Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2052215_0001.png
Beretning nr.
00
Folketinget 2018-19
Beretning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. april 2019
3. udkast
(udkast til ny beretningstekst)
Beretning
om
normeringer i daginstitutioner
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Alternativet
Et <>tal i udvalget [S, EL, RV, SF og ALT] noterer sig,
at regeringen med den politiske aftale om »Stærke dagtilbud
– alle børn skal med i fællesskabet« og aftalen om et
»1.000-dages-program – en bedre start på livet« har afsat
ressourcer til børneområdet, og det er godt. Det er i barnets
første 1.000 dage af livet, at grundlæggende kognitive, soci‐
ale og adfærdsmæssige kompetencer udvikles, og forskning
peger på, at nogle børn allerede er udsatte, fra de er helt små
og begynder i dagtilbud.
Det er kommunerne, der har det overordnede ansvar for
dagtilbuddene, herunder normeringen i den enkelte daginsti‐
tution, og der er derfor også forskel på normeringen i dagin‐
stitutionerne kommunerne imellem. Kommunerne har i dag
mulighed for at lave f.eks. differentierede normeringer, så
der i nogle daginstitutioner, hvor der eksempelvis er mange
børn med udfordringer, er en højere personalenormering end
i andre daginstitutioner. Den enkelte kommune kan også po‐
litisk beslutte at prioritere flere penge til daginstitutionerne,
så normeringen i daginstitutionerne i den enkelte kommune
øges.
<>tallet mener, at normeringerne i daginstitutionerne ge‐
nerelt set fortsat ikke er gode nok, hvis det pædagogiske
personale skal have mulighed for at give børnene tryghed,
omsorg og understøtte deres udvikling. Samtidig er der krav
om, at det pædagogiske personale skal etablere pædagogiske
læringsmiljøer for børn og arbejde med børnenes trivsel og
læring gennem hele dagen. Gode normeringer er et afgøren‐
de element i forhold til at skabe kvalitet i dagtilbud og sikre
sunde, trygge og glade børn. Af SFI�½s forskningsoversigt
»Daginstitutionens betydning for børns udvikling – En
forskningsoversigt« fra 2014 fremgår det blandt andet, at
kvaliteten af interaktionen mellem voksen og barn er den
mest betydningsfulde enkeltfaktor i daginstitutionen for bar‐
nets udvikling. De voksne kan bidrage med mere samtale
mellem voksne og børn og tilføje flere aktiviteter i form af
udfordrende lege, der udvikler sociale, følelsesmæssige, og
kognitive færdigheder. I de undersøgelser, der fulgte børne‐
ne i længere tid, er det fundet, at børn, der havde gået i insti‐
tutioner med mange interaktioner mellem barn og voksne,
også efterfølgende klarede sig bedre. Sammenlignet med
kontrolgrupperne var flere af disse børn efterfølgende på ar‐
bejdsmarkedet og havde fået en erhvervsmæssig uddannel‐
se. De havde også bedre indkomst, færre var blevet krimi‐
nelle, og færre røg hash som teenagere og unge voksne.
Når normeringerne i mange daginstitutioner ikke er gode
nok, påvirker det derfor børnene negativt. Studier i EVA�½s
forskningsopsamling viser endvidere, at normeringen har
betydning for pædagogernes oplevelse af deres arbejde. Pæ‐
dagogerne oplever, at en normering, hvor der ikke er tid til
nærvær og omsorg til det enkelte barn, og hvor der ikke er
personale nok til at lave pædagogiske aktiviteter med børne‐
ne, er mere udmattende og mindre tilfredsstillende.
<>-tallet opfordrer børne- og socialministeren til at ind‐
kalde til brede politiske drøftelser, hvor der kan drøftes for‐
skellige modeller for, hvordan normeringerne i daginstitu‐
tionerne kan øges.
2. Udvalgsarbejdet
Udvalget har behandlet beretningen i 1 møde.
P.u.v.
Troels Ravn
formand
DokumentId
Journalnummer