Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2035521_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 421
Offentligt
Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1148
Doknr.
671769
Dato
21-03-2019
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 21. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 421 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Matthias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 421:
”Kan ministeren bekræfte, at udenlandske par, der har ringet ind til den nye
en-
hed i Statsforvaltningen for at få hjælp til en ansøgning om vielse, siden 1. ja-
nuar 2019 er blevet mødt af en dansktalende telefonsvarer?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Statsforvalt-
ningen, som har oplyst følgende:
”Det
er korrekt, at Statsforvaltningens telefonsvarer hidtil har været på
dansk uden mulighed for valg af andet sprog.
Der er igangsat ændring heraf, så det fremadrettet tillige bliver muligt at
kunne vælge at få oplysningerne på engelsk.
Den tekniske implementering er igangsat og forventes afsluttet inden for
kort tid.”
Jeg kan henholde mig til det af Statsforvaltningen oplyste. Jeg kan i øvrigt op-
lyse, at jeg på det kommende møde med ordførerne vil orientere om status på
enhedens arbejde og om de tiltag, som nu igangsættes for at imødegå den kri-
tik, der har været rejst.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Kopi af børne- og socialministerens svar til Udlændinge- og Integrationsudvalget om vielser af udenlandske par, jf. UUI alm. del - svar på spm. 421-423
2035521_0002.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 422
Offentligt
Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1148
Doknr.
671769
Dato
21-03-2019
Folketingets Udlændinge og Integrationsudvalg har d. 21. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 422 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 422:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange ansøgninger om vielser for udenlandske par
den nye enhed i Statsforvaltningen har modtaget på nuværende tidspunkt,
samt hvor mange af disse, som a) fortsat verserer, b) er afgjort, og c) er afgjort
inden for en uge, som forudsat i stemmeaftalen om indsatsen mod proforma-
ægteskaber?”
Svar:
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til ændringen af ægteskabs-
loven, hvorved den nye prøvelsesenhed blev etableret,
rummer loven to ”5-da-
ges-principper”
for sagsbehandlingen. Det er således ”hensigten, at enheden
inden en uge, dvs. fem arbejdsdage, efter modtagelsen af en ansøgning om
prøvelse af ægteskabsbetingelserne skal have afgjort sagen, hvis ansøgningen
indeholder den nødvendige dokumentation, og der hverken er mistanke om
proformaægteskab eller om ægtheden af fremlagte dokumenter. I modsat fald
skal enheden inden for fem arbejdsdage efter modtagelsen af ansøgningen
have visiteret den til nærmere undersøgelse”.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet oplysninger fra Stats-
forvaltningen, der har oplyst, at der fra 1. januar 2019 til 14. marts 2019 er
modtaget i alt 2.173 ansøgninger, og at 1.207 af disse ansøgninger er verse-
rende. Det bemærkes videre, at 178 af de 1.207 ansøgninger er modtaget in-
den for 5 arbejdsdage på tidspunktet, hvor der er trukket oplysninger til besva-
relse af spørgsmålet (den 14. marts 2019). Disse 178 ansøgninger ligger derfor
inden for de to 5-dages-principper for sagsbehandlingen.
Ud af de modtagne 2.173 sager er 928 sager afgjort, heraf er 181 afgjort inden
for fem arbejdsdage, og 113 er visiteret til nærmere undersøgelse inden fem
arbejdsdage. 634 sager lever ikke op til disse krav.
Statsforvaltningen har oplyst, at ovenstående oplysninger ikke kan tages til ind-
tægt for, at statistikken for sagsbehandlingen fremadrettet vil vise et tilsvarende
billede i forhold til opfyldelsen af 5-dages-principperne.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Kopi af børne- og socialministerens svar til Udlændinge- og Integrationsudvalget om vielser af udenlandske par, jf. UUI alm. del - svar på spm. 421-423
2035521_0003.png
Statsforvaltningen har overtaget en ny opgave med et nyt regelsæt og oplever
løbende fremgang i opgaveløsningen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 218: Kopi af børne- og socialministerens svar til Udlændinge- og Integrationsudvalget om vielser af udenlandske par, jf. UUI alm. del - svar på spm. 421-423
2035521_0004.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 423
Offentligt
Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 1148
Doknr.
671769
Dato
21-03-2019
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 21. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 423 (alm. del) til børne- og socialministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 423:
”Vil
ministeren oplyse den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de ansøgnin-
ger om vielser for udenlandske par, som den nye enhed i Statsforvaltningen
har modtaget på nuværende tidspunkt?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Statsfor-
valtningen om sagsbehandlingen i januar og februar måned, hvor enheden har
fungeret. Statsforvaltningen har oplyst følgende:
”Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i afgjorte sager i antal hverdage
var 6,3 dage i januar måned og 14,0 i februar måned. Marts måned af-
venter månedsafslutning af tidsregistrering.
Beregningen af den gennemsnitlige sagsbehandling indeholder også de
sager, hvor der har været indhentet yderligere oplysninger, og sager
hvor der har været afholdt samtaler, hvilket forklarer, at sagsbehand-
lingstiden er stigende i takt med, at sager, der har afventet oplysninger
eller afholdelse af samtaler, afgøres.”
Jeg kan henholde mig til det af Statsforvaltningen oplyste.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
1