Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2051628_0001.png
Fra:
Lene Høck Thomsen
Sendt:
12. april 2019 11:01
Til:
Mattias Tesfaye <[email protected]>
Emne:
Henvendelse vedr. handlepligt og betalingspligt i kommunerne på Servicelovens paragraffer /
handicapområdet.
Henvendelse vedr. handlepligt og betalingspligt i kommunerne på Servicelovens paragraffer.
Hej Mattias
Jeg er handicapkonsulent i Brøndby Kommune, Specialrådgivningen. Vores målgruppe er handicap, psykiatri
og misbrug, og vi arbejder efter Servicelovens paragraffer.
Jeg tillader mig at henvende mig til dig, idet vi som kommunale sagsbehandlere ønsker en ændring af et
lovområde.
Brøndby Kommune, Specialrådgivningen, har i forbindelse med ændring af regler om handle- og
betalingspligt i 2011 hjemtaget sagerne på de af vores borgere, der bor på institutioner rundt omkring i
landet. I forbindelse med, at vi selv overtog borgerne, og nu besøger dem mindst 1 gang årligt, kan vi bedre
varetage borgernes behov, og vi sikrer, at borgerne får den bedste indsats.
Det er desværre ikke alle kommuner, der kunne gennemskue fordelene ved at hjemtage borgerne i 2011, og
nu er reglerne udformet således, at man ikke kan ændre beslutningen om ikke at hjemtage borgerne til
betalingskommunen. Brøndby Kommunens jurister har gennemlæst lovgivningen, og der er ingen
muligheder for at aftale sig frem til hjemtagelse.
Svar fra vores jurister:
”Det fre går direkte af retssikkerhedsvejled i ge pkt. 8 og lovforarbejder e til lov r. 0 af . aj
2010, at den oprindelige opholdskommune efter den 30. september 2010 ikke kan træffe afgørelse om at
ændre den tidligere afgørelse om, at de ikke længere har handleforpligtelsen.
Der er ikke tale om en almindelig aftale mellem to kommuner, men om en lovbestemt handlepligt.
Hovedreglen er, at opholdskommunen handler, jf. § 9, stk. 1, og det er kun i de situationer, som der fremgår
af § 9, at der kan gøres undtagelse. Når betalingskommunen i efteråret 2010 har benyttet sig af muligheden
for at træffe afgørelse om ikke at tage handlepligten tilbage, så kan denne kommunes handlepligt ikke senere
genopstå.
Det fremgår af retssikkerhedsvejledningen pkt. 380 om nyere delegationsaftaler mellem kommunerne efter
retssikkerhedslovens § 9, stk. 11, at vederlaget for udførelsen af opgaver efter loven forudsættes fastsat til
kostprisen, det vil sige de direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med at udføre opgaven for en
a de ko
u e.”
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 12/4-19 fra Lene Høck Thomsen, Brøndby om reglerne for kommunernes handle- og betalingsansvar
Mine kolleger og jeg er derfor sagsbehandlere som handlekommune for cirka 12 borgere, som bor i botilbud
i Brøndby Kommune, selvom vi ikke er betalingskommune. Som reglerne er udformede nu, beholder vi også
handleansvaret, selvom borgeren flytter til en anden kommune. Borgerne flytter typisk for at være tættere
på familie eller ved skift af målgruppe (tit demens).
Et konkret tilfælde er, at en borger, bosiddende på botilbud i Brøndby Kommune, ønsker at flytte til
Bornholm. Rudersdal er betalingskommune, og Brøndby er handlekommune. Selvom borgeren flytter til
Bornholm, forbliver handleansvaret hos Brøndby, så jeg skal tage til Bornholm mindst 1 gang om året og
hyppigere, hvis der er behov for det. Brøndby Kommune kan ikke få godtgjort min arbejdstid eller udgifter til
rejsen fra betalingskommunen. Min arbejdsindsats kommer udelukkende Rudersdal Kommune til gode. Jeg
bliver således sagsbehandler for en borger, der ikke længere har nogen form for relation til Brøndby
Kommune.
Vi sagsbehandler for tiden på 12 borgere, der reelt ikke er vores. Betalingskommunen kan intet stille op i
forhold til de valg, vi træffer, men har jo ikke udgifter til sagsbehandling, når de ikke har hjemtaget borgerne.
I Brøndby sætter vi en ære i at behandle alle borgere som vores egne. Vi ikke træffer mindre kvalificerede
beslutninger i de sager, men vi bruger vores arbejdstid på at behandle andre kommuners sager gratis. Tid,
der går fra sagsbehandlingen af vores egne sager.
Det ville give mening, at der politisk træffes beslutning om, at handleansvaret og betalingsansvaret følges
ad fremadrettet pr. en given dato.
Der er for tiden fokus i medierne på, at kommunerne laver fejl, og at de skal straffes for det. Det vil derfor
være givtigt at få ryddet op i lovgivningsmæssige udfordringer, der forhindrer kommunale medarbejdere i at
arbejde så effektivt som muligt. Det giver ingen mening, at nogle kommuner sagsbehandler gratis for andre
kommuner, der på den måde ikke har udgifter til sagsbehandling (personale).
Jeg skriver derfor til dig i håb om, at du kan hjælpe med at gennemføre en ændring og få truffet politisk
beslutning i Folketinget, som du gjorde med boligstøtte-ændringen. Det virker måske som en lille ting, men
det vil være en kæmpe lettelse for mange kommuner, og gøre situationen mere overskuelig for borgerne og
deres pårørende.
I disse tider, hvor der er ekstra opmærksomhed på kommunal forvaltning af sager på handicapområdet må
vi sørge for, at vi har optimale vilkår som sagsbehandlere.
Kontakt mig endeligt for mere information om problemstillingen. Såfremt du ikke ønsker at tage min
henvendelse op, vil jeg være taknemlig for din tilbagemelding. Mit private telefonnummer er xx xx xx xx, hvis
du har behov for at ringe til mig udenfor kontortiden.
Min afdelingsleder Karina Frigaard har godkendt, at jeg henvender mig til dig som kommunalt ansat.
Med venlig hilsen
Lene Høck Thomsen
Handicapkonsulent (og Brøndby-borger)