Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 256
Offentligt
2058133_0001.png
15. maj 2019
BUPL’s grundtildelingsmodel –
En ubureaukratisk model for indførelse af minimumsnorme-
ringer på kommunalt niveau
Uddybende om modellen som blev præsenteret ved foretræde 25. april. Notatet supplerer de fremviste
slides.
Modellen sikrer
Løft til et minimumsniveau i alle kommuner
Værn mod besparelser på normeringerne, når der kommer 70.000 flere børn
Rum til ledelse i hverdagen
Pædagogikken i centrum, så personalressourcerne bruges efter børnenes behov
Respekt for det kommunale ansvar og mulighed for at tænke på tværs af institutioner
Beskrivelse af modellen:
Krav om en kommunal budgettildeling, der giver rum til 1:3 og 1:6 på tværs af kommunens daginstitutioner.
Kravet indføres i lovgivningen.
Kommunerne er i forvejen i Dagtilbudslovens paragraf 31 forpligtet til at give et tilskud pr. barn til brug for
dagtilbud. Reglerne kan udvides med at kommunens tilskud (sammen med forældrenes egenbetaling) til-
sammen skal give økonomi til ansættelse af personale på tværs af kommunens institutioner, der
som mini-
mum
svarer til hhv. én pædagogisk personale pr. tre vuggestuebørn og én pædagogisk personale pr. seks
børnehavebørn. Ressourcetildelingen skal rumme en forudsætning om andelen af uddannede pædagoger,
så kvaliteten og fagligheden ikke udhules.
Det skal synliggøres hvert år ved budgetvedtagelsen, fx som en del af kommunens budgetindberetning til
Indenrigsministeriet. Samtidig kan man holde øje med udviklingen i de faktiske normeringer (uden ledere)
og pædagogandelen i den nye normeringsstatistik fra DST.
Modellen er på kommuneniveau, da det fastholder det kommunale ansvar og muligheden for at organisere
og prioritere på tværs af daginstitutionerne. Samtidig giver det færrest mulige nye arbejdsgange og bureau-
krati, da kommunen i forvejen skal lave beregningerne i forbindelse med budgetlægningen. Modellen må
forventes at afspejle sig i budgettildelingen til den enkelte institution, men der vil være plads til lokale vari-
ationer.
Økonomi til modellen:
Modellen vil koste godt 2 mia. Udgiften vil stige gradvist i takt med der kommer flere børn, men også falde,
når børnetallet falder.
Det vil modellen betyde i praksis:
Modellen vil betyde at der lægges en bund, og at der vil ske et løft af normeringerne, som vil være forskel-
ligt fra kommune til kommune afhængigt af hvilket niveau de har i dag. Modellen vil som udgangspunkt
kunne forhindre at der planlægges med, at pædagoger står alene med den samlede børnegruppe. Model-
len er en absolut bund, der ikke vil betyde 1:3 og 1:6 over hele dagen. Modellen rummer som udgangs-
punkt kun et lille løft af pædagogandelen.
Derfor bør der bygges ovenpå med en ambitiøs og langsigtet genopretningsplan, med særligt fokus på et
løft af pædagogandelen til minimum 80 pct., gerne i en fælles aftale mellem Regeringen og KL om et kvali-
tetsløft.
For yderligere oplysninger: Konsulent Lisbeth Raahauge tlf.
4172 3922 /
[email protected]
eller konsulent Janus
Rasmussen tlf. 6196 4030
/
[email protected]