Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 247
Offentligt
23.
april
2019
Nørrebro
Til
Social-‐,
Indenrigs-‐
og
Børneudvalget/Folketinget
Som
forældre
til
børn
på
Sankt
Johannes
Gårdens
Fritidshjem
(Blegdamsvej
1B,
2200
Kbh.
N)
finder
vi
det
meget
nødvendigt
at
gøre
jer
opmærksomme
på
en
presserende
sag.
Københavns
Kommune
er
under
et
stort
økonomisk
pres.
Som
forældre
mærker
vi
tydeligt,
at
der
er
skåret
helt
ind
til
benet
i
byens
institutioner.
Børne-‐
og
ungdomspolitikerne
er
nu
kommet
der
til,
at
de
ønsker
at
hæve
forældrebetalingen
på
fritidsinstitutioner.
Dette
kan
lovgivningsmæssigt
kun
lade
sig
gøre
i
fald,
at
man
flytter
fritidsinstitutionerne
fra
Dagtilbudsloven
til
Folkeskoleloven.
Alt
dette
fremgår
af
“effektiviseringsforslaget”
om
Øget
forældrebetaling
på
fritidsinstitutioner
fra
Børne-‐
og
Ungdomsudvalgets
budgetmøde
13/3-‐2019
(Københavns
Rådhus).
Vi
vil
gerne
understrege,
at
vi
meget
gerne
vil
betale
mere
for,
at
vores
børn
har
et
meningsfuldt
og
relevant
sted
at
tilbringe
deres
eftermiddage
efter
skoletid,
men
at
vi
IKKE
ønsker,
at
dette
skal
ske
under
folkeskolelovens
§3
stk.
7.
Vi
ønsker
derimod,
at
vores
fritidshjem
fortsat
skal
høre
ind
under
Dagtilbudsloven
-‐
og
vi
ved,
at
mange
andre
københavnske
fritidshjem
og
fritidsinstitutioner
ønsker
det
samme.
Det
er
derfor,
at
I
Folketingspolitikere
er
vigtige
at
inddrage.
Vi
ønsker,
at
I
på
Christiansborg
arbejder
for
en
ligestilling
af
de
to
lovgivninger,
sådan
at
rammerne
for
forældrebetalingen
sidestilles.
På
denne
måde
bliver
det
muligt
at
bibeholde
vores
fritidshjem
under
nuværende
lovgivning
samtidig
med,
at
det
bliver
muligt
for
Københavns
Kommune
at
hæve
forældrebetalingen.
At
bibeholde
fritidshjemmet
under
Dagtilbudsloven
er
vigtigt
af
hensyn
til
den
pædagogiske
kvalitet.
Vi
taler
selvfølgelig
på
vegne
af
erfaringerne
med
vores
fritidshjem,
men
vi
har
været
i
dialog
med
forældre
og
ledere
fra
andre
fritidshjem
og
vi
ved,
at
vores
erfaringer
langt
hen
ad
vejen
er
de
samme:
•
”Effektiviseringsforslaget”
argumenterer
for,
at
der
vil
komme
en
bedre
sammenhæng
og
samarbejde
mellem
skole
og
fritid
-‐
for
Sankt
Johannes
Gårdens
Fritidshjem
kan
det
ikke
gøres
bedre
end
det
allerede
bliver
gjort!
Skolen
og
fritidshjemmet
er
hele
tiden
i
frugtbar
kontinuerlig
dialog,
og
det
er
vores
erfaring,
at
begge
institutioner,
skolen
med
sin
faglighed
(læring
og
undervisning)
og
fritidshjemmet
med
sin
(trivsel
og
sociale
relationer)
supplerer
hinanden
på
bedste
vis.
Der
er
mangle
eksempler
at
give,
men
ét
er,
at
når
en
lærer
oplever
udfordringer
med
et
barn
i
sin
undervisning,
så
inddrages
fritidshjemmet.
Det
pædagogiske
personale
får
her
mulighed
for
at
bidrage
med
deres
erfaringer
og
perspektiver
på
det
pågældende
barn,
og
bliver
derved
til
en
del
af
en
helhedsorienteret
indsats.
At
forslaget
“vil
muliggøre
en
bedre
sammenhæng
og
samarbejde
mellem
skole
og
fritid”
kan
vi
simpelthen
ikke
se,
hverken
logikken
eller
sandhedsværdien
i.