Individuel terapi
Frivilligsektion
Åben stue (være-
sted)
Personlig, telefonisk
og elektronisk råd-
givning
Bisidderfunktion
Socialrådgivning
Personlig, telefo-
nisk og elektronisk
rådgivning
Overgrebscentret
Psykologfaglig telefonisk
og elektronisk rådgivning
Socialfaglig telefonisk og
elektronisk rådgivning
Gruppeterapi
Personlig og
telefonisk rådgiv-
ning
Telefonisk vejled-
ning
Pårørendesamta-
ler
Selvhjælpsgrupper
Støttegrupper
Kurser og foredrag
Tabel 3: Tilbud I CSM Midt Nord
Tabel 3: Tilbud i CSM Midt Nord
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0016.png
Behandlingsfunktion
Specifikke
tilbud
Individuel terapi
Frivillig sektion
Café (værested)
Socialrådgivning
Personlig rådgiv-
ning og telefonisk
rådgivning
Øvrige ind-
satsområder
VISO-leverandør
Gruppeterapi
Personlig og telefonisk
rådgivning
Bisidderordning
Sociale arrangementer
Pårørenderådgivning,
kurser og foredrag
Åbning af chatrådgiv-
ning i 2018
Selvhjælpsgrupper
Bilag 2: Organisationsdiagrammer for de tre senfølgecentre
Figur 1: Organisationsdiagram for CSM Øst
16
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0017.png
Figur 2: Organisationsdiagram for CSM syd behandlingssektion:
Figur 3: Organisationsdiagram for CSM Midt Nord
17
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Analyse af senfølgeområdet efter seksuelle overgreb, fra børne- og socialministeren
1960655_0018.png
Bilag 3: Eksempel på pakkeforløb for PTSD
18