Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 248
Offentligt
Til: Børne- og Socialminister Mai Mercado
cc: Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg (SOU)
Valby 23. april 2019
Vedrørende ministerens svar på udvalgsspørgsmål 402 (alm. del), sagsnr. 2019-1705 af 11/4-2019
angående Statens diskrimination af børn født af rugemødre.
Kære Mai Mercado
Vi tillader os at skrive direkte til dig, idet dit svar til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget (SOU) er
juridisk mangelfuldt og i værste fald direkte vildledende for udvalgets medlemmer.
Af afsnit 3 i dit svar til udvalget fremgår det, at der skulle være "et forbud mod kommercielle
surrogataftaler, mens der ikke er et tilsvarende forbud mod altruistisk surrogataftaler". Et sådan
forbud eksisterer ikke i nogen dansk lov eller bekendtgørelse, så udtalelsen må bero på
ministeriets retsopfattelse. Dette burde have været fremhævet for ikke at vildlede udvalget. De
danske regler vedrørende rugemødre er indsat til slut i brevet inklusiv børnelovens §31 og ikke §33,
som ministeriet fejlagtigt henviser til (se note
1-3
). Nægtelse af stedbarnsadoption følger ikke af
disse
2
.
Børneministeren forholder sig i sit svar desværre ikke til børnenes retsstilling, som vores
henvendelse til udvalget drejede sig om, men kun om et påstået forbud mod brug af rugemødre.
Herved blandes to forskellige spørgsmål sammen, idet Ministeren fokuserer på forældrenes
handlinger, men ikke forholder sig til det væsentlige - børnenes tarv. Børnene nægtes i dag
stedbarnsadoption på baggrund af en principafgørelse fra Ankestyrelsen
4
. I følge artikler fra DR er
et bredt flertal i folketinget, med mulig undtagelse af de Konservative og Dansk Folkeparti som
endnu ikke har taget stilling, parate til at sikre børnenes retsstilling og tager afstand fra den
nuværende retstilstand
5
.
Hertil kommer, at Ministeren må være forpligtet til at løse problemet omkring børnenes retsstilling
med det samme, idet nægtelsen af stedbarnsadoption grundet brug af en kommerciel rugemor er i
direkte modstrid med FNs børnekonventions artikel 8. Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol (EMD)
6
udtaler den 10/4-2019 i en storkammervejledning af den franske
kassationsdomstol, at det er i strid med FNs børnekonvention artikel 8, hvis et barn ikke kan få
anerkendt sit legale forældre-barn forhold til en intenderet mor, hvis der er anvendt en kommerciel
rugemor. Legaliseringen i de intenderede forældres hjemland kan ske ved en anerkendelse af
fødselsattester fra udlandet eller ved en omgående og effektiv stedbarnsadoption i forældrenes
hjemland
6
. Hvordan det skal gøres i Danmark er op til Folketinget, men det må allerede nu være
klart, at Ankestyrelsens praksis
4
, der udelukker børn født af rugemødre fra stedbarnsadoption og
reglen om 2�½ års samliv forud for stedbarnsadoption
7
, er i strid med børnekonventionens artikel 8.
EMD har i sin udtalelse forholdt sig til alle de etiske problemstillinger omkring brug af
kommercielle rugemødre inklusiv de af Ministeren fremhævede muligheder for udnyttelse af
kvinder og handel med børn, hvilket er indarbejdet i vejledningen fra EMD
6
.