Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 262
Offentligt
Fra:
Lene Høck Thomsen
Sendt:
12. april 2019 11:01
Til:
Emne:
Henvendelse vedr. handlepligt og betalingspligt i kommunerne på Servicelovens paragraffer /
handicapområdet.
Henvendelse vedr. handlepligt og betalingspligt i kommunerne på Servicelovens paragraffer.
Hej Mattias
Jeg er handicapkonsulent i Brøndby Kommune, Specialrådgivningen. Vores målgruppe er handicap, psykiatri
og misbrug, og vi arbejder efter Servicelovens paragraffer.
Jeg tillader mig at henvende mig til dig, idet vi som kommunale sagsbehandlere ønsker en ændring af et
lovområde.
Brøndby Kommune, Specialrådgivningen, har i forbindelse med ændring af regler om handle- og
betalingspligt i 2011 hjemtaget sagerne på de af vores borgere, der bor på institutioner rundt omkring i
landet. I forbindelse med, at vi selv overtog borgerne, og nu besøger dem mindst 1 gang årligt, kan vi bedre
varetage borgernes behov, og vi sikrer, at borgerne får den bedste indsats.
Det er desværre ikke alle kommuner, der kunne gennemskue fordelene ved at hjemtage borgerne i 2011, og
nu er reglerne udformet således, at man ikke kan ændre beslutningen om ikke at hjemtage borgerne til
betalingskommunen. Brøndby Kommunens jurister har gennemlæst lovgivningen, og der er ingen
muligheder for at aftale sig frem til hjemtagelse.
Svar fra vores jurister:
”Det fre går direkte af retssikkerhedsvejled i ge pkt. 8 og lovforarbejder e til lov r. 0 af . aj
2010, at den oprindelige opholdskommune efter den 30. september 2010 ikke kan træffe afgørelse om at
ændre den tidligere afgørelse om, at de ikke længere har handleforpligtelsen.
Der er ikke tale om en almindelig aftale mellem to kommuner, men om en lovbestemt handlepligt.
Hovedreglen er, at opholdskommunen handler, jf. § 9, stk. 1, og det er kun i de situationer, som der fremgår
af § 9, at der kan gøres undtagelse. Når betalingskommunen i efteråret 2010 har benyttet sig af muligheden
for at træffe afgørelse om ikke at tage handlepligten tilbage, så kan denne kommunes handlepligt ikke senere
genopstå.
Det fremgår af retssikkerhedsvejledningen pkt. 380 om nyere delegationsaftaler mellem kommunerne efter
retssikkerhedslovens § 9, stk. 11, at vederlaget for udførelsen af opgaver efter loven forudsættes fastsat til
kostprisen, det vil sige de direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med at udføre opgaven for en
a de ko
u e.”